Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:49:33
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 15:46:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 15:36:41
Halling aandrijvingen door 008200
Vandaag om 15:31:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:25:59
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 15:21:42
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 15:14:22
Kibri station CALW ingekort als NS station door Pauldg
Vandaag om 14:52:17
Exact-Train 2025 door grossraumwagen
Vandaag om 14:36:59
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door tothebeach
Vandaag om 14:25:35
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 14:23:34
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:22:00
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Sam
Vandaag om 14:19:46
NS 8800 in spoor 0 door Rob Moerkerken
Vandaag om 14:01:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik van den Eijnden
Vandaag om 12:50:15
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door ronald100
Vandaag om 10:41:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:30:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:46:31
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:37
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:40:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:06
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 09:25:27
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 09:21:18
iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen  (gelezen 29500 keer)

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #45 Gepost op: 01 January 2012, 10:24:41 »
Inmiddels zijn de twee kolenbakken ook voorzien van een laagje verf.


Ik ben nog niet 100% tevreden over de laklaag, maar aangezien er nog decals op moeten laat ik hen nu maar zo.

mvg,
Rick

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1873
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #46 Gepost op: 01 January 2012, 13:30:44 »
 (y) (y) Zien er erg goed uit Rick!

Grtz,

Niels

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #47 Gepost op: 01 January 2012, 14:44:20 »
Op deze kleine foto's kan ik niet zien waar je ontevreden over zou kunnen zijn. Het zijn geen personenrijtuigen, dus of het strak of niet is, zou ik me vooral niet te druk over maken.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3183
  • Einzelganger
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #48 Gepost op: 01 January 2012, 15:20:19 »
mooie bakkies.. (y) alleen.... ::) het zwart van je onderstel is te zwart...drupje wit en drup oranje erdoor... (y)



eric

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #49 Gepost op: 01 January 2012, 15:51:58 »
het zwart van je onderstel is te zwart...

?? zwart is zwart , ook bij onderstellen  :)
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

Niks

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • TM
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #50 Gepost op: 01 January 2012, 15:58:10 »
Wat Eric zegt klopt volgens mij wel, die balken werden dacht ik behandeld met carbolineum (creosootolie) (heb ik ooit eens gelezen dacht ik),
en dat zit ergens tussen roodbruin en zwart ;)

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #51 Gepost op: 01 January 2012, 22:15:28 »
Bedankt iedereen.
Erik, bedankt voor de tip, ik zal het eens proberen(als ik het niet vergeet...) Er komt in ieder geval wel een laagje vuil op nadat er decals op zitten.

Ewout, de lak glimt een beetje meer hier en daar en er zitten een paar krasjes aan de binnenkant. Ik heb de lak denk ik niet helemaal goed verdund en gemengd. Niks ergs in ieder geval.

Nick, Volgens mij was het gewoon zwarte verf hoor. Creosootolie op staal werkt niet al te best denk ik. Het zijn immers de stalen onderdelen en het onderstel(grotendeels staal) die zwart moeten. Ik denk eerder dat de zwarte verf is gekozen voor betere bescherming tegen weer en wind.

mvg,
Rick

Niks

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • TM
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #52 Gepost op: 01 January 2012, 23:35:41 »
klopt, had even het idee dat er een houten onderstel onder zat ;) (komt er van als je de hele tijd naar plaatjes van oud ss spul zoekt)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #53 Gepost op: 01 January 2012, 23:45:22 »
Ewout, de lak glimt een beetje meer hier en daar en er zitten een paar krasjes aan de binnenkant. Ik heb de lak denk ik niet helemaal goed verdund en gemengd. Niks ergs in ieder geval.

Als het maar glimt waar de decals moeten. Anders eerst even in de blanke lak (gloss!)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #54 Gepost op: 22 January 2012, 04:55:21 »
Het heeft niet lang geduurd voordat de kolenbakkenluizen weer begonnen te kriebelen. Nu m'n brug bijna af is kan ik weer wat plaats maken op de werkbank voor een wagentje.
We blijven bij het 10 ton thema, ditmaal een gebouwd door de NRS in 1867. Ze behoren tot de serie 37192-37197. Ik kon deze wagens niet laten liggen, het remmersafdakje is gewoon oergaaf (y)

Dan gaan we eens aan de slag.
Frame;

Wandjes;

Wat houtwerk;

En wat ijzer op de kopwand;

Het resultaat van een zaterdagmiddag lekker doorbouwen. T' schiet al lekker op 8)

mvg,
Rick

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #55 Gepost op: 24 January 2012, 11:10:13 »
Ondertussen wordt er druk doorgebouwd.
We beginnen met het mobiele Checkpoint Charlie, oftewel het remmers afdakje. Ook van binnen zijn er planken ingekrast, en een houten bankje voor  de remmer is ook present.

En van de zijkant. 

Het avondje bouwen werd afgerond met het plaatsen van het dak en de handrem.


Een avondje later had ik ook een stel balansijzers op maat gevijld en gemonteerd.

Dat was het dan weer voor vandaag.

mvg,
Rick

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3532
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #56 Gepost op: 24 January 2012, 12:02:43 »
Leuke strakke karretjes!  (y)

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #57 Gepost op: 25 January 2012, 11:07:11 »
Bedankt Robert Jan

Na een rondje resin gieten is het aan de slag met het detailleren van het onderstel. Mijn aanname is dat de wagen is opgenomen in het grote SS revisie programma van 1912, en dus heb ik de wagen voorzien van SS aspotten en draagconstructie.

Ik merk wel dat ik de lat steeds hoger leg mbt. de details. Eerst was ik nog tevreden met recht afgesneden verbindingen  tussen de veer en de ophanging, nu moet het afgerond zijn. Op zich niet al te tijdsrovend aangezien ik er een stuk of zes opstapel en dan tegelijk rond vijl.

Ook present zijn resin opengewerkte bufferhulzen. Toen ik buffers aan het maken was voor de HSM wagens had ik weinig zin in messing vijlen, en probeerde ik styreen opengewerkte buffers te maken. Zelfbouw bleek te moeilijk, maar ik heb wel rubber afgietsels gemaakt van de bufferhulzen op mijn koelwagen. Die mal is nu dus gebruikt voor dit wagentje. De HSM-ers hebben het moeten doen met gewone rechte bufferhulzen.

mvg,
Rick

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4227
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #58 Gepost op: 25 January 2012, 11:29:21 »
Mooi werk!
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #59 Gepost op: 25 January 2012, 12:10:19 »
Rick,

Ik vind je kolenbakken wel heel erg mooi worden. Dat remmershuisje is super. Ik zou eigenlijk ook nog die kolenbak met de ronde kopwand moeten bouwen, dan heb ik weer iets compleet.

Dat is een beetje flauwekul, maar via het Artitec GTU draadje zag ik de site van Gerard van de Weerd, waar hij de verschillende kolenbakken beschrijft. Van zijn site heb ik die ronde kopwand nog niet. Verder schrijft hij dat er geen model van een GL is gemaakt. Dat klopt niet helemaal. In een grijs verleden maakte Jos Blatter onder de naam Spoorwerkatelier mooie messing kits. Later zijn die nog verkocht door AD&TE ook wel 't Hollands Locaalspoor. Die GL was een lastige kit en omdat ik de basis niet goed gebogen kreeg, heeft die kit bij mij heel lang in de kast gestaan.

Totdat ik door Gerard werd geïnspireerd:



Gisteravond is deze bak gestraald, in de primer gezet en afgelakt. Het onderstel is klaar, maar de bak moet nog een beetje lak.

mvg,
Ivo

P.S., het schijnt dat Werps ook een GL maakt/gemaakt heeft
mvg,
Ivo

*