Als ze nou allen het model van de landen om ons heen eens wat beter bestuderen kunnen ze zien dat optijd rijden dan dus ook echt kan.Ik hoor van een maatje van mij wel eens dat als hij in Dld per trein reist eigenlijks weinig tot geen tijdn overhoud om ook maar een foto te maken of iets te registreren omdat alles zo strak op elkaar is afgestemd.
Oh, en tussen Freiburg en Basel sta je altijd anderhalf uur stil... met elke keer weer een nieuwe oorzaak .
Illya heeft het over Hettinga en collega's en dat de belangen van de reizigers niet het hoofddoel vormen voor hen, maar ik heb de indruk dat bij een aantal aanbestedingen de kwaliteit idd vooruit is gegaan. Meer en snellere treinen bijv. Ik denk dat de provincies en hun OV-bureau's hier wel wat bereikt hebben? Of ziet Illya dat anders?
Als NS, die toch niet echt als inefficiënt spoorbedrijf bekend staat, op bepaalde concessies al helemaal niet meer meebied, heb ik toch wel mijn bedenkingen.
Natuurlijk is elke vervoerder monopolist in zijn eigen concessiegebied, maar er is één belangrijk verschil met de situatie van "vroeger", waarin de NS monopolist was, en dat is de mogelijkheid om de concessie te verliezen.
Juist... maar dat geldt voor het kernnet nu óók al (voor NS) en TOCH wordt er gesproken over "pak die monopolist nu aan".Het maakt voor de criteria die je oplegt geen ruk uit of je openbaar aanbesteedt of onderhands gunt: de aannemer moet gewoon doen wat er geëist (!) wordt en anders raakt-ie de concessie kwijt.