Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 23:04:33
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door R1954
Vandaag om 23:00:30
Piko 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:56:07
Roco wagon openen door wob
Vandaag om 22:42:58
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 22:40:54
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
Vandaag om 22:35:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 22:30:14
Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
Vandaag om 22:05:11
Acme nieuwe ICNG door Huup
Vandaag om 21:41:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
Vandaag om 21:14:20
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:08:51
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 21:06:11
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
Vandaag om 19:26:20
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 19:08:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:37:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door g-j
Vandaag om 17:25:32
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 17:16:31
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 16:50:20
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 16:47:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 14:52:36
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 14:25:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:33
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:24
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:18:14
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
Vandaag om 08:46:50
  

Auteur Topic: Opvolger Artitec's SS700/NS3700  (gelezen 27987 keer)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5547
  • Team Mitropa
Re:Opvolger Artitec's SS700/NS3700
« Reactie #105 Gepost op: 22 September 2011, 01:44:14 »
gewoon de 4600 of  6100 de meeste onderdelen heb je nu al

http://www.flickr.com/photos/spoorwegarchief/5455623474/in/set-72157625605967604

prachtlok
« Laatst bewerkt op: 22 September 2011, 01:51:19 door roadster36 »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8760
  • May your coffee kick in before reality does.
Re:Opvolger Artitec's SS700/NS3700
« Reactie #106 Gepost op: 22 September 2011, 01:56:16 »
NA een sneltreinloc diversificeren met een goederenloc, een rangeerder en een 5500. Zo'n WD-er bv kan altijd nog als de rest er al is. En een Bello... die komt er bij mij iig niet in ik heb geen lokaalspoorwegthema.

dickt

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re:Opvolger Artitec's SS700/NS3700
« Reactie #107 Gepost op: 22 September 2011, 13:47:25 »
Dat klopt hoor, het was de eerste serie NS 3500 (de tweede serie die vernummerd werd naar 3500 waren oorlogslocomotieven die achtergebleven waren).

De NS 3500II waren geen achtergebleven oorlogslocomotieven, maar van de Zwitsers, na de oorlog, gekochte locs (die reeds door de regering in ballingschap besteld waren). Lilliput heeft daar nog een model van uitgebracht.

Dick

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re:Opvolger Artitec's SS700/NS3700
« Reactie #108 Gepost op: 22 September 2011, 14:04:15 »
Klopt maar nu hebben we het over de eerste 3500en van de NBDS.
Andre ;)
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Re:Opvolger Artitec's SS700/NS3700
« Reactie #109 Gepost op: 22 September 2011, 15:19:20 »
Ik ben eens wezen turven waarvoor men belangstelling heeft.
Qua belangstelling staan aan de kop de NS 3500 en de NS 6100, gevolgd door de NS8700 en de NS5500, na enige afstand gevolgd door de NS 4600.
Alle andere genoemde modellen werden wat minder genoemd.


NS serie 3500 (NBDS, NS) (Al eens uitgebracht door Philotrain)


NS serie 6100 (Nog niet in model, wel incidenteel bij de Haagse Modelbouwclub)


NS serie 8700 rangeeloc  (Al eens uitgebracht door Philotrain)


NS serie 5500  (Nog steeds leverbaar door DJH)

Maar wat dachten jullie van de NS serie 3801-3805, die zo'n achttal jaren in stroomlijnuitvoering hebben rondgereden?

Het enige wat Artitec "hoeft" te doen is een andere kap op de onderbouw van hun 3700'en te plaatsen.
En dit model (uitgemonsterd van 1937 tot 1942) kan in meerdere uitvoeringen geleverd worden, bijvoorbeeld bij de 3801 is geen stroomlijnbekleding om de aandrijfwielen, terwijl bij de 3804 het achterste wielstel wel half onder de stroomlijnbekleding valt. En deze modellen kunnen ook in oorlogsuitvoering met wit omrande bufferbalken getoond worden.
Ook hebben de 3778 en later de 3776 als sproeiloc dienstgedaan. Voor op de loc was een sproeicabine geplaatst. Misschien zou zoiets ook leverbaar gemaakt kunnen worden.

Gerard




guest7823

  • Gast
Re:Opvolger Artitec's SS700/NS3700
« Reactie #110 Gepost op: 22 September 2011, 15:29:37 »
Maar wat dachten jullie van de NS serie 3801-3805, die zo'n achttal jaren in stroomlijnuitvoering hebben rondgereden?

Het enige wat Artitec "hoeft" te doen is een andere kap op de onderbouw van hun 3700'en te plaatsen.
En dit model (uitgemonsterd van 1937 tot 1942) kan in meerdere uitvoeringen geleverd worden, bijvoorbeeld bij de 3801 is geen stroomlijnbekleding om de aandrijfwielen, terwijl bij de 3804 het achterste wielstel wel half onder de stroomlijnbekleding valt. En deze modellen kunnen ook in oorlogsuitvoering met wit omrande bufferbalken getoond worden.

Gerard

Gelukkig heb ik N-spoor dus gaat het mij niet aan, maar in mijn ogen zijn de potvissen de meest lelijke loc's die ik ken. Hoe je in een keer van een mooie "form follows function"  naar een el cheapo rampvormgeving kan gaan :'(.

Het is met name de zijkant die het een schoendoos vormgeving geeft, om nog maar te zwijgen over de lompe manier waarop de luchtpomp is weg gewerkt. Ook de tender heeft de vormgeving van een goedkoop gestort blok beton. Ook het oorspronkelijk machinisthuis wordt een soort vlag op een modderschuit.

In dat opzicht is de Br 05 een aansprekender voorbeeld, al was die eerst met stroomlijn en daarna pas zonder. De vormgeving van de A4's of Coronation's wordt in geen enkel opzicht gehaald

Maar goed voor Artictec is het wel een inkoppertje. Het onderstel hebben ze al en de ketelbeplating kan niet al te veel moeite kosten
« Laatst bewerkt op: 22 September 2011, 15:37:05 door guest7823 »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5547
  • Team Mitropa
Re:Opvolger Artitec's SS700/NS3700
« Reactie #111 Gepost op: 22 September 2011, 15:57:10 »
jaa maar daar betaal ik dan geen 500+ voor
dan zoek ik wel een philo op marktplaats
Terwijl ik de 6100 wel degelijk zou kopen en dat is ook niet zo`n grote aanpassing
Gr Jan

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 650
Re:Opvolger Artitec's SS700/NS3700
« Reactie #112 Gepost op: 22 September 2011, 19:04:42 »
Beste meneer van der Weerd,

Ik zou graag een 6300 in dit rijtje zien  ;D. Op zijn zweeds weet ikhet niet maar moet ongeveer als huttebrut ik wul unne 6300 hbbu  ;D >:( ::) :P.

Doei Hans

Quicksilver

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
  • Spoort niet en rijdt tijdperk I
Re:Opvolger Artitec's SS700/NS3700
« Reactie #113 Gepost op: 22 September 2011, 20:11:40 »
Maar wat dachten jullie van de NS serie 3801-3805, die zo'n achttal jaren in stroomlijnuitvoering hebben rondgereden? Het enige wat Artitec "hoeft" te doen is een andere kap op de onderbouw van hun 3700'en te plaatsen.

Gerard

Het wachten was op het aanspoelen van de Potvis. Het is in mijn ogen een leuk probeersel geweest dat door het ontbreken van een gestroomlijnde trein en de tijdsgeest niet echt uit de verf is gekomen. In model zal het best een paar mensen blij maken, maar goed verkopen? Denk 't niet. Misschien dat het mogelijk is om een goed passende losse kap voor de Artitec 3700 te maken. De echte Potvis was immers ook een gewone 3700 voorzien van een losse stroomlijnkap.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11695
    • Mijn fotoarchief
Re:Opvolger Artitec's SS700/NS3700
« Reactie #114 Gepost op: 22 September 2011, 20:40:24 »
Het wachten was op het aanspoelen van de Potvis. Het is in mijn ogen een leuk probeersel geweest dat door het ontbreken van een gestroomlijnde trein en de tijdsgeest niet echt uit de verf is gekomen.

Nou, de potvissen/strijkijzers/etc pasten juist uitstekend in de tijdsgeest. Het ontbreken van een stroomlijntrein en het uitbreken van WO II is het niet echt uit de verf gekomen. Ook al leverde de stroomlijn wel een aardige besparing op.

Eelco

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Re:Opvolger Artitec's SS700/NS3700
« Reactie #115 Gepost op: 22 September 2011, 20:53:41 »
Gelukkig heb ik N-spoor dus gaat het mij niet aan, maar in mijn ogen zijn de potvissen de meest lelijke loc's die ik ken. Hoe je in een keer van een mooie "form follows function"  naar een el cheapo rampvormgeving kan gaan :'(.

@Paul,
Gelukkig, smaken verschillen. Maar je dient ook te kijken naar de ontwikkeling en technieken welke men had halverwege de jaren '30. In die tijd maakte de NS toch al een behoorlijke stap naar voren. Vergeet niet dat men heel kort daarvoor het klinknagelen had vervangen door lassen. De eerste potvis was ook nog geklinknageld, de andere exemplaren werden wel gelast.

Hoi Hans,
De 6300 is nog steeds leverbaar door DJH, en er zijn redelijk wat modelbouwers die over zo'n exemplaar beschikken. Zelfs Philotrain heeft meerdere DJH 6300'en gebouwd en voorzien van een Philo-phinish.

Gerard
« Laatst bewerkt op: 22 September 2011, 21:05:10 door Weerd »

Quicksilver

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
  • Spoort niet en rijdt tijdperk I
Re:Opvolger Artitec's SS700/NS3700
« Reactie #116 Gepost op: 22 September 2011, 21:49:48 »
Nou, de potvissen/strijkijzers/etc pasten juist uitstekend in de tijdsgeest. Het ontbreken van een stroomlijntrein en het uitbreken van WO II is het niet echt uit de verf gekomen. Ook al leverde de stroomlijn wel een aardige besparing op.

Eelco

Zoiets bedoelde ik ook. Ze pasten zeer zeker in de tijdsgeest. De DE III was een daverend succes. Gestroomlijnde voertuigen (en voorwerpen) waren in de jaren '30 zeer modieus. Een stroomlijnloc was goede PR voor de NS. Tel daarbij op dat men met een stroomlijn flink wat kolen kon besparen. Daar ging het immers om. In dat kader was het zeker een succes. Als de plannen uit 1939 om vijf locs uit de 3900 serie van een kogelvormige stroomlijn te voorzien waren doorgegaan had men wellicht een winnende formule in handen. Zeker als er gestroomlijnde treinen achter hadden gehangen.

Ik zeg niet dat ik de 'oude tantes in een nieuwe jurk' lelijk vind of zo. Ze hebben hun charme. De tijdsgeest wilde niet echt meewerken waardoor het hele concept niet echt uit de verf is gekomen bij de NS. Daardoor zou je een 1:87 Potvis kunnen zien als een niche markt.

guest7823

  • Gast
Re:Opvolger Artitec's SS700/NS3700
« Reactie #117 Gepost op: 22 September 2011, 21:50:22 »
Nou, de potvissen/strijkijzers/etc pasten juist uitstekend in de tijdsgeest. Het ontbreken van een stroomlijntrein en het uitbreken van WO II is het niet echt uit de verf gekomen. Ook al leverde de stroomlijn wel een aardige besparing op.

Eelco

Moet eens diep de Engelse teksten in duiken, maar volgens mij hadden ze daar uitgezocht bij welke snelheden stroomlijning zin had. Voor zo ver mij bekend haalde de NS die snelheden domweg niet (of nauwelijks en zeker niet over lange afstanden)

Zet een Potvis, Br 05, A4 (evt nog de Hiawatha loc en die Belgisch loc) naast elkaar, vergeet even de verschillen in grote en ..........  :-[.

Zeker als je dan inderdaad kijkt naar de vormgeving van de toenmalige NS-dieselstellen.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11695
    • Mijn fotoarchief
Re:Opvolger Artitec's SS700/NS3700
« Reactie #118 Gepost op: 22 September 2011, 21:54:00 »
Moet eens diep de Engelse teksten in duiken, maar volgens mij hadden ze daar uitgezocht bij welke snelheden stroomlijning zin had. Voor zo ver mij bekend haalde de NS die snelheden domweg niet (of nauwelijks en zeker niet over lange afstanden)

Ik dacht in het boek van Henken gelezen te hebben dat een besparing van 10% werd gerealiseerd. Ik zal het straks nog eens nakijken.

Maar mooi waren ze inderdaad niet te noemen.  ;D

Eelco

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Opvolger Artitec's SS700/NS3700
« Reactie #119 Gepost op: 22 September 2011, 21:55:28 »
bij de potvissen werden daadwerkelijk besparingen gemeten hoor, dat was t probleem niet. Moet je m alleen niet voor een kolenbakkentrein zetten... maar een echt speciale omloop was er niet voor zover ik weet.
Dr was trouwens voor de NISM een 3700 met hiawatha-stijl stroomlijnbekleding ontworpen, dr had qua vormgeving echt wel meer ingezeten dan dat potvisgedrocht. De lelijkheid van dat ding is trouwens bepaald geen bezwaar om m in model te willen, maarja, ik heb m al.