Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
MaraNCS
Vandaag
om 23:51:12
Halte Assel, een nieuw baantje in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 23:46:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Wim Vink
Vandaag
om 23:45:15
Alternatieven voor servo's
door
Albert de Heer
Vandaag
om 23:33:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 23:30:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 23:25:47
US diorama in H0
door
Dave.......
Vandaag
om 23:25:22
Waar bouw je de lopi V5 sound in een Fleischmann 4178?
door
Quinzeedied
Vandaag
om 23:02:56
Raadplaatje
door
Charles_
Vandaag
om 22:44:33
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect?
door
Ronald Halma
Vandaag
om 22:44:03
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ
door
Ronald Halma
Vandaag
om 22:37:13
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 22:27:46
Rondom Charlois
door
Huup
Vandaag
om 22:16:23
3d printen van ns daglichtseinen
door
weslyr
Vandaag
om 21:59:35
Samenstelling “Oriënt Express” museumtrein
door
Dennis1984
Vandaag
om 21:24:40
website Uhlenbrock onbereikbaar
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:00:42
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
Huup
Vandaag
om 20:36:20
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5
door
Rob Bennis
Vandaag
om 20:24:31
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 20:16:51
Treinen willen niet meer rijden
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 19:26:56
Lagers vervangen DJH NS 3300
door
orientexpress
Vandaag
om 18:06:52
W.V. Kalender 2026
door
MOVisser
Vandaag
om 18:05:43
Au bord de la Cèze
door
Benelux795
Vandaag
om 17:49:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:49:14
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Bor de Wolf
Vandaag
om 17:38:42
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Eric v C
Vandaag
om 17:37:14
Opnieuw : schakelrail marklin en spoorwegovergang Viessmann
door
Aartoscar
Vandaag
om 16:54:18
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 14:46:21
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam
door
Servé
Vandaag
om 14:41:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
Vandaag
om 13:43:11
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Franse3100 versus onze 1100
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Franse3100 versus onze 1100 (gelezen 1226 keer)
nscargo
Offline
Berichten: 2765
Wederopbouw Opsolder
Franse3100 versus onze 1100
«
Gepost op:
01 August 2011, 22:27:27 »
Ik zit met een vraagje over de van de fransen geleende loc's en de 1100.
ik dacht dat onze 1100 was afgeleid van de franse loc's. serie 3100
Maar als ik op de site van Nico Spilt kijk dan staat er, dat in afwachting van de bestelde loc's de NS een paar loc's van de fransen in bruikleen kreeg.
Is het dan zo dat de NS en de SNCF tegelijk een geheel nieuw loc hebben besteld bij Alstom ( de 1100 bij ons) en dat de 3100 serie daar verder buiten staat ?
Harm
Gelogd
Pas op. Hier waakt de waakvlam !
Nederduitsemeester
Offline
Berichten: 3462
Re:Franse3100 versus onze 1100
«
Reactie #1 Gepost op:
01 August 2011, 22:36:47 »
BB3100? Die bestaat volgens mij niet. De NS 1100 is afgeleid van de BB8100, welke in dezelfde tijd gebouwd is.
Gelogd
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
Groeten, Erwin
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8618
Re:Franse3100 versus onze 1100
«
Reactie #2 Gepost op:
01 August 2011, 22:37:49 »
De 1100 is afgeleid van de serie 8100
http://www.railfaneurope.net/pix/fr/electric/dc/8100/green/8138-Villeneuve-x.jpg
en ook van de lok 8001
http://www.railfaneurope.net/pix/fr/electric/dc/8000/SNCF_8001_1.jpg
die als prototype diende voor de 8100.
(zie ook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/1100_(locomotieftype
) )
Er zijn wel een 3101 en een 3103 geweest, prototypes. Zie ook
http://www.railfaneurope.net/list/france/france_sncf_del.html
«
Laatst bewerkt op: 01 August 2011, 22:39:44 door J J H S
»
Gelogd
Jeroen
prutser
Offline
Berichten: 6778
Spaar ze allemaal.
Re:Franse3100 versus onze 1100
«
Reactie #3 Gepost op:
01 August 2011, 23:16:03 »
De NS 1100 is afgeleid van een Frans protoype; de
BB 8051
.
De kap van de Roco NS 1100 is volgens mij wél afgeleid van de BB 8100; vergelijk de hoogte van de frontramen t.o.v. de daklijn maar eens.
Stephan.
«
Laatst bewerkt op: 01 August 2011, 23:18:14 door prutser
»
Gelogd
Adieu
timtrein
Offline
Berichten: 2094
Re:Franse3100 versus onze 1100
«
Reactie #4 Gepost op:
01 August 2011, 23:33:37 »
De geleende locs was de BB 300, min of meer de voorloper van zowel de Nederlandse als de Franse locs
Gelogd
Anoniem
Gast
Re:Franse3100 versus onze 1100
«
Reactie #5 Gepost op:
01 August 2011, 23:38:48 »
Wat Stephan zegt klopt niet. De SNCF-serie BB 8100 is afgeleid van een prototype, genummerd BB 8001 (dat prototype ging weer terug op de serie BB 300 en de vooroorlogse machines van de MIDI). De NS hebben ongeveer gelijktijdig een serie "BB 8100-achtigen" besteld, die op hoofdlijnen gelijk waren aan de BB 8100-en, maar op details verschilden: de serie 1100. De BB 8051 is op zijn beurt afgeleid van een BB "type Hollande", van een 1100 dus. Deze loc is gebruikt als prototype bicourante loc (de proefnemingen hebben allerlei nuttige resultaten opgeleverd, maar niet geleid tot een bestelling van een bicourante versie van de BB 8100).
Met andere woorden: de serie 1100 is niet afgeleid van de BB 8051 (later BB 10001, nog weer later BB 20006), de BB 8051 is afgeleid van de serie 1100.
En 3100? Dat was inderdaad een kleine serie van 12 min of meer prototype-achtige locs van de MIDI met asopstelling 2C2 die zo goed als niets gemeen had met de serie 1100
.
Deze bakjes, ontworpen voor 12 kV wisselstroom, maar nog voor aflevering kwam de wetgever tussenbeide, dus moest het 1500 V gelijkstroom worden. Wegens ruimtegebrek m.b.t. deze constructiewijziging was de bijzonderheid van deze locs dat de tractiemotoren verticaal opgesteld waren. Ze hebben een tijdje lang de (toen) snelste trein ter wereld getrokken, de Sud-Express Parijs - Irún tussen Bordeaux en Irún (gemiddelde snelheid 108 km/h). Direct na de oorlog zijn ze buiten dienst gegaan. Let ook op het feit dat de loc drie stroomafnemers had, handig voor als er eentje defect was en je toch twee stroomafnemers nodig had tijdens het optrekken.
Zie
>de APMFS<
voor de levensloop van de 8051/10001/20006 (in het Frans).
«
Laatst bewerkt op: 02 August 2011, 08:40:49 door Wesley
»
Gelogd
prutser
Offline
Berichten: 6778
Spaar ze allemaal.
Re:Franse3100 versus onze 1100
«
Reactie #6 Gepost op:
01 August 2011, 23:47:41 »
Ok andersom dus, dat kon ik dan niet uit het door mij aangehaalde draadje opmaken.
Dan is de 8100 dus toch de meest verwante voorganger?
Stephan.
Gelogd
Adieu
Anoniem
Gast
Re:Franse3100 versus onze 1100
«
Reactie #7 Gepost op:
01 August 2011, 23:52:57 »
Correct.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Franse3100 versus onze 1100