Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 22:32:34
Station Roodeschool
door
phdirk
Vandaag
om 22:22:26
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025
door
VictorPM
Vandaag
om 22:21:37
Bahnstrecke 5867
door
puntenglijder
Vandaag
om 22:09:52
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok
door
1200blauw
Vandaag
om 21:58:07
Br 38 Piko Superen.
door
puntenglijder
Vandaag
om 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 21:15:08
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken
door
Jasperkc
Vandaag
om 21:07:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Donny95
Vandaag
om 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel.
door
NS264
Vandaag
om 20:33:47
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
iarnrod
Vandaag
om 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Karben
Vandaag
om 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Joz
Vandaag
om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts
door
AP3737
Vandaag
om 17:40:08
Chinese prut kabel
door
BrightonBelle
Vandaag
om 17:36:08
schok bij vertrek
door
saskia
Vandaag
om 17:21:53
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
tothebeach
Vandaag
om 16:26:30
Bouw Artitec Post T
door
gtw6016
Vandaag
om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
bask185
Vandaag
om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 15:26:50
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:47:50
Lokpilot 4 defect
door
henk
Vandaag
om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Karben
Vandaag
om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
R.C.Grootveld
Vandaag
om 14:24:58
Dat overkomt mij niet.
door
1200blauw
Vandaag
om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
door
janvanbemmel
Vandaag
om 11:32:40
Yet Another Servo Decoder
door
Karst Drenth
Vandaag
om 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 08:04:48
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Franse3100 versus onze 1100
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Franse3100 versus onze 1100 (gelezen 1180 keer)
nscargo
Offline
Berichten: 2765
Wederopbouw Opsolder
Franse3100 versus onze 1100
«
Gepost op:
01 August 2011, 22:27:27 »
Ik zit met een vraagje over de van de fransen geleende loc's en de 1100.
ik dacht dat onze 1100 was afgeleid van de franse loc's. serie 3100
Maar als ik op de site van Nico Spilt kijk dan staat er, dat in afwachting van de bestelde loc's de NS een paar loc's van de fransen in bruikleen kreeg.
Is het dan zo dat de NS en de SNCF tegelijk een geheel nieuw loc hebben besteld bij Alstom ( de 1100 bij ons) en dat de 3100 serie daar verder buiten staat ?
Harm
Gelogd
Pas op. Hier waakt de waakvlam !
Nederduitsemeester
Offline
Berichten: 3465
Re:Franse3100 versus onze 1100
«
Reactie #1 Gepost op:
01 August 2011, 22:36:47 »
BB3100? Die bestaat volgens mij niet. De NS 1100 is afgeleid van de BB8100, welke in dezelfde tijd gebouwd is.
Gelogd
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
Groeten, Erwin
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8596
Re:Franse3100 versus onze 1100
«
Reactie #2 Gepost op:
01 August 2011, 22:37:49 »
De 1100 is afgeleid van de serie 8100
http://www.railfaneurope.net/pix/fr/electric/dc/8100/green/8138-Villeneuve-x.jpg
en ook van de lok 8001
http://www.railfaneurope.net/pix/fr/electric/dc/8000/SNCF_8001_1.jpg
die als prototype diende voor de 8100.
(zie ook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/1100_(locomotieftype
) )
Er zijn wel een 3101 en een 3103 geweest, prototypes. Zie ook
http://www.railfaneurope.net/list/france/france_sncf_del.html
«
Laatst bewerkt op: 01 August 2011, 22:39:44 door J J H S
»
Gelogd
Jeroen
prutser
Offline
Berichten: 6710
Spaar ze allemaal.
Re:Franse3100 versus onze 1100
«
Reactie #3 Gepost op:
01 August 2011, 23:16:03 »
De NS 1100 is afgeleid van een Frans protoype; de
BB 8051
.
De kap van de Roco NS 1100 is volgens mij wél afgeleid van de BB 8100; vergelijk de hoogte van de frontramen t.o.v. de daklijn maar eens.
Stephan.
«
Laatst bewerkt op: 01 August 2011, 23:18:14 door prutser
»
Gelogd
Adieu
timtrein
Offline
Berichten: 2086
Re:Franse3100 versus onze 1100
«
Reactie #4 Gepost op:
01 August 2011, 23:33:37 »
De geleende locs was de BB 300, min of meer de voorloper van zowel de Nederlandse als de Franse locs
Gelogd
Anoniem
Gast
Re:Franse3100 versus onze 1100
«
Reactie #5 Gepost op:
01 August 2011, 23:38:48 »
Wat Stephan zegt klopt niet. De SNCF-serie BB 8100 is afgeleid van een prototype, genummerd BB 8001 (dat prototype ging weer terug op de serie BB 300 en de vooroorlogse machines van de MIDI). De NS hebben ongeveer gelijktijdig een serie "BB 8100-achtigen" besteld, die op hoofdlijnen gelijk waren aan de BB 8100-en, maar op details verschilden: de serie 1100. De BB 8051 is op zijn beurt afgeleid van een BB "type Hollande", van een 1100 dus. Deze loc is gebruikt als prototype bicourante loc (de proefnemingen hebben allerlei nuttige resultaten opgeleverd, maar niet geleid tot een bestelling van een bicourante versie van de BB 8100).
Met andere woorden: de serie 1100 is niet afgeleid van de BB 8051 (later BB 10001, nog weer later BB 20006), de BB 8051 is afgeleid van de serie 1100.
En 3100? Dat was inderdaad een kleine serie van 12 min of meer prototype-achtige locs van de MIDI met asopstelling 2C2 die zo goed als niets gemeen had met de serie 1100
.
Deze bakjes, ontworpen voor 12 kV wisselstroom, maar nog voor aflevering kwam de wetgever tussenbeide, dus moest het 1500 V gelijkstroom worden. Wegens ruimtegebrek m.b.t. deze constructiewijziging was de bijzonderheid van deze locs dat de tractiemotoren verticaal opgesteld waren. Ze hebben een tijdje lang de (toen) snelste trein ter wereld getrokken, de Sud-Express Parijs - Irún tussen Bordeaux en Irún (gemiddelde snelheid 108 km/h). Direct na de oorlog zijn ze buiten dienst gegaan. Let ook op het feit dat de loc drie stroomafnemers had, handig voor als er eentje defect was en je toch twee stroomafnemers nodig had tijdens het optrekken.
Zie
>de APMFS<
voor de levensloop van de 8051/10001/20006 (in het Frans).
«
Laatst bewerkt op: 02 August 2011, 08:40:49 door Wesley
»
Gelogd
prutser
Offline
Berichten: 6710
Spaar ze allemaal.
Re:Franse3100 versus onze 1100
«
Reactie #6 Gepost op:
01 August 2011, 23:47:41 »
Ok andersom dus, dat kon ik dan niet uit het door mij aangehaalde draadje opmaken.
Dan is de 8100 dus toch de meest verwante voorganger?
Stephan.
Gelogd
Adieu
Anoniem
Gast
Re:Franse3100 versus onze 1100
«
Reactie #7 Gepost op:
01 August 2011, 23:52:57 »
Correct.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Franse3100 versus onze 1100