Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS jubileum door barry1972
Vandaag om 20:44:47
Spoor- en tramweg parafernalia door barry1972
Vandaag om 20:31:45
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door defender
Vandaag om 20:25:56
Sluitseinen REEtitec 1300 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:22:52
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door defender
Vandaag om 20:17:30
Line-up foto's van modellen door defender
Vandaag om 20:07:39
KADEE Digitale koppeling door Met een sik
Vandaag om 20:07:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 20:06:17
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door barry1972
Vandaag om 20:05:34
De modeltreinen van Spoorijzer door defender
Vandaag om 20:02:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 20:00:43
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 19:59:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:55:04
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Mispoes
Vandaag om 19:53:47
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 19:15:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 19:12:15
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 18:57:19
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door VictorPM
Vandaag om 18:41:41
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:35:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:23:00
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Edwin2121992
Vandaag om 17:52:07
Led schakeling ed. door bellejt
Vandaag om 17:42:03
Au bord de la Cèze door Benelux795
Vandaag om 17:29:36
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 17:19:29
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 17:13:36
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Arjen52
Vandaag om 17:02:08
Piko Stadler (Spurt) binnenverlichting door phdirk
Vandaag om 16:53:54
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:57:44
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door spoorijzer
Vandaag om 15:47:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:29:54
  

Auteur Topic: D407 Rheinexpress 1983  (gelezen 15407 keer)

Re 6/6

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
  • Het heden is het verleden van de toekomst
Re:D407 Rheinexpress 1983
« Reactie #30 Gepost op: 10 November 2011, 12:58:10 »
Heel erg gaaf Dirkjan.
Ik heb ze gelijk opgeslagen (y) Ga zo door helemaal super (y)

Groet,

Ron
Bouwen en rijden met wat je leuk vind

Gert1

  • Gast
Re:D407 Rheinexpress 1983
« Reactie #31 Gepost op: 10 November 2011, 14:07:00 »
Is er interesse aan meer van dit soort samenstellingen?

Absoluut! Dit heb je erg mooi gedaan. Helemaal top!   (y)

mvg,
Gert

nederbelg

  • Online Online
  • Berichten: 1453
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:D407 Rheinexpress 1983
« Reactie #32 Gepost op: 10 November 2011, 14:20:43 »
Zeker,

Goed bezig.
en met de jaartallen zit je zeker goed.


dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4077
Re:D407 Rheinexpress 1983
« Reactie #33 Gepost op: 10 November 2011, 14:25:04 »
Wie VRMs heeft, ongeacht jaartallen, ik kan deze gebruiken om andere treinen op deze wijze samen te stellen.

dirkjan

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5415
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:D407 Rheinexpress 1983
« Reactie #34 Gepost op: 10 November 2011, 14:29:48 »
Fraai werk hoor! Dit kan een prachtig naslagwerk zijn voor onze toekomstige (model)spoorvrienden die al helemaal niet meer weten wat een VRM is......

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Dennis

  • Gast
Re:D407 Rheinexpress 1983
« Reactie #35 Gepost op: 08 January 2012, 20:18:40 »
Mijn samenstelling is nu als volgt;
Bm    SBB    LS47220
Bm    SBB    LS47220
Bm     SBB    LS47216
Am     SBB    LS47216
Bm     DB      Roco 44746
Bm     DB      Roco 44746 (ander bedrijfs nummer als bovenstaand model)
BDms  DB      ADE B-3003
BKDM NS      Artitec 2015601 (Als ik ooit een LS ICR BKD vindt wordt deze vervangen)


Hij is iets gewijzigd,als het goed is is hij nu goed (y)

Grtn,
Dennis

E94

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re:D407 Rheinexpress 1983
« Reactie #36 Gepost op: 20 January 2013, 14:12:08 »
In het boek Het grensbaanvak Venlo-Kaldenkirchen staan 2 foto's van de Rhein Expres. Op blz. 44 staat een foto met de samenstelling uit de winterdienst 1982/83, waarbij de ICR BKD achterblijft te Venlo.
Op blz. 25 staat een prachtige plaat van de Rhein Expres uit de zomerdienst van 1979 (toen reed de trein nog naar Innsbruck) met als restauratierijtuig een Schürzenwagen. Op de website "Bundesbahnzeit" http://www.bundesbahnzeit.de/page.php?id=E10.1%20-%20DIE%20Schnellzuglok (scrollen naar foto 21) staat ook een foto van de Rhein Expres (winterdienst 1975/76) met een Schürzenwagen als restauratierijtuig.
Nu mijn vraag: heeft iemand foto's van de Rhein Expres (en meer specifiek het restauratierijtuig) uit 1977/78? 
mvg, Heinz

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2225
  • Bruggen-IG:
Re:D407 Rheinexpress 1983
« Reactie #37 Gepost op: 31 March 2013, 22:11:46 »
Ik heb ook een vraag over die restauratiewagen aan de kenners hier, met name Dirk Jan. Ik heb onlangs een geel-blauw ex-Apfelpfeil NS restauratierijtuig als verbouwd door Mispoes gekocht. Niet het buffetrijtuig dus, maar die met de lampjes op de tafels. Erg mooi ding.
Mijn eigen belangrijkste herinnering aan deze rijtuigen is dat ik ze een aantal keer medio jaren '80 aan het begin van de avond in Eindhoven zag doorkomen. Sta je als gewone reiziger op het perron naast die jaloersmakende tafels met lichtjes, etc. Ik probeer nu met spoorboekjes uit die tijd te reconstrueren welke trein dat geweest kan zijn, maar ik kom er slecht uit. Als ik de gelegenheden reconstrueer, zou het ca. 19:30 moeten zijn geweest, in de periode 1983-1987. In mijn herinnering waren het treinen richting Rotterdam, maar het kan ook richting Venlo of Maastricht zijn geweest. Geen van deze rijrichtingen geeft echter een duidelijke resultaat. Het dichtst in de buurt komt de Rhein Express, onderwerp van dit draadje. Ik vind dan bv. de Rhein Express die in de dienstregeling '84-85 om 20:28 uit Eindhoven richting Dordrecht vertrok. Maar dat is een uur later dan met mijn herinnering verenigbaar is (we waren op weg naar een concert dat altijd om 20:15 begon). In de andere richting vind ik om 21:24 een Brittannia express richting Venlo. Als die te laat was, zou ik die na afloop op de terugweg gezien kunnen hebben, maar ook dat is niet wat ik me herinner wat betreft die restauratiewagens.
In het spoorboekje '85-86 vind ik wel een IC 414 Koeln-Hoek van Holland die om 20:05 in Eindhoven stopt, met de aantekening Rhein Express. Dat zou qua tijdstip krap kunnen. Had die zo'n restauratiewagen?

Iemand een ander idee in welke trein die restauratiewagens door Eindhoven kwamen rond die tijd in die periode? Misschien toch een reisbureautrein?
« Laatst bewerkt op: 31 March 2013, 23:13:52 door janw »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4077
Re:D407 Rheinexpress 1983
« Reactie #38 Gepost op: 31 March 2013, 22:45:07 »
Dat was dan inderdaad een vakantietrein, met (vanuit Den Bosch) of zonder (uit Den Haag) autotransporters. De tijden weet ik niet, aangezien ik van die treinen geen dienstregelingen heb.

dirkjan

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9005
  • Hengelooo 1:160
Re:D407 Rheinexpress 1983
« Reactie #39 Gepost op: 31 March 2013, 22:57:14 »
Op 10 augustus 1984 heb ik een vakantietrein opgewacht bij Susteren zo rond de klok van vijf. Volgens omloop zou (alleen op vrijdag) een 1500 die trein moeten aanvoeren die daarna voor onderhoud de lijnwerkplaats Mt indook. De omloop klopte wat dat betreft want de 1502 stond er voor. In de trein o.a. het geel/blauwe restauratierijtuig. De gemaakte foto zwerft ergens rond op het forum.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2225
  • Bruggen-IG:
Re:D407 Rheinexpress 1983
« Reactie #40 Gepost op: 31 March 2013, 23:20:30 »
OK, dank beiden!
Die foto van Mispoes is deze:


Nuttige foto. Voor de trein die ik bedoel lijkt het wel wat vroeg. Weet iemand welke trein dit was?

Klopt het dat ik hier achter de loc een eerst een slaaprijtuig type MU zie en dan een T2S?
« Laatst bewerkt op: 31 March 2013, 23:24:56 door janw »

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9005
  • Hengelooo 1:160
Re:D407 Rheinexpress 1983
« Reactie #41 Gepost op: 01 April 2013, 13:53:23 »
Een buitenlandspoorboekje van die tijd heb ik niet, wel één uit 1988 en als de tijden overeenkomen zou het om de Costa Expres (9271) kunnen gaan die om 16.50* uur te Mt aankomt en van Ht naar Narbonne gaat.

T2S dacht ik niet, het lijkt namelijk dat het tweede rijtuig schortplaten heeft...


*± 16.30 uur doorkomst Susteren
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Gert1

  • Gast
Re:D407 Rheinexpress 1983
« Reactie #42 Gepost op: 01 April 2013, 14:07:56 »
WLABmh misschien?

Mvg,
Gert

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4077
Re:D407 Rheinexpress 1983
« Reactie #43 Gepost op: 01 April 2013, 20:42:34 »
Een wat? Het lijken me ook twee MU's, met beide kanten zichtbaar dus. Erachter een WR van de NS. Als Dat de Costa Express is, caddie in ieder geval een aantal Less (autotransporters van de SNCF) erachter hangen.

dirkjan

Gert1

  • Gast
Re:D407 Rheinexpress 1983
« Reactie #44 Gepost op: 01 April 2013, 21:09:43 »
Een WLABmh. Is toch gewoon een gebruikelijke aanduiding?

mvg,
Gert