Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
schok bij vertrek door Lobomotion69
Vandaag om 02:48:50
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 01:06:00
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
28 July 2025, 22:59:02
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
28 July 2025, 22:21:37
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
28 July 2025, 21:58:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
28 July 2025, 21:15:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
28 July 2025, 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
28 July 2025, 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
28 July 2025, 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
28 July 2025, 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
28 July 2025, 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
28 July 2025, 17:36:08
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
28 July 2025, 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
28 July 2025, 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
28 July 2025, 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
28 July 2025, 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
28 July 2025, 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
28 July 2025, 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
28 July 2025, 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
28 July 2025, 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
28 July 2025, 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
28 July 2025, 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
28 July 2025, 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
28 July 2025, 08:04:48
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
  

Auteur Topic: SNCF BB 8051 (later BB 10001/BB 20006)  (gelezen 41730 keer)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
SNCF BB 8051 (later BB 10001/BB 20006)
« Gepost op: 04 February 2008, 19:42:13 »
Ik heb een Roco 1100 liggen om om te knappen. Nu zit ik er al een tijdje aan te denken om er deze loc van te maken:

Bron: www.apmfs.org

Dit prototype is destijds tegelijkertijd met de Nedelandse 1100'en gebouwd, maar heeft gereden in Frankrijk op een proeftraject met zogenaamde monofase bovenleidingsspanning van 20.000 volt, 50 Hertz.
Grappig genoeg wordt deze loc op de  site www.apmfs.org BB type “Hollande” genoemd. Deze BB 8051 leek meer op de serie 1100 dan de Franse BB 8100.

Heeft iemand meerdere foto’s van deze loc, en dan in het bijzonder de dakopbouw?

Er staat trouwens ook een leuk filmpje op de site, met heel even een deel van het dak in beeld (niet zo duidelijk).

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: SNCF BB 8051 (later BB 10001/BB 20006)
« Reactie #1 Gepost op: 04 February 2008, 19:55:51 »
Maarten.
Ik ben me nog niet zo lang aan het orienteren op de Franse afdeling, maar dit is wel heel gaaf zo'n type "hollande"

Daar gaat een Minitrix 1100 voor opgeofferd worden!
Raar van Minitrix dat ze hun loks 8100 nummert, terwijl die geen sierstrepen hadden.
Ik heb een aantal franse links, ga zo is even kijken of daar wat tussen staat.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11272
    • nulpunt
Re: SNCF BB 8051 (later BB 10001/BB 20006)
« Reactie #2 Gepost op: 04 February 2008, 20:21:09 »

een BB 8100 ter vergelijk


de 10001

helaas geen plaatjes van de bovenkant. Alleen deze.

Frits Thies.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11272
    • nulpunt
Re: SNCF BB 8051 (later BB 10001/BB 20006)
« Reactie #3 Gepost op: 04 February 2008, 20:40:30 »
Wat aanverwant materiaal:
Plaatjes zijn gemaakt bij het 30 jarig jubileum van Philotrain. Tegelijkertijd de presentatie van de NS 1100 in 0 ( en o.a. ook plan U in H0 en het piko mat 54 materieel)


NS 1100 in spoor 0.


NS 1100 en NS 1305.


dit zie je niet zo vaak.


En de man die het model ontworpen en gemaakt heeft; Philip Friskorn van Philotrain.
Wedden dat hij weet hoe het met het dak van de 10001 zit.

modelspotter

  • Gast
Re: SNCF BB 8051 (later BB 10001/BB 20006)
« Reactie #4 Gepost op: 04 February 2008, 21:04:58 »
Wisselstroomproefbedrijf 20 kv: Aix-les-Bains - Annecy - St Gervais
Een 1100 voor NS (in aanbouw) werd onttrokken aan de lopende productie en verder gebouwd als BB 8051. Juni 1951. De SNCF kocht de loc in 1952 en vernummerde haar in BB 10001.

Zie

www.spoorinfo.nl/images/wisselstroom1100sncf.jpg

Het was een bi-courante loc, dus voor 1500 vgs en 20kv ws.

Modelspotter

Nb. In tegenstelling tot wat wordt geschreven "porte une robe bleue" lijkt mij, gezien de zwart-wit foto, dat de turkooise kleur aanvankelijk is overgenomen  (met blauwe band!).
« Laatst bewerkt op: 04 February 2008, 21:21:26 door modelspotter. Reden: Aanvulling bicourant »

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re: SNCF BB 8051 (later BB 10001/BB 20006)
« Reactie #5 Gepost op: 04 February 2008, 23:45:23 »
En ik maar denken dat dubbeltractie van DB E144+NS 1100 niet mogelijk was, kom je dit tegen: http://www.apmfs.org/e244.html (2e foto) Lijkt er toch verdacht veel op :P. Overigens ook nog een foto bij http://www.apmfs.org/cc20002.html (ook 2e foto). Nog nooit zo'n allegaartje van Frans, Duits en (bijna)-Nederlands materieel bij elkaar gezien. Helaas is mijn Frans niet zo goed, maar het is nog wel de moeite waard om dit eens goed te gaan lezen.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: SNCF BB 8051 (later BB 10001/BB 20006)
« Reactie #6 Gepost op: 05 February 2008, 08:43:24 »
Interessante en bruikbare info, modelspotter! Ook leuk om te weten dat deze loc aanvankelijk een 1100 zou worden en dat deze ook op 1500 v gs kon rijden. Maakt voor mij als NL-verzamelaar de reden alleen maar groter om de 1100 om te bouwen.

Heb zelf trouwens een kleurenfoto van de loc (nog als BB 8051). Ik zal deze vanavond inscannen en plaatsen. De loc is op deze foto trouwens niet turquoois, maar Berlijnsblauw met een donkerblauwe bies tussen de sierstrips.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: SNCF BB 8051 (later BB 10001/BB 20006)
« Reactie #7 Gepost op: 05 February 2008, 11:47:42 »
het donkerblauw van de bies is toch berlijns blauw? (min of meer dan?)  ???

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: SNCF BB 8051 (later BB 10001/BB 20006)
« Reactie #8 Gepost op: 05 February 2008, 12:49:13 »
Ik kwam deze website tegen waar een zelfgemaakt model te zien is van de BB 20006. (wel even omlaag scrollen)
Vr. groeten,
Bob

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: SNCF BB 8051 (later BB 10001/BB 20006)
« Reactie #9 Gepost op: 05 February 2008, 13:00:03 »
Het donkerblauw van de bies is donkerder (bijna zwart) dan het berlijnsblauw van de rest van de loc.

Bob, grappig om te zien dat iemand anders al eens op het idee gekomen was. Zo te zien heeft hij een BB 8100 van Roco als basis gebruikt.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: SNCF BB 8051 (later BB 10001/BB 20006)
« Reactie #10 Gepost op: 05 February 2008, 17:31:41 »
Niet voor de echte kleurstelling, maar meer als rariteit toegevoegd.

zie deze advertentie:
klik klik klik

Weer wat meer van deze tijd:
http://www.ptitrain.com/reportages2006/maq/index8.htm
down scroll, left side

Groetjes,
Ries
« Laatst bewerkt op: 08 February 2008, 08:09:36 door Peter Korsten. Reden: Link ingekort. »

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: SNCF BB 8051 (later BB 10001/BB 20006)
« Reactie #11 Gepost op: 05 February 2008, 17:48:47 »
Weer wat meer van deze tijd:
http://www.ptitrain.com/reportages2006/maq/index8.htm

Zo te zien heeft de ombouwer zich maar niet aan de dakindeling gewaagd. Wel heeft hij gedacht aan andere buffers, sleepstukken en opschriften.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: SNCF BB 8051 (later BB 10001/BB 20006)
« Reactie #12 Gepost op: 05 February 2008, 19:53:12 »
Citaat
Zo te zien heeft de ombouwer zich maar niet aan de dakindeling gewaagd

De laffaard!

Mon Frans is niet zo bien, maar ik ga is een vraag stellen op een frans forum, dat is als ik me al ingelogd krijg. ::)




FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11272
    • nulpunt
Re: SNCF BB 8051 (later BB 10001/BB 20006)
« Reactie #13 Gepost op: 05 February 2008, 20:36:38 »
http://www.babelfish.altavista.com/

tot uw dienst.

Mon français n'est pas tellement bien, mais je vais une question est affirmer sur un forum français qui est si je m'obtiens déjà ingelogd.
 
 


« Laatst bewerkt op: 05 February 2008, 20:38:39 door FritsT »

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: SNCF BB 8051 (later BB 10001/BB 20006)
« Reactie #14 Gepost op: 05 February 2008, 20:42:47 »
Citaat
Goeden soir mon nom est Ries et je sors les Pays-Bas et ai un intérêt très grand dans le matériel français
Op het eerste woordje na, ziet het er goed uit Frits, gaat in ieder geval sneller als het:
"ik zoek het op in het woordenboek en brei wat aan elkaar systeem"

Heb de vraag op een Frans N-spoor forum gesteld, waar ze serieus het voorhande zijnde N-spoor materiaal onder handen nemen, ben benieuwd.

Groetjes,
Ries