Ja, nogal duur voor het gebodene...Ik heb een Amerikaanse* inflatiecalculator op de Märklin E 04 losgelaten, vervolgens voor de veranderingen in de dollarkoers gecorrigeerd (tussen '78 en 2000 zit nauwelijks verschil, vanaf 2000 is de wisselkoers dollar-euro gestegen van rond de 1 - op 26 januari 2000 was de koers precies 1,00 $/€ - naar rond de 1,40 $/€)**. Dan kom ik op een prijs in hedendaagse euro's van rond de € 170. Welnu, dat ding zit nog steeds in het assortiment en moet meestal € 209 opleveren. Een klein verschil voor bijna 32 jaar kwaliteitsverbetering.* Ik kon geen Nederlandse vinden maar ik ga ervan uit dat de Nederlandse inflatie zich ongeveer gelijkelijk heeft ontwikkeld met de Amerikaanse.** Ik weet het, je zou eigenlijk een PPP-koers moeten gebruiken, maar dat is mij te veel werk . Zo heel erg veel zal het waarschijnlijk niet schelen...
Die Kerninflationsrate dagegen wird künstlich heruntergerechnet durch Einbeziehung virtueller Mieten bei Eigenheimbesitzern.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar je moet goed bedenken dat de oudere generatie hier anders tegenaan kijkt.
Ik parafraseer mijzelf maar even:
Een dergelijke zesasser van een van de betere producenten - Fleischmann werd intertijd beschouw als een van de betere producenten - doet minstens 200 euro. Je krijgt er ook een veel beter product voor.
Alles hangt af van wat voor jezelf goed of slecht is.