Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
Vandaag om 20:44:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 20:38:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 20:34:37
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 20:31:28
LS Models 2025 door Rick
Vandaag om 20:16:25
Modeltreinen Pierre Dominique door bekie
Vandaag om 20:05:48
Het Boemeltje - Electronica door bask185
Vandaag om 20:03:01
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door 008200
Vandaag om 19:43:57
Frans loodsje et cetera door tothebeach
Vandaag om 19:17:45
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 18:10:16
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Lobomotion69
Vandaag om 18:01:22
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
Vandaag om 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:59:08
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:56:40
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 15:29:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 14:45:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:08:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:14:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:35:58
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09

Auteur Topic: Stationspoll railzminiworld  (gelezen 39769 keer)

platte bever

• Offline Offline
  • Platte Bever bouwt...
Re:Stationspoll railzminiworld
« Reactie #45 Gepost op: 19 July 2011, 12:02:40 »
...maar een lovenswaardig initiatief zijn om een produkt te brengen wat voor de meesten gewoon niet zelf te maken is...

Dat is het zeker. En ik weet ook zeker dat het model, dat eventueel door Railz wordt gemaakt, er beter en strakker zal uitzien dan ik zelf kan realiseren. Ook weet ik niet hoeveel het mij zou kosten om een 'Douma' helemaal zelf te maken incl. al het onderzoek dat ik zelf vanachter de pc moet doen.

groeten Willem,

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #46 Gepost op: 19 July 2011, 12:20:42 »
De prijs voor Tegelen vind ik wel redelijk; ik denk dat het probleem vooral is dat door de gekozen productie methode de kosten voor gecompliceerdere ontwerpen als Harlingen onevenredig hard stijgen (veel kleine details die relatief veel freestijd kosten) Ik snap best dat men bij Railz graag de freesbank zoveel mogelijk wil kunnen volplannen maar in dit geval is de freesbank misschien niet het juiste gereedschap?

Ik zou me kunnen voorstellen dat een gecompliceerd ontwerp als Harlingen misschien betaalbaarder word als er bijvoorbeeld deels met resin gietwerk gewerkt word (zie de Artitec goederenloods als mooi voorbeeld) De freesbank zou dan alleen voor de moedervorm gebruikt worden.

Maar goed, eens met Bessel en Willem : het initiatief verdient alle lof.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #47 Gepost op: 19 July 2011, 13:02:03 »
hars is ook niet gratis. Wel krom.

Romar

• Offline Offline
    • Driehuizen in 1:87
« Reactie #48 Gepost op: 19 July 2011, 13:17:50 »
;D
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #49 Gepost op: 19 July 2011, 13:35:11 »
Ik denk dat de gekozen productiemethode voor een kleine serie niet verkeerd is.
Grotere series zijn uiteraard beter met het veel duurdere spuitgietwerk te maken, maar die seriegrootte is hier niet te halen. Een nadeel van details bij de CNS frees is dat er inderdaad wel wat tijd in gaat zitten per productie eenheid. Met name metselwerk (voegen) en dakpannen, voor zover dat überhaupt te doen is met een CNC frees, zijn tijd rovende elementen. Stucgevels zijn daar en tegen weer heel fijn te maken met de CNC frees. Voor kleinere modellen is het werken met een 3D printer vaak weer een interessant alternatief. Het Nadeel is dan namelijk de hoeveelheid cm3 materiaal. H0 schaal gebouwen zijn daardoor niet kostenefficiënt te maken. Giethars is inderdaad erg goedkoop in aanschaf (weinig dure machines nodig) Alleen is dat niet zo trefzeker als het om het resultaat gaat (zoals Floris al zegt: krom.)
Onderzoek en ontwikkelkosten heb je in alle productiemethoden. Als we uitgaan van een zelfde kwaliteit denk ik dat die kosten niet wezenlijk verschillen.
Mijn conclusie is dus dat het maken van kleine series h0 gebouwen altijd een kostbare aangelegenheid is.
Voor een strak resultaat is de CNC frees een optie, afhangende van het object dat je wil maken. Ik denk dat ze bij Railz die keuze niet verkeerd hebben gemaakt. Echter blijft het kostbaar en dat zie je in de prijs terug. Ik vind de prijs dus hoog, maar wel begrijpelijk hoog.

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 19 July 2011, 13:41:20 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

Romar

• Offline Offline
    • Driehuizen in 1:87
« Reactie #50 Gepost op: 19 July 2011, 13:44:38 »
Ik ga er bij de huidige prijzen even vanuit dat deze zijn gemaakt op basis dat er maar ook maar 10 pakketten verkocht gaan worden. Vandaar uit denk/hoop ik dat de prijs nog wat omlaag zou kunnen gaan als er meer dan 10 verkocht kunnen worden.

Misschien dat Floris hier iets over kan(mag?) zeggen?

Mvg,

Romar, die het ook een goed initiatief vind.
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #51 Gepost op: 19 July 2011, 13:45:54 »
Met name metselwerk (voegen) en dakpannen,

Die ontbreken dus bij Station Harlingen, mede daarom door mij gekozen om in karton na te maken, en misschien ook wel daarom door Railz.

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #52 Gepost op: 19 July 2011, 13:57:13 »
Daar kan je rustig vanuit gaan!
Metselwerk tekenen in 2D of 3D is als het ballasten van een heel rangeerterrein.
Dus kost veel tijd als je het goed wil doen. (zeker als je een bepaald verband zou willen tekenen dat ook netjes over de verschillende onderdelen aansluit.) En de CNC frees doet er zoals gezegd ook nog eens heel lang over om dat te maken. (In 3D printers wordt de productietijd in mindere mate bepaald door mestelwerk en dakpannen.)
Dat drie van de vier te kiezen modellen weinig metselwerk hebben is mijn inziens geen toeval.
Daarnaast is wel te zien dat de modellen met metselwerk op andere details bescheidener zijn. Overigens is dat geen schande. Het is mijn inziens juist verstandig om producten te maken die het beste door de beschikbare productiemethoden gemaakt kunnen worden.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #53 Gepost op: 19 July 2011, 14:48:48 »
Ik ga er bij de huidige prijzen even vanuit dat deze zijn gemaakt op basis dat er maar ook maar 10 pakketten verkocht gaan worden.
klopt.
Die ontbreken dus bij Station Harlingen, mede daarom door mij gekozen om in karton na te maken, en misschien ook wel daarom door Railz.
klopt. ik ben nou eenmaal een lui zwijn. knorknor. 

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #54 Gepost op: 19 July 2011, 15:50:38 »
hars is ook niet gratis. Wel krom.

Elluk nadeel hep sun voordeel... al is dat ook grotendeels afhankelijk van hoe ervaren de gieter/malmaker is... zowel de loods van Tilly als Artitec zijn behoorlijk strak gegoten.
En nee het is niet gratis, maar het is wel een (financieel) interessant alternatief in bepaalde gevallen (minder arbeidsintensief en minder dure machinetijd, uithardtijd is goedkoper)

Metselwerk tekenen in 2D of 3D is als het ballasten van een heel rangeerterrein.

Daar zijn diverse slimmigheden op te vinden, zoals hatches... (dire maal raden hoe dat bij mij weer bovendrijven kwam ;D )

Ben erg benieuwd naar het eindresultaat!
« Laatst bewerkt op: 19 July 2011, 15:53:38 door JAB van Ree »
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #55 Gepost op: 19 July 2011, 15:52:08 »
Ach ja, wij zijn zwijn, zoals "De Boegies" zo treffend in een van hun sfeervolle sjansons wisten uit te drukken, maar goed;

Het station is ook lekker smal waardoor het niet lomp overkomt en er gemakkelijk plaats is op een smalle modulebaan.

Het witte vlak is de plattegrond van Harlingen (zonder luifel).

« Laatst bewerkt op: 19 July 2011, 15:53:39 door prutser »

Automatic-rock

• Offline Offline
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
« Reactie #56 Gepost op: 19 July 2011, 20:22:07 »
Nu wil ik die prijs (210 euro) geenszins bagatelliseren, maar wat me toch even van het hart moet is dat het toch wel gek is dat veel modelspoorders rustig enkele honderden euro's neertellen voor een loc of een treinstel dat af en toe door hun station rijdt of er even stilstaat, maar kennelijk veel minder geld over hebben voor een stationsgebouw dat permanent een centrale rol speelt op hun modelbaan.

Ik denk dat dat er veel mee te maken heeft dat een lok over het algemeen wel 3 cijfers kost, en een stationsgebouw kan je al voor €21,- hebben...

Maar dat gezegd hebbende, dan heb je natuurlijk geen Nederlands stations gebouw waarvan er maar een handjevol met een cnc-bank gemaakt zijn ;)
Mij lijkt de prijs dan ook redelijk. Ik kan het zelf niet goedkoper produceren iig (want daar heb ik de tijd niet voor ;))
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

HetRaafje

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 19 July 2011, 23:33:09 »
Ik zal ze eens mailen wat de prijs zou worden als ze ipv 10 een serie van 50 of 100 zouden kunnen verkopen.

Ik ga er bij de huidige prijzen even vanuit dat deze zijn gemaakt op basis dat er maar ook maar 10 pakketten verkocht gaan worden. Vandaar uit denk/hoop ik dat de prijs nog wat omlaag zou kunnen gaan als er meer dan 10 verkocht kunnen worden.

Misschien dat Floris hier iets over kan(mag?) zeggen?

Ik heb al mail gestuurd. Nog geen antwoord. Tis zomervakantie daar. Vast erg druk. Op de website staat dat ze van 10 stuks uit gaan. Zodra ik iets terug hoor zal ik het posten.

Guus

HetRaafje

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 27 July 2011, 21:28:44 »
Ik heb al mail gestuurd. Nog geen antwoord. Tis zomervakantie daar. Vast erg druk. Op de website staat dat ze van 10 stuks uit gaan. Zodra ik iets terug hoor zal ik het posten.

Guus

Kreeg gisteren reactie terug van Railz. Als ze 50 orders binnen krijgen gaan de prijzen inderdaad naar beneden. Naar verwachting ergens tussen de 20% en 30%. Alleen verwachten ze die 50 niet te halen. Laten we ze ongelijk bewijzen lijkt me  ;D  8)

Guus

Nederduitsemeester

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 28 July 2011, 16:09:49 »
Als 1% procent van de forumleden een pakket besteld, zijn dat er ruim 40. Zijn ze al aardig in de richting (y)!

Ik zal er wel een aanschaffen, kan ik denk wel gebruiken voor mijn toekomstige baan ;D.

Uhum, moet ik natuurlijk er wel voor stemmen :-[, en wat blijkt: ik blijk de 104e stemmer te zijn, dus als deze stemmers het ook daadwerkelijk kopen, zitten we over die 50 stuks (y)
« Laatst bewerkt op: 28 July 2011, 19:00:45 door nederduitsemeester »
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin