Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
booster vraag door henk
Vandaag om 13:18:00
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 12:19:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:27:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56

Auteur Topic: tram Utrecht-jutphaas-Vreeswijk  (gelezen 14940 keer)

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:tram Utrecht-jutphaas-Vreeswijk
« Reactie #15 Gepost op: 04 September 2011, 12:57:07 »
Rene, was net klaar met de administratie en schuif mijn scherm weg en zie opeens mijn groene foto boeken van Utrecht ( aanrader voor je henk :)) en herinnerde me opeens dat ik wat voor je op zou zoeken
Mijn excuses dus dat het zo lang duurde.

Helaas staat er niets over de halte, alleen al dingen die je al weet.
Ik heb wel een foto die gemaakt is op de Vreeswijkse straatweg, en als ik die foto goed bekijk, denk ik toch dat de kleur van de wagens donkerblauw is met een lichte of gouden bies en teksten.
het dak is zeer licht van kleur, dus ze leken wel erg veel op de oude tramwagens van de UTM.

Ik was ook in de war met de remise,  die ik bedoelde was een hulploods voor de wagens van de paardentram van Utrecht, en die moesten in 1883 wijken voor de stoomtram van Vreeswijk.
Die loods lag geheel links van het grote stationsgebouw.

Je kan ook nog de Ford bus nabootsen die achter zich een tramwagen had, en op ht dak een groot bord had staan met TRAM erop. :)
Helaas heb ik op het moment even geen scanner, dus kan de pagina's met tekst niet inscannen.
ik heb ook nog wat pentekeningen van het stationsplein van Utrecht met alle tramlijnen, niet dat je er wat aan hebt, maar wel leuk om te zien :)
Mvg Marty,

renew

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 04 September 2011, 16:01:37 »
Marty,

Wat in het vat zit verzuurd niet, bedankt dat je aan ons dacht (y).
Als je ooit eens de tekening van het stationsplein en de tekst zou kunnen scannen graag.

Groet René
René is op 26-10-2016 overleden

Volg het spoor wat er ligt, zoek niet wat er nooit meer is. Een regel uit het lied kom terug van spinvis.  Komt ie nu pas mee.

Jeroen Heij

• Offline Offline
  • N-spoor
« Reactie #17 Gepost op: 29 September 2011, 22:10:12 »
René,

Volgens de tekening die je vanavond gemaild had is de wisselplaats dus met recht op loopafstand voor me (anders ook wel) of te wel exact voor het pastorebos. Dit lijkt mij nog steeds gebaseerd op de huidige weg indeling vreemd. Maar volgens mijn calculatie heeft het wissel dus ongeveer 145 meter ten noordoosten van de punt van de kerk gelegen en heeft het ook zo'n beetje deze lengte. Dit betekend dat het wissel langs het bos heeft gelegen. Zie de groene streep op de afbeelding

Jeroen

renew

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 05 October 2011, 20:16:10 »
Zoals Jeroen al liet zien hebben we een stuk van de bouwaanvraag gevonden. Hij heeft in het huidige weergegeven waar het wissel nu zou hebben gelegen.

Het wissel staat getekend bij het al eerder genoemde bos. echter staan er op de grote tekening, getoonde is een stukje van de tekening, enkele dingen die er niet zo hebben gelegen. Bij de brug over de merwedekanaal ( toen nog vaatscherijn geheten) gaat het spoor op tekening naar de andere kant van de straat. Foto's die we hebben geven aan dat de sporen gewoon aan de waterkantzijde van de weg bleven. We houden dus onze twijfel. 17/10 gaan we het historisch archief van Nieuwegein "plunderen". Kijken wat we dan nog kunnen vinden.
zaterdag eerst naar Houten, kijken hoe het met de ontwikkeling van de trams is.

groet rené

Volg het spoor wat er ligt, zoek niet wat er nooit meer is. Een regel uit het lied kom terug van spinvis.  Komt ie nu pas mee.

renew

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 09 November 2011, 20:06:40 »
Zoals hierboven al aangegeven, zijn we bijna 100% zeker waar het wissel heeft gelegen, toch bij het bos. Een kleine proefopstelling , gewoon op karton, gemaakt om de maten te bepalen en het moet passen in een ikea box. Hiervan er dus 2 aangeschaft en ook de kleurende ledverlichting meegenomen.
We kunnen gaan bouwen :D. Eerst nog bepalen waar we de geschiedenis een kleine eigen wending gaan geven mbt het inkorten van het bos en de bomen, en of we de pastoriewoning erbij gaan zetten, althans de gevel.

Toch nog even een klein vraagje. Weet iemand of er TT of H0m spaakassen van ongeveer 7 mm doorsnede bestaan? en zoja door wie op de markt gebracht  Ik kan op internet het niet zo snel vinden.

Groet René

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #20 Gepost op: 09 November 2011, 20:13:02 »
spaakassen in de vorm van spaak wielen bedoel je? of spaken in de assen ??
Spaakwielen 8 mm zijn er wel bij GMenS, maar die OHMB adebten zullen nog wel wat merken weten van afwijkende wielenfabrikanten
Mvg Marty,

rudi van der Craats

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 10 November 2011, 17:56:02 »
hallo rene

Ben zelf ooit van plan geweest om een historische dio te maken maar nooit van gekomen , maar heb daardoor een mooie dio gevonden van Fokko Feenstra die een dio heeft gemaakt van de NTM. (y)
Deze beste man heeft zelf een trammetje plus "aanhang" zelf gemaakt.
Misschien heb je hier wat aan om evt bouwtekening of zo te vragen.

de link naar de website; http://members.home.nl/fsfeenstra/ntm.htm

Succes

Rudi
Verwar de waarheid niet met de mening van de meerderheid

JH Radix

• Offline Offline
    • Radix Modelhobby
« Reactie #22 Gepost op: 10 November 2011, 18:01:24 »
Met vriendelijke groet,

Jos Radix

renew

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 12 November 2011, 15:51:02 »
Allen hierboven weer bedankt voor de info (y). Ik heb de gave niet om zoiets te vinden op het  internet of ik lees er overheen.
Met de genoemde info vandaag op Houten aan het struinen geweest en weer een boel wijzer geworden.
Een boom in herfstkleuren uitgeplozen en "loof"gekocht. Bij gm&s weer wat wijzer geworden mbt de aandrijvingen en bij Didorailways de paardentram in model kunnen bewonderen met dak ( echt mooi geworden) ;). Ook hier weer wat informatie gehad mbt het zoeken van de tekeningen waar we veel wel maar ook nog niet geweest waren. Ook daarmee zoeken we weer verder.

Komende week de ikea bakken zo maken dat er een wisselplaats in past. De kleurende led verlichting uitgeprobeerd, die ik ook bij de blauwe doos had meegenomen, en dit geeft een leuk effect, ook in een tot nu toe lege bak.

Groet René

renew

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 16 November 2011, 21:46:11 »
nu het zoekwerk naar de ligging bijna teneinde is, eventuele vervolg ook al bedacht is ( liesbosbrug, doorslagbrug), maar eerst kijken of we dit tot een goed einde kunnen brengen.

Er hebben op het traject  stoomtractie van  Lokomotivfabrik Hohenzollern  gereden. Eerst door de YSM, later overgenomen door de SBV. Ik kan alleen niets vinden over deze lok van het type ysseltram, behalve de fabriekslijst waar deze op staat vermeld van genoemde firma. Heeft iemand misschien een idee waar ik een foto of een tekening kan vinden. De enige foto die er tot nu toe is, is van de tram op de liesbosbrug als gewichts test voor rijkswaterstaat maar die is lekker vaag en dus onbruikbaar.

Daar ik 3 jaar ben bezig geweest met het zoeken naar het trace leek het mij alvast handig hier te beginnen met de zoektocht naar de stoomtrekkrachten.

@ JH Radix, klopt het dat dit een Henschel lok is?  Voorzover ik het het kunnen vinden wel.

Groet René

JH Radix

• Offline Offline
    • Radix Modelhobby
« Reactie #25 Gepost op: 16 November 2011, 22:12:57 »
Ja, dit is de "grote henschel".

Op deze site staat allemaal info over de NTM: http://home.wanadoo.nl/ntm/index_ntm.html
Waaronder ook info over het materieel.

Ik had het gevonden, omdat ik graag een diorama wil maken met daarin een tram van de NTM.
Met vriendelijke groet,

Jos Radix

renew

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 10 December 2011, 20:36:23 »
Na het uitzoeken van waar het wisselstuk lag, is de kunst uit te vinden wat er naast dat stuk lag. Eerste gedeelte is een bos, 2e gedeelte  was????????? .  Dus dat wordt weer leuk.

Ook aan het experimenteren met de kleur van de wagens. We weten dat het blauw was en de zwartwit foto's die we hebben geven aan dat tegenover de zwarte pakken het een licht blauwere tint moest wezen. Het goedkope reclame wagentje diverse keren blauw gemaakt en een zwart wit foto van gemaakt en met het originele zwartwit plaatje vergeleken. Ondanks dat het een andere wagen is hadden ze blijkbaar dezelfde kleuren.

volgens mij klopt het aardig. De verhalen hebben het ook over een lichtere soort blauw.

Nu nog enkele details aanbrengen zodat het iets op het echte lijkt. Ik heb een pmt motortje met een as afstand van 23 mm aangeschaft zodat het ook nog kan rijden. Hoe het met het paard op te lossen weet ik nog niet. Zo hier en daar op internet al e.e.a. gezien.

Groet René
« Laatst bewerkt op: 10 December 2011, 20:39:00 door renew »

renew

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 18 December 2011, 21:30:53 »
Langzaam aan begint het proeftrammetje ergens op te lijken. Ook begonnen met de ikeaboxen van licht te voorzien. Hiervoor worden de kleurende leds, ook van die blauwe doos, gebruikt. Eenmaal gemonteerd meteen het eerste probleem. 2 mooie regenbogen die ontstaan door de hoeken van het omhulsel waarin de leds zitten. Deze strips nu op 45 graden gemonteerd en de regenboog valt nu buiten de bak op het "deksel" zodat daar geen last meer van hebben.

De boxen worden voorzien van een dubbele bodem. Dit heeft als voordelen dat de bedrading eronder kan worden gelegd en dat de diepte meer wordt omdat ook de randen van de box bruikbaar worden, en dat is toch weer bijna 3 cm meer op de niet als te diepe bak.
Vanuit het draadje over het bouwen van een tramloc de tekeningen van de ysm "geleend" zodat we daar ook mee verder kunnen.

Groet René

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #28 Gepost op: 18 December 2011, 22:17:52 »
Ja, dat draadje ken ik.  ;) Ik had al zo'n déjà-vu gevoel bij dit draadje. Leuk plan! Heb je een foto van die Ikea kast en opbouw? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

renew

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 19 December 2011, 21:36:30 »
Hierbij de foto's van de ikea apa box.
1 keer in het donker, met de leds blauw en 1 keer met de gehele bak en de leds wit.
Zoals je ziet nog in de "even kijken of het zo ook past fase".

Groet René