Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door daan2353
03 December 2025, 23:50:58
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
03 December 2025, 23:40:37
Piko blauwe 1000 door Benelux795
03 December 2025, 23:38:23
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
03 December 2025, 23:29:01
Platine vraag door MadhouseNL
03 December 2025, 23:28:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
03 December 2025, 23:22:36
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
03 December 2025, 23:19:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
03 December 2025, 22:49:56
Da's Daz 2 door Huup
03 December 2025, 22:40:08
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
03 December 2025, 22:21:37
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
03 December 2025, 22:19:18
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
03 December 2025, 22:18:59
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
03 December 2025, 21:54:21
13 en 14 december Christmas-Express door Seinhuis
03 December 2025, 21:30:50
Rail away door Huup
03 December 2025, 21:28:59
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
03 December 2025, 20:36:08
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door PeterV
03 December 2025, 20:35:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
03 December 2025, 20:19:15
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
03 December 2025, 19:22:02
W.V. Kalender 2026 door puntenglijder
03 December 2025, 19:18:38
US diorama in H0 door Ronald Halma
03 December 2025, 19:17:26
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Frank 123
03 December 2025, 19:03:52
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door 1200blauw
03 December 2025, 18:07:08
Roco 290 digtaliseren door Ferdinand Bogman
03 December 2025, 17:47:00
Raadplaatje door hervé
03 December 2025, 17:06:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
03 December 2025, 16:26:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door g-j
03 December 2025, 16:21:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
03 December 2025, 15:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
03 December 2025, 14:08:37
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Karben
03 December 2025, 14:05:01

Poll

Moet er een koploper met werkende doorloopkop in musea te zien zijn?

Nee, denk aan de toekomst, na die revisie zijn ze veel mooier
5 (5%)
Nee, Weg ermee! (Lelijk!)
3 (3%)
Ja, Lijkt me leuk
40 (40%)
JA! Dat moet!
52 (52%)

Totaal aantal stemmen: 93

Poll gesloten: 04 May 2007, 15:30:19

  

Auteur Topic: Koplopers in musea?  (gelezen 22464 keer)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18610
    • Het Groterdam Project
Re: Koplopers in musea?
« Reactie #45 Gepost op: 16 March 2007, 12:58:25 »
Klopt Dennis, dat bedoel ik dan ook met blaten  ;)


Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 978
    • De Hoekselijn
Re: Koplopers in musea?
« Reactie #46 Gepost op: 16 March 2007, 13:06:10 »
Bovendien waren de cabines van de oude serie koplopers levensgevaarlijk voor het personeel, je zat praktisch naast de trap. Hoe vaak er geen collega's naar beneden zijn gevallen, die trappen waren echt levensgevaarlijk die mis ik echt niet.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Koplopers in musea?
« Reactie #47 Gepost op: 16 March 2007, 13:58:38 »
Ik snap niet dat je de NS dan fantasieloosheid kan verwijten, als je als Zwitsers of Zweeds bedrijf al bijna 50 jaar niets beters weet te bedenken dan oud matrieel op te knappen.

Beetje flauwe en ongefundeerde opmerking, maar dat weet je zelf ook wel. En ja, zij nemen misschien graag de moeite oud spul op te knappen dan weg te gooien, maar ga je mond spoelen als je blijft beweren dat zij niet met nieuw uiterst modern materieel aan zijn komen zetten. Mag ik je er nog even fijntjes aan herinneren dat zij teminste nog een fatsoenlijke locomotieven fabriek hebben? Daar is in Nederland al lang geen plaats meer voor...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8627
  • Spoor N
Re: Koplopers in musea?
« Reactie #48 Gepost op: 16 March 2007, 14:30:12 »
ICM-0 is het zelfde verhaal als de Railhoppers. Alleen hebben deze het wat langer volgehouden.

2600 (beelen) zelfde verhaal.
Grote Sik ook (toch?)
2800 (kreupele marie)
Plan N (toch? :P)
Edit: Plan TT 501 ook nog.

Allemaal mislukkingen zegmaar :P
Lekkere vergelijking, de Beelen hadden een niet geheel volmaakt ontwerp en zijn daarom na 6 jaar buiten dienst gegaan. De Grote Sikken reden nog zo'n 15 jaar rond, de 2801 was een protoloc, ook met zijn mankementen en van seriebow is het eigenlijk nooit gekomen. Plan N reed toch zo'n 30 jaar rond en de 501 was het protostel voor de rest van zijn serie en nog 246 stuks plan V. Dat ze nou niet bewaart zijn wil nog niet zeggen dat het allemaal mislukkingen zijn.

Over mat '46: Die stellen zouden nu 60 jaar oud zijn terwijl er al van Plan V/T wordt gezegd dat ze met 40 jaar al te oud zijn. Nu er nog mee rijden zou gewoon onzin zijn.

En over het topic: over zo'n 20 jaar zullen er vast wel een of twee Koplopers bewaard blijven, die dan in originele staat zullen worden teruggebracht (of niet, als er niet genoeg geld is). :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11763
    • Mijn fotoarchief
Re: Koplopers in musea?
« Reactie #49 Gepost op: 16 March 2007, 14:44:03 »
de Beelen hadden een niet geheel volmaakt ontwerp

Understatement van het jaar  ;D ;D

eelco

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Koplopers in musea?
« Reactie #50 Gepost op: 16 March 2007, 15:14:55 »
Ach,

Ik begrijp Stijn wel. Die doorloopkoppen hadden wel iets.  De treinen bestaande uit koplopers waren de enige in Nederland waar je tijdens de rit van de ene in het andere treinstel kon komen en het interieur van de doorloopkop had wel iets van een ruimteschip in een SF-film. En dat kan dus niet meer. De doorloopkopinstallaties belanden op de schroothoop en wanneer over XX-jaar een museum een dergelijk treinstel bemachtigd dan kan hij er niet meer ingebouwd worden omdat ze allemaal gesloopt zijn. En nu kan zou dat nog voorkomen kunnen worden. En wie denkt er eens mee. Hoe kunnen we twee doorloopkop installaties bewaren voor het nageslacht? Dat nageslacht is u er misschien straks intens dankbaar voor. Dus eeuwige roem! En nu is de tijd daar!  ;D

Van de railhoppers wordt ook een kop bewaard. Kunnen er ook geen twee koppen van gesloopte koplopers bewaard worden en ergens opgesteld worden waar het publiek er voor twintig eurocent weer eens van de ene kop naar de andere kop kan lopen. En wanneer de tijd daar is, kan de installatie weer in de twee te bewaren museumstellen gebouwd gaan worden! 

Groeten,

Marco

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22733
Re: Koplopers in musea?
« Reactie #51 Gepost op: 16 March 2007, 15:22:37 »
Klopt, maar ICM-0 was qua indeling totaal anders dan de rest van de serie. Dus waarom een kop die 14x voor kwam? Je kunt beter wachten totdat de rest van de serie er uit gaat, en dan een kop nemen die zeg 300x voor kwam. Het moet wel representatief voor het grootste deel van de serie zijn!

Omdat die doorloopkoppen binnenkort 300 keer eruit worden gesloopt. Voor mijn part bewaren ze voorlopig alleen een paar keer de doorloopconstructie. Zal wel moeten als er zelfs maar vaag het plan zou bestaan om te zijner tijd een Koploper in oorspronkelijke staat te herstellen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8627
  • Spoor N
Re: Koplopers in musea?
« Reactie #52 Gepost op: 16 March 2007, 15:30:26 »
Understatement van het jaar  ;D ;D

eelco
Nou ja, de motor was niet helemaal een goede keus maar de draaistellen en de bak was op zich niks mis mee ;D
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Koplopers in musea?
« Reactie #53 Gepost op: 16 March 2007, 16:31:58 »
Ooit heb ik nog eens een mail gestuurd naar de oud conservator van het NSM(Lex v. Marion of zo).
Deze vertelde dat er alleen een tussenbak van de eerste serie naar het museum zo gaan en er zou pas 1 in het museum terecht komen als hun einde diensttijd nadert bij de NSR. Dus ik neem aan dat dat er voorlopig nog niet in zit!! Zelf zou ik het geweldig vinden dat er 1 in de collectie (rijdend en wel) werd opgenomen.
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Felix

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
Re: Koplopers in musea?
« Reactie #54 Gepost op: 16 March 2007, 16:44:22 »
Lekkere vergelijking, de Beelen had...    ...genoeg geld is). :)
Ok het zijn dan wel niet allemaal prototypes, maar ze hebben het allen (behalve Plan N dan) niet lang volgehouden. En ze zijn niet bewaard gebleven. Ik denk niet dat er in de toekomst nog wat over zal zijn van die ICM-0 stellen (behalve die tussenbak dan). Daar komt het wel weer enig sinds overeen met elkaar ;)

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
Re: Koplopers in musea?
« Reactie #55 Gepost op: 16 March 2007, 16:54:25 »
Ooit heb ik nog eens een mail gestuurd naar de oud conservator van het NSM(Lex v. Marion of zo).
Deze vertelde dat er alleen een tussenbak van de eerste serie naar het museum zo gaan en er zou pas 1 in het museum terecht komen als hun einde diensttijd nadert bij de NSR. Dus ik neem aan dat dat er voorlopig nog niet in zit!! Zelf zou ik het geweldig vinden dat er 1 in de collectie (rijdend en wel) werd opgenomen.
Greetz:Menno
Dat 'of zo' mag je weg laten. Ik ga er in ieder geval van uit dat er een ICM uit de 4000-serie bewaard blijft, alleen is dat over zeg 20 jaar. Of deze rijdend en wel blijft is nu nog lang niet te zeggen. Zeker niet met alleen maar stuurlui aan wal zoals hierzo... Of zijn er hier nog meer die werkzaam zijn bij een museumorganistie? Ik vraag het mij af, aangezien er hier wel heel makkelijk gesproken wordt over "ff een railhoppertje en een ICM-0 bewaren".....
mvg,
Robin

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8627
  • Spoor N
Re: Koplopers in musea?
« Reactie #56 Gepost op: 16 March 2007, 17:23:18 »
@Felix: De 501 reed nog zo'n 40 jaar en de grote Sikken ook nog zo'n 15 jaar. Dat lijkt me toch wel redelijk. ;) En niet alle protoypes hoeven bewaard te worden, aan het seriemodel heb je meer.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 978
    • De Hoekselijn
Re: Koplopers in musea?
« Reactie #57 Gepost op: 16 March 2007, 18:04:34 »
@Stig

Ik wil niet beweren dat ze in zwitserland geen modern martrieel hebben, ik wilde alleen duidelijk maken dat het niet altijd de moeite loont om oud marieel oneindig op te blijven knappen. En omdat de NS dat niet doet werd ze fantasieloosheid verweten, wat volgens mij niet echt gegrond is. Vaak (ook in zwitserland) is het gewoon veel efficienter nieuw matrieel te ontwikkelen. Na zon dertig jaar zijn er inmiddels zoveel nieuwe technieken op de markt dat het gewoon veel beter is nieuw matrieel te laten bouwen dan oud matrieel op te knappen. Ik denk (de hobbyisten uitgezonderd) dat er weinig mensen nog op een gemoderniseerde mat'46 of '54 zitten te wachten. Je moet wel een beetje met de tijd mee blijven gaan.
 
Dus helaas ga ik m'n mond niet spoelen ;)

Gr Dennis

Rieks

  • Helemaal opnieuw begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 514
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
Re: Koplopers in musea?
« Reactie #58 Gepost op: 16 March 2007, 19:44:34 »
Als nou al die mensen die zo graag een ICM willen bewaren zich eens gingen verenigen(vereniging oprichten) in de stichting "DE KOPLOPER"
Dan zien ze dan wel wat het kost om zo'n ding te bewaren/exploitern.
Misschien dat de liefde dan toch iets bekoelt.
Je kan van NSR of welk commercieel bedrij dan ook niet gaan verwachten dat ze alles gaan bewaren tegen hoge kosten. :(
Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Koplopers in musea?
« Reactie #59 Gepost op: 16 March 2007, 20:32:20 »
@Stig
Gr Dennis

Okay, duidelijk!
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)