Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:30:56
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
26 July 2025, 23:45:17
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
26 July 2025, 21:42:38
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
26 July 2025, 20:52:05
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
26 July 2025, 19:18:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
26 July 2025, 12:02:09

Auteur Topic: Märklin start met goedkopere lijn  (gelezen 11870 keer)

Anoniem

• Gast
Re:Van nu.nl: Märklin start met goedkopere lijn
« Reactie #45 Gepost op: 09 August 2011, 09:13:36 »
Ja, dat heb ik eens uitgerekend voor een Märklinapparaat* ;D. Zie >hier<.

Als jouw loc uit 1970 komt, is die fl. 82,50 nu grofweg € 150 waard. Komt-ie uit 1960, dan is die prijs nu ongeveer € 220 waard...

*Zijn we ook meteen weer on-topic 8) ;D
« Laatst bewerkt op: 09 August 2011, 09:21:24 door Wesley­­ »

MR

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 09 August 2011, 09:43:32 »
Ja, nogal duur voor het gebodene...

Ik heb een Amerikaanse* inflatiecalculator op de Märklin E 04 losgelaten, vervolgens voor de veranderingen in de dollarkoers gecorrigeerd (tussen '78 en 2000 zit nauwelijks verschil, vanaf 2000 is de wisselkoers dollar-euro gestegen van rond de 1 - op 26 januari 2000 was de koers precies 1,00 $/€ - naar rond de 1,40 $/€)**. Dan kom ik op een prijs in hedendaagse euro's van rond de € 170. Welnu, dat ding zit nog steeds in het assortiment en moet meestal € 209 opleveren. Een klein verschil voor bijna 32 jaar kwaliteitsverbetering.

* Ik kon geen Nederlandse vinden maar ik ga ervan uit dat de Nederlandse inflatie zich ongeveer gelijkelijk heeft ontwikkeld met de Amerikaanse.
** Ik weet het, je zou eigenlijk een PPP-koers moeten gebruiken, maar dat is mij te veel werk ;D. Zo heel erg veel zal het waarschijnlijk niet schelen...

Hier staat een Nederlandse.

Anoniem

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: 09 August 2011, 09:54:33 »
Die wordt in het draadje waaruit mijn citaat komt ook al gegeven, een paar posts onder de mijne ;). D'r zat overigens niet eens zo gek veel verschil in, een euro of 15 op een totaal van 155.
« Laatst bewerkt op: 09 August 2011, 09:59:05 door Wesley­­ »

MR

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 09 August 2011, 10:48:17 »
Aha, Uit dat draadje heb ik hem dus. Nou ja, het kan geen kwaad om hem eens hier neer te zetten, dan kunnen mensen zelf eens rekenen hoeveel zij destijds betaald hebben omgerekend naar hedendaagse prijzen en dan meenemen dat die lok niet digitaal was voorbereid en de detaillering naar huidige maatstaven niet hoog was.

Overigens heb ik ook wel horen beweren dat de inflatie bewust te laag berekend wordt door imaginaire kosten (zoals de huurwaarde van je eigen huis) mee te nemen.

Groeten,

Marco

Anoniem

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: 09 August 2011, 10:55:09 »
Kosten zijn altijd imaginair... uitgaven niet. Of de huurwaarde van een huis wordt meegenomen? Ja, dat zou kunnen, dat weet ik zo niet. Dat betekent echter niet dat de inflatie structureel "te laag" wordt berekend: ten eerste heeft de huurwaarde van je huis een weerslag op je belastingaangifte/huurtoeslag, en ten tweede is er geen reden waarom de huurwaarde altijd met een lager percentage zou moeten stijgen dan het gemiddelde van de overige prijzen.

En als dat ook nog "bewust" zou gebeuren, welk belang zou er dan mee gediend zijn om iedereen een foutief cijfer voor te spiegelen?

MR

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 09 August 2011, 11:00:42 »
Ik heb het uit een artikel van de Frankfurter Allgemeine Zeitung. Link in het citaat verwijst naar de bron.

Citaat
Die Kerninflationsrate dagegen wird künstlich heruntergerechnet durch Einbeziehung virtueller Mieten bei Eigenheimbesitzern.

Anoniem

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: 09 August 2011, 11:03:19 »
Ja, dat gaat over de Amerikaanse inflatieberekening, die zijn sowieso gek op het manipuleren van de markt (zie de afgelopen weken) ;D ;D.

Overigens valt er nog wel iets voor te zeggen hoor: je wilt de huizenprijzen ook meenemen in je inflatiecijfer, maar een 'blote' prijsstijging geeft niet echt een realistisch beeld weer, aangezien de meeste mensen maar eens in de 20 à 30 jaar een nieuw huis kopen en de prijsstijgingen in de tussentijd niet 'voelen'. Als je de huurwaardestijging meeneemt in je berekening, smeer je die prijsstijgingen uit over die 20 of 30 jaar...

Maar goed, we zijn inmiddels een tikkeltje afgedwaald van Märklins "My World"-lijn en de onderhandelingen met InterBlokkerSmit'R'us ;D.
« Laatst bewerkt op: 09 August 2011, 11:06:30 door Wesley­­ »

MR

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 09 August 2011, 11:06:29 »
Gelukkig dat wij in Nederland helemaaaal niet van manipuleren houden. De cijfers van het CBS staan als een huis, daar is niets op aan te merken, ook geen enkele discutabele beslissing ligt ten grondslag aan de berekening van die cijfers....

Overigens heb ik mij lezing van het artikel afgevraagd waarom de inflatie bewust te laag zou worden berekend. Het is een manier om bijvoorbeeld de loonontwikkeling te beïnvloeden. Dat speelt werkgevers en de overheid in de kaart.

« Laatst bewerkt op: 09 August 2011, 11:10:53 door MR »

Anoniem

• Gast
« Reactie #53 Gepost op: 09 August 2011, 11:07:18 »
Dat beweer ik niet. Dat ze in Amerika de huurwaarde in de inflatie meerekenen, zegt echter geen bal over hoe de Nederlandse inflatie wordt berekend. Daarbij leidt de positie van Amerika in de wereldeconomie (reservevaluta, 'lender of last resort') ertoe dat de VS een veel groter belang hebben bij het voorspiegelen van een stabiele situatie dan Nederland.

Lambert1921

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 09 August 2011, 11:08:30 »
En uit welk jaar komt die Fleischmann-1200? En als je nou eens de inflatie van alle jaren die sindsdien verstreken zijn erbij optelt, is het dan nog steeds "behoorlijk opgelopen"? Dat het getalletje hoger is geworden, zegt helemaal niets...

Nou mijn Fleischmann komt uit 1970. Is altijd nog perfect. Ik weet niet hoe oud je bent, maar je moet goed bedenken dat de oudere generatie hier anders tegenaan kijkt. Iemand die de huidige prijzen kan betalen zal beslist zeggen dat het niet te duur is. Maar er zijn ook mensen die het met een krappere beurs moeten doen. Als je een leuk treintje wil samenstellen in deze tijd dan leg maar vlug 500 a 600 euro op tafel. Wie van de jeugd kan dit zomaar ophoesten. Dan ben je toch afhankelijk van je ouders of een andere geldschieter. En ook al is de techniek en details verbeterd. De hobby is gewoon aan het vergrijzen.
Dat blijkt ook dat er altijd minder speciaalzaken zijn. Men heeft met de digitale techniek de zaak wat willen opkrikken. Niet dat ik daar iets tegen heb. Rijd zelf ook (gedeeltelijk) digitaal. Maar waar gaat het dan om is het de techniek, alles via computer aansturen, want dat spreekt de jeugd wel aan. Of het daadwerkelijk nabouwen van een spoorweg in miniatuur.

Gr. Bert

Anoniem

• Gast
« Reactie #55 Gepost op: 09 August 2011, 11:12:57 »
Ik weet niet hoe oud je bent, maar je moet goed bedenken dat de oudere generatie hier anders tegenaan kijkt.

Dan heeft de oudere generatie het fout. Die fl. 82,50 van toen zijn omgerekend naar nu € 150 waard, en dan heb je dus nog alleen maar een 1200. Als je de rest erachter wilt hangen om een "leuk treintje" samen te stellen, kwam je ook in 1970 uit op - omgerekend - 500 tot 600 euro... misschien ietsje minder (niet veel!), maar in 40 jaar tijd zijn de modellen ook wel een tikkeltje verbeterd in detaillering, rijeigenschappen, digitale aansturing enz. En ook in 1970 kon de jeugd echt niet zomaar fl. 200 of 250 opbrengen voor een "leuk treintje".

Nonsens dus.
« Laatst bewerkt op: 09 August 2011, 11:16:01 door Wesley­­. Reden: Citaat aangepast »

henk

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 09 August 2011, 11:33:50 »
De algemene inflatie is precies dat, een algemene indicatie van de prijsontwikkeling. De prijsontwikkeling verschilt vervolgens om allerlei redenen sterk per sector. Bij een arbeidsintensieve industrie zullen de prijzen sneller zijn gestegen, in ieder geval totdat de productie naar lagere lonenlanden werd verplaatst. Die 1200 van Fleischmann deed op den duur dan ook geen 150 euro maar ruim 300 euro. Fleischmann heeft het zo ook niet gered.

Volgens mij zijn de prijzen van modelspoorproducten over al die jaren wat sneller gestegen dan de algemene inflatie. Een dergelijke zesasser van een van de betere producenten - Fleischmann werd intertijd beschouw als een van de betere producenten - doet minstens 200 euro. Je krijgt er ook een veel beter product voor.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

iarnrod

• Offline Offline
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
« Reactie #57 Gepost op: 09 August 2011, 11:38:20 »
Ik parafraseer mijzelf maar even:

Alles hangt af van wat voor jezelf goed of slecht is. Tot omstreeks m'n 15j. Was ik spoors met LEGO bezig. Al had ik ook een Lima DB setje. Daarna kocht ik op een handelsbeurs voor een leuke prijs een Marklin 'ovaal' startsetje. (In België was het enkele zowat Lima (speelgoed?) of Marklin (gevorderden?) dat je in schappen van de meeste winkels zag).
Met regelmaat sprokkelde ik 2è hands in de vakwinkel bijeen. Maar ook links & rechts 'viel' uit van een of andere zolder.
Loc's die meer dan 20 jaar stof lagen vergaren, zette ik op de rails & reden, zonder meer.
Pas na de eerste stappen op da arbeidsmarkt, had ik voldoende 'koopkracht' om voor nieuw te gaan.

Al maakt een Marklin wel meer kabaal dan z'n concurrenten.  Mettertijd kwam ook Roco-spul 3~rail (hadden eind de '80's een groter NMBS gamma) in m'n verzameling. Die modellen reden 'zachter' & waren fijner afgewerkt voor een vergelijkbare prijs. En jammer dat net de concurrent met een 'fluistersleper' kwam aanzetten.
Marklin heeft eigenlijk te lang blijven stilstaan bij z'n bijna heerschappij & te lang op z'n lauweren zitten rusten.

Wegens 'te duur' maakte ik vorig jaar de omschakeling naar gelijkstroom.
Maar eigenlijk moeten we ook de hand in eigen boezem durven steken. Als liefhebbers, wilden we alsmaar mooier afgewerkte produkten & dit kost geld en betalen we nu cash.

Primex-Alphha-Hobby Line. Op naar een volgende poging... .
Eigenlijk zouden de producenten, de groothandel & de vakhandel de bakens her moeten uitzetten. Laat bv. de groothandel het goedkope 'instapspul' & een beperkt gamma uitbereidingspullen aanbieden. En laat hen verwijzen naar de vakhandel in de buurt voor de rest.
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

MR

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 09 August 2011, 11:42:11 »
in de jaren zeventig hoefde er niet te worden gekozen tussen een Fleischmann-locomotief en de nieuwste Ipad. Het zijn totaal ongelijksoortige producten, maar geld kan maar aan één ding tegelijk worden uitgegeven. De enorme ontwikkeling van computers in allerlei soorten en een nog uitgebreidere keuze aan software betekende noodzakelijkerwijze dat modelspoor gemarginaliseerd werd, welke strategie de fabrikanten ook volgden. Ik denk dat we dat maar moeten accepteren en niet de vinger moeten  wijzen naar de fabrikanten en hun verkeerde keuzes.

Anoniem

• Gast
« Reactie #59 Gepost op: 09 August 2011, 11:43:52 »
Een dergelijke zesasser van een van de betere producenten - Fleischmann werd intertijd beschouw als een van de betere producenten - doet minstens 200 euro. Je krijgt er ook een veel beter product voor.

Dat laatste is van cruciaal belang inderdaad. Een halfje brood is al die jaren min of meer hetzelfde halfje brood gebleven, een modeltrein is fors verbeterd. Ik zie het als volgt: bovenop de prijsstijging door inflatie betaal je een soort toeslag voor betere kwaliteit. En die toeslag vind ik helemaal niet zo bizar hoog, het maakt in ieder geval niet het verschil - ook niet voor de jeugd, die tegenwoordig een betere koopracht heeft dan 40 jaar geleden - tussen het wel en niet kunnen betalen.

Zitten we toch weer in een algemene prijsdiscussie zeg... :-X

Alles hangt af van wat voor jezelf goed of slecht is.

Deels wel. Maar als "de oudere generatie" (wie zijn dat precies?) die Bert aanhaalt simpelweg niet kan rekenen, dan betekent dat niet dat ze gelijk hebben, of zelfs maar een valide opvatting. Integendeel, zou ik zeggen... voor de rest ben ik het overigens op grote lijnen met je eens.

Maar goed, ik had dus gezegd niet mee te doen aan een algemene prijsdiscussie, dus laat ik dat ook maar niet doen ;D.