Nog steeds geen IC Nijmegen-Arhem -- Den Haag / Rotterdam. Kennelijk is de aansluiting op de HSL niet belangrijk.
Overigens is een term "monopolie" bij treinen sowieso bullshit, want er is een gigantische concurrent en dat is de auto
Was het niet de bedoeling dat via Breda te doen? Daar is een HSL aansluiting.(Utrecht-)Eindhoven-Maastricht-Luik(-Luxemburg) zonder overstap lijkt me ook wel wat.
De verkeersleiding verwacht dat het aantal vertragingen zal afnemen als het hoofdnet in stukken wordt gehakt. De onderlinge afhankelijkheid wordt minder waardoor vertragingen minder snel tot een domino-effect leiden.
Direkt in de inleiding al een veelzeggend stukje:
En is dat een wereldramp, dat je vanuit Nijmegen niet zonder overstappen naar Parijs kunt? Er zijn vast ook mensen in Drachten die naar Parijs willen, dat ze maar even een spoorlijn aanleggen en er een Thalys op laten rijden! Of anders op zijn minst een stoptrein naar Heerenveen en van daaruit een directe Thalys! Oh, en ze willen ook naar Londen en naar Rome...