Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 17:23:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Jan Bennink
Vandaag om 17:23:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 17:20:01
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 16:37:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 16:05:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30

Auteur Topic: Het nieuwe Spoorplan 2012-2014  (gelezen 19971 keer)

henk

• Offline Offline
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #180 Gepost op: 07 September 2011, 21:53:43 »
Wat is nou eigenlijk het probleem met onderhandelen, desnoods met meerdere partijen? Het resultaat is dan een stuk realistischer en over de tijd flexibeler. Kan er tussentijds nog eens wat worden aangepast.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MR

• Offline Offline
« Reactie #181 Gepost op: 07 September 2011, 22:03:22 »
Aanpassingen zonder het geld kost? Hoe is je positie als opdrachtgever bij tussentijdse aanpassingen? In de bouw worden de afspraken ook wel eens wat aangepast. Dat is het moment dat de aannemers gaan verdienen. Zou het bij een onderhandse aanbesteding anders zijn?

MR

• Offline Offline
« Reactie #182 Gepost op: 07 September 2011, 22:10:18 »
wat bij elke aanbesteding belangrijk blijft; weten wat je wil als opdrachtgever.

Wat ook belangrijk is, weten wat je wilt als vervoerder. Dus zodra de overheid met een bestek komt en een voorgestelde prijs, dan zal de reactie van de vervoerder creatief zijn om ook de voorwaarden aan te passen, denk ik.

henk

• Offline Offline
« Reactie #183 Gepost op: 07 September 2011, 22:15:53 »
Nu beschrijf je volgens mij gewoon onderhandelen.

Aanpassingen zonder het geld kost? Hoe is je positie als opdrachtgever bij tussentijdse aanpassingen?

Dat hangt van de aard van de wijzigingen af. Als blijkt dat de afspraken over bijvoorbeeld het aantal treinen op een bepaald traject te krap zijn, dan moet het mogelijk zijn om voor wat meer geld extra treinen te laten rijden. Als er teveel vrijwel lege treinen rondrijden, dan moet het mijns inziens ook mogelijk zijn dat aan te passen.

In de bouw worden de afspraken ook wel eens wat aangepast. Dat is het moment dat de aannemers gaan verdienen. Zou het bij een onderhandse aanbesteding anders zijn?

Ja natuurlijk. Want je beschrijft het resultaat van een openbare aanbesteding. Alles wat niet muurvast in het contract staat, kost extra geld. Bij onderhandse aanbesteding gaat dat soepeler.

Wat dat betreft is dit plan één groot nodeloos risico. Een andere lijnvoering combineren met een openbare aanbesteding. Als dan blijkt dat die nieuwe lijnvoering toch niet zo handig is, dan zit je daar vanwege de openbare aanbesteding jaren aan vast.
« Laatst bewerkt op: 07 September 2011, 22:29:38 door henk »

MR

• Offline Offline
« Reactie #184 Gepost op: 07 September 2011, 23:53:12 »
Nu beschrijf je volgens mij gewoon onderhandelen.

Om duidelijk te maken dat ik mij niet kan voorstellen dat bij een onderhandse aanbesteding aan onderhandelingen over de voorwaarden te ontkomen valt.
Citaat
Dat hangt van de aard van de wijzigingen af. Als blijkt dat de afspraken over bijvoorbeeld het aantal treinen op een bepaald traject te krap zijn, dan moet het mogelijk zijn om voor wat meer geld extra treinen te laten rijden. Als er teveel vrijwel lege treinen rondrijden, dan moet het mijns inziens ook mogelijk zijn dat aan te passen.

Ja natuurlijk. Want je beschrijft het resultaat van een openbare aanbesteding. Alles wat niet muurvast in het contract staat, kost extra geld. Bij onderhandse aanbesteding gaat dat soepeler.
Spoorlijnen zijn geen buslijnen. De route van een spoorlijn kan niet gemakkelijk gewijzigd worden en daardoor is uit ervaring bekend hoeveel mensen over  reizen op bepaalde routes. Bij bussen is dat veel flexibeler en zijn de onzekerheden groter.

Overigens heeft dat vastliggen van de afspraken ook voordelen, vooral in tijden van bezuinigingen.

henk

• Offline Offline
« Reactie #185 Gepost op: 08 September 2011, 07:46:43 »
Eeeh, we praten toch ook over het hoofdnet? Daar is ieder jaar behoefte aan veranderingen en de achterliggende redenen zijn lang niet altijd voorspelbaar. Onmogelijk om dat afdoende in een bestek vast te leggen.

En dat dan nog los van het feit dat het plan een fundamentele wijziging in de treinenloop combineert met openbare aanbestedingen. Dat is vragen om ellende voor de reiziger. Waarom moet zo'n risico worden genomen?

Menno 1846

• NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Frl
    • Frieslandrail
« Reactie #186 Gepost op: 08 September 2011, 12:53:15 »
Al die kleine partijen die voelen nu hun kans omdat de NS nog maar tot 2015 op de hoofdlijnen zit.
Daarna is het maar afwachten wat er na gebeurt.
Het kan niet voor een zoveelste keer door het rijk onderhands aan de NS worden gegeven.
Dat werkt rechtzaken in de hand!!
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #187 Gepost op: 08 September 2011, 13:16:13 »
En deze rechtszaken zijn om wat? Dat een nieuw bedrijf gaat rijden op het hoofdnet met alle negatieve gevolgen van dien?
Slechte opvolgtijden, uitvallende diensten (nog meer dan nu)? Daar moet ik niet aan denken.
Laat de NS het dan maar onderhands krijgen want daar zit wel ervaring ondanks dat dat niet altijd blijkt.

Stel dat een nieuw bedrijf op het hoofdnet de concessie krijgt, neemt het dan het bestaande materieel over en dit overnemen is:
a voor niets
b een bepaald bedrag
c investeert in nieuw materieel (waardoor NS investeringen weggegooid worden)?

Want het huidige materieel op het hoofdnet is wel "gemaakt" hiervoor (weet niet hoe anders te formuleren) en de nieuwe concessiehouder heeft misschien alleen geld om in "trammetjes" te investeren . 

Het gaat om geld, en hoe de klanten ervan af komen.....daar heeft iedereen een mening over en mag je dus ook lekker zelf invullen.

Jeroen

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #188 Gepost op: 08 September 2011, 13:17:41 »
Het kan niet voor een zoveelste keer door het rijk onderhands aan de NS worden gegeven.
En hoe vaak is 'een zoveelste keer'?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Anoniem

• Gast
« Reactie #189 Gepost op: 08 September 2011, 13:25:25 »
En deze rechtszaken zijn om wat? Dat een nieuw bedrijf gaat rijden op het hoofdnet met alle negatieve gevolgen van dien?

En de positieve gevolgen laat je voor het gemak maar even weg?

Want het huidige materieel op het hoofdnet is wel "gemaakt" hiervoor (weet niet hoe anders te formuleren) en de nieuwe concessiehouder heeft misschien alleen geld om in "trammetjes" te investeren.

Die "trammetjes" kunnen anders ook op het hoofdnet prima uit de voeten (zie bijvoorbeeld Zwitserland). Ja, ze zijn saai voor de hobbyist, maar dat is geen argument. Iets als bijvoorbeeld een GTW trekt bijzonder snel op, hetgeen juist op het hoofdnet gunstig is om de IC's en goederentreinen niet al te veel in de weg te zitten. Waarom zou een "trammetje" een slechte zaak zijn?

Jeronimos

• Offline Offline
« Reactie #190 Gepost op: 08 September 2011, 13:38:01 »
En de positieve gevolgen laat je voor het gemak maar even weg?

Ja, want die zijn voor mij (nog) niet inzichtelijk.
Je kunt ze wel aanhalen uit het buitenland, maar zijn ze van toepassing op Nederland?
Ik heb gewoon nog teveel bedenkingen/vragen bij dit systeem.

Waarom zou een "trammetje" een slechte zaak zijn?

Als een "trammetje" de intercity is van Zwolle naar Rotterdam Alex? Hoewel ze lekker rijden wil je er echt lang in zitten?

« Laatst bewerkt op: 08 September 2011, 13:42:49 door J J H S »
Jeroen

Anoniem

• Gast
« Reactie #191 Gepost op: 08 September 2011, 13:40:21 »
Zoals ik het lees, heb je helemaal geen vragen, maar alleen bedenkingen: je bent ervan overtuigd dat het een slecht systeem is... dat mag, maar dat is wel iets anders 8).

Jeronimos

• Offline Offline
« Reactie #192 Gepost op: 08 September 2011, 13:51:57 »
je bent ervan overtuigd dat het een slecht systeem is...

Ik ben er niet van overtuigd dat dit een systeem is dat concurrentie in de hand werkt, want om een consessie te verkrijgen moet je aan een aantal voorwaarden voldoen:
service, op tijd rijden, kwartierdienst bijv.,  enz. en natuurlijk ook vermelden voor hoeveel je dit wilt doen.
Je wordt daarop gekozen en gedurende de concessietijd op beoordeeld. 
Maar voor mij lijkt het nu alsof er steeds 1 maatschappij is die concessies wint nl, A...va. Deze wordt steeds groter, (mag natuurlijk) maar wordt ook dus meer monopolist?
Jeroen

Anoniem

• Gast
« Reactie #193 Gepost op: 08 September 2011, 14:01:42 »
Dat Arriva (waarom zou je dat gaan lopen censureren ???) veel concessies wint, betekent niet dat er geen concurrentie is... als Usain Bolt alle 100-metersprints in een jaar tijd wint, wil dat niet zeggen dat er geen wedstrijden geweest zijn, of dat die wedstrijden op oneerlijke wijze georganiseerd zijn, of dat Usain Bolt niet hoeft te denken dat misschien iemand anders ook een keer een wedstrijd zou kunnen winnen.

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #194 Gepost op: 08 September 2011, 14:06:27 »
De voordelen zie ik eerlijk gezegd ook niet erg.
- Het materieel zal niet veel aan veranderen, daarvoor is het NS-park nog te jong en bovendien te groot om op korte termijn te vervangen. Dus 100% zeker dat de eisen ten aanzien van het materieel zo zullen worden opgesteld dat de nieuwe vervoerder niet anders wil/kan dan het spul grotendeels blijven gebruiken.
- Een groot deel van het personeel zal (verplicht?, ik weet niet de huidige stand van zaken daarvan) overgenomen worden. Nu kun je op de rug van een olifant een vlaggetje planten dat het een muis is geworden, maar afgezien van die formele vastlegging dat het een muis is geworden, blijft het in de praktijk natuurlijk die olifant. Kortom, of het salaris nu door NS of door Arriva wordt betaald, de conducteur blijft dezelfde.
- De dienstregeling zal ook niet veel veranderen. Zeker in het randstaddeel van het hoofdnet is het aanbod al heel sterk op de vraag gericht en vaak gelimiteerd door de capaciteit van de infrastructuur.

En zo kan ik nog wel een paar dingen noemen die niet of nauwelijks zullen veranderen bij verandering van vervoerder op het hoofdnet. Het is dus heel ongewis welke voordelen die op de huidige contractlijnen zijn gerealiseerd (welke dat ook mogen zijn), ook haalbaar zijn op het hoofdnet.
Het grootste kulargument wat ik dan ook in het nieuwe spoorplan tegenkom is direkt op de eerste pagina te vinden: het kader met bewezen resultaten. Niemand weet hoe het uitpakt op het hoofdnet. Het enige Europese voorbeeld waar bij mijn weten het hoofdnet is aanbesteed, Groot Brittannië, wordt toch vrij algemeen als een mislukking beschouwd. Verder zijn er in Europa volgens mij geen hoofdlijnen aanbesteed op een schaal vergelijkbaar met die van het Nederlandse hoofdnet.
Ik vind het risico niet opwegen tegen de voordelen die ik kan bedenken.

Huub