Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Hoch Gagel: de uitbreiding  (gelezen 25219 keer)

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
Re: Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #60 Gepost op: 31 januari 2016, 21:06:55 »
Het weer nodigt tot geen andere buitenaktiviteit uit dan onder de carport op de tacx een stukje trappen. Dat duurt
niet langer dan een uur, en dus weer tijd voor achterstallig werk.

Deze keer moest de BEMO V22-01 aan een decodermontage geloven, er moest een
kortsluitingshobbel overwonnen worden maar verder was het klusje rap gepiept. Zijn halfbroertje
was nog ongebouwd, is een klein werkje en met wat inspriratie is dat in een paar uurtjes gedaan.
In de multimuis handleiding de doppeltraktion opgezocht en ze kunnen tegelijk los:



en dan zijn ze bijna gelijk, maar niet helemaal (meer dan de nummers...). De V22-01 voor in  de trein heeft losse grepen
naast de deur, een grauw-grijs dak, kleinere belettering, dunnere sierljn en een wat donkerder rood. En toch was het
beide de BEMO 1010, in erge oude doosjes, met 2 versie nummers voor wat ik dacht dat een passend paar V22-01 en V22-02 ging worden, verder bekend als de Jagstal-krokodil. Wat googelend kwam ik erop dat het modelletje van origine bij het
onvolprezen M&F vandaan kwam. Plaatjes van die versie lijken sprekend op de variant met het lichtgrijze dak (de V22-02, voorop de foto). Het ligt dan in de rede dat BEMO er later wat aan verfijnd heeft door de dakverbetering, deurgrepen.

Maar erg storend is het allemaal niet, de ene heeft gewoon al groot onderhoud gehad en het duo tuft met een
goederentrein langs de inmiddels door andreaskruizen bewaakte overweg naar Hoch-Gagel:



de kruizen zijn wel heel erg pas geplaatst, daar moet nog wat zwart-bruin-grijs overheen.

fred

bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
Re: Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #61 Gepost op: 07 februari 2016, 19:56:38 »
Dit weekend eens wat gedaan aan het laadspoor van het smalspoorstation, er is een kolenopslag
uit de kolenhandel van MKB gekomen. Het bouwpakket op de vorige Houten editie aangeschaft. Bouwen is een
simpel werkje, het past allemaal precies, daarna wat knoeien met poeders om het een gebruikter aanzicht geven.



Links is een railbus uit de stal van Panier te zien, de T1 van de Huemmlinger Kreisbahn. Het model is van een generatie
later dan die van even geleden. Frame en kap zijn van witmetaal, het wil allemaal net rijden, maar super wil het niet worden.

Naast de kolenopslag struikwerk, zo goed wordt de omgeving niet bijgehouden. De glorie van de lijn ligt achter ons:



Nog een ander kijkje, op de onscherpe achtergrond is nog net een vertrekkende personentrein te zien.
De V51 wacht bij de rollbokgrube op een aantal over te zetten normaalspoorwagens



fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #62 Gepost op: 07 februari 2016, 20:16:21 »
Die laatste foto is mooi! Rustig, relaxt sfeertje. Vooral die seinpalen vaag in de achtergrond doen het leuk.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
Re: Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #63 Gepost op: 18 september 2016, 14:10:36 »
het laatste stukje aan de voorkant van het smalspoorstation is bedekt met groen-spul,
er komt een vt302 (weinert) binnen die inmiddels gedigitaliseerd is:



fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 681
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re: Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #64 Gepost op: 18 september 2016, 20:35:48 »
Leuk Fred!!
Echt oude tijden herleven bij jou op de baan! Heel relaxed, zonder haast rijd er zo'n fantastische smalspoor railbus langs. Je waant je echt in de 50/60er jaren.

Klein detail: op de laatste foto kiert de grasmat een beetje.... Zie je waarschijnlijk iet van de voorkand van de baan, mar dat is het risico van de alziende camera middenop...

grtz
Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, DigiKeijs DR5000 en DR5033, S88 en LocoNet, Koploper
Voorheen Intellibox 6500

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
Re: Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #65 Gepost op: 31 oktober 2016, 21:29:56 »
Na lang wachten waren er dan eindelijk reserve onderdelen in het AW voor de VIk. In een uiteindelijk beperkte
aktie werden vervangende wielen en nieuwe stroomafnemers gemonteerd. De reis terug verliep voorspoedig, de V51 trekt
de nog koude lok van de transportwagen:



De eerste inzet verliep probleemloos:



fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 681
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re: Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #66 Gepost op: 01 november 2016, 20:17:26 »
mooie beelden Fred!!!!
Wanneer komt de publicatie in RailMagazine of MiBa? ;D
DB tijdperk 3b, 2rail, DigiKeijs DR5000 en DR5033, S88 en LocoNet, Koploper
Voorheen Intellibox 6500

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
Re: Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #67 Gepost op: 14 december 2016, 21:24:58 »
@Nico: dat is nog even teveel eer. Moest eerst maar eens serieus af.

En dan moeten er keuzes gemaakt worden. Geinspireerd door Jan's Unterdingesfuehrung wil ik aan de linkerkant
ook iets met tunnels/brug. Eerst zelf wat geprobeerd maar dat ging nergens heen. Ik kwam bij Vampisol allerlei
leuks in gips tegen, iets van een tunneltje voor het smalspoor, een brug voor het normaalspoor. Vraag is nu hoe dat
te integreren in wat er al ligt.

Optie 1 is een poging de illusie van dubbelspoor door te zetten. Iets met een flex eraanfrutten dat het nu doorgetrokken
spoor een wissel lijkt. Het is een verre hoek, visueel gaat dat wel lukken denk ik. Op de foto heb ik geprobeerd het idee
met een smalspoorflex te illustreren, de normaalspoorflex was op.



tunneltje voor het smalspoor is links te zien, dat gaat dan een afgesloten trajekt voorstellen. Achter het loodsje dan
de dijkachtige vertoning, rechts de brug. Het rechter bruggehoofd gaat dan moeilijk passen, brug hangt dan wat in de lucht,
maar dat lijkt me geen probleem.
 
De ander optie is het auszieh-gleis doortrekken onder de brug door:



De brug komt dan meer schuin naar achter, en het rechter bruggehoofd gaat het dan wel redden. Vind het zelf wat minder, voornamelijk omdat de dijkvertoning een rare bocht gaat moeten maken:



die knik gaat wel goed zichtbaar zijn, ik heb mijn twijfels.

Een variant op de eerste optie is het wissel komt verder de bocht in te werken, en dan  'echt' dubbelspoor onder de brug.
Het rechterbruggehoofd blijft dan niet passen, en het laatste stuk van de bocht wordt dan weer scherper.

Voorlopig nog in de nadenkfase.

fred


bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
Re: Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #68 Gepost op: 05 maart 2017, 15:22:49 »
heb uiteindelijk gekozen voor het naar achter leggen van het wissel, beetje vijfen en zessen en twijfel over de rail, maar inmiddels is het allemaal voor elkaar:



was gepruts vanwege de bereikbaarheid, blijkt een knikje in het verste spoor te zitten, maar vooruit, zo zichtbaar is het ook weer niet. Nu maar eens kijken hoe de brug eroverheen moet komen.

De denktijd besteed aan het in elkaar zetten van Sven's (Tramfabriek) lok 18. Het moeilijkste deel,
klinknagels en kap solderen, is al geprefabbed door Sven. Het resterende werk is meer dan doenbaar,
zelfs als je zoiets nog nooit gedaan hebt. Meer gereedschap dan vijl en kniptang heb je niet nodig.

Voor de restwerk heb ik gekozen te gaan plakken, waar nodig twee-componenten lijm, waar kan superlijm-gel.
Dat laatste vult ook nog iets, en voor de onderdeeltjes is dat meer dan voldoende.

De tussenstand,  als vergelijk de Plettenberg van Weinert:



en nog een andere hoek:


Schoorsteen en bel staan nog niet zo recht als moet lijkt het wel, het dak zit dan ook nog niet vast. Voor het spuitwerk nog
maar eens goed kijken. De zwarte lijnen over de klinknagels worden nog een hele toer, staat me nog bij van de Plettenberg.

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
Re: Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #69 Gepost op: 08 maart 2017, 06:59:09 »
Hoi,

Had ik me daar toch bijna je halfjaarlijkse update gemist. Met plezier lees en bekijk ik altijd je bericht, wat een mooie, rustige en ruime modelbaan ben je aan het bouwen. Het spreekt me erg aan!

Groet, Gert-Jan

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #70 Gepost op: 08 maart 2017, 09:23:42 »
Dat geldt ook voor mij ! De kleuren en scherpte van je foto's vind ik trouwens erg mooi. Wat jij hier en daar met scherptediepte doet, geeft fraaie plaatjes.


Peter

HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2214
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #71 Gepost op: 08 maart 2017, 09:38:05 »
Heb dit draadje net ontdekt,
Echt een knappe baan , die ook nog es goed is gefotografeerd (y) (y)

Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
Re: Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #72 Gepost op: 05 december 2019, 21:35:57 »
Amai, twee jaar geen post, maar wel het een en ander gedaan. Opschieten is het niet, maar zo
langzaam aan komt er wel iets tot stand.

De oostkant van het station is grof af, nog veel details mogelijk, maar de kale plekken zijn weg. In
ieder geval eens een stootjuk plaatsen op het Ausziehgleis, zo kan het echt niet.



wat ruzie met de nieuwe camera, met wat meer geduld de scherpte er eens goed inkrijgen. Aan
dezelfde kant een pleintje geklust tussen de fabrieksgebouwen:



kleur op de foto is wat te rood, filmplamp stond niet goed. Fotograferen is nog niet helemaal mijn ding.

Deze komt beter uit de verf: op de dijk een weg, in de dijk een soort-van-afgesloten tunnel, vroeger
ging het smalspoor verder, nu strand het voor de tunnel. Dat was in Warthausen, de losse inspiratie van het station, ook het geval:



en dan een deel van de reden van langzame voortgang: het eerste stukje 1e spoor is klaar om
geverfd te gaan worden. Een heel gefrut vond ik zelf, nog zo'n sektie en daarna maar eens aan
het wissel beginnen:



maar er staat ook nog het een en ander op een spuitaktie te wachten. Dat eerst ook maar eens.

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Whis

  • Offline Offline
  • Berichten: 366
Re: Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #73 Gepost op: 05 december 2019, 22:43:56 »
Wat een fijne baan (in wording) (y)
Das Dauerverkacken setzt sich nathlos fort.
Hmpf.

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
Re: Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #74 Gepost op: 22 april 2020, 19:39:45 »
Omdat de treinwerkplek coronamatig ook mij werkbelplek geworden is, inspiratie om het een en ander
eens van het buro af te halen. Afmaaktijd voor de Weinert 99 5602 dus. Het bouwen was al af,
geen incidenten, een geval van uitstekend gietwerk van Weinert. Maar de laatste krappe 10 jaar
slechts in de grondverf en een beetje rood. Aan de slag en een decoder erin, het is een lief klein
locje en het rijdt erg netjes:



op het andere station met een lichte last er achter:



niet ontevreden, als je heel goed kijkt mist er nog een enkel dingetje en een foutje. Nu kiezen tussen Sven's Leeghwater of een Panier T4

Fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html