Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
Vandaag om 22:59:20
koppeling vervangen Minitrix wagon door joespoor
Vandaag om 22:58:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 22:34:35
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 22:26:16
Common ground en Yamorc door JoopSpoort
Vandaag om 22:19:47
MP4 wissel decoder aan sluiten op Intellibox door bask185
Vandaag om 22:19:36
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Steven Loosman
Vandaag om 22:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:02:12
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
Vandaag om 22:01:18
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Wim Vink
Vandaag om 22:00:10
Yamorc 7001 dood door Steven Loosman
Vandaag om 21:54:10
lichtsluis een bezetmelding laten geven door maartenvdb
Vandaag om 21:50:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 21:42:14
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 21:37:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door cor_b
Vandaag om 21:24:06
Raadplaatje door hielke1501
Vandaag om 21:19:47
Ineens geen sound meer door Ronald A.
Vandaag om 21:09:58
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:46:08
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door ruudns
Vandaag om 20:40:01
Geïsoleerd motorschild. door Ronald69
Vandaag om 20:36:20
foto's van "Nederlandse" Tds'en door MB6400
Vandaag om 20:36:18
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 19:59:18
Ontraxs 2026 door Marty
Vandaag om 19:48:45
Zoeken in het Utrechts archief door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:35:30
Fleischmania Nostalgia door Eric v C
Vandaag om 19:12:25
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 18:46:05
Jacquelinger Lokalbahn - Duitse "nebenbahn" in H0 door Duikeend
Vandaag om 17:37:44
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door einte
Vandaag om 17:05:21
Beekdaelen in H0 door einte
Vandaag om 17:03:46
Houten Plus zaterdag 21 februari 2026 door Ronald69
Vandaag om 17:03:30
  

Auteur Topic: explosie stoomlocomotief in Frankrijk  (gelezen 11034 keer)

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:explosie stoomlocomotief in Frankrijk
« Reactie #15 Gepost op: 31 August 2011, 10:17:55 »
Volgens de machinist van de loc spoot er een stoomstraal van ca. 15 bar.
De machinist kreeg de volle laag schijnbaar want die ligt in het Brandwondencentrum Lyon
Een ander heeft de noodrem in werking gesteld.
Men was op de terugweg van water nemen en draaien, het ongeval gebeurde bij  een snelheid van 70 km/h.
Zie deze link en vertaal via Google translate:
http://www.creusot-infos.com/article.php?sid=30075&mode=&order=0

Groet,

henk

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6412
  • ***
Re:explosie stoomlocomotief in Frankrijk
« Reactie #16 Gepost op: 31 August 2011, 10:38:32 »
Bij deze de vertaling voor een ieders gemak:

"Ik zag Yann Janaudy Hospital op maandag eind van de middag en we konden praten", zegt Serge Chevalier, voorzitter van de spoorwegen in Le Creusot, samen met ons in de avond op maandag.
Natuurlijk, net als alle leden van de vereniging en als liefhebbers van deze krachtige locomotief, dat is de 241P17, Serge Chevalier is nog aan het bijkomen van het incident gebeurde zondagmiddag op de lijn station, Baldoph St., in de buurt van Chambery in de Savoie.
Op het moment van het incident, de machine was ongeveer 70 km / uur. "Yann vertelde me dat het niet eens kon hij op de rem. Orders werden koken en ongrijpbaar. Dit is een ander lid die in staat was om de noodrem te activeren ", zegt Serge Chevalier. En specificeer "Al het bewijs wijst erop dat het incident een enorme wolk van hete stoom veroorzaakt," dat verklaart de brandwonden, een deel van de derde graad, zoals Yann Janaudy, die waarschijnlijk in het ziekenhuis moeten blijven voor enkele weken.
De twee gewonden werden naar het ziekenhuis Edouard Herriot zijn nog steeds in de zorg, maar hun levens zijn niet in gevaar, hoewel, zoals we hebben de gelegenheid gehad om te schrijven, verwondingen en brandwonden zijn belangrijk .
Een derde persoon, jonge Manu, was nog steeds in het ziekenhuis maandagavond in het ziekenhuis van Chambery.
Dit zijn de agenten van Challes-les-Eaux brigade Research Company Chambery, die zijn belast met het onderzoek. Een expert in spoorwegmaterieel moeten worden aangewezen door de vloer van Chambery, in een poging om de oorzaak van de storing te bepalen.
Ook al moet voorzichtig blijven, het eerste gevoel van Janaudy Yann, die weet goed de machine, voor het zijn de architect van het herstel en de renovatie, is dat de projecties van stoom zou waarschijnlijk komen, niet van de ketel van 241P17, maar zeker een pijp die gebroken zou worden, het vrijgeven van de stoom onder druk, tot meer dan 15 bar.
Dit alles zal uiteraard worden bevestigd. Serge Chevalier kwam op maandag, onderzoekers ontmoeting met de luitenant belast met het onderzoek. De voorzitter Railway Creusot is door ons, te danken iedereen die boodschappen van medeleven gestuurd naar de vereniging en boodschappen van aanmoediging en spoedig herstel aan de gewonden. Ondanks de pijn en ernstige verwondingen, is het natuurlijk hartverwarmend.

Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Anoniem

  • Gast
Re:explosie stoomlocomotief in Frankrijk
« Reactie #17 Gepost op: 31 August 2011, 11:44:47 »
Google Translate? Van sommige delen is geen chocola te maken hoor ;D.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10777
Re:explosie stoomlocomotief in Frankrijk
« Reactie #18 Gepost op: 31 August 2011, 11:48:21 »
Ik dacht dat jij dat Crabtree-frans wel begreep  ;D
No dress rehearsel, this is our life.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6412
  • ***
Re:explosie stoomlocomotief in Frankrijk
« Reactie #19 Gepost op: 31 August 2011, 11:49:33 »
@Wesley: yeb, klopt, de tekst is mbv Google translator omgezet in het chinees van europa ;D
Ook van Frans is soms geen chocola te maken, bij mij tenminste niet ;D
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Anoniem

  • Gast
Re:explosie stoomlocomotief in Frankrijk
« Reactie #20 Gepost op: 31 August 2011, 11:49:53 »
"Yann vertelde me dat het niet eens kon hij op de rem. Orders werden koken en ongrijpbaar. Dit is een ander lid die in staat was om de noodrem te activeren " (y) ;D

Zie ook >hier, vanaf 2:48< ;D
« Laatst bewerkt op: 31 August 2011, 11:51:44 door Wesley­­ »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6412
  • ***
Re:explosie stoomlocomotief in Frankrijk
« Reactie #21 Gepost op: 31 August 2011, 11:51:42 »
Gebruik je fantasie eens, dan kom je een aardig eind om er toch nog iets van te begrijpen ;D
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Anoniem

  • Gast
Re:explosie stoomlocomotief in Frankrijk
« Reactie #22 Gepost op: 31 August 2011, 11:52:19 »
Die middelste zin van die drie echt niet hoor ;D.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6412
  • ***
Re:explosie stoomlocomotief in Frankrijk
« Reactie #23 Gepost op: 31 August 2011, 12:01:54 »
 ;D klopt, vertaal je het Frans naar Engels (je zou verwachten dat dat beter moet gaan) maakt hij er dezelfde onzin van (y). Als je de twee teksten in Google translator naast elkaar ziet staan, kun je er wel meer uit opmaken bij de fouten in de vertaling. "Les commandes étaient bouillantes et insaisissables." zou ik dan vertalen in:"de bedieningshandels waren kokend heet en niet te bedienen". En dat met maar twee jaar school frans van pak weg 35 jaar geleden 8)
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27092
    • Pagina van klaas
Re:explosie stoomlocomotief in Frankrijk
« Reactie #24 Gepost op: 31 August 2011, 12:07:10 »
Misschien kan Wesley even een echte vertaling maken?
Ik zou het ook wel kunnen, maar dan duurt het 10 keer zo lang. 8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re:explosie stoomlocomotief in Frankrijk
« Reactie #25 Gepost op: 31 August 2011, 12:13:49 »
@ Klaas. Exact.

@ Ruud. Je pogingen worden wel gewaardeerd. (y) Maar er zijn hier een aantal Francofielen die er meer verstand van hebben. Ik zwijg over lieden die roepen dat ze er verstand van hebben. ;D

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6412
  • ***
Re:explosie stoomlocomotief in Frankrijk
« Reactie #26 Gepost op: 31 August 2011, 12:27:06 »
Niet geschoten is ook gewoon mis  ;D
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:explosie stoomlocomotief in Frankrijk
« Reactie #27 Gepost op: 31 August 2011, 14:31:39 »
Ik geloof dat ik voortaan maar mijn mond moet houden en niks posten

Henk

guest7823

  • Gast
Re:explosie stoomlocomotief in Frankrijk
« Reactie #28 Gepost op: 31 August 2011, 14:43:04 »
Ik geloof dat ik voortaan maar mijn mond moet houden en niks posten

Henk

AJB niet doen. Lees het topic nog even een keertje door vanaf je een na laatste posting t/m deze en kijk hoeveel informatie je verliest als je alle tussenliggende postings weggooid  :-[

Mocht je in het Franse taalgebied nog iets tegen komen wat aangeeft wat er nu echt aan de hand was hoor ik (en waarschijnlijk meerderen) dat graag van je. Gegeven jou achtergrond, kennis en huidige woonplaats zit je redelijk dicht bij het vuur.

Dat het GEEN ketelexplosie is geweest kunnen we allemaal wel zien aan de plaatjes. Dat er "ergens" stoom heeft gelekt / staan spuiten, kunnen we ook allemaal wel verzinnen. Waar het heeft staan lekken en hoe is, voor sommigen, wel interessant om te weten. Dat voor dit soort teksten vertaalprogramma's niet de optimale oplossing is moeten we maar voor lief nemen en moeten we maar hopen dat iemand de essentiele stukken tekst even handmatig en met vakkennis wil vertalen. Tot die tijd moeten we het maar even met de Franse teksten doen.

Anoniem

  • Gast
Re:explosie stoomlocomotief in Frankrijk
« Reactie #29 Gepost op: 31 August 2011, 14:43:48 »
Ik geloof dat ik voortaan maar mijn mond moet houden en niks posten

En hoe kom je tot die conclusie?