Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 23:06:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:59:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 22:53:35
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 22:52:38
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 22:45:34
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
Vandaag om 22:45:02
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 22:38:14
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Ronald Halma
Vandaag om 22:31:25
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 22:15:51
Rails roestig verven door Ronald69
Vandaag om 21:48:54
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:22
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:32:08
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
Vandaag om 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
Vandaag om 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
Vandaag om 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 09:35:19
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk  (gelezen 46777 keer)

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #15 Gepost op: 20 September 2011, 20:51:37 »
Hallo ik heb ook een 6300 (niet door mij zelf gebouwd) en volgens mij hoort daar dit filmpje bij:

http://www.youtube.com/watch?v=n_-mjjcXC7A

groet Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #16 Gepost op: 20 September 2011, 20:58:50 »
Beste Marc,

Dat filmpje ken ik en dat laat zien hoe het niet moet. Er beweegt iets en daarmee is dan ook alles gezegd. Er ontbreken een heleboel onderdelen van de schuifbeweging, de kruiskoppen van de binnenliggende cylinders zijn verkeerd om gemonteerd, er is geen verbinding tussen de kruiskop en de schuifbeweging. Kortom zo moet het niet.

@Lambert,

Die van mij loopt ook nog niet  ;) , dus alles wat loopt is al beter dan wat ik heb.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2208
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #17 Gepost op: 20 September 2011, 21:01:38 »
Ik heb ooit bij Philotrain een volledig in Philotrain-stijl gebouwde DJH 6300 gekocht. Deze heeft het binnenliggende drijfwerk, en werkend ook, maar de loc kan aleen hééél flauwe bogen berijden, want maakt heel snel kortsluiting. Maar ook dan: het is wel een mooi gezicht, je ziet het goed, zeker als het beweegt valt het goed op. Als jij dit mechaniek ook in bogen werkend krijgt, chapeau!

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6037
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #18 Gepost op: 20 September 2011, 21:06:41 »
Nou weet ik van Karst dat hij overal zwarte nagellak op smeert want dat schijnt supergoed te isoleren en heel taai te zijn. Kan je de binnenkant van de wielen niet isoleren door ze te zwarten met nagellak? Dat voorkomt in ieder geval het vonken, maar het is natuurlijk niet DE oplossing...
Spoor 0 adept

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #19 Gepost op: 20 September 2011, 21:06:50 »
Hallo Ivo,

daar zie je hoe weinig ik ervan weet. Ik blijf dit draadje met grote interesse volgen, misschien leer ik het ook nog eens  ;D

succes Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #20 Gepost op: 20 September 2011, 21:12:36 »
Paul,

NMLD discussie ook gelezen. Vanavond het boek Op de stoomlocomotief opgezocht en dat sluit aan bij de eerste inventarisatie van NMLD.

De stang tussen het ganghendel en de schuifbeweging heet hier lange handelstang. Deze komt vervolgens aan de hefboom van de wentelas, waar dan vervolgens nog twee hefbomen aan zitten, die verbonden zijn aan de schaarstang.
Daarmee zijn al een groot aantal onderdelen van een naam voorzien. De schaarstang wordt via het schaarblok in de schaarboog, ook wel gewoon schaar genoemd naar boven en beneden bewogen en daarmee wordt de vullingsgraad bepaald en de richting van het mechaniek. De excentriek wordt nu contrakruk genoemd en de excentriekstang is identiek. De slingerstang van jouw tekening wordt echter voorloophefboom genoemd net als op NMLD

De opmerking op NMLD dat de schuifstang onder de schaarstang moet zitten bij een binnenliggende schuifbeweging is in elk geval correct uitgevoerd in mijn DJH 6300.

Ik ben benieuwd of er nog meer uitkomt, maar ik heb nu volgens mij voor alles een naam.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #21 Gepost op: 20 September 2011, 21:15:49 »
Nou weet ik van Karst dat hij overal zwarte nagellak op smeert want dat schijnt supergoed te isoleren en heel taai te zijn. Kan je de binnenkant van de wielen niet isoleren door ze te zwarten met nagellak? Dat voorkomt in ieder geval het vonken, maar het is natuurlijk niet DE oplossing...

Het is niet de binnenkant, maar de buitenkant van het achterste bogiewiel, die tegen de buitenliggende leibanen aan gaat komen in een boog.

Volgens mij is rechtdoor rijden en alleen slanke wissels de oplossing bij dit model.

@Jan,

Ik ga mijn best proberen te doen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5555
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #22 Gepost op: 20 September 2011, 21:17:28 »
Marc,
heb jij dat kromme wormwiel nou al vervangen?

gr Jan

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #23 Gepost op: 20 September 2011, 21:19:09 »
Hallo Jan,

nee het wormwiel is nog niet hersteld. Hij staat op de lange lijst met projecten in bewerking  ;D

groet Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5555
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #24 Gepost op: 20 September 2011, 21:21:44 »
nou dit is toch een klussie van een fluitje

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #25 Gepost op: 20 September 2011, 21:22:09 »
De opmerking op NMLD dat de schuifstang onder de schaarstang moet zitten bij een binnenliggende schuifbeweging is in elk geval correct uitgevoerd in mijn DJH 6300.
mvg,
Ivo

Binnen of buitenladende zuigerschuiven hebben op twee zaken invloed
- stand excentriek tov kruktap (voor of nalopend)
- aangrijppunt schuifstang tov schaarstang

Bakschuiven zijn voor zover ik weet ALTIJD buitenladend.

Beide is bij een buitenliggende Walschaert / Heusinger in principe te zien, maar ik weet ze niet uit mijn hoofd.

De meeste locomotieven waar ik op rij doen het al jaren, net als de mannen die ze voor groot onderhoud uit elkaar halen en in elkaar zetten. Kortom weinig reden voor mij om er al te veel aandacht aan te besteden.

Voor iemand die er tig uur aan besteed om e.a. in model in elkaar te zetten kan het nuttige informatie zijn om het helemaal goed te krijgen.

Bij twijfel ben ik altijd bereid e.a. even uit te zoeken / controleren

Ook het is allemaal voor de klinknageltellers, maar............

DEUVM
« Laatst bewerkt op: 20 September 2011, 21:24:20 door guest7823 »

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6037
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #26 Gepost op: 20 September 2011, 23:56:41 »
Ha Ivo, stom van me... Iets beter kijken en ik had het gezien... Nou zat bij die kit van die 3900 van mij het cilinderblok helemaal naar buiten geplaatst om kortsluiten te voorkomen. Daar kon je echter nog wel mee smokkelen omdat het echt om een 10e van een millimeter ging en dat heb ik dus ook gedaan. Optisch zie je het verschil niet, maar in feite zijn de cilinderblokken iets omhoog geplaatst en daarna ook naar binnen.

Daarnaast, en dat was voor mij heel belangrijk, zijn de lijbanen aan beide kanten 1 mm naar buiten geplaatst. Ook dit zie je totaal niet, maar het levert toch 2 mm speling op waardoor de 3900 moeiteloos over de meest waanzinnige wissels en bochten gaat. R1 is echter te hoog gegrepen, maar R2 gaat prima...Dat probleem is dus bij mij opgelost, maarja dat geldt natuurlijk niet voor de 6300 met de leibanen naar beneden gericht.

Nu, dan is één van de oplossingen kunststof wielen er in zetten, dat voorkomt in ieder geval kortsluitng, maar nog beter zou zijn als het geheel wat meer uit zou kunnen slaan zonder de boel te raken. Dan is die oplossing van Gert? (geloof ik) misschien wel de beste en dat is de ophanging veranderen. Maar of het echt helpt... Poeh wat een gedoe zeg...
« Laatst bewerkt op: 21 September 2011, 10:48:41 door Tomasso. Reden: leibanen vergeten... »
Spoor 0 adept

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4208
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #27 Gepost op: 21 September 2011, 01:01:14 »
Ik heb inderdaad een oplossing; ik heb het draaipunt van de voorste bogie naar achteren verplaatst, waardoor de achterste wielen alleen nog draaien tussen de leibanen en niet heen en weer zwaaien. Betekent overigens wel dat de voorste wielen véél meer uitzwaaien, maar dat valt niet op bij kleine bogen. Ik heb even schaamteloos een plaatje van Ivo gekopiëerd om het principe aan te geven; met een stripje plat metaal met daarop een gesoldeerde moer (M1,5 ofzo) heb ik het draaipunt verplaatst naar;



TPV het rode plusje. Ik weet; weinig speelruimte, maar als je dat stripje wel aan het cylinderblok soldeert zit het eenmaal uitgelijnd goed.

PS: ik heb het geschroefd onderaan de (zeg maar) rookkastbout, gezien het ruimtebeslag van één extra moer ten koste van de ruimte voor de binnenliggende schuifbeweging etc verdient (lowmelt) solderen aan de onderzijde van het cylinderblok de voorkeur. Ofwel, ja hoor; Gert's 6300 dient als testbed voor Ivo's exemplaar  ;)
« Laatst bewerkt op: 21 September 2011, 09:47:21 door Gert Arkema. Reden: txt toegevoegd en vaudjes eruitgehaald »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #28 Gepost op: 21 September 2011, 11:57:57 »
Schaarbewegingen en de namen van de diverse onderdelen:

Slipexcentriek


(c) De stoomlocomotief, hare samenstelling en behandeling, Harterink & Mook, 4e druk Gaastra 1915

De slipexcentriek is oa. gebruikt op Stephenson's "Rocket", de "Northumbrian Class" (opvolgers van Rocket) en andere pionier locs


Open schaar


(c) De stoomlocomotief, hare samenstelling en behandeling, Harterink & Mook, 4e druk Gaastra 1915

staat bekend als  "Gab valvegear" in het Engels. Later opgevolgd door "Stephenson" deze schaarbeweging had een aantal nadelen:
- enkel te veranderen bij stilstand machine
- geen mogelijkheid om tegenstoom te geven. Een van de beperkte remmethode die men gebruikt in de prehistorie van stoomlocomotieven
- niet mogelijk om expansiegraad te veranderen


Stephenson


(c) De stoomlocomotief, hare samenstelling en behandeling, Harterink & Mook, 4e druk Gaastra 1915
Schema



(c) Handboek modelstoommachines, Rob van Dort & Joop Oegema, 2e druk Kluwer 1981
benaming onderdelen



(c) De stoomlocomotief, hare samenstelling en behandeling, Harterink & Mook, 4e druk Gaastra 1915
Voorbeeld Stephensonschaarbeweging



Walschaert / Heusinger - von Waldegg


(c) De stoomlocomotief, hare samenstelling en behandeling, Harterink & Mook, 4e druk Gaastra 1915
Schema



(c) De stoomlocomotief, hare samenstelling en behandeling, Harterink & Mook, 4e druk Gaastra 1915
voorbeeld, met (buitenladende) bakschuiven



(c) De stoomlocomotief, hare samenstelling en behandeling, Harterink & Mook, 4e druk Gaastra 1915
voorbeeld, met binnenladende zuigerschuiven (SS700 / NS 3700)



(c) Handboek modelstoommachines, Rob van Dort & Joop Oegema, 2e druk Kluwer 1981
benaming onderdelen



Belpaire


(c) De stoomlocomotief, hare samenstelling en behandeling, Harterink & Mook, 4e druk Gaastra 1915
Schema


(c) De stoomlocomotief, hare samenstelling en behandeling, Harterink & Mook, 4e druk Gaastra 1915
Voorbeeld, Casuaris - Wesp



(c) De stoomlocomotief, hare samenstelling en behandeling, Harterink & Mook, 4e druk Gaastra 1915



(c) De stoomlocomotief, hare samenstelling en behandeling, Harterink & Mook, 4e druk Gaastra 1915
Dwarsdoorsnede



Joy


(c) De stoomlocomotief, hare samenstelling en behandeling, Harterink & Mook, 4e druk Gaastra 1915
Schema



(c) De stoomlocomotief, hare samenstelling en behandeling, Harterink & Mook, 4e druk Gaastra 1915
Voorbeeld



(c) Handboek modelstoommachines, Rob van Dort & Joop Oegema, 2e druk Kluwer 1981
Benaming onderdelen



Verhoop


(c) De stoomlocomotieven der Nederlandse tramwegen, S. Overbosch, 1e druk Stam 1957


Kenmerken:
- Stephenson: schaarboog naar de excentrieken
- Gooch: schaarboog van excentrieken af
- Allan / Trick: rechte schaar en tuimelhefboom
- Belpaire, geen excentrieken, maar afgeleid van kruk andere machine
# zeer gecompliceerd
- Joy, schaarbeweging afgeleid van eigen drijfstang.
 # nadeel gat voor verbinding naar correctiehefboom verzwakt de drijfstang
- Verhoop: combinatie van Walschaert, Belpaire en Joy, maar resulterend in een hele simpele aandrijving

Voor veel animaties vna schuifbewegingen kun je hier terecht
« Laatst bewerkt op: 21 September 2011, 21:18:28 door guest7823. Reden: Informatie aangevuld »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #29 Gepost op: 21 September 2011, 12:29:59 »
Alle plaatjes zijn door mij al geprint  (y)

Uiterst nuttige informatie.

Je brengt me wel aan het schrikken:

Wil je dat ik dit:



nog hierin ga proberen te maken?





Tenslotte is dit de schaarbeweging die in 2 voud hier tussen zou moeten, inclusief nog 2 drijfstangen  ;D ;D

Die Grote Groene is ook nog een in de kast staand project van mij, maar deze staat pas 3 jaar in de kast ;) MK heeft wel wat niet bewegend drijfwerk in de kit gedaan.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*