Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:12:23
Dat overkomt mij niet. door Nullem
Vandaag om 21:10:00
Raadplaatje door Prutsert
Vandaag om 21:04:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Göhrener Viaduct door Ronald Halma
Vandaag om 20:07:52
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:58
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: Het nieuwe Spoorplan 2012-2014  (gelezen 19991 keer)

Marc tramt

• Offline Offline
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #120 Gepost op: 31 August 2011, 21:51:02 »
@Illya: Neuh nooit doen naar aanleiding van één poster (deze nog wel)... maar er vallen (voor mij in elke geval) opeens wat namen uit de lucht die ik niet kan plaatsen. En hoewel ik niet helemaal onder een steen vandaan kom  8) raak ik de draad een beetje kwijt en krijg ik het gevoel dat de discussie alleen voor insiders te volgen is en das jammer voor het draadje..
No dress rehearsel, this is our life.

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #121 Gepost op: 01 September 2011, 00:34:00 »
Nog steeds geen IC Nijmegen-Arhem -- Den Haag / Rotterdam. Kennelijk is de aansluiting op de HSL niet belangrijk.
Was het niet de bedoeling dat via Breda te doen? Daar is een HSL aansluiting.
(Utrecht-)Eindhoven-Maastricht-Luik(-Luxemburg) zonder overstap lijkt me ook wel wat.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #122 Gepost op: 01 September 2011, 08:19:55 »
Overigens is een term "monopolie" bij treinen sowieso bullshit, want er is een gigantische concurrent en dat is de auto

Maar het monopolie betreft hier het vervoersmonopolie op het spoor. Auto's en trein zijn concurrent van elkaar, maar dan qua vervoer in zijn algemeenheid. Op het spoor is NS monopolist. En daar mag best eens wat aan gedaan worden.

Eelco

Arnold

• Offline Offline
« Reactie #123 Gepost op: 01 September 2011, 08:31:39 »
Was het niet de bedoeling dat via Breda te doen? Daar is een HSL aansluiting.
(Utrecht-)Eindhoven-Maastricht-Luik(-Luxemburg) zonder overstap lijkt me ook wel wat.

Dus naar Parijs moet ik twee keer overstappen...

Anoniem

• Gast
« Reactie #124 Gepost op: 01 September 2011, 08:34:32 »
En is dat een wereldramp, dat je vanuit Nijmegen niet zonder overstappen naar Parijs kunt? Er zijn vast ook mensen in Drachten die naar Parijs willen, dat ze maar even een spoorlijn aanleggen en er een Thalys op laten rijden! >:( Of anders op zijn minst een stoptrein naar Heerenveen en van daaruit een directe Thalys! Oh, en ze willen ook naar Londen en naar Rome...

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #126 Gepost op: 01 September 2011, 09:16:03 »
Direkt in de inleiding al een veelzeggend stukje:
Citaat
De verkeersleiding verwacht dat het aantal vertragingen zal afnemen als het hoofdnet in stukken wordt gehakt. De onderlinge afhankelijkheid wordt minder waardoor vertragingen minder snel tot een domino-effect leiden.
Totaal negerend dat die afhankelijkheid meestal in het belang van de klant is.
Vrij vertaald: het interesseert ons geen ruk als klanten vaker moeten overstappen, daardoor langer over hun reis doen, grotere kans lopen dat ze hun aansluitingen missen en/of het comfort van de reis daalt, als onze treintjes maar blijven rijden in de heilige omloop.

Huub

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #127 Gepost op: 01 September 2011, 09:20:30 »
Prorail rijdt dan ook niet met treinen maar wordt afgerekend op de beschikbaarheid van het spoorwegnet. Kort door de bocht maakt het Prorail niet uit waar een trein naar toe rijdt, als zij maar kunnen zorgen dat het spoor beschikbaar is.

Anoniem

• Gast
« Reactie #128 Gepost op: 01 September 2011, 09:24:18 »
Direkt in de inleiding al een veelzeggend stukje:

Die viel me inderdaad ook op. Het punctualiteitscijfer zal best omhoog gaan, en voor de reizigers binnen een concessiegebied is dat fijn, maar omdat de verschillende concessiehouders niet op elkaar wachten, zijn er wel degelijk ook verliezers. Aan de andere kant: als meer treinen op tijd rijden, missen minder reizigers hun aansluiting...

Overigens denk ik niet dat reizigers vaker zullen moeten overstappen: de Intercity-concessies zijn immers grofweg zo opgezet als de IC-verbindingen nu ook lopen, en wat de stoptreinen betreft: die rijden nu doorgaans ook niet door het halve land - en doen ze dat wel, dan maakt geen reiziger daar van begin tot eind gebruik van.

Maar je hebt gelijk dat die afweging niet meegenomen lijkt te zijn, als we de Volkskrant mogen geloven tenminste.

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #129 Gepost op: 01 September 2011, 09:41:38 »
@Marc

Prorail rijdt inderdaad niet met treinen, maar gaat met deze uitspraken juist wel op de stoel van de vervoerders zitten.
Ze doen precies het tegenovergestelde van wat jij, terecht, stelt dat hun taak is.
Simpel uitgelegd in cijfers (1 is het slechtst, 5 het best).
De vervoerders willen vandaag de dag een 5, Prorail kan niet meer leveren dan een 3 tot 4. Ipv te gaan werken naar die 5, zeggen ze: als die vervoerders nu maar een 2 gaan vragen, kunnen wij dat altijd leveren, dan hebben we zelfs die 4 niet meer nodig, maar kunnen we het af met een 3 of een 2. Zie daar de besparing.

Huub

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #130 Gepost op: 01 September 2011, 09:46:06 »
Yep, maar een eenvoudig exploitatiemodel met weinig verbindingen die aan elkaar hangen is per definitie minder gevoelig voor storingen. Volgens mij een beetje open deur die ProRail intrapt, en ja, dat sluit dan aan bij wat de vervoerders willen... ze luisteren dus naar hún klanten, zou je kunnen zeggen. En dat is dan weer wat een gevolg van de spliting van de oude NS.....

Anoniem

• Gast
« Reactie #131 Gepost op: 01 September 2011, 09:46:57 »
Huub, dat lees ik er toch ook weer niet in hoor... ook niet met een beetje goede wil :).

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #132 Gepost op: 01 September 2011, 09:57:22 »
Het artikel en de reactie van Prorail past perfect in het verhaal dat Prorail drastisch wil gaan saneren in het aantal wissels en rijmogelijkheden. O.a. het Japan-verhaal waarbij een station in Tokio met Utrecht Centraal wordt vergeleken, is hier een uitvloeisel van. En daar moet ergens ook de besparing zitten. Op een andere site werd terecht door iemand opgemerkt, dat als je een gelijkwaardig aanbod in het intercitynet gaat verdelen over meerdere aanbieders, dat alleen al door het verlies aan schaalvoordelen nauwelijks tot een besparing kan leiden. Die besparing moet dus ergens anders vandaan komen.

Anoniem

• Gast
« Reactie #133 Gepost op: 01 September 2011, 10:04:52 »
Dat wil zeggen, áls die schaalvoordelen bestaan... dat is lang niet altijd en overal het geval. Ik zie weinig synergie tussen een IC Den Haag - Groningen en een IC Den Haag - Venlo. Ja, je kunt misschien een verhaal ophangen over de kosten per stuk rollend materieel als je er meerdere bestelt, maar zo'n enorm bedrag lijkt me dat ook weer niet belopen - temeer omdat dat geen periodieke kosten zijn, maar min of meer eenmalige investeringen.

Dat ProRail het spoornet wil saneren is bekend. Maar dat heeft weinig te maken met hoe de concessies worden verdeeld.

Arnold

• Offline Offline
« Reactie #134 Gepost op: 01 September 2011, 10:35:49 »
En is dat een wereldramp, dat je vanuit Nijmegen niet zonder overstappen naar Parijs kunt? Er zijn vast ook mensen in Drachten die naar Parijs willen, dat ze maar even een spoorlijn aanleggen en er een Thalys op laten rijden! >:( Of anders op zijn minst een stoptrein naar Heerenveen en van daaruit een directe Thalys! Oh, en ze willen ook naar Londen en naar Rome...

Wesley, wellicht wil je e.a. niet uit het verband rukken?  Wellicht stap jij nooit in Utrecht CS over...

Overstappen, zeker voor reizigers die niet vaak per trein reizen, is een grote drempel om van openbaar vervoer gebruik te maken.

Het stoort mij dat Arnhem - Nijmegen verstoten is van fatsoenlijke verbindingen met R'dam - Den Haag en dat wij over niet al te lange tijd alleen nog maar richting westen zonder overstappen naar Schiphol moeten. En dat 6 x per uur. Als dat kwalitatief goed OV is???