Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door daempfer
Vandaag om 19:58:34
Uhlenbrock Intellibox 3 door Hasenwald
Vandaag om 19:58:21
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door AP3737
Vandaag om 19:48:42
Uhlenbrock Iris door Ronald Halma
Vandaag om 19:43:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 19:38:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 19:29:40
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 19:27:59
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door einte
Vandaag om 19:14:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:56:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:54:46
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 18:44:41
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:42:39
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:42:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:24:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:06:32
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 16:14:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RdJ
Vandaag om 15:49:38
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:04:57
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door dennie
Vandaag om 14:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 14:42:55
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:10:53
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Duikeend
Vandaag om 13:07:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:58:51
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 11:26:43
  

Auteur Topic: armseinen Amsterdam CS foto met vraag  (gelezen 6005 keer)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re:armseinen Amsterdam CS foto met vraag
« Reactie #15 Gepost op: 05 August 2011, 11:41:12 »
Ik denk dat de rode vleugels wegvallen tegen de gevel van het seinhuis onder invloed van de zwart-wit fotografie. Met inzoomen kom ik ook niet verder. Als ik echter mijn boeren machinstenverstand gebruik blijf ik bij mijn stelling. ;D

 
Met groet,

Ger.

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re:armseinen Amsterdam CS foto met vraag
« Reactie #16 Gepost op: 05 August 2011, 11:48:01 »
maar is het dan niet gek dat die dingen zowel voor als achter het seinhuis staan opgesteld
heb die armseinen gelukkig niet meer meegemaakt, in iedereen geval niet op grote schaal verspreid.

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3094
    • Mijn Flickr pagina
Re:armseinen Amsterdam CS foto met vraag
« Reactie #17 Gepost op: 05 August 2011, 11:52:13 »
Gelukig niet meer meegemaakt ??? ???
Ik wou dat ze er nog stonden!!!!
gr Ed.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8871
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:armseinen Amsterdam CS foto met vraag
« Reactie #18 Gepost op: 05 August 2011, 12:08:01 »

Ik denk dat de rode vleugels wegvallen tegen de gevel van het seinhuis onder invloed van de zwart-wit fotografie. Met inzoomen kom ik ook niet verder. Als ik echter mijn boeren machinstenverstand gebruik blijf ik bij mijn stelling. ;D

De rechtervleugels zijn rood/wit geschilderd (horizontaal gescheiden). Zo valt een seinarm meer op (in dit geval voor een donker seinhuis). Ik vind Gerkes antwoord ook het meest voor de hand liggend.

Groet,
Michel

(De kleur van de voorseinarm is in principe hetzelfde als die van de bijbehorende hoofdseinarm. Vanwege beter opvallen in de omgeving kan het voorkomen dat de hoofdseinarmen half rood half wit geschilderd zijn. In dat geval is de voorseinarm ook half rood half wit geschilderd.

De achterzijde van het vertakkingsvoorsein. Het gedeelte bij de seinpaal is zwart, de seinarmen zelf zijn wit en voorzien van zwarte banden, welke onder een hoek van 45° lopen. Bron:Gerard van de Weerd/Seinarm.nl)
« Laatst bewerkt op: 05 August 2011, 12:11:16 door tothebeach »

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re:armseinen Amsterdam CS foto met vraag
« Reactie #19 Gepost op: 05 August 2011, 12:16:38 »
René,

in mijn theorie is een sein van boven naar beneden door midden gehakt. De voorzijde aan de ene kant van het seinhuis, de achterzijde aan de achterzijde van het seinhuis. Lijkt mij een typisch Amsterdamse oplossing. Net als de middenvoetbrugseinen, die er nu nog staan. Als ik voor mijn eigen spreek vind ik het nog steeds een $%@#@#$ station om vanaf de dijksgracht binnen te rijden. Daar hebben ze er een sport van gemaakt om op 150 meter zoveel mogelijk seinen te plaatsen. Met als extra uitdaging een laat zichtbaar sein zo hier en daar. Maar dat even ter zijde.
Maak ik mijn redenering over de situatie op de foto duidelijker?

Grt,

Ger.
« Laatst bewerkt op: 05 August 2011, 14:05:40 door Gerke »
Met groet,

Ger.

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re:armseinen Amsterdam CS foto met vraag
« Reactie #20 Gepost op: 05 August 2011, 13:00:08 »
Ach Gerke, zo rij ik elke dag op de A2, maar dan zijn de seinen vervangen door flitsers achter geluidschermen en bosjes :)
Ik twijfel ook geen moment op je machinisten verstand, ik zag alleen de seinen niet goed.
Maar zwart wit of niet, als wij het niet goed zien,  zagen ze het toen ook niet goed, want contrast is contrast met de achtergrond
Ik heb wel ergens een foto waar er een metalen rooster achter de seinarm werden geplaatst als de seinen slecht zichtbaar waren.
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re:armseinen Amsterdam CS foto met vraag
« Reactie #21 Gepost op: 05 August 2011, 14:02:30 »
iets betere foto..  ;)


http://www.archiefedwardbary.nl/images/fotos/nederland/ns/beveiliging_klassiek/EB00000000-00000%20Kers%20(153-18%20Asd).JPG

http://www.archiefedwardbary.nl
---------------------------------------------
nog eentje van dichtbij
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1930-1940/220213
----------------------------------------------
@Ger ; Dus eigenlijk is het meer gedaan om te laten zien dat er een trein binnenkomt op het bijbehorende spoor achter dit sein wat natuurlijk niet meer te zien is vanwege het seinhuis.
seinbrug westzijde had geen seinhuis en liet het niets aan duidelijkheid over als er een trein binnenkwam zoals op de foto te zien is was ook natuurlijk voor de tijd van de WUBO's dus was het wel handig als je wist dat er iets aankwam.



http://www.flickr.com/photos/41659357@N07/5502399346/
« Laatst bewerkt op: 05 August 2011, 14:15:48 door rene w. »

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2211
  • Bruggen-IG:
Re:armseinen Amsterdam CS foto met vraag
« Reactie #22 Gepost op: 05 August 2011, 14:47:52 »
Zou het kunnen zijn dat de seinen "dubbel" uitgevoerd waren? Dus aan de voor- (niet zichtbare) en achterzijde van het seinhuis geplaatst waren? Zo waren eventueel van de andere zijde ingelegde rijwegen vanaf het punt van de fotograaf toch zichtbaar.

Deze van Ger lijkt me toch de meest waarschijnlijke; voor en achter het seinhuis staat dus tweemaal als het ware 'dezelfde'  seinarm, zodat men ook aan de stationskant kan zien wat de stand van dat inrijsein is, en aan de emplacementszijde wat de stand van de uitrijseinen is (zie UHA-foto bij rene w hierboven).
Ik zie aan beide kanten rood/wit geschilderde armen, ongetwijfeld zo gedaan voor het contrast. En achterkanten natuurlijk, met schuine zwart/witte strepen.
« Laatst bewerkt op: 05 August 2011, 14:58:17 door janw »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26711
    • Pagina van klaas
Re:armseinen Amsterdam CS foto met vraag
« Reactie #23 Gepost op: 05 August 2011, 14:53:37 »
seinbrug westzijde had geen seinhuis...
Volgens mij wel. In mijn herinnering stond dat onder de kap.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re:armseinen Amsterdam CS foto met vraag
« Reactie #24 Gepost op: 05 August 2011, 15:34:43 »
ah maar dus niet aan de westzijde (einde perron) zoals op de foto te zien is.

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:armseinen Amsterdam CS foto met vraag
« Reactie #25 Gepost op: 05 August 2011, 15:58:28 »
Volgens mij moet ik voor mijn vader maar eens zelf een account aan gaan maken hier (en hem wegwijs maken:)), kan hij zelf posten hier... :).
Maar volgens mij weet Klaas nu in ieder geval hoe het zat... :D

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2211
  • Bruggen-IG:
Re:armseinen Amsterdam CS foto met vraag
« Reactie #26 Gepost op: 05 August 2011, 16:11:40 »
ah maar dus niet aan de westzijde (einde perron) zoals op de foto te zien is.

Het seinhuis waarmee dit draadje begon stond aan de Oostzijde (richting Muiderpoort dus, niet richting Haarlem).

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:armseinen Amsterdam CS foto met vraag
« Reactie #27 Gepost op: 05 August 2011, 16:16:08 »
Voor een duidelijkere kleurenfoto van de seinbrug http://forum.3rail.nl/index.php?topic=26814.msg495535#msg495535
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:armseinen Amsterdam CS foto met vraag
« Reactie #28 Gepost op: 05 August 2011, 16:21:34 »
Ik zal anders even het verhaal van mijn vader richting Klaas even hier plakken:

Citaat
Hoi Klaas,

Je hebt mijn zoon Richard zo vaak geholpen dat je nu een mailtje van pa krijgt. Als machinist ben ik opgegroeid met de armseinen situatie op Amsterdam CS. Ik heb de wegwijzer van destijds nog in mijn bezit en kan je vertellen, dat het de oostzijde betreft. De betreffende seinen waren gekoppeld aan de inrijseinen, de Jz, Jx, Jn en Jy seinen zodat ze gelijker tijd veilig kwamen en gaf alleen aan op welk spoor de trein binnenkwam.  Tijdens de armsein periode was Amsterdam een kopstation, waarbij de sporen aan elkaar zaten. Bij vertrek van goederen treinen was er altijd vertrek bevel nodig van een opzichter, bij reizigers treinen deed de conducteur dat. Ook toen werd er via portofoons vanaf het seinhuis toestemming tot vertrek aan de perron opzichter gegeven, waarna die zijn staf naar de goederentrein machinist opstak. De stelling dat het toen slechter was met seinen deel ik niet. Met armseinen reed je van sein tot sein als trein beweging. Nu kan elk dwergsein rood tonen. Die dwergseinen gelden voor elke trein en rangeer beweging terwijl ze geplaatst zijn waar vroeger de blaadjes stonden, die alleen voor rangeerbeweging dienden.

Hoop dat mijn verhaal wat duidelijkheid bied, bedankt voor de hulp aan mijn zoon en de groeten van pa.

Zoals ik al zei... hij moet zelf maar eens een accountje krijgen, kan hij zelf gaan posten... :)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26711
    • Pagina van klaas
Re:armseinen Amsterdam CS foto met vraag
« Reactie #29 Gepost op: 05 August 2011, 16:57:13 »
Misschien ontstaat bij sommigen de indruk dat ik oost en west niet uit elkaar kan houden. Maar dat valt wel mee.
De foto waarmee dit draadje begon staat aan de oostzijde, geen misverstand over.

Maar toen kwam Rene met de mededeling dat west geen seinhuis had, waarop ik suggereerde dat dat wellicht onder de kap stond.
Kan zijn dat ik dat verkeerd zie, maar ik weet bijna zeker dat er een seinhuis onder de kap zat. Als jongetje heb ik heel wat uurtjes op Amsterdam CS rondgehuppeld, maar had toen meer oog voor het materieel dan voor het seinsysteem. Foto's heb ik er zeker niet van, want fotograferen was toen duur als je het van je zakgeld moest betalen.

Het kan ook goed zijn dat mijn herinnering me in de steek laat, het is ook al lang geleden. :)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.