Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
schok bij vertrek door Lobomotion69
Vandaag om 02:48:50
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 01:06:00
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
28 July 2025, 22:59:02
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
28 July 2025, 22:21:37
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
28 July 2025, 21:58:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
28 July 2025, 21:15:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
28 July 2025, 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
28 July 2025, 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
28 July 2025, 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
28 July 2025, 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
28 July 2025, 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
28 July 2025, 17:36:08
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
28 July 2025, 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
28 July 2025, 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
28 July 2025, 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
28 July 2025, 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
28 July 2025, 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
28 July 2025, 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
28 July 2025, 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
28 July 2025, 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
28 July 2025, 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
28 July 2025, 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
28 July 2025, 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
28 July 2025, 08:04:48
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
  

Auteur Topic: Franse3100 versus onze 1100  (gelezen 1183 keer)

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Franse3100 versus onze 1100
« Gepost op: 01 August 2011, 22:27:27 »
Ik zit met een vraagje over de van de fransen geleende loc's en de 1100.
ik dacht dat onze 1100 was afgeleid van de franse loc's. serie 3100
Maar als ik op de site van Nico Spilt kijk dan staat er, dat in afwachting van de bestelde loc's de NS een paar loc's van de fransen in bruikleen kreeg.
Is het dan zo dat de NS en de SNCF tegelijk een geheel nieuw loc hebben besteld bij Alstom ( de 1100 bij ons) en dat de 3100 serie daar verder buiten staat ?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re:Franse3100 versus onze 1100
« Reactie #1 Gepost op: 01 August 2011, 22:36:47 »
BB3100? Die bestaat volgens mij niet. De NS 1100 is afgeleid van de BB8100, welke in dezelfde tijd gebouwd is.
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
Re:Franse3100 versus onze 1100
« Reactie #2 Gepost op: 01 August 2011, 22:37:49 »
De 1100 is afgeleid van de serie 8100 http://www.railfaneurope.net/pix/fr/electric/dc/8100/green/8138-Villeneuve-x.jpg   en ook van de lok 8001 http://www.railfaneurope.net/pix/fr/electric/dc/8000/SNCF_8001_1.jpg die als prototype diende voor de 8100.

(zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/1100_(locomotieftype)  )

Er zijn wel een 3101 en een 3103 geweest, prototypes. Zie ook http://www.railfaneurope.net/list/france/france_sncf_del.html
« Laatst bewerkt op: 01 August 2011, 22:39:44 door J J H S »
Jeroen

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6710
  • Spaar ze allemaal.
Re:Franse3100 versus onze 1100
« Reactie #3 Gepost op: 01 August 2011, 23:16:03 »
De NS 1100 is afgeleid van een Frans protoype; de BB 8051.

De kap van de Roco NS 1100 is volgens mij wél afgeleid van de BB 8100; vergelijk de hoogte van de frontramen t.o.v. de daklijn maar eens.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 01 August 2011, 23:18:14 door prutser »

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:Franse3100 versus onze 1100
« Reactie #4 Gepost op: 01 August 2011, 23:33:37 »
De geleende locs was de BB 300, min of meer de voorloper van zowel de Nederlandse als de Franse locs

Anoniem

  • Gast
Re:Franse3100 versus onze 1100
« Reactie #5 Gepost op: 01 August 2011, 23:38:48 »
Wat Stephan zegt klopt niet. De SNCF-serie BB 8100 is afgeleid van een prototype, genummerd BB 8001 (dat prototype ging weer terug op de serie BB 300 en de vooroorlogse machines van de MIDI). De NS hebben ongeveer gelijktijdig een serie "BB 8100-achtigen" besteld, die op hoofdlijnen gelijk waren aan de BB 8100-en, maar op details verschilden: de serie 1100. De BB 8051 is op zijn beurt afgeleid van een BB "type Hollande", van een 1100 dus. Deze loc is gebruikt als prototype bicourante loc (de proefnemingen hebben allerlei nuttige resultaten opgeleverd, maar niet geleid tot een bestelling van een bicourante versie van de BB 8100).

Met andere woorden: de serie 1100 is niet afgeleid van de BB 8051 (later BB 10001, nog weer later BB 20006), de BB 8051 is afgeleid van de serie 1100.

En 3100? Dat was inderdaad een kleine serie van 12 min of meer prototype-achtige locs van de MIDI met asopstelling 2C2 die zo goed als niets gemeen had met de serie 1100 ;D.

Deze bakjes, ontworpen voor 12 kV wisselstroom, maar nog voor aflevering kwam de wetgever tussenbeide, dus moest het 1500 V gelijkstroom worden. Wegens ruimtegebrek m.b.t. deze constructiewijziging was de bijzonderheid van deze locs dat de tractiemotoren verticaal opgesteld waren. Ze hebben een tijdje lang de (toen) snelste trein ter wereld getrokken, de Sud-Express Parijs - Irún tussen Bordeaux en Irún (gemiddelde snelheid 108 km/h). Direct na de oorlog zijn ze buiten dienst gegaan. Let ook op het feit dat de loc drie stroomafnemers had, handig voor als er eentje defect was en je toch twee stroomafnemers nodig had tijdens het optrekken.

Zie >de APMFS< voor de levensloop van de 8051/10001/20006 (in het Frans).
« Laatst bewerkt op: 02 August 2011, 08:40:49 door Wesley­­ »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6710
  • Spaar ze allemaal.
Re:Franse3100 versus onze 1100
« Reactie #6 Gepost op: 01 August 2011, 23:47:41 »
Ok andersom dus, dat kon ik dan niet uit het door mij aangehaalde draadje opmaken.

Dan is de 8100 dus toch de meest verwante voorganger?

Stephan.

Anoniem

  • Gast
Re:Franse3100 versus onze 1100
« Reactie #7 Gepost op: 01 August 2011, 23:52:57 »
Correct.