Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 22:15:31
Raadplaatje door Robert vh Prutsert
Vandaag om 22:11:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 22:00:26
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 21:35:43
Mijn-bouw Indonesie door Wim1969
Vandaag om 21:22:04
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
Vandaag om 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
Vandaag om 19:55:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
Vandaag om 19:15:46
Modelspoorbaan van Einte door william_2
Vandaag om 19:08:07
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:14:16
Au bord de la Cèze door Chris80
Vandaag om 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:25:36
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16

Auteur Topic: draad solderen aan railverbinders ipv aan rail  (gelezen 5675 keer)

wimk

• Offline Offline
    • kusee.nl
draad solderen aan railverbinders ipv aan rail
« Gepost op: 20 September 2011, 08:56:46 »
Op dit forum lees ik meestal, dat draden aansluiten aan de rails wordt gedaan door een draadje te solderen aan de spoorstaaf. Op zich natuurlijk prima, maar dat draadje blijft toch net wat in zicht. Daarnaast heb je wat soldeer-ervaring nodig. Ervaring leerde mij (nog weinig soldeerkennis), dat als je de bout te lang tegen de rails houdt, het plastic van de rails gaat smelten, en de rails loslaat van het plastic onderstuk.

Nu zijn railverbinders (die metalen koppelstukjes) met een tangetje gemakkelijk uit de rail te halen. Waarom zou je nou niet de draadaansluiting solderen aan de onderkant van die railverbinder? Haal hem even uit de rail, solderen, en weer terugsteken. Je hebt dan niet het gevaar dat het plastic smelt, en de draad blijft volledig uit zicht, wat nog mooier is.

Voor de goede orde, ik gebruik Piko-A rails, en rijdt analoog twee-rail.

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
Re:draad solderen aan railverbinders ipv aan rail
« Reactie #1 Gepost op: 20 September 2011, 09:27:08 »
Hallo Wim,

Dat kan. Het is wel afhankelijk van het materiaal waar de rail-lassen van gemaakt zijn. Gewoon een kwestie van proberen. Ik pas dit zelf toe met raillassen van Peco. Die van Roco willen niet gesoldeerd worden.

groet,
Tjalling
modulebaan.nl

MC

• Mvg Mark
  • Offline Offline
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
« Reactie #2 Gepost op: 20 September 2011, 09:32:37 »
Hallo Wim,

Dat kan zeker, ik doe dit namelijk ook.
wel is het zo dat de ene draad beter hecht dan de andere.

Solderen railverbinding

succes!

henk

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 20 September 2011, 10:24:31 »
Ook Rocoline raillassen laten zich solderen, mar ze zijn van staal en dus is een ander vloeimiddel nodig.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

GW

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 20 September 2011, 10:26:46 »
Het hangt wat van de raillasjes af, met name hoe goed ze blijvend klemmen. Op mijn baan, en die van vele anderen, zo heb ik begrepen, wordt iedere spoorstaaf via een eigen gesoldeerde draad van spanning voorzien. De raillasjes dragen bij aan het doorverbinden, maar wat mij betreft niet betrouwbaar genoeg, dus hun hoofdtaak op mijn baan is om de rails goed uit te lijnen.

De truuk met het solderen is goed schoonmaken / vijlen en met name vooraf vertinnen!

Zie deze pagina

En die zichtbaarheid, ach, na het ballasten zie je ze niet meer terug...

Succes,

Gerard

Treinhobbijist

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 20 September 2011, 10:41:38 »
Goede nieuwe raillassen geven voldoende elektrische doorverbinding, is mijn ervaring. Op mijn oudste baan, met Fleischmann messingrails uit 1965 doen deze railverbinders nog dagelijks prima hun werk. Echter bij veelvuldig in/uit elkaar halen buigen deze railverbinders natuurlijk uit, en dan wordt het een ander verhaal. Net zoals bij veel tweede (of meer-) hands rails van derden...... Wat sommige er mee doen weet ik niet, maar partijen op MP of beursen zien er soms uit alsof ze al van alles hebben meegemaakt.
Natuurlijk kan het bij langere trajecten nooit kwaad een draad te trekken naar een verder op gelegen punt van de rails, maar elke rails apart van stroom voorzien, lijkt mij uit ervaring iets overdreven.
Ik soldeer met het enigzins agressive S-39 (soldeert zo ongeveer alles), altijd even zeer goed afspoelen onder de hete kraan, anders gaat het zeker heel erg oxideren.......
Verder kort en met een niet te zware soldeerbout doen, dan wordt het netjes, en de kunsstof bielsen overleven het dan zeker.
Ook Engelse treinen zijn leuk

W.Broere

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 20 September 2011, 11:49:43 »
Dag Wim.
Misschien een idee voor je,ik leg de rails onderste boven,snij dan met een hobbymes een biels weg en dan met een
vijltje iets weg vijlen.
Dan ga je de draden aan de onderkant aan je rails solderen .daarna een gat in je ondergrond boren.
dan draden er doorheen voeren. ballast er overheen.en je ziet er niets meer van.
Deze methode pas ik al meer dan 30 jaar toe,en met succes.

Wim.

GW

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 20 September 2011, 18:53:56 »
... maar elke rails apart van stroom voorzien, lijkt mij uit ervaring iets overdreven.

Snap ik, ik werk zo goed als alleen maar met flexen, van plm. 90cm per stuk. Dat scheelt een factor in het aantal solderingen hoor...  ;)

Misschien een idee voor je,ik leg de rails onderste boven,snij dan met een hobbymes een biels weg en dan met een
vijltje iets weg vijlen.
Dan ga je de draden aan de onderkant aan je rails solderen .daarna een gat in je ondergrond boren.
dan draden er doorheen voeren. ballast er overheen.en je ziet er niets meer van.
Deze methode pas ik al meer dan 30 jaar toe,en met succes.

Zo lang werk ik er nog niet mee, maar dat is wel precies de methode die ik in mijn link (zie boven) ook aandroeg.  ;D

Keuzes, keuzes...

Succes Wim!

**Jelle**

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 22 September 2011, 00:41:24 »
Hallo,

Bij Fleischmanns gaat dat ook prima. Ik soldeer de draden altijd aan de onderkant van de raillassen vast. Even goed ruw maken met de zijkant van een vijl en het solderen is geen enkel probleem. Direkt onder de raillas boor ik een gaatje en je ziet niets van de aangesoldeerde draad.

https://images.beneluxspoor.net/bnls/solderen_rails.jpg

Jelle.
NS, DDW, Edits booster, LocoNet met LbServer, besturing met eigen geschreven software in VB

eenop87

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 22 September 2011, 02:39:35 »
Waarom zo moeilijk doen met de soldeerverbindingen aan de raillasjes of aan de onderkant van de rails. Ik soldeer ze gewoon aan de zijkant van de rail. Naderhand zijn ze vrijwel niet meer te zien, zeker niet als je de rail ook nog eens van een roestlaagje voorziet.

Gerrit

stig

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 22 September 2011, 03:28:55 »
De lol van een draad direct aan een rail solderen en niet aan een verbindertje is dat je 100% een electrische verbinding hebt. Dit lukt je niet duurzaam met een railverbindertje gebaseerd op fysiek contact. Rail beweegt, zet uit en krimpt en het contact kan vervuilen. Bij een geslaagde soldering zal je hier geen last van hebben.

Waarom lukt het wel de plastic railclips los te solderen en niet je draad aan de rail te solderen. Het is zeer belangrijk dat je schoon werkt. Dat wil zeggen, railonderkant ontvetten, evt. met een schuurpapiertje, vijl of glasvezelpotlood ontdoen van bruineringsmiddel (tillig rail bijvoorbeeld). Werken met een schone bout, van voldoende vermogen en temperatuur. Voorvertin als het kan de railonderkant en draad apart. Houd het daarna bij elkaar en even de bout erbij en zou het soldeer mooi in elkaar moeten trekken.

Probeer op een afval stukje rail hoe lang je de bout erop kunt houden voordat het plastic gaat smelten. Als het kan (met flexrail bijvoorbeeld, schuif de dwarsliggers even aan de kant. Houd de bout in de echte situatie dan niet langer tegen de rail. Evt. laten afkoelen en opnieuw proberen. Als het niet lukt, achterhalen waarom het niet lukt, zie voorwaarden hierboven.

Er kan ook een dwarsligger uitgehaald worden en later los terug schuiven. Deze clipt dan niet meer in de rail, maar is optisch nog wel aanwezig.

Je zult er veel plezier aan hebben als de draden straks betrouwbaar vast zitten.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Peter Spruit

• Offline Offline
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
« Reactie #11 Gepost op: 22 September 2011, 13:15:32 »
Yep volledig mee eens.  Doe het ook op deze manier. Zelfs nu de boel nog niet geballast is zie je het  amper  en altijd lekker  vlot  en makkelijk te  doen zelfs als de  rails al ligt.  Ik gebruik Purina soldeervet en geeft gewoon prima solide  verbindingen.

Peter

Waarom zo moeilijk doen met de soldeerverbindingen aan de raillasjes of aan de onderkant van de rails. Ik soldeer ze gewoon aan de zijkant van de rail. Naderhand zijn ze vrijwel niet meer te zien, zeker niet als je de rail ook nog eens van een roestlaagje voorziet.

Gerrit
Petdig1

henk

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 22 September 2011, 13:20:51 »
En we moeten ook niet net doen alsof er aan de echte rails geen flinke kabels zijn verbonden.

Erwin L.

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 22 September 2011, 16:17:34 »
Dat hangt dan weer van je tijdperk af... in 1 en 2 kan ik mij niet voorstellen dat dit het geval was. Of heb ik het mis?

henk

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 22 September 2011, 16:20:18 »
Dat denk ik niet nee.

Dacht inderdaad meer aan de dradenbrei die ik iedere dag tussen het spoor zie liggen. Eigenlijk sowieso iets dat zou moeten worden geïmiteerd, nog los van de soldeerverbindingen. Het zijn bepaald geen dunne, onopvallende kabeltjes.