Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
Vandaag om 23:51:12
Halte Assel, een nieuw baantje in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:46:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 23:45:15
Alternatieven voor servo's door Albert de Heer
Vandaag om 23:33:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 23:30:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:25:47
US diorama in H0 door Dave.......
Vandaag om 23:25:22
Waar bouw je de lopi V5 sound in een Fleischmann 4178? door Quinzeedied
Vandaag om 23:02:56
Raadplaatje door Charles_
Vandaag om 22:44:33
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door Ronald Halma
Vandaag om 22:44:03
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
Vandaag om 22:37:13
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door Blausee-Mitholz
Vandaag om 22:27:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 22:16:23
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
Vandaag om 21:59:35
Samenstelling “Oriënt Express” museumtrein door Dennis1984
Vandaag om 21:24:40
website Uhlenbrock onbereikbaar door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:00:42
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Huup
Vandaag om 20:36:20
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
Vandaag om 20:24:31
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 20:16:51
Treinen willen niet meer rijden door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:26:56
Lagers vervangen DJH NS 3300 door orientexpress
Vandaag om 18:06:52
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 18:05:43
Au bord de la Cèze door Benelux795
Vandaag om 17:49:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:49:14
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bor de Wolf
Vandaag om 17:38:42
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 17:37:14
Opnieuw : schakelrail marklin en spoorwegovergang Viessmann door Aartoscar
Vandaag om 16:54:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:46:21
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door Servé
Vandaag om 14:41:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 13:43:11
  

Auteur Topic: Franse3100 versus onze 1100  (gelezen 1226 keer)

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Franse3100 versus onze 1100
« Gepost op: 01 August 2011, 22:27:27 »
Ik zit met een vraagje over de van de fransen geleende loc's en de 1100.
ik dacht dat onze 1100 was afgeleid van de franse loc's. serie 3100
Maar als ik op de site van Nico Spilt kijk dan staat er, dat in afwachting van de bestelde loc's de NS een paar loc's van de fransen in bruikleen kreeg.
Is het dan zo dat de NS en de SNCF tegelijk een geheel nieuw loc hebben besteld bij Alstom ( de 1100 bij ons) en dat de 3100 serie daar verder buiten staat ?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re:Franse3100 versus onze 1100
« Reactie #1 Gepost op: 01 August 2011, 22:36:47 »
BB3100? Die bestaat volgens mij niet. De NS 1100 is afgeleid van de BB8100, welke in dezelfde tijd gebouwd is.
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8618
Re:Franse3100 versus onze 1100
« Reactie #2 Gepost op: 01 August 2011, 22:37:49 »
De 1100 is afgeleid van de serie 8100 http://www.railfaneurope.net/pix/fr/electric/dc/8100/green/8138-Villeneuve-x.jpg   en ook van de lok 8001 http://www.railfaneurope.net/pix/fr/electric/dc/8000/SNCF_8001_1.jpg die als prototype diende voor de 8100.

(zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/1100_(locomotieftype)  )

Er zijn wel een 3101 en een 3103 geweest, prototypes. Zie ook http://www.railfaneurope.net/list/france/france_sncf_del.html
« Laatst bewerkt op: 01 August 2011, 22:39:44 door J J H S »
Jeroen

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6778
  • Spaar ze allemaal.
Re:Franse3100 versus onze 1100
« Reactie #3 Gepost op: 01 August 2011, 23:16:03 »
De NS 1100 is afgeleid van een Frans protoype; de BB 8051.

De kap van de Roco NS 1100 is volgens mij wél afgeleid van de BB 8100; vergelijk de hoogte van de frontramen t.o.v. de daklijn maar eens.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 01 August 2011, 23:18:14 door prutser »

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2094
Re:Franse3100 versus onze 1100
« Reactie #4 Gepost op: 01 August 2011, 23:33:37 »
De geleende locs was de BB 300, min of meer de voorloper van zowel de Nederlandse als de Franse locs

Anoniem

  • Gast
Re:Franse3100 versus onze 1100
« Reactie #5 Gepost op: 01 August 2011, 23:38:48 »
Wat Stephan zegt klopt niet. De SNCF-serie BB 8100 is afgeleid van een prototype, genummerd BB 8001 (dat prototype ging weer terug op de serie BB 300 en de vooroorlogse machines van de MIDI). De NS hebben ongeveer gelijktijdig een serie "BB 8100-achtigen" besteld, die op hoofdlijnen gelijk waren aan de BB 8100-en, maar op details verschilden: de serie 1100. De BB 8051 is op zijn beurt afgeleid van een BB "type Hollande", van een 1100 dus. Deze loc is gebruikt als prototype bicourante loc (de proefnemingen hebben allerlei nuttige resultaten opgeleverd, maar niet geleid tot een bestelling van een bicourante versie van de BB 8100).

Met andere woorden: de serie 1100 is niet afgeleid van de BB 8051 (later BB 10001, nog weer later BB 20006), de BB 8051 is afgeleid van de serie 1100.

En 3100? Dat was inderdaad een kleine serie van 12 min of meer prototype-achtige locs van de MIDI met asopstelling 2C2 die zo goed als niets gemeen had met de serie 1100 ;D.

Deze bakjes, ontworpen voor 12 kV wisselstroom, maar nog voor aflevering kwam de wetgever tussenbeide, dus moest het 1500 V gelijkstroom worden. Wegens ruimtegebrek m.b.t. deze constructiewijziging was de bijzonderheid van deze locs dat de tractiemotoren verticaal opgesteld waren. Ze hebben een tijdje lang de (toen) snelste trein ter wereld getrokken, de Sud-Express Parijs - Irún tussen Bordeaux en Irún (gemiddelde snelheid 108 km/h). Direct na de oorlog zijn ze buiten dienst gegaan. Let ook op het feit dat de loc drie stroomafnemers had, handig voor als er eentje defect was en je toch twee stroomafnemers nodig had tijdens het optrekken.

Zie >de APMFS< voor de levensloop van de 8051/10001/20006 (in het Frans).
« Laatst bewerkt op: 02 August 2011, 08:40:49 door Wesley­­ »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6778
  • Spaar ze allemaal.
Re:Franse3100 versus onze 1100
« Reactie #6 Gepost op: 01 August 2011, 23:47:41 »
Ok andersom dus, dat kon ik dan niet uit het door mij aangehaalde draadje opmaken.

Dan is de 8100 dus toch de meest verwante voorganger?

Stephan.

Anoniem

  • Gast
Re:Franse3100 versus onze 1100
« Reactie #7 Gepost op: 01 August 2011, 23:52:57 »
Correct.