Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 06:43:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 05:26:20
Pfarrerwinkel bahn door DJV
Vandaag om 04:47:57
Roco smeerolie door hmmglaser
Vandaag om 02:30:00
herrmann door Martin Hornis
Vandaag om 01:19:56
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 01:04:12
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Wummeke
Vandaag om 00:42:32
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 00:17:38
Terschellinger Spoor door KNed
20 December 2025, 23:52:18
Meerdere sounddecoders doen het alleen heel zacht door Ronald Halma
20 December 2025, 23:52:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
20 December 2025, 23:45:58
'Permaloog' met electronenbuizen door Eric B
20 December 2025, 23:23:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
20 December 2025, 22:52:58
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
20 December 2025, 22:42:12
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
20 December 2025, 22:32:01
Stub switches door Frank 123
20 December 2025, 22:04:29
Station Roodeschool door Benelux795
20 December 2025, 21:57:28
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door einte
20 December 2025, 21:34:24
Spoor- en tramweg parafernalia door 1795
20 December 2025, 20:52:22
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
20 December 2025, 20:45:37
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door Rick
20 December 2025, 20:44:07
US diorama in H0 door Wim Vink
20 December 2025, 20:29:29
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
20 December 2025, 19:20:09
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
20 December 2025, 18:19:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
20 December 2025, 18:13:44
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door AlbertG
20 December 2025, 17:43:53
Bauarbeiten im gange door 741230
20 December 2025, 17:38:01
Goede wensen voor 2026 door bollen neus
20 December 2025, 17:26:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
20 December 2025, 15:52:23
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door stoombr38
20 December 2025, 15:01:09
  

Auteur Topic: draad solderen aan railverbinders ipv aan rail  (gelezen 6039 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27058
    • Pagina van klaas
Re:draad solderen aan railverbinders ipv aan rail
« Reactie #15 Gepost op: 22 September 2011, 19:15:33 »
Dacht inderdaad meer aan de dradenbrei die ik iedere dag tussen het spoor zie liggen.
Bedoel je zoiets? ;D


https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1180_7.jpg

Gezien bij onze Zuiderburen
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:draad solderen aan railverbinders ipv aan rail
« Reactie #16 Gepost op: 23 September 2011, 09:54:52 »
Zo te zien gevalletje dubbelzijdige isolatie. Geeft bij ons toch echt wel twee putten naast het spoor.
Kabels zijn over het algemeen 70 mm2 of 120 mm2.
Dus een kabel van 1 mm2 dik aan een H0 spoor is niet overdreven.
Bij N zou een 0,75 mm2 kabel niet mistaan. Alleen zouden ze zwart moeten zijn.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10776
Re:draad solderen aan railverbinders ipv aan rail
« Reactie #17 Gepost op: 23 September 2011, 10:11:19 »
Dus een kabel van 1 mm2 dik aan een H0 spoor is niet overdreven.

Zeker wel!  ;D
Het zijn oppervlaktematen die je gebruikt en dus moet je ze nóg een keer door 87 of 160 delen...
No dress rehearsel, this is our life.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27058
    • Pagina van klaas
Re:draad solderen aan railverbinders ipv aan rail
« Reactie #18 Gepost op: 23 September 2011, 10:17:20 »
Het is inderdaad een dubbele railisolatie. In het midden van het spoor liggen twee railtrafo's. In Nederland lagen die vroeger ook midden in het spoor, tegenwoordig ernaast.

De reden waarom ik deze foto heb gemaakt is het feit dat de kabels allemaal overdadig lang zijn, en dat ze witgeschilderd zijn. En dan nog die kruizen op de dwarsliggers. Waarschijnlijk is dat allemaal om aan te geven dat er iets moet gebeuren. Als ik nog eens in België kom zal ik dat plekje weer eens opzoeken. Alleen even terug zien te vinden waar het ook al weer was. Een halte bij een klein prutsdorpje in Oost-Vlaanderen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.