Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door Tedo
Vandaag om 21:32:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
Vandaag om 21:04:58
Lodewickshaven door Frank 123
Vandaag om 20:57:51
Piko blauwe 1000 door Deetrein
Vandaag om 20:52:31
Esu 51820 SwitchPilot v2 door Ben
Vandaag om 19:52:14
Cranicher Altbahn door NS264
Vandaag om 19:29:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 19:25:27
Terschellinger Spoor door Michiel2
Vandaag om 19:12:03
Wat is dit voor component door 008200
Vandaag om 19:03:55
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:33:19
fotowedstrijd 2025 welk onderwerp? door Rob Ellerman
Vandaag om 18:32:58
Geluid Piko 1000 groen door Luc2000
Vandaag om 17:35:36
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Charles_
Vandaag om 17:13:05
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 16:51:43
Mijn geweatherde modellen door spoorijzer
Vandaag om 16:33:42
Plux 16 decoder voor Roco H0 lok door Hasenwald
Vandaag om 16:26:42
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
Vandaag om 16:17:51
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
Vandaag om 16:00:35
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:47:22
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 14:54:23
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Josephes
Vandaag om 14:34:35
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:27:15
Welke kleur groen voor NS bovenleidingportalen door grove den
Vandaag om 14:15:13
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:44:05
Baanonderbreking Trix door wielke
Vandaag om 13:29:46
Minibaan Visserskaai H0 door jan47
Vandaag om 13:06:43
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 12:41:23
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 11:18:54
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 09:52:11
MLF Fielschmann motor kit door Besselspoor
Vandaag om 09:34:37
  

Auteur Topic: Het nieuwe Spoorplan 2012-2014  (gelezen 21223 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10774
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #120 Gepost op: 31 August 2011, 21:51:02 »
@Illya: Neuh nooit doen naar aanleiding van één poster (deze nog wel)... maar er vallen (voor mij in elke geval) opeens wat namen uit de lucht die ik niet kan plaatsen. En hoewel ik niet helemaal onder een steen vandaan kom  8) raak ik de draad een beetje kwijt en krijg ik het gevoel dat de discussie alleen voor insiders te volgen is en das jammer voor het draadje..
No dress rehearsel, this is our life.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #121 Gepost op: 01 September 2011, 00:34:00 »
Nog steeds geen IC Nijmegen-Arhem -- Den Haag / Rotterdam. Kennelijk is de aansluiting op de HSL niet belangrijk.
Was het niet de bedoeling dat via Breda te doen? Daar is een HSL aansluiting.
(Utrecht-)Eindhoven-Maastricht-Luik(-Luxemburg) zonder overstap lijkt me ook wel wat.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11760
    • Mijn fotoarchief
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #122 Gepost op: 01 September 2011, 08:19:55 »
Overigens is een term "monopolie" bij treinen sowieso bullshit, want er is een gigantische concurrent en dat is de auto

Maar het monopolie betreft hier het vervoersmonopolie op het spoor. Auto's en trein zijn concurrent van elkaar, maar dan qua vervoer in zijn algemeenheid. Op het spoor is NS monopolist. En daar mag best eens wat aan gedaan worden.

Eelco

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #123 Gepost op: 01 September 2011, 08:31:39 »
Was het niet de bedoeling dat via Breda te doen? Daar is een HSL aansluiting.
(Utrecht-)Eindhoven-Maastricht-Luik(-Luxemburg) zonder overstap lijkt me ook wel wat.

Dus naar Parijs moet ik twee keer overstappen...

Anoniem

  • Gast
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #124 Gepost op: 01 September 2011, 08:34:32 »
En is dat een wereldramp, dat je vanuit Nijmegen niet zonder overstappen naar Parijs kunt? Er zijn vast ook mensen in Drachten die naar Parijs willen, dat ze maar even een spoorlijn aanleggen en er een Thalys op laten rijden! >:( Of anders op zijn minst een stoptrein naar Heerenveen en van daaruit een directe Thalys! Oh, en ze willen ook naar Londen en naar Rome...


hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #126 Gepost op: 01 September 2011, 09:16:03 »
Direkt in de inleiding al een veelzeggend stukje:
Citaat
De verkeersleiding verwacht dat het aantal vertragingen zal afnemen als het hoofdnet in stukken wordt gehakt. De onderlinge afhankelijkheid wordt minder waardoor vertragingen minder snel tot een domino-effect leiden.
Totaal negerend dat die afhankelijkheid meestal in het belang van de klant is.
Vrij vertaald: het interesseert ons geen ruk als klanten vaker moeten overstappen, daardoor langer over hun reis doen, grotere kans lopen dat ze hun aansluitingen missen en/of het comfort van de reis daalt, als onze treintjes maar blijven rijden in de heilige omloop.

Huub

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10774
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #127 Gepost op: 01 September 2011, 09:20:30 »
Prorail rijdt dan ook niet met treinen maar wordt afgerekend op de beschikbaarheid van het spoorwegnet. Kort door de bocht maakt het Prorail niet uit waar een trein naar toe rijdt, als zij maar kunnen zorgen dat het spoor beschikbaar is.
No dress rehearsel, this is our life.

Anoniem

  • Gast
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #128 Gepost op: 01 September 2011, 09:24:18 »
Direkt in de inleiding al een veelzeggend stukje:

Die viel me inderdaad ook op. Het punctualiteitscijfer zal best omhoog gaan, en voor de reizigers binnen een concessiegebied is dat fijn, maar omdat de verschillende concessiehouders niet op elkaar wachten, zijn er wel degelijk ook verliezers. Aan de andere kant: als meer treinen op tijd rijden, missen minder reizigers hun aansluiting...

Overigens denk ik niet dat reizigers vaker zullen moeten overstappen: de Intercity-concessies zijn immers grofweg zo opgezet als de IC-verbindingen nu ook lopen, en wat de stoptreinen betreft: die rijden nu doorgaans ook niet door het halve land - en doen ze dat wel, dan maakt geen reiziger daar van begin tot eind gebruik van.

Maar je hebt gelijk dat die afweging niet meegenomen lijkt te zijn, als we de Volkskrant mogen geloven tenminste.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #129 Gepost op: 01 September 2011, 09:41:38 »
@Marc

Prorail rijdt inderdaad niet met treinen, maar gaat met deze uitspraken juist wel op de stoel van de vervoerders zitten.
Ze doen precies het tegenovergestelde van wat jij, terecht, stelt dat hun taak is.
Simpel uitgelegd in cijfers (1 is het slechtst, 5 het best).
De vervoerders willen vandaag de dag een 5, Prorail kan niet meer leveren dan een 3 tot 4. Ipv te gaan werken naar die 5, zeggen ze: als die vervoerders nu maar een 2 gaan vragen, kunnen wij dat altijd leveren, dan hebben we zelfs die 4 niet meer nodig, maar kunnen we het af met een 3 of een 2. Zie daar de besparing.

Huub

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10774
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #130 Gepost op: 01 September 2011, 09:46:06 »
Yep, maar een eenvoudig exploitatiemodel met weinig verbindingen die aan elkaar hangen is per definitie minder gevoelig voor storingen. Volgens mij een beetje open deur die ProRail intrapt, en ja, dat sluit dan aan bij wat de vervoerders willen... ze luisteren dus naar hún klanten, zou je kunnen zeggen. En dat is dan weer wat een gevolg van de spliting van de oude NS.....
No dress rehearsel, this is our life.

Anoniem

  • Gast
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #131 Gepost op: 01 September 2011, 09:46:57 »
Huub, dat lees ik er toch ook weer niet in hoor... ook niet met een beetje goede wil :).

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #132 Gepost op: 01 September 2011, 09:57:22 »
Het artikel en de reactie van Prorail past perfect in het verhaal dat Prorail drastisch wil gaan saneren in het aantal wissels en rijmogelijkheden. O.a. het Japan-verhaal waarbij een station in Tokio met Utrecht Centraal wordt vergeleken, is hier een uitvloeisel van. En daar moet ergens ook de besparing zitten. Op een andere site werd terecht door iemand opgemerkt, dat als je een gelijkwaardig aanbod in het intercitynet gaat verdelen over meerdere aanbieders, dat alleen al door het verlies aan schaalvoordelen nauwelijks tot een besparing kan leiden. Die besparing moet dus ergens anders vandaan komen.



Anoniem

  • Gast
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #133 Gepost op: 01 September 2011, 10:04:52 »
Dat wil zeggen, áls die schaalvoordelen bestaan... dat is lang niet altijd en overal het geval. Ik zie weinig synergie tussen een IC Den Haag - Groningen en een IC Den Haag - Venlo. Ja, je kunt misschien een verhaal ophangen over de kosten per stuk rollend materieel als je er meerdere bestelt, maar zo'n enorm bedrag lijkt me dat ook weer niet belopen - temeer omdat dat geen periodieke kosten zijn, maar min of meer eenmalige investeringen.

Dat ProRail het spoornet wil saneren is bekend. Maar dat heeft weinig te maken met hoe de concessies worden verdeeld.

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #134 Gepost op: 01 September 2011, 10:35:49 »
En is dat een wereldramp, dat je vanuit Nijmegen niet zonder overstappen naar Parijs kunt? Er zijn vast ook mensen in Drachten die naar Parijs willen, dat ze maar even een spoorlijn aanleggen en er een Thalys op laten rijden! >:( Of anders op zijn minst een stoptrein naar Heerenveen en van daaruit een directe Thalys! Oh, en ze willen ook naar Londen en naar Rome...

Wesley, wellicht wil je e.a. niet uit het verband rukken?  Wellicht stap jij nooit in Utrecht CS over...

Overstappen, zeker voor reizigers die niet vaak per trein reizen, is een grote drempel om van openbaar vervoer gebruik te maken.

Het stoort mij dat Arnhem - Nijmegen verstoten is van fatsoenlijke verbindingen met R'dam - Den Haag en dat wij over niet al te lange tijd alleen nog maar richting westen zonder overstappen naar Schiphol moeten. En dat 6 x per uur. Als dat kwalitatief goed OV is???