Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door hervé
Vandaag om 01:19:12
Heroplage Artitec Plan W? door dennie
Vandaag om 00:28:31
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
13 July 2025, 23:28:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
13 July 2025, 23:03:47
Sfeer op je modelbaan door Rody v. G.
13 July 2025, 22:48:25
Een NS 5500 knutselen door Huup
13 July 2025, 22:29:30
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door MOVisser
13 July 2025, 22:23:23
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door j.ossebaar
13 July 2025, 22:17:12
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door eichddraig
13 July 2025, 21:20:14
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
13 July 2025, 20:03:26
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
13 July 2025, 19:56:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Besselspoor
13 July 2025, 19:51:56
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
13 July 2025, 19:26:27
vervolg op "veel AC wielen" door Dirk
13 July 2025, 18:24:58
Sikje 225 door Huup
13 July 2025, 18:03:31
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Frits C
13 July 2025, 17:20:30
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
13 July 2025, 17:12:28
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door NS264
13 July 2025, 16:20:08
Nahmertaler Kleinbahn door tothebeach
13 July 2025, 16:11:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door skiptram
13 July 2025, 15:20:57
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
13 July 2025, 15:10:47
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door BartvD
13 July 2025, 15:04:42
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door MOVisser
13 July 2025, 14:54:16
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
13 July 2025, 13:47:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
13 July 2025, 13:16:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
13 July 2025, 12:08:10
Roco 2025 door IJmc
13 July 2025, 11:52:00
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
13 July 2025, 11:50:19
Goederenloods Zandvoort door MOVisser
13 July 2025, 11:45:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Ronald69
13 July 2025, 11:44:52

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen  (gelezen 29040 keer)

Beached

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #60 Gepost op: 26 January 2012, 11:12:54 »
Bedankt Gert en Ivo, Jullie bouwkunsten hebben mij ook een hoop inspiratie gegeven (y)

De kolenbakkenpagina van Gerard heb ik ook ardig wat gebruikt, vooral de fotos zijn erg handig. MK heeft ook zo'n SS wagentje met ronde kopwanden, maar die is net weer wat anders dan die van mij.
Jouw GL ziet er mooi uit. Jammer dat het zo lang heeft moeten duren voordat je weer zin/moed hebt gekregen om hem af te maken. Ik ben benieuwd naar het resultaat, ik heb er geen probleem mee als je dat hier plaatst (y)

Ook een update uit mijn werplaats,
vandaag ben ik bebegonnen met het stoot en trekwerk. De bufferschalen had ik al eerder uitgeponst en op stelen geplakt, maar nu zij er twee in de accuboor rond gevijld en zijn ze allemaal gemonteerd. De onbewerkte haken kwamen uit de voorraad zelfbouw onderdelen en zijn bewerkt en gemonteerd. Luchtslangen komen ook uit de voorraad.
Op de kopwand tegenover het remafdakje is ook een grendel gemaakt volgens het gebruikelijke recept.

Dan was de onderkant aan de beurt. Remblokken zijn afkomstig van het A 300 project, waarvoor ze te klein waren. Gelukkig zijn ze wel mooi op schaal voor H0. sluitseinijzers komen ook uit de voorraad.

Omdat het kan heb ik ook de remstangen nagebootst. De onderdelen zijn uit messing en styreen gefabriekt, gebaseerd op wat ik elders heb gezien en een beetje logica. Het remwerk is ongeveer op hoogte gebracht met wat 1,5x2mm strips, geplaatst ongeveer waar de frames horen te zijn. Remtriangels zijn de laatste dingen die aan het remwerk toegevoegd werden.

Nu nog de laatste details, en dan kan deze ook weer doorgestuurd worden naar de spuiter 8)

mvg,
Rick

Beached

• Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 27 January 2012, 09:48:04 »
De laatste loodjes alweer.
Als eerste zijn handgrepen uit 0,3mm draad gebogen en gemonteerd.  De opstaptrede voor het remmershuisje bestaat uit drie delen. De bovenste trede is van styreen en ligt op een bufferhuls. De onderste twee tredes zijn elk op een stukje draad gesoldeerd, en die twee stukjes draad zijn toen op elkaar gesoldeerd om een stevig geheel te vormen. De rangeertrede aan de andere kant is het normale type. Als laatste nog een paar ophangbeugels voor de kopwand gebogen en gemonteerd.
Het resultaat:

Nu op naar de spuiter.

mvg,
Rick

Nederduitsemeester

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 27 January 2012, 12:35:43 »
Die werkplaatsvoorman leert het ook nooit :-\ voor elke wagen een fles? ;D, nog een wonder dat die bakkies er zo goed uit zien (y)
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Beached

• Offline Offline
« Reactie #63 Gepost op: 28 January 2012, 10:54:04 »
Volgens mij is het eerder een fles per dag :-\ ;D Zolang hij maar een paar flesjes overlaat voor mij vind ik het best ;D Ik zal de complimenten in ieder geval aan hem doorgeven (y)

mvg,
Rick

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 28 January 2012, 11:32:37 »
Mooi karretje!! (y)
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 29 January 2012, 00:49:14 »
Jouw GL ziet er mooi uit. Jammer dat het zo lang heeft moeten duren voordat je weer zin/moed hebt gekregen om hem af te maken. Ik ben benieuwd naar het resultaat, ik heb er geen probleem mee als je dat hier plaatst (y)
Nou Rick,

Dit is het dan wel zo ongeveer:

Stralen, spuiten en transfers aanbrengen. Blanke lak en in elkaar zetten.

Aardig karretje geworden:

De afwrijftransfers deden het tot mijn verbazing nog goed. Vaak brokkelen oudere transfers, maar zelfs in de stelbalk wilden ze wel blijven zitten:

Gek is dat op de foto de lak niet overal lijkt te dekken. Life zie ik daar niets van.

Het wordt wel een aardige verzameling kolenbakken op deze manier (inspiratie van Seinarm.nl):

GLY van Fleischmann:

GL van Spoorwerkatelier:

GLG van Philotrain:

GTM van Roco:

GTU van Artitec:

En de naoorlogse GTOW van Roco:

Setje vooroorlogse kolenbakken:

Het lijkt heel wat, maar als je in de emmer van Floortje de materieelboeken bekijkt is er een enorm aantal varianten geweest op deze hoofdtypen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Beached

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 29 January 2012, 06:24:54 »
Inderdaad een aardig karretje Ivo (y)

Zo'n gevarieerd sleepje kolenbakken zal ik straks dus ook hebben, alleen met meer 10 tons wagens.
Er is inderdaad een hele variatie aan kolenbakken, met vooral de 10t wagens, waarvan er vaak minder dan honderd van waren gebouwd. Het maakt wel voor een leuk gevarieerd treintje.

mvg,
Rick

Beached

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 01 February 2012, 10:19:25 »
Vorig weekend ben ik eens aan de slag gegaan met de airbrush:

Nu nog een laagje zwart en een laagje vernis, wat hopelijk dit weekend komt.

mvg,
Rick

Beached

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 14 February 2012, 10:59:42 »
Al een tijdje terug is de kolenbak gespoten,en dit weekend is de wagen in de lak gezet. Omdat de fotos van de wagen met lak niet zo mooi zijn geworden, dan maar een foto zonder lak;

En omdat werk aan de 5301 gestaakt is vanwege een koude soldeerbout, ben ik maar aan de volgende begonnen.
Dit is de laatste 10 tonner die ik ga bouwen, een exemplaar uit 1875 voor de rekening van de NBDS. 30 kwamen in het park van de NS terecht, met de nummers 35816-35846
Teeckening

Van de bekende bron

Tussendoorfotos houdt het bouwen alleen maar op, dus direct door naar de eindstand:

Deze bak lijkt een stuk langer dan de andere, dat klopt ook, met 7 meter is deze zo'n meter langer dan de rest. Waarom? geen idee.

meer volgt.
mvg, Rick

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 14 February 2012, 12:34:50 »
Mooi al die verschillende kolenbakken
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Beached

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 17 February 2012, 06:23:53 »
Bedankt Andre

Na het weekend heb ik rustig doorgebouwd. Nog meer details vonden hun weg naar de wagen. Ook dit is weer zo'n wagen met een deur die naar beneden klapt, waar rekening mee dient gehouden te worden.

Dit was de eindstand op maandag.
Toen is al het messingwerk er op gekomen; opstaptredes, handgrepen enzovoort. Als laatste nog een paar plakbriefborden erop, en het bouwen zit er al weer op. Een nieuw record - 4 dagen bouwtijd 8)

En de kopwand

Nu eens tijd vinden om te spuiten

mvg,
Rick

Beached

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 21 March 2012, 10:56:16 »
Omdat het hier weer verdacht rustig begint te worden ga ik maar weer eens aan de slag. Zoals gewoonlijk ben ik al een tijdje terug begonnen, als ik even geen zin heb in solderen.

De NS had in de jaren '30 niet alleen 10 tonners, zoals Ivo laat zien met zijn bouwkunsten. Hier dus de volgende stap na de 10 tonner, de 15 tons wagen. Deze wagens kregen de benaming GL, en nummers in de 40000 reeks. De eerste die aan de beurt is een wagen uit de reeks 41167-41176, afkomstig van de NRS, die via de HSM in het NS park belandde. De wagens zijn door de NRS zelf in 1887 gebouwd.
De tekening

Tegelijk aan deze wagen wordt ook een wagen van de SS gebouwd, uit de serie 41861-42159. Deze wagens hadden afneembare zijwanden, en komen uit 1901. Ook lijkt het erop dat dat de SS op het idee is gekomen om een wat grotere serie te bouwen.
Ook hier een tekening

Beide wagens zijn weer volgens hetzelfde recept opgebouwd. Toevallig kwam ik een foto van de NRS bak tegen op bladzijde 287 van Vervlogen Stoom, wat het leven een beetje makkelijker maakt. Omdat de zijwanden bij de echte SS bak afneembaar waren hebben ze niet de gebruikelijke kanaalijzers op de zijwanden, maar T profielen. Omdat de deuren van staal waren moesten er ook weer klinknageltjes gedrukt worden. Ik heb seechte ervaringen met doorlopende schoren, de krengen zijn maar lastig op een lijn te krijgen. Dit keer heb ik de schoren gewoon uit een geheel gemaakt, en pas als alles vast zit zijn de sleuven voor de T profielen uitgesneden. Het lijkt zo een stuk forser dan de kleinere wagentjes die ik totnutoe heb gebouwd.

De NRS bak leek meer op een uitgerekte 10 tonner. Nadat de bodem was uitgesneden zat ik wel raar van de tekening naar de bodem en terug te kijken, het zag er veel te lang uit. Dat klopt ook, volgens de tekening zo'n twee meter langer dan een 10 tons wagen, maar de radstand is wel op vier meter. Ook deze bak heeft zo'n deur die naar beneden klapt, en volgens de foto is de deur van hout, wat ook weer pas en snijwerk scheelt.

De balansijzers voor beide wagens waren toen aan de beurt. Ook hier gaat men met de tijd mee, de NRS bak heeft geperste balansijzers en W1 aspotten volgens de foto, en de andere bak heeft dezelfde behandeling gekregen. Het enige verschil tussen de twee is in de ophanging van de veren, de NRS bak heeft het HSM model en wie raadt het, de SS bak heeft het SS model :o
Met de basis van beide bakken klaar kan er de volgende keer aan de detaillering worden begonnen

mvg,
Rick 

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #72 Gepost op: 21 March 2012, 11:59:40 »
Het wordt een mooie (en unieke) collectie. Ga zo door!
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Beached

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 24 March 2012, 00:43:45 »
Bedankt Paul

De detaillereing was lekker rechttoe rechtaan, handgreepje hier, sluitseinijzertje daar enzovoort. Omdat ik naast de matrieelboek tekening nog een betere tekening van de SS bak had, en de foto van de NRS bak heb was het aardig makkelijk.
Het resultaat;
De NRS bak

De kopwand, lekker groot.

Details

En de SS bak

En de binnenkant wordt ook niet vergeten

En nu is het hoog tijd dat ik de airbrush eens oppak.

mvg,
Rick

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 24 March 2012, 01:26:51 »
Weer een eindeloos mooi stuk Rick (y). Dat wordt een mooie kolentrein.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).