Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Houten 23 Augustus 2025 door Vroeger
Vandaag om 16:31:23
Holcim Betonmixers 1:87 door W.Broere
Vandaag om 16:30:43
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Ik ben aan het opruimen. door Pauldg
Vandaag om 16:02:46
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:44:02
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Marc tramt
Vandaag om 11:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 10:16:03
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
28 July 2025, 21:15:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
28 July 2025, 20:09:29
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
28 July 2025, 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
28 July 2025, 17:36:08

Auteur Topic: Opgepast: alcohol controle voor machinisten  (gelezen 7812 keer)

Marc tramt

• Offline Offline
Re:Opgepast: alcohol controle voor machinisten
« Reactie #45 Gepost op: 20 July 2011, 11:42:21 »
Er zit overigens geen smorende of winnende bedoeling achter mijn constatering.
No dress rehearsel, this is our life.

Anoniem

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: 20 July 2011, 11:44:15 »
En wat beperking van de mobiliteit betreft... dat is nu eenmaal het gevolg van dergelijke medicatie. Je klaagt als je je been breekt en het ding in het gips zit toch ook niet dat het onrechtvaardig is dat je niet mag autorijden? Waarom zou dat voor medicijnen nou anders moeten zijn?

Omdat niet iedereen 24/7 onder invloed van dergelijke medicatie verkeert, maar wél 24/7 zijn rijbewijs kwijt zou zijn voor de duur van de medicatie...

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 20 July 2011, 11:49:56 »
Kom net dit bericht tegen.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/10225466/__Postbode_te_dronken__.html

Mijn vraag is alleen: of je nou machinist bent of bestuurder van een ander voer-/vaar-/vliegtuig, of een beroep uitvoert als chirurg of postbode, je hebt verantwoordelijkheid. Waarom drink je als je je beroep uitoefent? 
Jeroen

Anoniem

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: 20 July 2011, 11:57:07 »
Er zit overigens geen smorende of winnende bedoeling achter mijn constatering.

Dat geloof ik, immers:
Citaat
Daarbij bestaat er ook een wijdverspreide overeenstemming over het feit dat het opzettelijk noemen van de wet van Godwin, om aldus een discussie te beëindigen, geen succes zal hebben.
;D

Dpc Fo

• Offline Offline
    • Mijn fotosite
« Reactie #49 Gepost op: 20 July 2011, 11:59:40 »
Omdat niet iedereen 24/7 onder invloed van dergelijke medicatie verkeert, maar wél 24/7 zijn rijbewijs kwijt zou zijn voor de duur van de medicatie...

Ah, daar moet ik met mijn verpleegkundige achtergrond toch even op reageren. Als het goed is ben je in zeer veel gevallen van medicatiegebruik wel 24/7 onder invloed van die medicatie, je bouwt een zogenaamde spiegel op, die d.m.v. nieuwe innames van die medicatie op peil blijft (wat ook meestal de bedoeling is). Het probleem is dat die spiegel wat schommelt, het ene moment ben je meer onder de invloed dan op een ander tijdstip. Hoe bepaal je (zelf?!) dan of je wel of niet rijvaardig bent? Is nauwelijks te objectiveren, vandaar de gele sticker.

Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Anoniem

• Gast
« Reactie #50 Gepost op: 20 July 2011, 12:12:59 »
Precies. Maar er zijn dus gevallen en momenten waarop het gerechtvaardigd zou zijn om te rijden (ook al geloof ik best dat dat moeilijk te bepalen zal zijn). Moet de overheid dan de macht hebben om te besluiten dat jij desondanks niet achter het stuur mag kruipen? Ik vind van niet. Politiestaat, vrije maatschappij, eigen verantwoordelijkheid enzo...

Thom

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 20 July 2011, 12:16:59 »
Kom net dit bericht tegen.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/10225466/__Postbode_te_dronken__.html

Mijn vraag is alleen: of je nou machinist bent of bestuurder van een ander voer-/vaar-/vliegtuig, of een beroep uitvoert als chirurg of postbode, je hebt verantwoordelijkheid. Waarom drink je als je je beroep uitoefent? 

Omdat drinken voor een aantal mensen een probleem is wat onbeheersbaar is...

Dpc Fo

• Offline Offline
    • Mijn fotosite
« Reactie #52 Gepost op: 20 July 2011, 12:33:38 »
Precies. Maar er zijn dus gevallen en momenten waarop het gerechtvaardigd zou zijn om te rijden (ook al geloof ik best dat dat moeilijk te bepalen zal zijn). Moet de overheid dan de macht hebben om te besluiten dat jij desondanks niet achter het stuur mag kruipen? Ik vind van niet. Politiestaat, vrije maatschappij, eigen verantwoordelijkheid enzo...

Bepaalde medicijnen hebben hetzelfde effect als alcohol op de rijvaardigheid, waarbij de gebruiker - net als bij alcohol - niet altijd door heeft dát er een effect is (wat weer een effect is; verminderd bewustzijn). Hoewel ook ik huiverig ben voor een alles-controlerende overheid antwoord ik dan wel met ja op je vraag, mits de overheid zich daarbij op feiten baseert en niet reageert op een veiligheidshype (@Marc  (y)). Niet alleen om jou als medicijngebruiker/feestende mcn in te perken, maar vooral ook vanwege de bescherming van die andere weggebruiker/je reizigers.

Groeten, Carlo

Anoniem

• Gast
« Reactie #53 Gepost op: 20 July 2011, 12:53:32 »
En dat is mijns inziens precies het probleem... laten we zeggen (ik heb geen cijfers, maar het gaat ook niet om de preceze cijfers, maar om het algemene idee erachter) dat medicijngebruik een verhoging van de kans op een zware aanrijding (d.w.z. met lichamelijk letsel of overlijden bij één of meer betrokkenen) van 5% oplevert: in plaats van 10% kans op een zware aanrijding heeft een medicijngebruiker 15% kans daarop, een flinke verhoging dus. Als er jaarlijks in een bepaald gebied 950.000 niet-medicijngebruikers zijn (95% van mijn fictieve bevolking) en 50.000 medicijngebruikers (5% van de bevolking), dan zorgen de medicijngebruikers voor 750 ongevallen per jaar, waarvan er 250 toe te schrijven zijn aan het medicijngebruik en de andere 500 aan de "normale" kans op een zwaar ongeval. 49.750 medicijngebruikers gaan geen ongeval veroorzaken, maar zijn wel hun rijbewijs tijdelijk kwijt teneinde die 250 ongelukken te voorkomen

Als je andere getallen invult, kom je natuurlijk op andere uitkomsten en kan het beeld verzacht worden, maar er blijft altijd een groep preventief gestraft worden voor het niet veroorzaken van een ongeval. Mensen die een biertje gaan drinken, moeten ook niet van tevoren hun rijbewijs tijdelijk inleveren: dat wordt overgelaten aan de eigen verantwoordelijkheid van de bestuurder in kwestie. Nu heeft alcoholgebruik het voordeel boven medicijngebruik dat het vrij makkelijk te controleren is door een blaastest, en medicijngebruik niet, maar om daarom nu maar meteen naar een heel andere beleidsfilosofie te springen, is in mijn ogen ongewenst.

Dpc Fo

• Offline Offline
    • Mijn fotosite
« Reactie #54 Gepost op: 20 July 2011, 13:23:49 »
Ah, maar ik heb nooit gezegd dat iederéén met medicatie nooit aan het verkeer deel zou mogen nemen, dat zou inderdaad buiten-proportioneel overheidsingrijpen zijn. Het gaat er om dat gebruikers van bepaalde medicatie, waarvan vast staat dat ze vergaande invloed hebben op alertheid, reactievermogen, inschatting van de eigen vermogens en nog wat andere voor deelname aan het verkeer essentiele zaken, best beperkt mogen worden. De enige reden dat het niet gebeurt is dat er geen betrouwbare meetinstrumenten zijn en dat het politiek niet lekker ligt om mensen die medicatie-afhankelijk zijn in hun (verkeers)rechten te beperken, i.t.t. tot mensen die geheel vrijwillig enkele glazen alcohol tot zich nemen. Om even je eigen analogie te gebruiken; zou je je stelling ook handhaven als iemand i.p.v. vrijwillig een biertje te drinken en daarna al dan niet toch aan het verkeer deel te nemen, op doktersvoorschrift drie maals daags 2 glazen whisky moet nemen? Mag hij dan als medicijngebruiker ook zelf die verantwoordelijkheid om wel of niet aan het verkeer deel te nemen dragen, als je daarbij in het achterhoofd houdt dat die dosis van 6 glazen whisky zijn equivalent in effecten heeft in bepaalde soorten zware medicatie?
« Laatst bewerkt op: 20 July 2011, 13:34:41 door Dpc Fo. Reden: \"als medicijngebruiker\" ter verduidelijking toegevoegd »

Groeten, Carlo

Yuri v L

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 20 July 2011, 13:46:13 »
Mmm, dan moeten we ook maar eens gaan kijken naar de bloedsuikerspiegel van de automobilisten. Ook dat is van invloed op het reactievermogen. Denk aan mensen die niet ontbijten of zelfs alleen maar 's avonds eten.

Mensen die vermoeid zijn maar toch gaan rijden, want ze moeten naar hun werk.

Mensen die zorgen hebben en er met hun gedachten niet helemaal bij zijn.

Nog even doorgaan en niemand mag meer autorijden, treinen besturen e.d.

Heb overigens ook medicijnen met zo'n mooi geel stickertje. Rij voor mn werk zo'n 50.000 km per jaar, dus pas op! Ben een rijdend gevaar!

Het heeft alles te maken met verantwoordelijkheids gevoel. Ik had in het begin erg last van bijwerkingen en heb uit mezelf in die tijd niet gereden. Was effe lastig met mn werk, maar vond het zelf in die periode niet verantwoord om ook maar naar de supermarkt te rijden.
Nadat ik  gewend was aan de medicijnen, is het bij mij zelf beter geworden met de oplettendheid omdat dat ook het doel is van deze medicijnen.

Ik wilde alleen even stellen dat alcohol en medicijnen niet alleen de oorzaak zijn van ongelukken, maar ook vele randverschijnselen die met levensstijl te maken hebben kunnen net zo goed dit zelfde gevaar opleveren. Oplossing? denk dat die er niet is. Medicijnen die echt heel erg grote invloed hebben, daar is een rode sticker voor en dan MAG je ook niet aan het verkeer deelnemen.

Groeten, Yuri

Anoniem

• Gast
« Reactie #56 Gepost op: 20 July 2011, 13:47:05 »
@Dpc Fo:

Ja, want gelijke effecten betekent gelijke behandeling van de gevallen in juridische zin. Als het gebruik van 6 glazen whisky dezelfde effecten heeft als een bepaalde dosering medicatie, dan kun je niet van de medicijngebruiker preventief zijn rijbewijs innemen en van de zuipschuit niet. Als het idee is dat de beslissing om achter het stuur te kruipen onder de verantwoordelijkheid valt van de bestuurder (en laten we wel wezen: iemand die gelestickermedicijnen gebruikt en een ongeluk veroorzaakt is even aansprakelijk als iemand die een paar glazen whisky op heeft en een ongeluk veroorzaakt - achteraf worden beide gevallen gelijk behandeld), dan moet dat in beide gevallen gelden.

En voor de duidelijkheid: ik heb het woord "medicijngebruikers" in mijn voorbeeld natuurlijk bedoeld als uitsluitend de gebruikers van de groep medicijnen waar het in deze discussie over gaat, laat ik ze de "gelestickermedicijnen" noemen. Het punt is dat ook dergelijke medicijnen niet met zekerheid tot een zwaar ongeval leiden, maar de kans op zware ongevallen verhogen als de gebruiker in een auto gaat zitten - achter het stuur natuurlijk.

Yuri v L

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 20 July 2011, 13:53:08 »
Dat klopt, maar daarom staat er ook op het gele stickertje: Dit geneesmiddel KAN het reactievermogen verminderen. Het staat dus ook niet vast dat dit op iedere gebruiker van toepassing is.

Anoniem

• Gast
« Reactie #58 Gepost op: 20 July 2011, 14:30:15 »
En dat is nog eens een extra argument tegen het preventief intrekken van het rijbewijs...

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 20 July 2011, 14:37:28 »
 8) Geweldig dat dit toch best onnozelle topic reeds 1395 lezers en 4 pagina's reacties teweeg heeft gebracht en dat in een op voor BLS komkommertijd  (y). Hebben we onze tijd toch in ieder geval nog enig sinds nuttig kunnen besteden. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel reacties het waren geweest als het stuk had geheten "er stoppen geen intercities meer in Amsterdam Centraal gedurende de maand augustus ivm het uitbroeden van de eieren van een tussen de sporen gevonden dodo-nest"  ;D
ps: en dat terwijl er maar 164 stemmen uit gebracht worden op de foto wedstrijd.
« Laatst bewerkt op: 20 July 2011, 14:42:52 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).