Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 08:09:14
PB Models, ICR-rijtuigen door serie1200
Vandaag om 06:20:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:47:25
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Biesje
Vandaag om 01:35:58
Een leuke vrachtwagen door barry1972
Vandaag om 01:25:16
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
10 October 2025, 23:55:33
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
10 October 2025, 23:54:21
Op Zuid (NL H0) door Ruben90
10 October 2025, 23:39:32
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
10 October 2025, 23:20:05
Da's Daz 2 door hervé
10 October 2025, 23:16:50
Terschellinger Spoor door FritsT
10 October 2025, 22:44:46
Tickets Modelspoordagen 2026 door Seinhuis
10 October 2025, 22:34:58
11 en 12 oktober SSN stoomtreindagen door Seinhuis
10 October 2025, 22:19:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
10 October 2025, 22:04:12
Wat herkent AI van onze hobby? door hervé
10 October 2025, 21:42:28
Kato ETA 515 door Casmir
10 October 2025, 21:28:02
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
10 October 2025, 21:27:01
Project X...... door Ivo tB
10 October 2025, 21:21:35
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
10 October 2025, 20:32:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
10 October 2025, 19:50:05
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
10 October 2025, 19:31:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Tom Z.
10 October 2025, 19:15:52
Vervangen wissels flm profi door Ronald69
10 October 2025, 19:07:26
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
10 October 2025, 18:47:34
De Projecten van RetroJack door RetroJack
10 October 2025, 16:32:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
10 October 2025, 16:25:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 October 2025, 16:07:09
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
10 October 2025, 16:05:39
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
10 October 2025, 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
10 October 2025, 14:09:13
  

Auteur Topic: Het nieuwe Spoorplan 2012-2014  (gelezen 20823 keer)

Marc tramt

  • Online Online
  • Berichten: 10758
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #120 Gepost op: 31 August 2011, 21:51:02 »
@Illya: Neuh nooit doen naar aanleiding van één poster (deze nog wel)... maar er vallen (voor mij in elke geval) opeens wat namen uit de lucht die ik niet kan plaatsen. En hoewel ik niet helemaal onder een steen vandaan kom  8) raak ik de draad een beetje kwijt en krijg ik het gevoel dat de discussie alleen voor insiders te volgen is en das jammer voor het draadje..
No dress rehearsel, this is our life.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Roco Fccpps vriend
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #121 Gepost op: 01 September 2011, 00:34:00 »
Nog steeds geen IC Nijmegen-Arhem -- Den Haag / Rotterdam. Kennelijk is de aansluiting op de HSL niet belangrijk.
Was het niet de bedoeling dat via Breda te doen? Daar is een HSL aansluiting.
(Utrecht-)Eindhoven-Maastricht-Luik(-Luxemburg) zonder overstap lijkt me ook wel wat.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11708
    • Mijn fotoarchief
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #122 Gepost op: 01 September 2011, 08:19:55 »
Overigens is een term "monopolie" bij treinen sowieso bullshit, want er is een gigantische concurrent en dat is de auto

Maar het monopolie betreft hier het vervoersmonopolie op het spoor. Auto's en trein zijn concurrent van elkaar, maar dan qua vervoer in zijn algemeenheid. Op het spoor is NS monopolist. En daar mag best eens wat aan gedaan worden.

Eelco

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #123 Gepost op: 01 September 2011, 08:31:39 »
Was het niet de bedoeling dat via Breda te doen? Daar is een HSL aansluiting.
(Utrecht-)Eindhoven-Maastricht-Luik(-Luxemburg) zonder overstap lijkt me ook wel wat.

Dus naar Parijs moet ik twee keer overstappen...

Anoniem

  • Gast
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #124 Gepost op: 01 September 2011, 08:34:32 »
En is dat een wereldramp, dat je vanuit Nijmegen niet zonder overstappen naar Parijs kunt? Er zijn vast ook mensen in Drachten die naar Parijs willen, dat ze maar even een spoorlijn aanleggen en er een Thalys op laten rijden! >:( Of anders op zijn minst een stoptrein naar Heerenveen en van daaruit een directe Thalys! Oh, en ze willen ook naar Londen en naar Rome...


hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #126 Gepost op: 01 September 2011, 09:16:03 »
Direkt in de inleiding al een veelzeggend stukje:
Citaat
De verkeersleiding verwacht dat het aantal vertragingen zal afnemen als het hoofdnet in stukken wordt gehakt. De onderlinge afhankelijkheid wordt minder waardoor vertragingen minder snel tot een domino-effect leiden.
Totaal negerend dat die afhankelijkheid meestal in het belang van de klant is.
Vrij vertaald: het interesseert ons geen ruk als klanten vaker moeten overstappen, daardoor langer over hun reis doen, grotere kans lopen dat ze hun aansluitingen missen en/of het comfort van de reis daalt, als onze treintjes maar blijven rijden in de heilige omloop.

Huub

Marc tramt

  • Online Online
  • Berichten: 10758
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #127 Gepost op: 01 September 2011, 09:20:30 »
Prorail rijdt dan ook niet met treinen maar wordt afgerekend op de beschikbaarheid van het spoorwegnet. Kort door de bocht maakt het Prorail niet uit waar een trein naar toe rijdt, als zij maar kunnen zorgen dat het spoor beschikbaar is.
No dress rehearsel, this is our life.

Anoniem

  • Gast
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #128 Gepost op: 01 September 2011, 09:24:18 »
Direkt in de inleiding al een veelzeggend stukje:

Die viel me inderdaad ook op. Het punctualiteitscijfer zal best omhoog gaan, en voor de reizigers binnen een concessiegebied is dat fijn, maar omdat de verschillende concessiehouders niet op elkaar wachten, zijn er wel degelijk ook verliezers. Aan de andere kant: als meer treinen op tijd rijden, missen minder reizigers hun aansluiting...

Overigens denk ik niet dat reizigers vaker zullen moeten overstappen: de Intercity-concessies zijn immers grofweg zo opgezet als de IC-verbindingen nu ook lopen, en wat de stoptreinen betreft: die rijden nu doorgaans ook niet door het halve land - en doen ze dat wel, dan maakt geen reiziger daar van begin tot eind gebruik van.

Maar je hebt gelijk dat die afweging niet meegenomen lijkt te zijn, als we de Volkskrant mogen geloven tenminste.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #129 Gepost op: 01 September 2011, 09:41:38 »
@Marc

Prorail rijdt inderdaad niet met treinen, maar gaat met deze uitspraken juist wel op de stoel van de vervoerders zitten.
Ze doen precies het tegenovergestelde van wat jij, terecht, stelt dat hun taak is.
Simpel uitgelegd in cijfers (1 is het slechtst, 5 het best).
De vervoerders willen vandaag de dag een 5, Prorail kan niet meer leveren dan een 3 tot 4. Ipv te gaan werken naar die 5, zeggen ze: als die vervoerders nu maar een 2 gaan vragen, kunnen wij dat altijd leveren, dan hebben we zelfs die 4 niet meer nodig, maar kunnen we het af met een 3 of een 2. Zie daar de besparing.

Huub

Marc tramt

  • Online Online
  • Berichten: 10758
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #130 Gepost op: 01 September 2011, 09:46:06 »
Yep, maar een eenvoudig exploitatiemodel met weinig verbindingen die aan elkaar hangen is per definitie minder gevoelig voor storingen. Volgens mij een beetje open deur die ProRail intrapt, en ja, dat sluit dan aan bij wat de vervoerders willen... ze luisteren dus naar hún klanten, zou je kunnen zeggen. En dat is dan weer wat een gevolg van de spliting van de oude NS.....
No dress rehearsel, this is our life.

Anoniem

  • Gast
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #131 Gepost op: 01 September 2011, 09:46:57 »
Huub, dat lees ik er toch ook weer niet in hoor... ook niet met een beetje goede wil :).

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #132 Gepost op: 01 September 2011, 09:57:22 »
Het artikel en de reactie van Prorail past perfect in het verhaal dat Prorail drastisch wil gaan saneren in het aantal wissels en rijmogelijkheden. O.a. het Japan-verhaal waarbij een station in Tokio met Utrecht Centraal wordt vergeleken, is hier een uitvloeisel van. En daar moet ergens ook de besparing zitten. Op een andere site werd terecht door iemand opgemerkt, dat als je een gelijkwaardig aanbod in het intercitynet gaat verdelen over meerdere aanbieders, dat alleen al door het verlies aan schaalvoordelen nauwelijks tot een besparing kan leiden. Die besparing moet dus ergens anders vandaan komen.



Anoniem

  • Gast
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #133 Gepost op: 01 September 2011, 10:04:52 »
Dat wil zeggen, áls die schaalvoordelen bestaan... dat is lang niet altijd en overal het geval. Ik zie weinig synergie tussen een IC Den Haag - Groningen en een IC Den Haag - Venlo. Ja, je kunt misschien een verhaal ophangen over de kosten per stuk rollend materieel als je er meerdere bestelt, maar zo'n enorm bedrag lijkt me dat ook weer niet belopen - temeer omdat dat geen periodieke kosten zijn, maar min of meer eenmalige investeringen.

Dat ProRail het spoornet wil saneren is bekend. Maar dat heeft weinig te maken met hoe de concessies worden verdeeld.

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #134 Gepost op: 01 September 2011, 10:35:49 »
En is dat een wereldramp, dat je vanuit Nijmegen niet zonder overstappen naar Parijs kunt? Er zijn vast ook mensen in Drachten die naar Parijs willen, dat ze maar even een spoorlijn aanleggen en er een Thalys op laten rijden! >:( Of anders op zijn minst een stoptrein naar Heerenveen en van daaruit een directe Thalys! Oh, en ze willen ook naar Londen en naar Rome...

Wesley, wellicht wil je e.a. niet uit het verband rukken?  Wellicht stap jij nooit in Utrecht CS over...

Overstappen, zeker voor reizigers die niet vaak per trein reizen, is een grote drempel om van openbaar vervoer gebruik te maken.

Het stoort mij dat Arnhem - Nijmegen verstoten is van fatsoenlijke verbindingen met R'dam - Den Haag en dat wij over niet al te lange tijd alleen nog maar richting westen zonder overstappen naar Schiphol moeten. En dat 6 x per uur. Als dat kwalitatief goed OV is???