Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Biesje
Vandaag om 00:41:33
Roco wagon openen door ArjanB
02 October 2025, 23:58:14
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
02 October 2025, 22:46:17
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
02 October 2025, 22:33:27
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:45:27
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
02 October 2025, 21:44:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
02 October 2025, 21:34:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
02 October 2025, 21:27:07
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
02 October 2025, 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
02 October 2025, 20:43:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
02 October 2025, 19:43:13
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
02 October 2025, 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
02 October 2025, 19:33:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
02 October 2025, 19:21:06
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
02 October 2025, 18:23:08
De wijntrein door Frits C
02 October 2025, 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
02 October 2025, 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
02 October 2025, 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
02 October 2025, 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
02 October 2025, 15:21:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
02 October 2025, 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
02 October 2025, 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
02 October 2025, 11:03:31
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
02 October 2025, 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
02 October 2025, 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
02 October 2025, 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
02 October 2025, 08:46:12
  

Auteur Topic: explosie stoomlocomotief in Frankrijk  (gelezen 10790 keer)

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
explosie stoomlocomotief in Frankrijk
« Gepost op: 28 August 2011, 22:06:36 »
Was vanavond op Frans 8-uur journaal.

Zie o.a. dit bericht.

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:explosie stoomlocomotief in Frankrijk
« Reactie #1 Gepost op: 28 August 2011, 22:13:06 »
Met ze 10'en op zo'n lok?!

xanderspoor1

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Re:explosie stoomlocomotief in Frankrijk
« Reactie #2 Gepost op: 28 August 2011, 23:42:03 »
Het lijkt me te gaan om het springen van een peilglas of zoiets... een echte ketelexplosie ziet er echt anders uit, dan  liggen de stukken locomotief over honderden meters verspreid!

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:explosie stoomlocomotief in Frankrijk
« Reactie #3 Gepost op: 29 August 2011, 07:53:51 »
Het lijkt inderdaad op het springen van een peilglas
Een aantal personen met 2e en 3e graads brandwonden naar het brandwondencentrum.
3 mensen zeer ernstig, dus dit zal de bemanning van de lok zijn.
Ik heb de lok een tijdje terug nog gezien in le Creusot.
Ik wens de gewonden een spoedig herstel toe.

Henk

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2108
  • MSc Micro-Electronics
Re:explosie stoomlocomotief in Frankrijk
« Reactie #4 Gepost op: 29 August 2011, 11:31:22 »
Citaat
een echte ketelexplosie ziet er echt anders uit, dan  liggen de stukken locomotief over honderden meters verspreid!

Een explosie hoeft niet altijd dramatisch te zijn.
Ik heb ergens een Eisenbahn Kurier liggen met een verhaal van een ketel-'explosie' van een Br 41. Bij het sluiten van de regelateur begaven 2 steunbouten het, waardoor i.p.v. een gigantische explosie een grote stoomwolk geleidelijk vrijkwam. Het lokpersoneel had brandwonden, maar was in leven. De ketel kon zelfs nog worden gerepareed d.m.v. een nieuwe vuurkist.

Eigenlijk is dit dan geen explosie in de zin van het woord, maar als het jou overkwam zou je zeggen 'de ketel explodeerde'.  :-\
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:explosie stoomlocomotief in Frankrijk
« Reactie #5 Gepost op: 29 August 2011, 12:22:27 »
Bij een ketelexplosie liggen de brokstukken inderdaad over honderden meters verspreid en is de loc nauwelijks als zodanig herkenbaar. al het andere is GEEN ketelexplosie.

Dirk

Nikjagro

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re:explosie stoomlocomotief in Frankrijk
« Reactie #6 Gepost op: 29 August 2011, 13:18:51 »
In het bericht wordt gesproken over een vermoedelijke (il semble que) "la chaudière a explosé". Een chaudière is een ketel.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:explosie stoomlocomotief in Frankrijk
« Reactie #7 Gepost op: 29 August 2011, 16:28:56 »
Lees en vertaal.
http://www.lejsl.com/faits-divers/2011/08/29/deux-brules-graves-dans-la-locomotive-241p17
Er wordt hier gesproken over "un jet du vapeur", dus ergens is een straal hete stoom uit de ketel gekomen door welke oorzaak dan ook.
De oude dame (1949) blijft ter beschikking van het arrondisement voor onderzoek.

Henk

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re:explosie stoomlocomotief in Frankrijk
« Reactie #8 Gepost op: 29 August 2011, 18:29:40 »
Ik heb ergens een Eisenbahn Kurier liggen met een verhaal van een ketel-'explosie' van een Br 41. Bij het sluiten van de regelateur begaven 2 steunbouten het, waardoor i.p.v. een gigantische explosie een grote stoomwolk geleidelijk vrijkwam.
Dat is het breken van een (of meer) steunbouten, dat heeft weinig met een ketelexplosie te maken. Dat laatste is bijvoorbeeld als de topplaat droog komt te staan en eruit scheurt... of als je een kettingreactie van brekende steunbouten krijgt.
Als alleen stoom ontsnapt is het geen ketelexplosie, dat is het pas als in een veel kortere tijd de druk geheel wegvalt, dan wil ineens álle water (oververhit!) stoom worden.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5611
Re:explosie stoomlocomotief in Frankrijk
« Reactie #9 Gepost op: 29 August 2011, 22:18:59 »
Zie hier een foto van de gevolgen van een ketelexplosie in 1977 in de toenmalige DDR. Het lokpersoneel, dat volgens het artikel die dag eerder al bijna een dergelijke explosie had veroorzaakt, werd dood op de perronoverkapping gevonden.

http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,3563382
Groet, Frank

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re:explosie stoomlocomotief in Frankrijk
« Reactie #10 Gepost op: 29 August 2011, 23:02:49 »
Het ongeluk in Bitterfeld is inderdaad het meest beruchte voorbeeld. Daar zie je wat er gebeurt als je te lichtzinnig met stoom omgaat!


Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4025
Re:explosie stoomlocomotief in Frankrijk
« Reactie #12 Gepost op: 30 August 2011, 22:36:54 »
 Als de bovenkant van de vuurkist droog komt te staan ,zou bij een NS lok een loodnagel smelten. er spuit dan stoom (en wss ook heet water ,dat in stoom verandert) direct naar beneden op het vuur ,dat dooft. Als de vuurdeur openstond toevallig spuit die stoom het machinistenhuis in.
 Het lijkt idd meer op een leidingbreuk -in- het machinistenhuis ,dan spuit het direct op de menden die daar zijn.
Als er echter ook iemand gewond raakte  (Volgens de Franse tekst),die niet op de lok stond ,is het mss toch weer anders geweest.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re:explosie stoomlocomotief in Frankrijk
« Reactie #13 Gepost op: 30 August 2011, 23:06:09 »
Ik ken de constructie van dit type niet exact, maar als er stoom in de vuurkist op het rooster spuit, dan kan er onderlangs via de luchtkleppen of de aslade ook best stoom naar buiten spuiten. Maar dat is het betere gokwerk.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4025
Re:explosie stoomlocomotief in Frankrijk
« Reactie #14 Gepost op: 30 August 2011, 23:09:13 »
 Wat jij zegt zou best kunnen ,en als er dan iemand buiten de lok naast de vuurkist staat ,krijgt ook hij de volle laag stoom tegen zich aan.
Verder speculeren moesten we maar niet doen. Dat horen we morgen wel.
  Groet ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen