Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:14:56
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 15:01:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:58:23
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk  (gelezen 44159 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Gepost op: 20 september 2011, 14:13:02 »
Op dit forum heb ik wel eens geopperd om een draadje of zelfs groep te openen met niet voltooide producten. Ik heb daar aardig wat van in de kast staan, maar soms komt er dan toch een uit.

Er is al in een behoorlijk aantal draadjes over een 6300 geschreven, maar ik kan me niet herinneren dat er een met binnenliggend drijfwerk tussen zat.

Vorige week de doos met mijn niet voltooide 6300 van DJH uit de kast gehaald. Gezien het vuurwerk in het Artitec 3700 draadje (we willen een 6300.......) en de discussie hoe makkelijk of moeilijk die dan wel niet kan worden gemaakt, wil ik hier laten zien hoe het vooral moeilijk kan. Het kan dus makkelijker, maar dit is redelijk werkelijkheids- en schaalgetrouw.

Deze 6300 betreft de eerste versie van DJH, waarin een ander chassis en veel minder messing is verwerkt dan in de DJH/Modelloco kits van later datum. Het bijzondere van deze eerste versie is dat er een volledig werkende binnenliggende schuifbeweging en aandrijving met binnenliggende en buitenliggende cylinders in is mee geleverd. Maar om al dat moois aan de praat te krijgen is er wel wat doorzettingsvermogen en inventiviteit nodig.

Mijn vorderingen zover als deze vorige week weer uit de doos kwam (na meer dan 7 jaar rust)



En dit zijn dan de beruchte onderdelen voor de binnenliggende drijfstangen en schuifbeweging:



Boven zie je de drijfstang, kruiskop en zuigerstang liggen onder de schuifbeweging. De grote cirkels komen op de as 90 graden verdraaid te staan, net als een buitenliggende schuifbeweging. Onder zie je het stel los liggen zonder verbonden te zijn. Links staat de omkeerinrichting die voor het cylinderblok komt voor de 2 tegengestelde schuifbewegingen tussen de binnenliggende en buitenliggende schuiven.

De schuifbeweging bestaat, gezien vanuit de aangedreven as uit een korte stang, die de schaar aandrijft. Bovenaan zit net daar weer voor de hefboom die vanuit de stuurstand door het ganghendel wordt aangedreven en waarmee de vullingsgraad van de cylinders wordt ingesteld en of de lok vooruit of achteruit gaat. Dit deel is star, dat wil zeggen, de aandrijving van de schuiven is vast ingesteld en er wordt dus niet verticaal in de schaar bewogen. Daarna zie je de stangen naar de kruiskop en de uiteindelijke schuifstang. Volgens mij is dit een keurige Walschaerts schuifbeweging.

Dan eens kijken of het allemaal nog past:



De voorste as erin geschoven met de 4 schijven en de drijfstangen. Vervolgens het cylinderblok schuin van voren geplaatst, met tegelijkertijd het inschuiven van de 2 binnenliggende zuigerstangen en kruiskoppen. Daarna heb ik de omkeerrichting provisorisch voor op de frameplaten gelegd.

Dan de foto van boven op de voorste as met de schijven.





Je ziet hier de nog niet gebruikte schijven zitten tussen de drijfstangen. Dit is ook het centrale probleem, waardoor je het nooit gemonteerd krijgt als het chassis in elkaar zit. De schijven moeten namelijk op de as worden vastgezet met een klein schroefje door de schijf heen en die kun je alleen vastdraaien zonder dat er een drijfstang of schuifbeweging omheen zit. Hier zit overigens de belangrijkste afwijking met het origineel: de schijven van de schuifbeweging zelf zijn correct, maar de drijfstangen zitten in het echt in een kruk gedeelte van de as en niet op een schijf.

Dit geheel beweegt overigens soepel en je ziet keurig de binnen en buitenliggende cylinders tegen elkaar in bewegen.

Een idee zou kunnen zijn, om in het chassis hornblocks te plaatsen die aan de onderkant open blijven, waardoor je de as naar onderen erin en eruit kunt halen met gemonteerde schijven, drijfstangen en schuifbeweging. Maar daar moet dan wel ruimte voor worden gevonden en daarvoor zijn mij al ideeen aangedragen.

De ruimte op deze as:





Je kunt zien dat hier dus geen ruimte meer zit voor hornblocks. Ik heb 2 hornblockhuizen aan de onderkant gelegd en die ruimte is er met de beste wil van de wereld niet te vinden, tenzij er andere wielen worden toegepast. Een andere optie is het smaller maken van de schijven voor de schuifbeweging, inclusief het smaller maken van de armen die daaromheen bewegen.

Voor de aardigheid nog even de bogie eronder gezet. Die staat inderdaad garant voor vuurwerk. Het achterste wiel van de bogie kan maar heel beperkt tussen de onderste leibanen bewegen.





In de onderste foto zie je dat je toch maar heel weinig kunt zien van het binnenliggende drijfwerk. De drijfstangen zie je bijna niet.

Toch blijft het een mooie lok:




mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #1 Gepost op: 20 september 2011, 14:50:32 »








mvg,
Ivo


Een hoop geklier voor iets wat je nauwelijks ziet. Die hele tuimelhefboomconstructie laat zichtbaar enkel de zuigerschuif van de buitencilinders bewegen. In hoeverre dat opvalt ..........  :-\

Het derde plaatje laat goed zien wat er eigenlijk allemaal "net niet past". Ik zou een van de twee sets excentrieken er uit laten. Dan kan je in ieder geval "iets" zien bewegen binnenin. En die paar techneuten die WETEN dat het twee excentrieken en twee krukken moeten zijn weten OOK dat het bij 1:87 eigenlijk niet kan. Op zich valt er iets voor te zeggen om dan maar de excentriek / stoomschuif beweging te nemen, omdat je dan dus de buitenste zuigerschuifstangen ziet bewegen. Daartegen pleit dat je er daarbij ook gratis en voor niks de tuimelhefbomen bij krijgt.

Als je het allemaal werkend krijgt is het ZEER bewonderenswaardige methode / bewijs van hogere modelbouwkunde. Maar als je de loc ook domweg rijdend op een modelbaan wilt gebruiken zou ik het niet aanraden. Misschien dat het initeel allemaal wel werkt, maar op een gegeven moment moet je e.a. toch eens van een drupje olie gaan voorzien om te voorkomen het zaakje gierend vast loopt, maar dat is al eens besproken in een ander draadje  :-X

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #2 Gepost op: 20 september 2011, 14:52:12 »
Goh Ivo, ben benieuwd hoe je dat goed en mooi aan de praat gaat krijgen... Ziet er wel supermooi uit (y)
Spoor 0 adept

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #3 Gepost op: 20 september 2011, 15:15:45 »
In mijn vorige post zag je mijn werk van vorige week vrijdag.

Afgelopen weekend heb ik nog wat gebouwd aan het binnenliggend drijfwerk. Ik had destijds een van de 2 schuifbewegingen fout geklonken, dus dat moest eerst worden omgedraaid. Bovendien waren de schroefjes die ik erbij had te kort voor het monteren van de 2 binnenliggende kruiskoppen, maar de langere waren vrijdagmiddag bij GM&S besteld en zaterdagochtend in huis.

Verder heb ik de voorste afstandhouder er tussenuit geschroefd en de voorste keteloplegging losgesoldeerd, waardoor ik in de breedte wat ruimte kan maken om een en ander er tussen te zetten. Dat is nu dus gelukt, dus een volledig gemonteerde as met 2 drijfstangen en 2 excentrieken. Nu lopen toch de 2 binnenliggende kruiskoppen tegen elkaar als ze elkaar moeten passeren, dus het werkt nog niet lekker. Het moet helaas allemaal weer uit elkaar. Ook moet er nog veel speling uit de draaipunten met de klinknagels worden gehaald, anders wordt het allemaal veel te gammel. Een ander lastig puntje blijkt te zijn de geleiding van de schuifstangen door het cylinderblok. Daar levert DJH 2 geleidingen voor per schuifstang, maar die moet je wel solderen / lijmen en dan kun je het geheel weer niet meer demonteren. Ik denk dat ik er tussenin een geleiding voor deze stangen ga proberen te maken door 2 kleine beugeltjes voor en achter erover heen te leggen en met een paar kleine zelftappende schroefjes (of eerst schroefdraad tappen, maar dat is vast slecht voor mijn tapjes) in het cylinderblok van boven vast te zetten. De ruimte is daar wel voldoende voor.

Maar hoe ziet het er nu uit:



Schuin van achteren, met prominent de grote afstandshouder (wat daar origineel zit weet ik niet)
Je ziet de speling op de as van het ganghandel, maar dat is weg te werken, want deze kun je op de as vastsolderen, in het echt zitten deze hefbomen ook vast op deze as.



Iets meer van boven. Je kunt zien dat de schuifstangen hier recht boven de leibanen zitten



Hier is de aandrijfas iets verdraaid, met dus andere posities van drijfstangen en excentrieken. Je ziet hier net tegen de ketelsteun aan de 2 moertjes die tegen elkaar lopen van de kruiskoppen. Eronder zitten nog 2 klinknagels en die zitten ook in de weg.



Dit is wat je er van de zijkant van ziet. De 2 draadjes laten provisorisch de as zien, die via een hefboom en lange stang aan het ganghendel verbonden ziet (de bovenste) en eronder iets ervoor ligt de vaste as, waar de schaar om draait en waarin de schuifbeweging naar boven en beneden kan worden gebogen. De positie van de schuifbeweging in de schaar is in dit model vast en volgens mij staat het geheel in zijn achteruit.
De schuifbeweging lijkt nu iets geknikt te staan, maar als je de schuifstangen in het cylinderblok volgens de goede lijn laat bewegen, loopt dat keurig in lijn. Overigens weet iemand hoe schuin de schuifstangen door het cylinderblok liepen? Is dat evenwijdig aan de lijn van de cylinders, dus schuin naar beneden?





En van onderen ziet het er zo uit. Hier is ook zichtbaar het ontbreken van voldoende speling tussen de twee kruiskoppen en daarmee verbonden stangen van de schuifbeweging.


Hieronder dan nog wat je er allemaal van blijft zien, als de voetplaat en de ketel erop zitten.







De schuifstangen zul je wel heen en weer zien bewegen en ook de armen die naar boven steken gaan mee.

Paul, je hebt natuurlijk gelijk op meerdere punten: je ziet er straks niks van en het blijft een ellende om het geheel gangbaar te houden. Gelukkig hoeft het niet met stoom te werken, maar hoeft het alleen maar een beetje natuurgetrouw te bewegen.
Het is gewoon een uitdaging en de eer om het wel aan de gang te krijgen.

Overigens heb ik al een prima tip van Gert Arkema voor de bogie, om het draaipunt van de bogie naar achteren te plaatsen. Dat levert wel iets op.

En op de site van Hahoha kun je zien hoe Ger Lurken hier verende assen heeft gemaakt. Overigens wel in de nieuwe DJH versie.


mvg,
Ivo

P.S., Ik zal de verschillende onderdelen van de schuifbeweging nog wel niet goed benoemen. Ik wacht met genoegen de correcties van Paul af.
mvg,
Ivo

*

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #4 Gepost op: 20 september 2011, 15:19:34 »
P.S., Ik zal de verschillende onderdelen van de schuifbeweging nog wel niet goed benoemen. Ik wacht met genoegen de correcties van Paul af.

Ik pas, voordat je het weet gaan mensen denken dat ik een nerd ben  :-[ ,of denken dat ik 3700 mcn wil worden. (ik weet niet wat erger is)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #5 Gepost op: 20 september 2011, 15:31:26 »
Paul,

Jammer. Ik hoop dat je begreep dat ik het uiterst positief bedoel. Ik kan hiervan alleen maar leren. Ik vergeet de benamingen alleen te snel.
Lastig is dat ik meestal de namen weet uit duitstalige of engelstalige boeken en dan de nederlandse vertaling niet weet.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Delftinhetklein

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
    • bouweninhetklein
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #6 Gepost op: 20 september 2011, 15:40:40 »
Ivo,

Terwijl ik bezig ben een bijdrage te formuleren zie ik dat de praktijk mij ondertussen heeft ingehaald. Dus misschien is dit mosterd na de maaltijd.

Op een zusterforum in England kwam ik eens dit tegen wat misschien in jouw situatie meer ruimte geeft op de as binnen het frame. De schijven kan je dan vervangen door platen die net iets dikker zijn dan de dunner gemaakte stootstangen. Het boutje van het busje in mijn link zou je dan kunnen vervangen door bv een 1mm stalen pennetje.

Daarnaast voor jouw idee van het gebruik van hornblocks is dit misschien een oplossing. En danwel het 7de plaatje van boven. High Level Models maakt simpele maar bedrijfszekere hornblocks
Weet niet of er nu al iets van compensatie in het frame zit maar misschien met een CSB is de 'wegligging' nog mooier.

Grt Erwin
« Laatst bewerkt op: 20 september 2011, 16:09:58 door Delftinhetklein »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #7 Gepost op: 20 september 2011, 15:45:10 »
Ook zonder benamingen vind ik het weer een stukje vakwerk Ivo! (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #8 Gepost op: 20 september 2011, 15:57:42 »
Jammer. Ik hoop dat je begreep dat ik het uiterst positief bedoel. Ik kan hiervan alleen maar leren. Ik vergeet de benamingen alleen te snel.
Lastig is dat ik meestal de namen weet uit duitstalige of engelstalige boeken en dan de nederlandse vertaling niet weet.

Zeker niet negatief opgevat, maar ik wil voorkomen dat het zeurderig gaat overkomen. Zal wel even gaan spitten naar de diverse namen, echter dan krijg je mogelijkerwijs wel een lange lijst omdat je dan eigenlijk ook gelijk alle schaarbewegingen moet meenemen.

Ik ga wel weer zoeken  :P

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #9 Gepost op: 20 september 2011, 16:11:30 »
http://www.stoommachine.info/locomotief/onderdeel_02.gif

Slingerstang moet ik nakijken. Heeft volgens mij een andere naam. Is onderdeel van het voorloopmechnisme

Verder is de stang tussen schaarblokje en zuigerschuif niet benoemd.

PS als je dit (6300 met gebouwd binnendrijfwerk) werkend kan krijgen mag je de LTM 26 (of de Gerrit, die heeft er twee) gaan doen. Die heeft Verhoop. En als je die gedaan hebt een Ezeltje die heeft Belpaire  ;D

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #10 Gepost op: 20 september 2011, 16:43:51 »
 ;D Ja en bij voorkeur in schaal N of Z  ;D

We komen er wel. Nog een paar onderdelen benoemen. Ook de onderdelen tussen de stang naar het ganghendel en de stang door het schaarblokje hebben nog geen naam. Bij de 6300 is bovendien de stang die aan de zuigerschuif vastzit erg lang en heeft dan misschien een eigen naam? Of is dat gewoon zuigerschuifstang.

Nu heb ik nog geen ambitie om het drijfwerk van de LTM 26 of Ezeltje te gaan maken. Daar zie je nog veel minder van.
Van beide ligt trouwens wel een messing kit in de kast.

mvg,
Ivo

Nog een vraag. Het draaipunt van de excentriek en de excentriekstang zit volgens DJH 90 graden verdraaid ten opzichte van de krukpen. Ik twijfelde al eraan of dat klopte en in jouw tekening lijkt het meer dan 90 graden. Hoe hoort dat te zijn, of is dat misschien mechaniek (qua afmetingen van alle stangen en positie van alle draaipunte) afhankelijk?

« Laatst bewerkt op: 20 september 2011, 16:47:53 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #11 Gepost op: 20 september 2011, 17:18:07 »
- Bij de 6300 staan de (binnen) krukken (daar waar de stoomcilinders aanzitten) onder 90 graden tov elkaar.
- links binnen / buiten - rechts  binnen / buiten staan onder 180 graden tov elkaar (vandaar dat je met een tuimelhefboom kan werken voor de schuiven)

Links Buiten - 180 - Links binnen - 90 - Rechts Binnen - 180 - rechts Buiten

- de excentrieken (schuif aandrijving) staan bij Heusinger / Walschaert altijd onder 90 tov de krukken. Voor of na lopen afhankelijk van binnen- of buitenladende schuiven

Kortom je moet bij dergelijke zaken eerst even kijken waar het naar toegaat: cilinders of schuiven aan de hand daarvan kan je de hoek bepalen

Zoals je al zei: bij het model gaan ook de binnenliggende ciilinders via excentrieken en dat kan in werkelijkheid niet. Krukken kan je aandrijven. Excentrieken kan je enkel iets mee aandrijven

Bij de 6300 zitten de krukken aan de buitenkant en de excentrieken in het midden (tussen de krukwangen in).

Met betrekking tot de onderdelennaamgeving moet nog een goede tekening vinden. Ik heb even snel mijn standaard rijtje doorgebladerd (H&M,G, L) en daar kwam ik het zo gauw niet tegen.

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #12 Gepost op: 20 september 2011, 19:51:07 »
Hallo Ivo.

Ik heb er ook een al jaren in een doosje zitten. Maar deze is afgebouwd. Ooit van iemand gekregen. Hij is wel compleet, maar fatsoenlijk rijden doet hij niet. Het vonkt aan alle kanten. Nu gebruik ik hem alleen maar voor op mijn maquettes, dus dat rijden is voor mij niet zo belangrijk. Hier een tweetal foto's van de onderkant.

Gr. Bert.

https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01178_3.jpg  https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01179_2.jpg

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #13 Gepost op: 20 september 2011, 20:03:16 »
NMLD discussie over benaming onderdelen schaarbeweging. Maar even afwachten wat dit gaat opleveren

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #14 Gepost op: 20 september 2011, 20:22:35 »
Misschien dat jullie dit al een stuk op weg kan helpen. De tekst is van de site Nederlands museummaterieel de animatie van Wikepedia.

Gr. Bert senden.


http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/dc/Steam_locomotive_work.gif

De overbrenging ( schaarbeweging ) dient om een heen en weer gaande beweging ( slagbeweging ) om te zetten naar een draaiende beweging ( wielen ). In de cilinder beweegt zich de zuiger ( 7 ) heen en weer. Deze heen- en weergaande beweging ontstaat door het beurtelings links en rechts van de zuiger toelaten en afvoeren van stoom. De druk van de stoom op de zuiger wordt door de zuigerstang ( 5 ) , de drijfstang ( 2 ) en de kruk overgebracht op de drijfwielen. De heen- en weergaande beweging wordt daarbij omgezet in een draaiende beweging. Er zijn diverse overbrenging principes ( in spoortermen ook schaarbeweging genoemd ), zoals het systeem volgens Stephenson, Joy, Heusinger en Walschaert. Technisch gezien lijkt de theorie van Heusinger en Walschaert erg veel op elkaar, men is er ( net als de boekdrukkunst ) niet uit wie nou de eerste was. Daarnaast zijn stoomcillinders dubbelwerkend ( er wordt van beide zijdes van de zuiger kracht uitgeoefend ) dit in tegenstelling tot een verbrandingsmotor.

Via het gangenhendel ( 8 ) kan de machnist diverese dingen "regelen", zoals het bepalen van de rijriching, als mede de hoeveelheid stoom die wordt toegeaten tot de cillinders ( Vermogen ). Het zwaartse moment voor een lokomotief is om een stilstaande trein in beweging te krijgen. Hiervoor is veel ( adhesie ) vermogen nodig, wat inhoud dat er relatief veel stoom wordt aangeboden aan de cillinders voor arbeid. Als de trein eenmaal rijd, is deze hoge hoeveelheid aan vermogen niet nodig. In dit geval zal de machinist "terug leggen" wat inhoud dat er minder stoom wordt aangeboden aan de cillinders, waardoor er "op expansie" wordt gereden. Stoom heeft de mogelijkheid om te expanseren, wat inhoud dat het door toevoeging van zuurstof in volume zal toenemen. Oververhitte stoom heeft 1: 1700 maal expansie kracht, wat inhoudt dat 1 liter ( oververhitte ) stoom kan worden omgezet tot 1700 liter ( oververhitte ) stoom. Deze kracht is sterk genoeg om de zuigers te doen bewegen.Voordeel is dat hierdoor minder stoom wordt verbruikt en dus zuiniger is! Daarnaast zorgt de schaarbeweging ook voor het aansturen van de kleppen ( het toelaten van verse stoom, en het afvoeren van afgewerkte stoom = verbruikte stoom ).

In tegenstelling tot huidige tractievormen, werden de meeste stoomlokomotieven ontworpen voor een doel, dit kan men vaak herleiden aan de grote van de lokomotief, en aan de grote van de drijfwielen. Sneltreinlokomotiefen hebben doorgaans grote wielen, bij een volledige omwentelling leggen zij een grotere afstand af, wat betekend dat bij een maximale zuigersnelheid de lokomotief harder zal rijden. Lokomotieven met kleinere drijfwielen kunnen geen hoge snelheden bereiken, maar wel een hoog adhesie ( aanzet ) vermogen ontwikkelen, ideaal voor goederentreinen!