Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
20 July 2025, 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
20 July 2025, 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
20 July 2025, 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
20 July 2025, 11:49:12
  

Auteur Topic: Het nieuwe Spoorplan 2012-2014  (gelezen 20091 keer)

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #165 Gepost op: 04 September 2011, 14:04:46 »
Bij een onderhandse aanbesteding wordt naar inschatting onderhandeld over de vraag wat NS voor welke prijs gaat doen. NS onderhandelt dan mee over de inhoud en voorwaarden van de concessie.

Bij een openbare aanbesteding wordt de inhoud van de concessie vastgesteld en daar kunnen de vervoersbedrijven dan op intekenen.

Mijn idee is dat een openbare aanbesteding zowel voor de overheid als de reiziger gunstiger is. Er zal meer worden geleverd dan bij een onderhandse aanbesteding.
 

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #166 Gepost op: 04 September 2011, 14:14:35 »
Een belangrijk nadeel van openbaar aanbesteden is dat de aanbesteder bij voorbaat alle wensen en voorwaarden exact moet aangeven. Is de procedure eenmaal geweest, dan valt daar geen jota meer aan te veranderen, omdat anders de afgewezen concurrenten op de achterste poten gaan staan. Het is lastig alles bij voorbaat te bedenken en zeker op het hoofdnet waar alles ingewikkelder is en waar je gezien het investeringsniveau toch graag met lange periodes werkt.
Bij ondershands aanbesteden denkt NS inderdaad mee en dat maakt het resultaat in ieder geval realistisch. Valt er wat tegen, dan kan er ook tijdens de periode een en ander worden geregeld, zoals de afgelopen jaren erg vaak is gebeurd.

Dat soort verbeteringen wil ook wel zien op de rest van het hoofdnet!

Over wat voor verbeteringen heb je het dan? Op het grootste deel van het hoofdnet is de capaciteit van dat net de beperkende factor. Aan de vloot valt ook weinig te veranderen.
« Laatst bewerkt op: 04 September 2011, 14:38:26 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #167 Gepost op: 04 September 2011, 14:31:44 »
Over de verbeteringen zoals die op de noordelijke nevenlijnen gekomen zijn na openbare aanbesteding: Meer treinen, snellere treinen, meer comfort, nieuwe verbindingen en extra sneltreinen.

Dat kon in het noorden ook niet zonder extra investeringen.  Maar bij de nieuwe vorm van openbare aanbesteding was er ineens wel veel meer ambitie.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #168 Gepost op: 04 September 2011, 14:46:30 »
Jawel, maar zoals ik hierboven al schreef is er op het hoofdnet helemaal geen ruimte voor meer treinen en meer verbindingen. Je kunt verschuiven, maar dan is de winst van de ene reiziger het verlies van de andere reiziger. Enfin, dat blijkt ook wel uit het plan.

En wat het comfort en de snellere treinen betreft. NSR beschikt over een ultramoderne vloot. Daar valt weinig aan toe te voegen nog afgezien van het feit dat een eventuele aannemer niet anders kan dan die vloot overnemen.

Resultaten op voorheen verwaarloosde nevenlijnen zeggen niets over wat we bij een eventuele openbare aanbesteding van het hoofdnet kunnen verwachten. Ik vind als reiziger dat NSR het goed doet op het hoofdnet en zie geen reden risico's te nemen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #169 Gepost op: 04 September 2011, 15:02:11 »
Bij b.v. de aanbesteding van de buslijnen tussen Zwolle en Apeldoorn blijkt maar weer hoe fout alles kan gaan http://www.destentor.nl/regio/veluwenoord/9366420/PvdA-inventariseert-problemen-Veluwelijn.ece . Een concessiebeheerder met een grote mond en een ijzeren vuist, een busbedrijf wat niet capabel is, lijnen die zijn opgeheven, veel lege bussen enzovoort... en de reiziger als grote verliezer.


MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #170 Gepost op: 04 September 2011, 15:29:42 »
Het is maar de vraag of een onderhandse aanbesteding gunstiger zal uitpakken. Voor mensen die wonen in de buurt van inmiddels door andere vervoerders bediende lijnen verwachtik daar niets zoveel goeds van. In hoeverre blijven NS aanbiedingen geldig op die lijnen? Aanbiedingen van Arriva zijn in ieder geval nooit geldig op NS-lijnen. Logisch natuurlijk, maar het tekent de (in mijn ogen ongewenste) machtspositie van NS. Als ik een dagkaart fiets of een railrunner koop en ik reis alleen met Arriva, hoeveel komt daarvan ten goede aan Arriva? Nee, als er verschillende vervoerders voor het OV op het spoorwegnet zijn, is het het beste dat die een gelijkwaardige rol hebben in plaats van een grote in het midden en de kleine aan de randen. Zo ziet het er nu uit en dat is in mijn ogen per definitie slecht geregeld.


Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
  • Frl
    • Frieslandrail
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #172 Gepost op: 05 September 2011, 13:05:53 »
Zo zie je maar weer....
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #173 Gepost op: 05 September 2011, 14:41:08 »
Er worden toch wel leuke verbindingen weergegeven... Amersfoort-Zevenaar-Emmerich en Zutphen - Bad Bentheim  (y)

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
  • Frl
    • Frieslandrail
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #174 Gepost op: 06 September 2011, 10:39:07 »
Het schijnt ook dat Arriva gaat inschrijven op de (tram)lijn Zwolle - Kampen!!
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #175 Gepost op: 07 September 2011, 21:15:34 »
Het is maar de vraag of een onderhandse aanbesteding gunstiger zal uitpakken. Voor mensen die wonen in de buurt van inmiddels door andere vervoerders bediende lijnen verwachtik daar niets zoveel goeds van. In hoeverre blijven NS aanbiedingen geldig op die lijnen? Aanbiedingen van Arriva zijn in ieder geval nooit geldig op NS-lijnen. Logisch natuurlijk, maar het tekent de (in mijn ogen ongewenste) machtspositie van NS. Als ik een dagkaart fiets of een railrunner koop en ik reis alleen met Arriva, hoeveel komt daarvan ten goede aan Arriva? Nee, als er verschillende vervoerders voor het OV op het spoorwegnet zijn, is het het beste dat die een gelijkwaardige rol hebben in plaats van een grote in het midden en de kleine aan de randen. Zo ziet het er nu uit en dat is in mijn ogen per definitie slecht geregeld.
Dat is dus precies iets dat de aanbestedende (centrale) overheid nou eindelijk eens goed zou moeten regelen: opnemen als EIS in welke aanbesteding dan ook in plaats van het gebruikelijk slappe-ministerie-gelul van "overlaten aan 'de markt'".
Ook weer typerend dat NS hier weer de schuld krijgt, zowel van het niet gelden van Arriva aanbiedingen bij NS (krijgt NS daarvoor betaald dan?) als van het sterk gesuggereerde onderbetalen van Arriva voor doorgaande NS aanbiedingen.
In het Verenigd Koninkrijk is het gewoon wettelijk geregeld dat er een vervoerder-overstijgend tarief moet zijn (en de franchise agreements zijn niet mals). Hier is niets geregeld en zijn de "eisen" qua minimumbediening zodanig slap dat NS met de helft van de treinen nog steeds aan de concessie voldoet. Aan wie ligt dat dan?!? NS???

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #176 Gepost op: 07 September 2011, 21:25:41 »
Nee, het ligt aan hoe het is geregeld. Ik geloof dat wij het daar wel over eens zijn. De wijze van verbeteren van de huidige situatie daar zou we wel eens van mening kunnen verschillen. Al hoewel: als je eisen wilt stellen bij een aanbesteding dan is een openbare  aanbesteding de beste weg, toch? Bij een onderhandse aanbesteding is in principe alles onderhandelbaar.

Ik zie meer in een aantal gelijkwaardige vervoerders op het spoor, jij hebt geen bezwaar tegen een  grote centrale vervoerder in het midden, mits sterk gebonden aan heldere concessie voorwaarden door de overheid. Maar dat laatste geldt natuurlijk ook bij mijn idee van  in grote gelijkwaardige vervoerders.



Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #177 Gepost op: 07 September 2011, 21:33:01 »
Qua aanbestedingen ga je wat kort door de bocht, onderhands aanbesteden kan ook met meerdere partijen. En bij elke aanbesteding kun je eisen stellen, het gaat erom hoe de opdrachtgever zijn rol invult.
Een openbare aanbesteding is zeker geen garantie voor succes of een garantie dat je krijgt wat je wil. Als eventuele opdrachtnemers de voorwaarden niet zien zitten schrijven ze óf niet in, of tegen een veel te hoge prijs met een ruime 'angst'-marge.
No dress rehearsel, this is our life.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #178 Gepost op: 07 September 2011, 21:42:34 »
Hmm, dat is wel waar. Maar als het gaat om onderhands aanbesteden met NS dan  heb ik het idee dat er toch gesproken wordt met één vervoerder, en als ik mij een voorstelling probeer te maken van hoe dat ongeveer gaat, dan denk ik dat ook over de voorwaarden wordt onderhandeld. Dat moet toch wel? Dan wordt er toch niet geëist zonder dat NS daar een prijskaartje tegenover zet, hoe harder de eis, hoe hoger het prijskaartje, stel ik mij zo voor.

Bij het onderhandelen met verschillende vervoerders voor een onderhandse aanbesteding, tegelijkertijd? Dat wordt volgens mij schimmig omdat niemand meer controleren kan hoe men nu precies tot een aanbesteding is gekomen.

Als een openbare aanbesteding mislukt, moet hij over. Dat gebeurt toch al wel eens?

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #179 Gepost op: 07 September 2011, 21:51:07 »
Onderhands aanbesteden betekent niet dat je moet onderhandelen maar alleen dat de aanbesteding niet openbaar is en dus niet voor elke partij toegankelijk. Kwestie van een goed bestek maken eigenlijk.
Bij een één op één aanbesteding (onderhands) is er meer sprake van contractonderhandelingen dan aanbesteden inderdaad. wat bij elke aanbesteding belangrijk blijft; weten wat je wil als opdrachtgever.
En ja, aanbestedingen mislukken wel eens....
No dress rehearsel, this is our life.