Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 22:08:18
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door V200-G2000
Vandaag om 22:01:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 21:59:23
info gezocht over ETS aandrijfunits door FritsT
Vandaag om 21:49:14
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 21:46:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door BrightonBelle
Vandaag om 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
Vandaag om 21:19:00
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 21:03:27
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
Vandaag om 20:56:45
Märklin 2025 door barry1972
Vandaag om 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
Vandaag om 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
Vandaag om 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
Vandaag om 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
Vandaag om 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
Vandaag om 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
Vandaag om 18:34:55
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 16:49:12
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 16:47:15
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
Vandaag om 15:33:53
Fleischmann rijtuig 5896 door ArjanB
Vandaag om 15:15:17
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 13:44:42
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
Vandaag om 13:33:31
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:34:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:04:05
  

Auteur Topic: Franse3100 versus onze 1100  (gelezen 1211 keer)

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Franse3100 versus onze 1100
« Gepost op: 01 August 2011, 22:27:27 »
Ik zit met een vraagje over de van de fransen geleende loc's en de 1100.
ik dacht dat onze 1100 was afgeleid van de franse loc's. serie 3100
Maar als ik op de site van Nico Spilt kijk dan staat er, dat in afwachting van de bestelde loc's de NS een paar loc's van de fransen in bruikleen kreeg.
Is het dan zo dat de NS en de SNCF tegelijk een geheel nieuw loc hebben besteld bij Alstom ( de 1100 bij ons) en dat de 3100 serie daar verder buiten staat ?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re:Franse3100 versus onze 1100
« Reactie #1 Gepost op: 01 August 2011, 22:36:47 »
BB3100? Die bestaat volgens mij niet. De NS 1100 is afgeleid van de BB8100, welke in dezelfde tijd gebouwd is.
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8609
Re:Franse3100 versus onze 1100
« Reactie #2 Gepost op: 01 August 2011, 22:37:49 »
De 1100 is afgeleid van de serie 8100 http://www.railfaneurope.net/pix/fr/electric/dc/8100/green/8138-Villeneuve-x.jpg   en ook van de lok 8001 http://www.railfaneurope.net/pix/fr/electric/dc/8000/SNCF_8001_1.jpg die als prototype diende voor de 8100.

(zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/1100_(locomotieftype)  )

Er zijn wel een 3101 en een 3103 geweest, prototypes. Zie ook http://www.railfaneurope.net/list/france/france_sncf_del.html
« Laatst bewerkt op: 01 August 2011, 22:39:44 door J J H S »
Jeroen

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6750
  • Spaar ze allemaal.
Re:Franse3100 versus onze 1100
« Reactie #3 Gepost op: 01 August 2011, 23:16:03 »
De NS 1100 is afgeleid van een Frans protoype; de BB 8051.

De kap van de Roco NS 1100 is volgens mij wél afgeleid van de BB 8100; vergelijk de hoogte van de frontramen t.o.v. de daklijn maar eens.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 01 August 2011, 23:18:14 door prutser »

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re:Franse3100 versus onze 1100
« Reactie #4 Gepost op: 01 August 2011, 23:33:37 »
De geleende locs was de BB 300, min of meer de voorloper van zowel de Nederlandse als de Franse locs

Anoniem

  • Gast
Re:Franse3100 versus onze 1100
« Reactie #5 Gepost op: 01 August 2011, 23:38:48 »
Wat Stephan zegt klopt niet. De SNCF-serie BB 8100 is afgeleid van een prototype, genummerd BB 8001 (dat prototype ging weer terug op de serie BB 300 en de vooroorlogse machines van de MIDI). De NS hebben ongeveer gelijktijdig een serie "BB 8100-achtigen" besteld, die op hoofdlijnen gelijk waren aan de BB 8100-en, maar op details verschilden: de serie 1100. De BB 8051 is op zijn beurt afgeleid van een BB "type Hollande", van een 1100 dus. Deze loc is gebruikt als prototype bicourante loc (de proefnemingen hebben allerlei nuttige resultaten opgeleverd, maar niet geleid tot een bestelling van een bicourante versie van de BB 8100).

Met andere woorden: de serie 1100 is niet afgeleid van de BB 8051 (later BB 10001, nog weer later BB 20006), de BB 8051 is afgeleid van de serie 1100.

En 3100? Dat was inderdaad een kleine serie van 12 min of meer prototype-achtige locs van de MIDI met asopstelling 2C2 die zo goed als niets gemeen had met de serie 1100 ;D.

Deze bakjes, ontworpen voor 12 kV wisselstroom, maar nog voor aflevering kwam de wetgever tussenbeide, dus moest het 1500 V gelijkstroom worden. Wegens ruimtegebrek m.b.t. deze constructiewijziging was de bijzonderheid van deze locs dat de tractiemotoren verticaal opgesteld waren. Ze hebben een tijdje lang de (toen) snelste trein ter wereld getrokken, de Sud-Express Parijs - Irún tussen Bordeaux en Irún (gemiddelde snelheid 108 km/h). Direct na de oorlog zijn ze buiten dienst gegaan. Let ook op het feit dat de loc drie stroomafnemers had, handig voor als er eentje defect was en je toch twee stroomafnemers nodig had tijdens het optrekken.

Zie >de APMFS< voor de levensloop van de 8051/10001/20006 (in het Frans).
« Laatst bewerkt op: 02 August 2011, 08:40:49 door Wesley­­ »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6750
  • Spaar ze allemaal.
Re:Franse3100 versus onze 1100
« Reactie #6 Gepost op: 01 August 2011, 23:47:41 »
Ok andersom dus, dat kon ik dan niet uit het door mij aangehaalde draadje opmaken.

Dan is de 8100 dus toch de meest verwante voorganger?

Stephan.

Anoniem

  • Gast
Re:Franse3100 versus onze 1100
« Reactie #7 Gepost op: 01 August 2011, 23:52:57 »
Correct.