Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 23:20:05
Da's Daz 2 door hervé
Vandaag om 23:16:50
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 22:44:46
Tickets Modelspoordagen 2026 door Seinhuis
Vandaag om 22:34:58
11 en 12 oktober SSN stoomtreindagen door Seinhuis
Vandaag om 22:19:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:04:12
Wat herkent AI van onze hobby? door hervé
Vandaag om 21:42:28
PB Models, ICR-rijtuigen door Hans Kl
Vandaag om 21:37:07
Kato ETA 515 door Casmir
Vandaag om 21:28:02
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:27:01
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 21:21:35
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 20:32:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 19:50:05
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 19:48:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:34:15
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
Vandaag om 19:31:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Tom Z.
Vandaag om 19:15:52
Vervangen wissels flm profi door Ronald69
Vandaag om 19:07:26
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 18:47:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:41:13
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:32:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:25:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:07:09
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 16:05:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 15:23:00
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
Vandaag om 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
Vandaag om 14:09:13
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 13:49:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:59:29
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 12:34:06
  

Auteur Topic: Het nieuwe Spoorplan 2012-2014  (gelezen 20745 keer)

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #165 Gepost op: 04 September 2011, 14:04:46 »
Bij een onderhandse aanbesteding wordt naar inschatting onderhandeld over de vraag wat NS voor welke prijs gaat doen. NS onderhandelt dan mee over de inhoud en voorwaarden van de concessie.

Bij een openbare aanbesteding wordt de inhoud van de concessie vastgesteld en daar kunnen de vervoersbedrijven dan op intekenen.

Mijn idee is dat een openbare aanbesteding zowel voor de overheid als de reiziger gunstiger is. Er zal meer worden geleverd dan bij een onderhandse aanbesteding.
 

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22576
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #166 Gepost op: 04 September 2011, 14:14:35 »
Een belangrijk nadeel van openbaar aanbesteden is dat de aanbesteder bij voorbaat alle wensen en voorwaarden exact moet aangeven. Is de procedure eenmaal geweest, dan valt daar geen jota meer aan te veranderen, omdat anders de afgewezen concurrenten op de achterste poten gaan staan. Het is lastig alles bij voorbaat te bedenken en zeker op het hoofdnet waar alles ingewikkelder is en waar je gezien het investeringsniveau toch graag met lange periodes werkt.
Bij ondershands aanbesteden denkt NS inderdaad mee en dat maakt het resultaat in ieder geval realistisch. Valt er wat tegen, dan kan er ook tijdens de periode een en ander worden geregeld, zoals de afgelopen jaren erg vaak is gebeurd.

Dat soort verbeteringen wil ook wel zien op de rest van het hoofdnet!

Over wat voor verbeteringen heb je het dan? Op het grootste deel van het hoofdnet is de capaciteit van dat net de beperkende factor. Aan de vloot valt ook weinig te veranderen.
« Laatst bewerkt op: 04 September 2011, 14:38:26 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #167 Gepost op: 04 September 2011, 14:31:44 »
Over de verbeteringen zoals die op de noordelijke nevenlijnen gekomen zijn na openbare aanbesteding: Meer treinen, snellere treinen, meer comfort, nieuwe verbindingen en extra sneltreinen.

Dat kon in het noorden ook niet zonder extra investeringen.  Maar bij de nieuwe vorm van openbare aanbesteding was er ineens wel veel meer ambitie.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22576
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #168 Gepost op: 04 September 2011, 14:46:30 »
Jawel, maar zoals ik hierboven al schreef is er op het hoofdnet helemaal geen ruimte voor meer treinen en meer verbindingen. Je kunt verschuiven, maar dan is de winst van de ene reiziger het verlies van de andere reiziger. Enfin, dat blijkt ook wel uit het plan.

En wat het comfort en de snellere treinen betreft. NSR beschikt over een ultramoderne vloot. Daar valt weinig aan toe te voegen nog afgezien van het feit dat een eventuele aannemer niet anders kan dan die vloot overnemen.

Resultaten op voorheen verwaarloosde nevenlijnen zeggen niets over wat we bij een eventuele openbare aanbesteding van het hoofdnet kunnen verwachten. Ik vind als reiziger dat NSR het goed doet op het hoofdnet en zie geen reden risico's te nemen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #169 Gepost op: 04 September 2011, 15:02:11 »
Bij b.v. de aanbesteding van de buslijnen tussen Zwolle en Apeldoorn blijkt maar weer hoe fout alles kan gaan http://www.destentor.nl/regio/veluwenoord/9366420/PvdA-inventariseert-problemen-Veluwelijn.ece . Een concessiebeheerder met een grote mond en een ijzeren vuist, een busbedrijf wat niet capabel is, lijnen die zijn opgeheven, veel lege bussen enzovoort... en de reiziger als grote verliezer.


MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #170 Gepost op: 04 September 2011, 15:29:42 »
Het is maar de vraag of een onderhandse aanbesteding gunstiger zal uitpakken. Voor mensen die wonen in de buurt van inmiddels door andere vervoerders bediende lijnen verwachtik daar niets zoveel goeds van. In hoeverre blijven NS aanbiedingen geldig op die lijnen? Aanbiedingen van Arriva zijn in ieder geval nooit geldig op NS-lijnen. Logisch natuurlijk, maar het tekent de (in mijn ogen ongewenste) machtspositie van NS. Als ik een dagkaart fiets of een railrunner koop en ik reis alleen met Arriva, hoeveel komt daarvan ten goede aan Arriva? Nee, als er verschillende vervoerders voor het OV op het spoorwegnet zijn, is het het beste dat die een gelijkwaardige rol hebben in plaats van een grote in het midden en de kleine aan de randen. Zo ziet het er nu uit en dat is in mijn ogen per definitie slecht geregeld.


Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1885
  • Frl
    • Frieslandrail
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #172 Gepost op: 05 September 2011, 13:05:53 »
Zo zie je maar weer....
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #173 Gepost op: 05 September 2011, 14:41:08 »
Er worden toch wel leuke verbindingen weergegeven... Amersfoort-Zevenaar-Emmerich en Zutphen - Bad Bentheim  (y)

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1885
  • Frl
    • Frieslandrail
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #174 Gepost op: 06 September 2011, 10:39:07 »
Het schijnt ook dat Arriva gaat inschrijven op de (tram)lijn Zwolle - Kampen!!
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #175 Gepost op: 07 September 2011, 21:15:34 »
Het is maar de vraag of een onderhandse aanbesteding gunstiger zal uitpakken. Voor mensen die wonen in de buurt van inmiddels door andere vervoerders bediende lijnen verwachtik daar niets zoveel goeds van. In hoeverre blijven NS aanbiedingen geldig op die lijnen? Aanbiedingen van Arriva zijn in ieder geval nooit geldig op NS-lijnen. Logisch natuurlijk, maar het tekent de (in mijn ogen ongewenste) machtspositie van NS. Als ik een dagkaart fiets of een railrunner koop en ik reis alleen met Arriva, hoeveel komt daarvan ten goede aan Arriva? Nee, als er verschillende vervoerders voor het OV op het spoorwegnet zijn, is het het beste dat die een gelijkwaardige rol hebben in plaats van een grote in het midden en de kleine aan de randen. Zo ziet het er nu uit en dat is in mijn ogen per definitie slecht geregeld.
Dat is dus precies iets dat de aanbestedende (centrale) overheid nou eindelijk eens goed zou moeten regelen: opnemen als EIS in welke aanbesteding dan ook in plaats van het gebruikelijk slappe-ministerie-gelul van "overlaten aan 'de markt'".
Ook weer typerend dat NS hier weer de schuld krijgt, zowel van het niet gelden van Arriva aanbiedingen bij NS (krijgt NS daarvoor betaald dan?) als van het sterk gesuggereerde onderbetalen van Arriva voor doorgaande NS aanbiedingen.
In het Verenigd Koninkrijk is het gewoon wettelijk geregeld dat er een vervoerder-overstijgend tarief moet zijn (en de franchise agreements zijn niet mals). Hier is niets geregeld en zijn de "eisen" qua minimumbediening zodanig slap dat NS met de helft van de treinen nog steeds aan de concessie voldoet. Aan wie ligt dat dan?!? NS???

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #176 Gepost op: 07 September 2011, 21:25:41 »
Nee, het ligt aan hoe het is geregeld. Ik geloof dat wij het daar wel over eens zijn. De wijze van verbeteren van de huidige situatie daar zou we wel eens van mening kunnen verschillen. Al hoewel: als je eisen wilt stellen bij een aanbesteding dan is een openbare  aanbesteding de beste weg, toch? Bij een onderhandse aanbesteding is in principe alles onderhandelbaar.

Ik zie meer in een aantal gelijkwaardige vervoerders op het spoor, jij hebt geen bezwaar tegen een  grote centrale vervoerder in het midden, mits sterk gebonden aan heldere concessie voorwaarden door de overheid. Maar dat laatste geldt natuurlijk ook bij mijn idee van  in grote gelijkwaardige vervoerders.



Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10758
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #177 Gepost op: 07 September 2011, 21:33:01 »
Qua aanbestedingen ga je wat kort door de bocht, onderhands aanbesteden kan ook met meerdere partijen. En bij elke aanbesteding kun je eisen stellen, het gaat erom hoe de opdrachtgever zijn rol invult.
Een openbare aanbesteding is zeker geen garantie voor succes of een garantie dat je krijgt wat je wil. Als eventuele opdrachtnemers de voorwaarden niet zien zitten schrijven ze óf niet in, of tegen een veel te hoge prijs met een ruime 'angst'-marge.
No dress rehearsel, this is our life.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #178 Gepost op: 07 September 2011, 21:42:34 »
Hmm, dat is wel waar. Maar als het gaat om onderhands aanbesteden met NS dan  heb ik het idee dat er toch gesproken wordt met één vervoerder, en als ik mij een voorstelling probeer te maken van hoe dat ongeveer gaat, dan denk ik dat ook over de voorwaarden wordt onderhandeld. Dat moet toch wel? Dan wordt er toch niet geëist zonder dat NS daar een prijskaartje tegenover zet, hoe harder de eis, hoe hoger het prijskaartje, stel ik mij zo voor.

Bij het onderhandelen met verschillende vervoerders voor een onderhandse aanbesteding, tegelijkertijd? Dat wordt volgens mij schimmig omdat niemand meer controleren kan hoe men nu precies tot een aanbesteding is gekomen.

Als een openbare aanbesteding mislukt, moet hij over. Dat gebeurt toch al wel eens?

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10758
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #179 Gepost op: 07 September 2011, 21:51:07 »
Onderhands aanbesteden betekent niet dat je moet onderhandelen maar alleen dat de aanbesteding niet openbaar is en dus niet voor elke partij toegankelijk. Kwestie van een goed bestek maken eigenlijk.
Bij een één op één aanbesteding (onderhands) is er meer sprake van contractonderhandelingen dan aanbesteden inderdaad. wat bij elke aanbesteding belangrijk blijft; weten wat je wil als opdrachtgever.
En ja, aanbestedingen mislukken wel eens....
No dress rehearsel, this is our life.