BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: sander1985 op 15 juli 2011, 11:58:29
-
Op de site van Railzminiworld ontdekte ik een poll waar uit een aantal stations gekozen kan worden. Dus we kunnen nu stemmen voor een station wat uitkomt. Handig is dat er ook al prijzen bij staan!
http://www.railzminiworld.com/NL_webshop_station.html (http://www.railzminiworld.com/NL_webshop_station.html)
Sander
-
Ik heb Houten gestemd: niet alleen voor het vroege tijdperk waarin het te gebruiken is, maar ook omdat ik werk in Houten, het station verplaatst heb zien worden en er regelmatig binnen ben geweest.
Bovendien vind ik hem gewoon leuk.. :)
-
Wel (on)behoorlijke prijzen hoor!
-
heel kleine series he...
-
Ik zou eigenlijk Rotterdam Noord en Houten gewoon willen hebben. Zouden perfect passen in mijn plannen.
Waarom maar 1 van de vier en niet alle vier?
-
wie weet, als er genoeg belangstelling is... ;) maar je moet ergens beginnen...
-
Wel (on)behoorlijke prijzen hoor!
Nou nou... Enig idee hoeveel werk (tijd = geld) het is om een kleine serie te ontwerpen en produceren door een Nederlands bedrijf? Ga eens uit van een simpel uurloon van 10 euro? Dan kan je voor het complete proces maximaal 9 tot 12 uur besteden. Ik vind de prijzen zelf zeer schappelijk als je dat in ogenschouw neemt. Geef ze eerder credits dat Railz dit wil gaan uitvoeren. Hoe vaak wordt er wel niet over gepraat op dit en andere fora en hoeveel van dergelijke projecten zijn er de laatste jaren werkelijk verschenen?
En niemand verplicht je te kopen :-) Als je het er niet voor over hebt moet je niet doen!
Guus
-
BTW.... ik ga voor Houten en heb net gestemd :-)
-
Heb ook Houten gestemd, alhoewel ik Harlingen mooier vond. Maarja, gaat ook om de kans van slagen en verkoopbaarheid...
-
Rotterdam Noord is ook wel leuk met het spoor verhoogd.
Overigens hebben ze het in de beschrijving over 'de brug naar het perron'.
Volgens mij bedoelen ze gewoon die trap. Of heette dat in de Rotterdamse volksmond misschien 'de brug'?
mvg,
Gert
-
er zat een bruggetje tussen gebouw en perron (niet veel meer dan een plaat beton hoor) maar dat is inmiddels gesloopt nu het gebouw geen station meer is.
-
Zie hier (http://stationsweb.nl/rotterdamnoord/afb19.jpg) op een foto van stationsweb.nl.
Mvg,
Romar
-
Hey dit is het tweede stations gerelateerde draadje binnen korte tijd.
Was die eerste ook gestart door Railz?
Wie het weet mag het mij vertellen ;D
-
er zat een bruggetje tussen gebouw en perron (niet veel meer dan een plaat beton hoor) maar dat is inmiddels gesloopt nu het gebouw geen station meer is.
Oke, maar maakt die trap dan geen deel uit van het bouwpakket, mocht het gerealiseerd worden?
mvg,
Gert
-
nee, perrons en dergelijke moet je altijd aanpassen op de situatie van de modelbaan, dus om al die ongein mee te leveren heeft niet zoveel zin omdat toch iedereen wat anders nodig heeft. Alle grote fabrikanten leveren genoeg perronspul, dat ze een stuk goedkoper kunnen produceren ook. Voor de trappen kun je bijvoorbeeld een voetgangersbrug van auhagen nemen, daar zit aardig wat trappenspul bij en als dat gefreesd moet worden wordt het 10 keer zo duur, dat is alleen maar mensen zinloos op kosten jagen ;)
@arno: het andere stationdraadje kwam niet van railz. ;D
-
Ik had voor Harlingen gekozen, maar vind het (al dan niet terrecht) te prijzig.
Harm
-
Leuk initiatief, leuke stations... (Ik bouw ze echter liever zelf ;))
-
Wel (on)behoorlijke prijzen hoor!
*kuch* AHOB iemand ;)
In dat licht bekeken vind ik het niet eens zo duur :)
Gr. Remco.
-
Natuurlijk voor Harlingen gekozen .
gr Jos
-
ik heb ook maar niks gekozen, ik ros zelf die tekeningen wel door de masjien :D
Maar had ik die niet, dan betaal ik deze prijs zonder moeite voor een mooi pakket, dan wat tientjes besparen voor die kartonnen rotzooi bende als alternatief :-\
-
Zeker stevige prijzen. Ik kan mij niet anders voorstellen dan dat men probeert in te spelen op de "hebberigheid" van de Nederlandse modelspoorder en de behoefte iets herkenbaars op de baan te hebben. Andere leveranciers hebben ook Nederlandse gebouwen geproduceerd en die hebben gelukkig wel een "leuke" prijs.
Overigens denk ik dat men zich niet hoeft te beroepen op het begrip "hoge kosten door kleine series". Als de prijs aantrekkelijk is, komen de kopers wel. Als ik kijk naar de gekozen modellen dan kan ik mij voorstellen dat ze gretig aftrek zullen vinden (bij een goede prijs).
Richard
-
ik heb ook maar niks gekozen, ik ros zelf die tekeningen wel door de masjien :D
Maar had ik die niet, dan betaal ik deze prijs zonder moeite voor een mooi pakket, dan wat tientjes besparen voor die kartonnen rotzooi bende als alternatief :-\
Ik ros welliswaar geen tekeningen door een masjien (bouw gewoon met m'n eigen handjes), maar voor de rest sluit ik me aan bij jouw bijdrage!
Liever iets meer betalen voor een mooi, realistisch Nederlands station, dan zo'n Duits/Zwitsers vakwerk station "omkatten" in een zogenaamd Nederlands station... laat ik over die kartonnen bouwplaat-dingen maar al helemaal niets zeggen.
-
Ook voor Harlingen gekozen. Het is van dezelfde stijl als Station Maliebaan (Spoorwegmuseum).
Ik zal het niet kopen, omdat ik het aan de dure kant vind en omdat ik Duits periode 2-3 rijdt.
Groet,
Bert
-
Waarom stem je dan?
-
Stemmen staat vrij volgens mij. Een stem uitbrengen is geen aankoopverplichting voor zover ik kan nagaan. Dus ook al is het je tijdperk niet of je land niet, je kunt alsnog laten weten wat jij het mooist vindt. Dat is volgens mij de vraag ook. Ik zie het probleem dus niet eerlijk gezegd.
Houten en Harlingen zijn beide wel heel erg leuk... Ik zou eigenlijk op beiden willen stemmen.
-
Ik heb Harlingen gestemd, en als deze uitkomt hoop ik hem ook aan te kunnen schaffen.
Ik ben zelf al min of meer Harlingen aan het uittekenen om hem in karton te maken maar loop vast op de uitvoering van de boogriliëfs bij de ramen en deuren.
Kant en klaar is natuurlijk laffer en prijziger dan zelf maken.
Stephan.
-
Wederom een gemiste kans :( Rotterdam Noord is leuk qua architectuur, maar door de situering totaal ongeschikt voor 99% van de modelbanen.
Een leuke naoorlogse halte als type Vierlingsbeek, Chevremont of vooroorlogse Rijssen of Ravenstein is op veel meer banen in te passen en bovendien eenvoudiger (dus meer kans op succes bouwen en goedkoper te produceren -> meer verkoop)
-
Ik heb voor de kleinste en laatste optie gekozen Tegelen.
Ik ben wel benieuwd hoeveel interieur/details in zo'n bouwpakket verwerkt zullen worden voor het geboden bedrag.
Groeten Willem,
-
Ik ben echt verbaasd over de negatieve reacties.
@Remco : helemaal gelijk over de AHOB. Dat is flink aan de prijs met tegen de €300. Moet dan bijna wel dat zij ook proberen in te spelen op de "hebberigheid" van de Nederlandse Modelspoorder? Wat een schurken daar bij die NZH ;-)
Begrijp me niet verkeerd : alle respect voor NZH en hun AHOB. Kwaliteit kost gewoon geld.
Ik vind in dat licht een groot Nederlands station zoals Harlingen van 80 of 90 cm lang voor €210 nog heel goed te doen.
@Richard : ben al sinds 2006 abonnementhouder bij Railz. Ik de mensen goed daar. Die doen dit soort dingen echt niet om de hebberige modelbouwer geld afhandig te maken door overgeprijsde artikelen aan te bieden. Natuurlijk willen ze omzet maken, daar is het een bedrijf voor. Ze zijn alleen voorzichtig. Als ze het vertrouwen of een indicatie zouden hebben dat er grote aantallen konden worden verkocht zouden ze de prijs vast wel omlaag kunnen doen. Blijkbaar hebben ze dat vertrouwen niet? Ik zal ze eens mailen wat de prijs zou worden als ze ipv 10 een serie van 50 of 100 zouden kunnen verkopen.
Guus
-
Alleen jammer dat het allemaal stryeen is, heb geen airbrush dus alles met de hand schilderen en meerdere lagen plakken zie ik ook niet zo zitten met mijn afwijking in oog/handcoordinatie.
Marc
-
210 € valt voor zo'n station wel mee, blijft dat het een boel geld is. Voor mij is het een kwestie van keuzes maken; 2 locomotieven op een leeg emplacement of 1 locomotief voor een station en misschien schaf ik dan ook maar geen stalen D aan of zo.
Ik betwijfel of bij meer exemplaren de prijs lager kan, het zou alleen het tekenwerk goedkoper maken want dat is eenmalig, maar de freesmachine gaat er niet sneller van lopen.
Ik vermoed zelfs dat het voor deze prijs alleen uit kan als ze met dit gebouw de loze tijd van de machine volmaken en voordat ze het licht daar uitdoen nog snel even op start drukken.
Stephan.
-
Wederom een gemiste kans :( Rotterdam Noord is leuk qua architectuur, maar door de situering totaal ongeschikt voor 99% van de modelbanen.
juist vanwege de situering is rotterdam noord wél gekozen, want hoeveel modellen van stations aan een spoordijk zijn er verkrijgbaar? en spoordijken zie je toch vrij veel ;)
Bovendien, de halte Ravenstein die je noemt is ook een standaard-douma, dus hetzelfde gebouw als Tegelen ;D
Verder zal de nadruk bij de modellen liggen op de buitenkant. Wellicht komen er vloeren en wanden in, maar geen heel gedetailleerd interieur. De prijs van de kits komt voort uit de kleine aantallen (ontwerp-uren uitsmeren over maar een paar modellen, en das niet alleen ontwerp van het model zelf, maar ook de handleiding etc) en redelijk tijdrovende productiemethode, die wel erg prettig te bouwen modellen oplevert in vergelijking met bijvoorbeeld giethars. Styreen lijmt veel prettiger dan giethars (gewoon met plasticlijm in plaats van secondelijm) en gefreesde delen zijn erg maatvast, strak en bovendien vrij dun uit te voeren. Omdat elke kit per stuk wordt gefreesd wordt het ook nooit echt goedkoop, er gaat gewoon per stuk een hoop tijd in zitten, maar omdat je geen mal hoeft te maken oid is het voor hele kleine oplages wel handig.
En marc, die problemen kom je toch ook tegen bij andere kits lijkt me? kaal faller-plastic is ook niet echt mooi... (vind ik dan he) maar er is vast wel iemand die zo'n ding voor je in elkaar wil zetten en spuiten. Trouwens, zo'n gefreesd model is niet echt moeilijker te bouwen dan een faller-kit hoor. Doordat ie hoe dan ook nog in de verf gezet moet worden kun je naar hartelust viespeuken met lijm etc.
EDIT: jij hep um aardig door, prutsert.
-
Niets dan lof voor het initiatief van de mannen van Railz. Alleen wat echt nog totaal ontbreekt (kleinserie zowel als alle fabrikanten, dus ook niets te 'vernederlandsen') is een eilandperron met gebouw(en) er op (Vlaaardingen Centrum, Nunspeet, Ede-Wageningen, Weert etc.). Dat zou echt een gat in de markt dichten.
-
ja, dat is nog zoiets dat je weinig tegenkomt... nouja, als dit een succes wordt, wie weet ;D
-
Harlingeeee!!
Greetz:Menno
-
Bovendien, de halte Ravenstein die je noemt is ook een standaard-douma, dus hetzelfde gebouw als Tegelen ;D
Ik bedoel de oude Ravenstein natuurlijk, daarom ook bij "vooroorlogs" ; dit ding dus :
http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=ravenstein&num=20
Hmmm frezen, styreen... ik ga je vanavond even PB'en :)
-
@Guus,
Ik heb geen enkele twijfel over de goede bedoelingen van Railz en de mensen die daar werken. Maar het moet toch iedereen opvallen dat zodra het predikaat "Nederlands" aan een product gekoppeld is, of het nu gaat om een bus, een gebouw of wat dan ook, de prijzen hoog zijn. Een andere methode is LIMA materieel uitbrengen onder een andere naam met slechts kleine wijzigingen en de prijs flink opschroeven. Die lui in Nederland modelspoorland naaien mekaar toch flink op en dus wordt het spul wel verkocht. Kijk eens goed naar dat prul van een IRM of de Mat 46 treinstellen. Voor de gevraagde prijzen verwacht ik meer. Dat het anders kan blijkt uit de modellen van Artitec, de prijs kwaliteit verhouding is hier een stuk beter. Dat is trouwens ook voor LS het geval, maar die leveren dan weer wat minder goed.
Het zou mooi zijn als Railz voor een paar geplotte styreenplaatjes een prijs zou vragen die wat meer met de werkelijkheid overeen komt en wat mij betreft mag er best wel tussen de 10% en 15% marge opzitten.
Richard
-
en wat mij betreft mag er best wel tussen de 10% en 15% marge opzitten.
MWOAHAHAHAHAHAh.
al vele opmerkingen getypt en weer gewist, ik kan er geen een bedenken die de ading van deze opmerking dekt, dus .................................... :)
-
... Maar het moet toch iedereen opvallen dat zodra het predikaat "Nederlands" aan een product gekoppeld is, of het nu gaat om een bus, een gebouw of wat dan ook, de prijzen hoog zijn.
Vraag 1 : waarom zijn die Nederlandse producten door de grote fabrikanten nog niet op de markt gebracht als er zoveel vraag hiernaar is?
a. De markt is er niet groot genoeg voor?
b. Ontwerp & prototyping is relatief te duur en risico van te lage verkoop te groot?
c. Nederlandse modelspoorder zijn bereid slechts winstmarges toe te staan van 10% tot 15%?
d. Buitenlandse fabrikanten hebben een hekel aan Nederlanders in het algemeen en modelspoorder in het bijzonder?
e. Combinatie van a t/m d?
Wat moet een NL kleinserie fabrikant dan doen? Tja.... kleinere oplages = hogere prijzen per stuk = kleiner risico. Da's toch geen ingewikkeld iets?
Het zou mooi zijn als Railz voor een paar geplotte styreenplaatjes een prijs zou vragen die wat meer met de werkelijkheid overeen komt en wat mij betreft mag er best wel tussen de 10% en 15% marge opzitten.
<klomp breekt hard>
Sorry, maar erg kortzichtig dit ??? Nu even een stukje "echte werkelijkheid" met vleugje bedrijfskunde.
</klomp breekt hard>
In jouw werkelijkheid bestaan "mensuren" misschien niet. Maar in de echte wereld wel. Er worden mensuren gemaakt voor het ontwerpen (enige weken, dan niet maanden) van zo'n station. Het frezen van 1 plaat is minstens een half uur werk schat ik? En dat een station (als ik de Railz kwaliteit een beetje heb leren kennen de laatste jaren) minstens uit 2 lagen polystyreen bestaat? Dat zelfs het meest eenvoudige station (dat Tegelen ding dacht ik) dan al moet bestaan uit 25 gefreesde onderdelen?
Oke, dan even rekenen. Mensuur €15 per uur (uurloon + sociale lasten & vakantietoeslag, excl. verzekeringen, enz).
Best case Tegelen : ontwerp + prototype 2 weken = 2*5 dagen*8 uur = 80 uur = €1.200
Worst case Harlingen : ontwerp + prototype 8 weken = 8*5*8 = 320 uur = €4.480
Schrijven bouwinstructie Tegelen = 5 uur = € 75,-. Harlingen vast 4x zoveel werk dus 20 uur = €300
Geen idee hoe lang dat frezen duurt en hoe duur zo'n styreenplaat is, maar even gokjes :
Freeswerk Tegelen per stuk 4 uur = €60 + €20 styreen (???)
Freeswerk Harlingen 2 dagen = 16 uur = € 240 + €60 styreen (???)
Wat krijg je dan?
Tegelen
eenmalig : €1.200 + €75 = €1.275
per stuk : €60 + €20 = € 80
Met oplage van 10 stuks heb je dus 10 * €80 = €800 + €1.275 = € 2.075 terug te verdienen. Prijs per stuk wordt dan €207,50 per stuk. Doen ze het voor die € 77,50 voor die paar styreenplaatjes nog best netjes.
Harlingen
eenmalig : €4.480 + €300 = €4.780
per stuk : €240 + €60 = € 300
Oplage 10 stuks = 10 * € 300 + €4.780 = € 5.080 terug verdienen. Prijs per stuk zou dan moeten zijn €508,-. En Harlingen zou € 210,75 gaan kosten?
Ik zit er met meer dan een factor 2 naast voor 10 stuks oplage. Blijkbaar doen ze het vele malen sneller/beter/goedkoper dan ik hierboven heb doorgerekend. Ik weet eerlijk gezegd niet eens hoe ze het doen, want die uren lijken me niet zo vreemd en een uurloon van €15,- is nou ook weer niet superhoog ofzo.
Zijn er kenners in de zaal die er meer van weten als ik, die mijn berekening kritisch kunnen bekijken?
In theorie zouden ze Tegelen voor €775,- moeten ontwerpen en 10x frezen. En 10x harlingen voor €2107,50. ??? ??? :-X
Dan nog ff over dat ze van jou best 10% tot 15% marge mogen maken?! Goh, mag dat van je? Dacht je niet dat 30% tot 35% het minimale zou moeten zijn om alle overige vaste en variabele kosten te dekken en er onder aan de streep nog een beetje wijzer van te worden?
Guus
-
*kuch* AHOB iemand ;)
In dat licht bekeken vind ik het niet eens zo duur :)
Gr. Remco.
Eens maar die is 100 % met de hand gemaakt, beweegbaar, licht, geluid etc etc.
Ik vind t initiatief overigens erg goed!
Voor kostprijsberekeningen kun je beter uitgaan van 50 stuks. Je ontwerp kosten worden dan veel beter verdeeld.
De gebruikte methode van frezen van verschillende lagen heeft natuurlijk voor en nadelen, voordeel is dat je een mooie verdiepte raampartij kunt maken, nadeel is voor Railz twee ledig denk ik, 1 veel tijd kwijt met productie (je moet er even bijblijven) en tegelijkertijd kun je freeswerk voorr Railz zelf niet meer uitvoeren.
Laten we de discussie over prijs maar even parkeren en wachten wat de uitslag wordt en daarna over de kwaliteit/prijs kunnen oordelen. ( denk aan de naad in de hondekop polemiek!)
-
Zojuist nog eens de tussenstand bekeken op de site van Railz.
Hoe realistisch is het kiezen op een poll eigenlijk?
In mijn keuze geval (Tegelen) ben ik er redelijk zeker van dat ik het model ook wil kopen.
Maar is er echt zoveel plek op de NL spoorbanen voor een station van 90 cm?
In dit stationtopic (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,20550.0.html) vind ik de geopperde keuzes steeds onrealistischer worden en daarmee ook het nut van zo'n poll. Of sta ik hier alleen in?
Groeten Willem,
-
Ik denk dat er best wel mensen zijn die een stationsgebouw van 90 cm naast een perronspoor van een meter zetten. Niet dat ik dat zou doen, maar even over de hele linie genomen denk ik dat er op die manier op menig baantje wel een station van 90cm gepropt wordt. Waar ik me meer zorgen over maak is die prijs van 210,- Ik laat even buiten de discussie of het bedrag in lijn staat met het product. Maar ik denk dat de mensen die de bovenstaande bouwstijl er op nahouden (hun goed recht hoor! Iedereen beleeft de hobby op z’n eigen manier.) doorgaans geen 210,- uitgeven aan een stationsgebouw. Waarom stemt men dan? Omdat stemmen leuk is! Daarom wordt er bij de 782867326ste editie van X factor programma’s ook nog steeds massaal gestemd. Nee ik heb in beide gevallen niet gestemd, maar uitzonderingen bevestigen de regel.
Daarnaast wil een mens altijd groot groter grootst, dat zit in onze natuur. Dat maakt de uitslag van de Railz poll inderdaad vooraf al voorspelbaar.
En inderdaad zien we dat groot groter grootst principe ook terug in de inmiddels 24 pagina’s tellende poll hier op het forum.
m.v.g.
Mark
-
Nu wil ik die prijs (210 euro) geenszins bagatelliseren, maar wat me toch even van het hart moet is dat het toch wel gek is dat veel modelspoorders rustig enkele honderden euro's neertellen voor een loc of een treinstel dat af en toe door hun station rijdt of er even stilstaat, maar kennelijk veel minder geld over hebben voor een stationsgebouw dat permanent een centrale rol speelt op hun modelbaan.
Een mooi stationsgebouw kan een blikvanger van je welste zijn! Waarom wordt scenery, als het om het budget gaat, zo stiefmoederlijk behandeld?
Ik heb overigens niet op het grootste gebouw gestemd.
mvg,
Gert
-
Dat is ook verklaarbaar.
Het is een treinenhobby. De trein staat centraal en heeft vaak ook de meeste mogelijkheden die het speelplezier vergroten. (Denk aan uigebreide functies van beweging, geluid en licht.) Dus daar wordt doorgaans het meeste geld aan uitgegeven. Daarna komen de dingen die van belang zijn om de trein optimaal te kunnen benutten zoals de rails en aanvullende elektronica. Dan pas in 3e instantie komt de omgeving. Niet iedereen voelt zich voldoende getalenteerd om de stap naar landschapsbouw te zetten en sommigen vinden het zelfs overbodig omdat ze het zwaartepunt van de interesse hebben liggen bij de techniek. Nog een stap verder komt het waarheidsgetrouw bouwen van een (stedelijk)landschap. De eisen liggen lager en als het er op lijkt is het in veel gevallen al wel voldoende. Dus daarom is het bestedingpatroon in de landschapsbouw wat lastig te voorspellen, maar wel altijd lager als het bestedingpatroon voor rijdend materieel.
m.v.g.
Mark
-
Grappig om te zien hoe men reageert op een prijs van 3 cijfers voor een station. Wel eens voor de grap uitgerekend wat het maken van een fatsoenlijk emplacement kost? En dan ál je materiaal meerekenen, dus alle lijm, verf, klemmetjes, nieuw tangetje (want deze brak bij het knippen), setje kwasten of een filtertje voor je airbrush, zakjes grind besteld online (+ de porto dus), zakje groenvoorziening op de beurs meegenomen (was nog geen 50 euro kwijt deze beurs...), paar eenvoudige seinpaaltjes á 37 euro, etc etc. Juist, een fatsoenlijk stukje scenery blijkt honderden euro's te kosten. Alleen niet in 1 keer.
Dus wees nou een keer realistisch en hou op met zeuren over de prijs voor dingen die niet in onverkoopbare stapels dozen in de winkel liggen, maar een lovenswaardig initiatief zijn om een produkt te brengen wat voor de meesten gewoon niet zelf te maken is.
Dus laat Houten maar komen, niet dat ik tijd heb om hem te bouwen maar gewoon voor de heb. Ja het is ze inderdaad gelukt de hebzucht van deze modelbouwert aan te wakkeren en dat is gewoon een compliment waard... ;)
-
...maar een lovenswaardig initiatief zijn om een produkt te brengen wat voor de meesten gewoon niet zelf te maken is...
Dat is het zeker. En ik weet ook zeker dat het model, dat eventueel door Railz wordt gemaakt, er beter en strakker zal uitzien dan ik zelf kan realiseren. Ook weet ik niet hoeveel het mij zou kosten om een 'Douma' helemaal zelf te maken incl. al het onderzoek dat ik zelf vanachter de pc moet doen.
groeten Willem,
-
De prijs voor Tegelen vind ik wel redelijk; ik denk dat het probleem vooral is dat door de gekozen productie methode de kosten voor gecompliceerdere ontwerpen als Harlingen onevenredig hard stijgen (veel kleine details die relatief veel freestijd kosten) Ik snap best dat men bij Railz graag de freesbank zoveel mogelijk wil kunnen volplannen maar in dit geval is de freesbank misschien niet het juiste gereedschap?
Ik zou me kunnen voorstellen dat een gecompliceerd ontwerp als Harlingen misschien betaalbaarder word als er bijvoorbeeld deels met resin gietwerk gewerkt word (zie de Artitec goederenloods als mooi voorbeeld) De freesbank zou dan alleen voor de moedervorm gebruikt worden.
Maar goed, eens met Bessel en Willem : het initiatief verdient alle lof.
-
hars is ook niet gratis. Wel krom.
-
;D
-
Ik denk dat de gekozen productiemethode voor een kleine serie niet verkeerd is.
Grotere series zijn uiteraard beter met het veel duurdere spuitgietwerk te maken, maar die seriegrootte is hier niet te halen. Een nadeel van details bij de CNS frees is dat er inderdaad wel wat tijd in gaat zitten per productie eenheid. Met name metselwerk (voegen) en dakpannen, voor zover dat überhaupt te doen is met een CNC frees, zijn tijd rovende elementen. Stucgevels zijn daar en tegen weer heel fijn te maken met de CNC frees. Voor kleinere modellen is het werken met een 3D printer vaak weer een interessant alternatief. Het Nadeel is dan namelijk de hoeveelheid cm3 materiaal. H0 schaal gebouwen zijn daardoor niet kostenefficiënt te maken. Giethars is inderdaad erg goedkoop in aanschaf (weinig dure machines nodig) Alleen is dat niet zo trefzeker als het om het resultaat gaat (zoals Floris al zegt: krom.)
Onderzoek en ontwikkelkosten heb je in alle productiemethoden. Als we uitgaan van een zelfde kwaliteit denk ik dat die kosten niet wezenlijk verschillen.
Mijn conclusie is dus dat het maken van kleine series h0 gebouwen altijd een kostbare aangelegenheid is.
Voor een strak resultaat is de CNC frees een optie, afhangende van het object dat je wil maken. Ik denk dat ze bij Railz die keuze niet verkeerd hebben gemaakt. Echter blijft het kostbaar en dat zie je in de prijs terug. Ik vind de prijs dus hoog, maar wel begrijpelijk hoog.
m.v.g.
Mark
-
Ik ga er bij de huidige prijzen even vanuit dat deze zijn gemaakt op basis dat er maar ook maar 10 pakketten verkocht gaan worden. Vandaar uit denk/hoop ik dat de prijs nog wat omlaag zou kunnen gaan als er meer dan 10 verkocht kunnen worden.
Misschien dat Floris hier iets over kan(mag?) zeggen?
Mvg,
Romar, die het ook een goed initiatief vind.
-
Met name metselwerk (voegen) en dakpannen,
Die ontbreken dus bij Station Harlingen, mede daarom door mij gekozen om in karton na te maken, en misschien ook wel daarom door Railz.
-
Daar kan je rustig vanuit gaan!
Metselwerk tekenen in 2D of 3D is als het ballasten van een heel rangeerterrein.
Dus kost veel tijd als je het goed wil doen. (zeker als je een bepaald verband zou willen tekenen dat ook netjes over de verschillende onderdelen aansluit.) En de CNC frees doet er zoals gezegd ook nog eens heel lang over om dat te maken. (In 3D printers wordt de productietijd in mindere mate bepaald door mestelwerk en dakpannen.)
Dat drie van de vier te kiezen modellen weinig metselwerk hebben is mijn inziens geen toeval.
Daarnaast is wel te zien dat de modellen met metselwerk op andere details bescheidener zijn. Overigens is dat geen schande. Het is mijn inziens juist verstandig om producten te maken die het beste door de beschikbare productiemethoden gemaakt kunnen worden.
m.v.g.
Mark
-
Ik ga er bij de huidige prijzen even vanuit dat deze zijn gemaakt op basis dat er maar ook maar 10 pakketten verkocht gaan worden.
klopt.
Die ontbreken dus bij Station Harlingen, mede daarom door mij gekozen om in karton na te maken, en misschien ook wel daarom door Railz.
klopt. ik ben nou eenmaal een lui zwijn. knorknor.
-
hars is ook niet gratis. Wel krom.
Elluk nadeel hep sun voordeel... al is dat ook grotendeels afhankelijk van hoe ervaren de gieter/malmaker is... zowel de loods van Tilly als Artitec zijn behoorlijk strak gegoten.
En nee het is niet gratis, maar het is wel een (financieel) interessant alternatief in bepaalde gevallen (minder arbeidsintensief en minder dure machinetijd, uithardtijd is goedkoper)
Metselwerk tekenen in 2D of 3D is als het ballasten van een heel rangeerterrein.
Daar zijn diverse slimmigheden op te vinden, zoals hatches... (dire maal raden hoe dat bij mij weer bovendrijven kwam ;D )
Ben erg benieuwd naar het eindresultaat!
-
Ach ja, wij zijn zwijn, zoals "De Boegies" zo treffend in een van hun sfeervolle sjansons wisten uit te drukken, maar goed;
Het station is ook lekker smal waardoor het niet lomp overkomt en er gemakkelijk plaats is op een smalle modulebaan.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/P7190001.jpg)
Het witte vlak is de plattegrond van Harlingen (zonder luifel).
-
Nu wil ik die prijs (210 euro) geenszins bagatelliseren, maar wat me toch even van het hart moet is dat het toch wel gek is dat veel modelspoorders rustig enkele honderden euro's neertellen voor een loc of een treinstel dat af en toe door hun station rijdt of er even stilstaat, maar kennelijk veel minder geld over hebben voor een stationsgebouw dat permanent een centrale rol speelt op hun modelbaan.
Ik denk dat dat er veel mee te maken heeft dat een lok over het algemeen wel 3 cijfers kost, en een stationsgebouw kan je al voor €21,- hebben...
Maar dat gezegd hebbende, dan heb je natuurlijk geen Nederlands stations gebouw waarvan er maar een handjevol met een cnc-bank gemaakt zijn ;)
Mij lijkt de prijs dan ook redelijk. Ik kan het zelf niet goedkoper produceren iig (want daar heb ik de tijd niet voor ;))
-
Ik zal ze eens mailen wat de prijs zou worden als ze ipv 10 een serie van 50 of 100 zouden kunnen verkopen.
Ik ga er bij de huidige prijzen even vanuit dat deze zijn gemaakt op basis dat er maar ook maar 10 pakketten verkocht gaan worden. Vandaar uit denk/hoop ik dat de prijs nog wat omlaag zou kunnen gaan als er meer dan 10 verkocht kunnen worden.
Misschien dat Floris hier iets over kan(mag?) zeggen?
Ik heb al mail gestuurd. Nog geen antwoord. Tis zomervakantie daar. Vast erg druk. Op de website staat dat ze van 10 stuks uit gaan. Zodra ik iets terug hoor zal ik het posten.
Guus
-
Ik heb al mail gestuurd. Nog geen antwoord. Tis zomervakantie daar. Vast erg druk. Op de website staat dat ze van 10 stuks uit gaan. Zodra ik iets terug hoor zal ik het posten.
Guus
Kreeg gisteren reactie terug van Railz. Als ze 50 orders binnen krijgen gaan de prijzen inderdaad naar beneden. Naar verwachting ergens tussen de 20% en 30%. Alleen verwachten ze die 50 niet te halen. Laten we ze ongelijk bewijzen lijkt me ;D 8)
Guus
-
Als 1% procent van de forumleden een pakket besteld, zijn dat er ruim 40. Zijn ze al aardig in de richting (y)!
Ik zal er wel een aanschaffen, kan ik denk wel gebruiken voor mijn toekomstige baan ;D.
Uhum, moet ik natuurlijk er wel voor stemmen :-[, en wat blijkt: ik blijk de 104e stemmer te zijn, dus als deze stemmers het ook daadwerkelijk kopen, zitten we over die 50 stuks (y)
-
Ik ben benieuwd wanner de poll sluit en het gekozen station besteld kan worden .
gr Jos
-
Ik ben benieuwd wanner de poll sluit en het gekozen station besteld kan worden .
gr Jos
Staat inmiddels op hun website. 15 augustus sluit de poll
Guus
-
@Guus
14 augustus is het . (Voor de komma.. eigenlijk de 13e want er staat TOT )
Mijn favorite station staat nog steeds bovenaan .
gr Jos
-
Nou, ik ben benieuwd.
-
Het is wel stil rond de stations?!
groeten Willem,
-
Hallo zeg, de poll is net gesloten...
-
Ja daarom, waar bijft het resultaat jandorie?! We wachten al een hele dag ! >:( >:( >:(
;D
-
Dan zullen we 'm maar niet vertellen dat hij misschien nog wel weken moet wachten. Dat overleeft hij niet...
-
Ach, hij is toch al plat ;D.
-
FLATS! (https://images.beneluxspoor.net/bnls/roadkill.jpg)
;D ;D
-
In ieder geval komt er wel reactie enne het is al twee dagen...
Misschien weet iemand al iets meer te vertellen vandaar de 'vraag'.
Ook ongeduld is een schone zaak.
Groeten Willem,
ps. ik wist niet dat ik in het buitenland op vakantie was geweest, die sociale media ook met ongewenste foto's. ::)
-
Kijk op de website van Railz!!!
Gert
-
Ja baas ! ;D
-
Dus nu kun je de nummer 1 en 3 van de poll voorbestellen. ??? Logische keuze, na een poll :-\
Uit de categorie: als je niet naar het antwoord luisterd, vraag het mij dan niet
-
Ja, ze vonden Rotterdam-Noord niet zo spannend ;D.
Ik denk eerder dat dat een foutje is...ofwel hebben ze Houten in de tabel gegooid waar dat Rotterdam-Noord had moeten zijn, ofwel hebben ze wat percentages verhaspeld (hetgeen tegenwoordig bekend staat als "een Ruttetje doen" ;D).
-
Anyway, nu zoveel mogelijk voorintekenen, dat scheelt nog ff. Ga nu Harlingen maar eens bestellen... ;D
-
En hoe meer bestellingen hoe goedkoper; eens uitrekenen bij hoeveel verkochte exemplaren hij gratis is ;D.
-
Ik dacht bij om en nabij 150 stuks...
-
Dan bestel ik er 150.
-
FLATS!
LOL @ geflatse bever
-
Keek net op de website? Staat gewoon Rotterdam Noord toch? Of hebben ze t draadje gecheckt en het aangepast?!
Guus 't Raafje
-
Of het draadje van invloed was, weet ik niet, maar het is gewijzigd.
Mooi, dan ga ik nu Rotterdam Noord voorbestellen.
-
Mochten er nu mensen teleurgesteld zijn omdat ze heel graag een van de andere twee stations hadden willen bestellen, mail gerust, het kan natuurlijk zomaar zijn dat er 200 mensen harlingen stemmen waarvan er dan 5 het ding daadwerkelijk bestellen, terwijl er 100 houten stemmen waarvan er 10 serieus geinteresseerd zijn. Niet geschoten is altijd mis zuwwemaarzegge. ;)
-
Lijkt me sterk, ik heb maar 180 keer op Harlingen gestemd dus zijn er 11 andere stemmers, vallen er 2 af dan gaat het nog door.
Ik heb hier 1 andere Harlingen besteller gezien, zijn er meer mensen op het forum die Harlingen daadwerkelijk bestellen?
Het duurt nog een maand voordat er uitsluitsel komt namelijk.
Groet, Stephan.
-
En we gaan zelfs een stapje verder.
Station Delft op je modelspoorbaan of clubbaan ? (http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=731:station-delft-op-je-modelspoorbaan-&catid=70:stad&Itemid=121)
-
Bevat het pakket alleen het gebouw of wordt ook de de overkapping van het perron erbij geleverd?
En is het schaal 1:87 of 1:100?
Groeten, Simon
-
Geen idee, stel de vraag even onder het artikel en dhr verkade kan je vraag beantwoorden.
-
Ik zie dat jullie al 11 inschrijvingen hebben, dat gaat lekker, ik baal er wel van dat Railz niet over de stationspoll communiceert.
Stephan.
-
Dat zou ook wel fijn zijn inderdaad, dan weet je welke richting het op gaat. Heb station Harlingen inmiddels besteld, maar geen idee of wij nu de enige 2 zijn ;D :P
-
Marc is lekker op vakantie nu, dus heb even geduld over de andere stations (y)
-
Is het mogelijk om de plattegrond afmetingen van het station Delft er bij te zetten i.v.m. de ruimte wat dit station in neemt .
Cor
-
De maten van het station zijn 700 x 230 x 290 mm dit is dan grootste lengte, grootste breedte en het hoogste punt van het gebouw.(torenspitsje)
-
Bevat het pakket alleen het gebouw of wordt ook de de overkapping van het perron erbij geleverd?
En is het schaal 1:87 of 1:100?
Groeten, Simon
Het is alleen het gebouw, geen overkapping of perrons. De trap voor de ingang en het dak boven de ingang zitten er wel bij.
De schaal is 1:89, dus preisertjes zullen hun hoofd niet stoten.
-
Kan niet wachten meester ! ;D
-
Op Groterdam nu de eerste foto's van station Delft in afgewerkte toestand.
Floris, grote pluim weer !
-
Mooi ding! Staat-ie nu bij jou op zolder Chris? Zo van 'ja doe mij maar dit prototype met alle kinderziektes, die zet je toch niet op zo'n baan als Railz?' ;D
-
Was dat maar waar he ? ;D
-
Allemachtig die is mooi geworden :o (y)
Des te triester is het hoe het gebouw er nu en in de toekomst bij staat :-[
gr Ed.
-
Fraai, maar heb je ook foto's van de perronzijde.
Stephan.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5776_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5776_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5782.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5782.jpg)
Met dank aan Floris
Grt Erwin
-
(y)
-
En station Delft heeft 25 inschrijvingen (y)
-
Zou ik ook graag zien van station Harlingen...
@chris kan je die ook niet tonen op je site(wie weet helpt het ;) )
-
je wilt foto's van de perronkant van harlingen? moet je ff op stationsweb kijken, dat ding moet namelijk nog gemaakt worden ;D
-
Dank voor de foto's, duidelijk is nu dat het zonde is om de straatzijde tegen de achtergrond van de baan aan te zetten, die is vele malen mooier dan de perronzijde.
Ik dacht maar zo van als Harlingen niet doorgaat kan ik voor Delft gaan maar van Harlingen is nog niets bekend en Delft zit al vol en op mijn baan kijk je tegen de perrronzijde aan en die is bij station Harlingen wel weer mooier dan de straatzijde en de overkapping wordt ook meegeleverd als je begrijpt wat ik bedoel, dus laat maar, we wachten af.
Stephan.
-
dr zijn nu 9 inschrijvingen voor harlingen, nog eentje, wie biedt? ;D
-
Maar 9 inschrijvingen? En iedereen met z'n grote mond dan? ???
-
Harlingen was nou net degene welke ik niet wilde
-
Ik heb er één besteld . Een tweede voor die prijs wordt me te gek .
Wie oh wie wil nog één kopen . Je hebt nog 8 dagen de tijd om er één te bestellen .( Later niet zeuren dat je er één gehad zou willen hebben .)
gr Jos
-
Maar 9 van de 190 stemmers?
En Delft haalt op z'n sloffen 25 !
En hij hoeft niet eens helemaal in het wit en hij is mét overkapping! En nog in de originele staat dus alle tijdperken inzetbaar.
(http://www.oud-harlingen.nl/stationenspoor/images/station_harlingen.jpg)
foto onbekend.
Even wat reclame maken.
En waarom staat er op de website van Railz geen link, behalve dat doordraaiding "Laatste nieuws" waarbij je lang moet wachten voordat het voorbij komt.
Stephan.
-
Marc doet de website en die is nog even lekker op vakantie, vandaar dat de updates even uitblijven.
Het succes van Delft gaan we binnenkort ook nog een overdoen met een ander gebouw, weer via Groterdam :)
Later meer.
-
En waarom staat er op de website van Railz geen link, behalve dat doordraaiding "Laatste nieuws" waarbij je lang moet wachten voordat het voorbij komt.
Hai Stephan, een directe link staat op de index/startpagina onder de grote foto.
-
Precies Stephan! Nog maar 41 inschrijvingen en hij gaat weg voor een matsprijsje! (y) ;D
-
Hadden ze nu toch maar voor 'Tegelen' gekozen, had ik er wel één gekocht. ::)
Verder wel jammer dat er zo weinig kopers voor de gekozen initiatieven te vinden zijn.
groeten Willem,
-
Ja, jammer, met de muis klikken gaat nou eenmaal een stuk makkelijker dan de portemonee trekken en hem daadwerkelijk bouwen.
Voor degene die tegen de bouw opzien, ik heb een reeds bestaand draadje over de bouw van station Harlingen in karton die echter gestopt is omdat ik nog met het uittekenen bezig ben en er een boel andere projecten doorheen kwamen.
Maar met dit (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,18780.msg280125.html#msg280125) draadje ga ik dan verder met het beschrijven van de bouw en iedereen die ook bouwt kan er zijn foto's, ideeën en vragen over het bouwen in kwijt dus dat gaat wel goed komen. En er zijn hier op het forum zeer kundige styreenbouwers actief die ook vast wel wat vragen willen beantwoorden over het bouwen.
Je kunt na aankoop van het station trouwens ook gratis een workshop styreenbouwen van 2 uur bij Railz bijwonen.
Stephan.
-
Hallo
Voor degene die nog een bouwpakket willen bestellen : NOG 5 DAGEN . Kom op stemmers bestel er één .
gr Jos
-
Nog één dag om je in te schrijven voor een station bij Railz . WIE ?
gr Jos
-
Wel een tegenvaller zo.
Misschien wil Railz er één in de winkel leggen dan zijn het er precies tien.
-
Wat zal ongeveer de diameter (van voor naar achter) van model-stationsgebouw Harlingen zijn?
En wat is de moeilijkheidsgraad van zo'n bouwpakket? Is die veel moeilijker dan een gemiddelde Faller of Pola bouwdoos?
Alvast bedankt.
Gr.
Bart
-
De globale maten heb ik wel voor je, afgerond op de centimeter.
Lengte: 89 cm.
Grootste breedte: 10,5 cm.
Grootste breedte met overkapping: 10,5 + 4,5 á 5 cm. (overkapping heb ik nog niet opgemeten).
Grootste hoogte vanaf bovenkant perron tot bovenkant dak: 16 cm.
Ja wat is moeilijk, ikzelf heb met styreen gefreesde gebouwen nog geen ervaring, wel met geplot styreen, maar ik denk dat het niet veel moeilijker zal zijn dan een gemiddelde bouwdoos.
Wel opletten dat je bij grote vlakken niet te agressieve lijm gebruikt zoals de Revell maar dan voor b.v. de UHU kiest.
Stephan.
-
grote vlakken zijn gewoon uit dikker plaat ineens (met een frees kun je namelijk verschillende plaatdiktes aan), dus je kan gerust revell nemen. Verder is het ding niet heel moeilijk, niet moeilijker dan een faller-kit, wel anders, en je moet natuurlijk alles zelf nog een kleurtje geven.
-
T'is nog makkelijker dan ik dacht, een kind kan de was doen.
-
Net een dure stoomloc gekocht! Nu even afkoelen en bijkomen van de grote financiele klap.
Andre
-
Het Rotterdam Noord besteld
-
Die hebben 3 inschrijvingen staan.
Ik snap nu wel waarom er zo weinig Nederlandse stations worden ontwikkeld, als je er maar een stuk of 5 van verkoopt is het niet echt rendabel.
Stephan.
-
ik ga als rotterdammert natuurlijk voor station noord, dus stem voor noord (y)
eric
-
Kan je niet in Harlingen gaan wonen?
-
van me leven niet, woon al in spijkenisse...is al erg genoeg, maar ja het stikt hier van de rotterdammerts...dus...
eric
-
3 voor Rotterdam Noord. Da's dus Arnold, Eric en Edgar. :-\
-
Van de 193 stemmers op Harlingen , waarvan 180 stemmen van "prutser" stephan ( zie bericht 83 van dit draadje) zijn ;D ??? , maar 9 bestellingen en van de 173 Rotterdam Noord stemmers maar 3 bestellingen (stand 22-09-2011 ) .
Hopelijk zijn er nog enkele bij gekomen de laatste 8 dagen .
Niet een hoopgevend resultaat voor de toekomst . Delft doet het beter met 25 inschrijvingen (bericht 101) . Zouden er geen stemmers zijn overgegaan om voor Delft in te tekenen ?
gr Jos
-
Tja, het zou kunnen maar misschien ook niet. Maar om Delft nou de schuld te geven.
Dat van die 180 stemmen had wel gekund en ik heb Railz hierover ook een mail gestuurd (niet dat ik 180 stemmen heb uitgebracht, maar dat hun Poll niet waterdicht was).
Stephan.
-
Tja, het zou kunnen maar misschien ook niet. Maar om Delft nou de schuld te geven.
Stephan.
Ik geef Delft niet de schuld maar vindt het niet verstandig om in dezelfde tijd 2 projekten naast elkaar te hebben .Waarvan er één later is begonnen .
Jos
-
Over enkele uren wordt het oordeel geveld brrrrr.
-
De spanning stijgt , wanneer is de uitslag ? Wanneer ?
Jos
-
Ik geef Delft niet de schuld maar vindt het niet verstandig om in dezelfde tijd 2 projekten naast elkaar te hebben .Waarvan er één later is begonnen .
Jos
Opvallend is het enorme verschil in aantal inschrijvingen. Zou dit alleen door het voorbeeld komen? Of speelt het verschil in presentatie een doorslaggevende rol?
-
Delft is ook wel een iets spectaculairder gebouw, laten we wel wezen... ;) persoonlijk vind ik het bijna te protserig, maar goed, ieder zn meug.
-
Het is, lijkt mij, wel een voordeel voor Delft dat het station in model al te zien is.
Daarom van Harlingen nog maar wat plaatjes, misschien helpt het nog een enkele twijfelaar.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/StationHarlingen9.jpg)
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/stationHarlingen4.jpg)
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/StationHarlingen11.jpg)
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/StationHarlingen9.jpg)
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/Station_Harlingen21.jpg)
De makers van de foto's zijn mij indien het er niet opstaat helaas niet bekend.
-
lijkt in niets op het charmante station noord in rotterdam, wat overigens ook in model qua lengte beter op menig modelspoortafel past maar dat terzijde.
eric
-
lijkt in niets op het charmante station noord in rotterdam, wat overigens ook in model qua lengte beter op menig modelspoortafel past maar dat terzijde.
eric
Charmant , dat vierkante stuk baksteen ? Ieder heeft recht op zijn eigen smaak .
Jos
-
Wat een sof zeg... Veel te weinig inschrijvingen waardoor het station veel te duur is (nou ja veel te duur, ik bedoel in de algemene zin des woords, niets ten overstaan van de kwaliteit en het vakwerk wat er door Railz geleverd wordt). Iedereen maar stemmen, wow een echt mooi Nederlands station, eindelijk een groot Nederlands station en wat blijkt nu? De 10 wordt amper gehaald, maar ondertussen zeuren en discussiëren tot we een ons wegen en bij het stemmen ook allemaal commentaar leveren. Nou ja, het is niet anders...
-
Had je iets anders verwacht dan? ;D
-
Eh... Ja... :P
-
Inderdaad.
En truste allemaal.
-
Hahaha, een medestander, eindelijk...
Truste!
-
Hallo
Het is inderdaad een teleurstelling dat zo weinig animo is voor een eigenlijk op maat gemaakt station . Nu maar hopen dat dit resultaat deze initiatieven niet negatief beinvloed .
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,20513.0.html
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,20550.0.html
gr Jos
-
Charmant , dat vierkante stuk baksteen ? Ieder heeft recht op zijn eigen smaak .
hoezo vierkante stuk steen??
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_noord.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_noord.jpg)
nostalgie mannetje..... ;)
eric
-
@eric den boer
Een echte rotterdammert die in Spijkenisse woont en nog iets heeft met een nostalgische blokkedoos . ;) .
Ik denk dat we nu iets te persoonlijk gaan worden .
Railz , de spanning stijgt nog steeds . De uitslag , wanneer ,waannnneeeeer .?
Jos
-
Nou die is er en het gaat net aan door, Harlingen dan.
-
;D Geweldig nieuws . Ik ben weer €210,00 armer maar een station rijker .
Helaas eurospoor heb ik nu geen geld meer voor jullie . Wordt alleen een dagje kijken .
Jos
-
Heb ook Harlingen, maar sowiezo het geld nu niet (het artitec probleem zeg maar). Nou ja, station loopt niet weg en zodra het geld er is neem ik hem direct af. Wat in het vat zit...
-
harlingen?..chips, ik haak af totdat ze een echt station maken.....rotterdam noord bv ;D
eric
-
Heb ook Harlingen, maar sowiezo het geld nu niet (het artitec probleem zeg maar). Nou ja, station loopt niet weg en zodra het geld er is neem ik hem direct af. Wat in het vat zit...
Ze zullen morgen ook nog wel niet op de mat liggen, dus. En die Artitec uitgave zit er bij mij ook nog aan te komen.
-
Jammer van Rotterdam Noord, maar goed te horen dat er in ieder geval 1 station gaat komen. (y)
Nu maar hopen dat het succes gaandeweg groter gaat worden dan de 10 stuks van nu.
-
Komt net een tweet langs van Railz! Update van de stationspagina.
13x Harlingen
6x Noord
44x :D :o :P :-X Delft
Wow..... ze weten wel wat ze op hun nek hebben gehaald :) Dat wordt nog wel een jaartje frezen !!1!
Guus!
-
Wow, 44 x Delft? Mozeskriebel ;D Nou, ben toch blij met Harlingen (y)
-
En de pagina over de stations ziet er nu netjes uit en is helder gelinkt vanaf de voorpagina (y)
Maar inderdaad: Delft 44x tegen Harlingen 13. Dat geeft te denken. Blijkbaar kikt de markt op groot en protserig (en niet op klein en inpasbaar) Misschien hierna Amsterdam Centraal aanbieden? ;)
-
Ja, Groterdam kreeg veel response op Delft :)
Onverwacht veel zelfs.
-
Heeft de bovenmatige verkoop van Delft nog invloed op de prijs? De startprijs was € 350,00!
-
Precies, als die ook voor € 210,- weg gaat, dan switch ik van Harlingen naar Delft...
-
Prijs blijft gewoon 350 euro.
Voor dat station is dat nog steeds een zeer mooie prijs.
(vind ikzelf dan)
-
Het voordeel van Delft is natuurlijk dat ze de tekeningen en het freesprogramma al hebben voor eigen gebruik dus die kosten hoeven ze niet meer te maken.
Wel erg veel belangstelling voor Delft, ik ben benieuwd naar al die modelbanen waarom zo'n station tot zijn recht komt; ik heb er niet veel aan want de straatzijde komt bijna strak tegen de achtergrond aan dus dat is zonde van al die tierelantijnen.
Ik heb trouwens over Harlingen nog geen enkele bevestiging of zo gehad van Railz, als dat bij jullie ook zo is dan zal het nog wel komen en wacht ik wel af.
Stephan.
-
Ook nog niets gehoord, maar het zal wel loslopen denk ik...
-
44 x Delft . Dat is niet mis . Blijkt er toch een markt te zijn voor grotere station's . Zie antwoord 144 in draadje . (lees eerst)
Liever geen 2 akties tegelijk van één "onderwerp" . Het schijnt elkaar toch te beinvloeden .
Ik hoop op meer initiatieven van dit soort .
gr Jos
-
harlingen komt er gewoon hoor, geen zorgen ;) maar t gaat niet morgen klaar zijn ben ik bang.
-
@ Floris
Overmorgen dan maar . ::)
gr Jos
-
harlingen komt er gewoon hoor, geen zorgen ;) maar t gaat niet morgen klaar zijn ben ik bang.
Is tie nog niet klaar dan? Asjemenou! >:(
Het ging eigenlijk meer om een soort van bevestiging zodat ik zeker ben dat mijn naam op de lijst staat.
Stephan.
-
Ik ben benieuwd hoe het is met de bouw van deze 2 stations . Via de mail geen antwoord .
gr Jos
-
Hoi,
Ik weet het ook niet, maar op de website lees je het volgende:
http://www.miniworldrotterdam.com/NL_webshop_station.html (http://www.miniworldrotterdam.com/NL_webshop_station.html)
Mvg,
Paul.
-
Via de mail geen antwoord .
Een beller is sneller.
Of is bellen heel raar?
-
De eersten zouden een maand of twee geleden geleverd worden en ik heb ze toen ook gemaild. Ze hebben toen terugbericht dat ze een achterstand van een maand of 3 hadden omdat dé snijplotterartiest was vertrokken en ze een nieuwe grotere machine hadden waarop ze wat inwerktijd nodig hadden.
De mails ben ik kwijt want mijn oude computer heeft het begeven.
Stephan.
-
Voor Delft heb ik een bevestiging gehad dat ik deze in September mag komen ophalen :)
-
Of is bellen heel raar?
Zou ik eerst even moeten kijken of mijn fotocamera dat wel kan :-\
Meenemen Chris met vakantie, de omgeving daar is toch de moeite niet waard 8)
Het wordt toch geleverd als losse gefreesde styreen delen?
-
Nou da's mooi dat ze op Delft hebben kunnen oefenen maar ik ben benieuwd of er andere Harlingen kopers wat meer info hebben.
Anders ga ik ze over een paar weekjes wel weer mailen.
Stephan.
-
Ik heb een tijdje terug een brief ontvangen dat het nog even kon duren aangezien eerst de hanzelijn af moest zijn en daarna weer verder zou gegaan worden met de bouwpakketten (had Harlingen besteld...). Daarbij kreeg ik overigens ook een heel leuk boekje over de bouwwerken in Miniworld Rotterdam. Voor mij heeft het nog geen haast...
-
Oh ja dat boekje enzo, die was ik alweer vergeten, we wachten het wel af.
-
Boekje? Geen idee.
'k Heb wel een brief gehad dat ik in oktober mag komen opdraven voor de knutselen met styreen cursus en natuurlijk het ophalen van het station. Wie komt er nog meer in oktober?
Knoeien met styreen is wel iets nieuws voor me. Heb er wel zin om daar eens mee te knoeien. Nu maar hopen dat ik Delft straks niet verpruts.... :-\
Gr. Edsko
-
meld anders ff welke stukkies je gaat verprutsen, kunnen dr daarvan wat extra bij... ik ga binnenkort nog wel even naar rotterdam voor het afronden van het delft-gebeuren, kan ik er meteen rekening mee houden. (y)
-
Floris,
Ik verpruts één heel station Delft, mag dat ook?
(was te laat met inschrijven...)
:D
Gr, Bert
-
bíjna. ;D
-
@Floris,
als ik iets verpruts doe ik het goed: gewoon de essentiële onderdelen. ;D (y) :'(
Ik heb geen idee wat ik ga verprutsen. Zal tijdens de cursus wel duidelijk worden. ;)
Gr.
Edsko
-
meld anders ff welke stukkies je gaat verprutsen, kunnen dr daarvan wat extra bij... ik ga binnenkort nog wel even naar rotterdam voor het afronden van het delft-gebeuren, kan ik er meteen rekening mee houden. (y)
Heb je enig idee of je ook nog eens naar Rotterdam gaat voor het afronden van het Harlingen-gebeuren, en zo ja in welke maand zitten we dan ongeveer?
Stephan.
-
Uh, nou, aangezien ik bij mn huidige werkgever totaal niks te doen heb waarschijnlijk volgende week over 17 jaar ofzoiets. Harlingen zal geen project van mij zijn zoals t er nu uitziet, maar ik ben niet te beroerd om links en rechts wat advies te geven en dat weet men wel....
-
Knetter, een station zonder Dilz stempel is natuurlijk geen hol waard.
-
Kom net thuis ligt er een brief van Miniworld Rotjeknor met uitleg en de data 13 en 27 oktober voor de levering van Harlingen.
Nette communicatie en al met al valt de verlate levering dus toch nog wel mee.
Stephan.
-
komt er nog een keer zo'n actie? dan met moderne stations?
-
Je kan intekenen op station Rotterdam Noord (relatief modern).
-
Zo, alles is betaald, ben benieuwd!
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
Ga je hem morgen halen? Wil je een foto maken van het een en ander?, ben erg benieuwd.
Zelf kan ik niet ik moet werken en laat het versturen.
Stephan.
-
Wauw. Ik ben benieuwd naar de foto's!
Je kan intekenen op station Rotterdam Noord (relatief modern).
Kan of kon? Ik had de indruk dat de respons destijds zo beperkt was, dat dit niet zo snel te verwachten is. Bovendien zie ik beide projecten nu op de site niet meer terug.
-
Eh ophalen? Lekker laten versturen... En intekenen kan nog steeds.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
Is er iemand hier die hem vandaag wel heeft opgehaald?
-
@ prutser
Nee niemand heeft het station Harlingen vandaag opgehaald . Wel waren er 3 personen om hem op te halen . We hebben er een cursusje styreen bewerken gehad .
Door enkele foutjes vond Hedi dat ze een beetje gevaald had ( heb je niet hoor) . Na het zien van enkele detailfoto's is er door ons op democratische wijze besloten om het station aan te passen op enkele punten en daarna het hele bouwset in 1 keer in ontvangst te nemen . Dus helaas andere intekenaars nog even geduld .
Verder is de late oplevering het gevolg van het bouwen van de Hanzelijn in opdracht van Prorail . (ja , zelfs in je modelspoorhobby heb je hierdoor met vertraging te maken door prorail ;) )
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN1185_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN1185_1.jpg)
De 2 ontwerpers van het station Harlingen en later Delft . Hedi ( links) en Louis ( rechts) met het station vanaf de straatzijde . Op de achtergrond de freesmachine waarmee alles gefreesd ( rode apparaatje) moet worden en niet alleen gelaten kan worden .
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN1193.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN1193.jpg)
Het station van de spoorzijde . Op de achtergrond een gebouw uit een stadje aan de Hanzelijn ( van karton) .
Het is de moeite waard om toch even wat langer te wachten op een aangepast station Harlingen .
Dank aan Hedi en Louis voor het gezellige onderhoud en Tamara voor de verzorging .
gr Jos
-
Bedankt voor de foto's (y).
Ik hoorde al dat ze tegen een deadline aan het werken waren met het station en hoopte dat ze niet sommige dingen gingen afraffelen dus de vertraging vanwege verbeteringen is dan eigenlijk toch goed nieuws.
Ik mis op de foto's nog wel het een en ander aan reliëf rond de deuren en ramen van de vleugels.
Stephan.
-
Bedankt voor de foto's (y).
Ik hoorde al dat ze tegen een deadline aan het werken waren met het station en hoopte dat ze niet sommige dingen gingen afraffelen dus de vertraging vanwege verbeteringen is dan eigenlijk toch goed nieuws.
Ik mis op de foto's nog wel het een en ander aan reliëf rond de deuren en ramen van de vleugels.
Stephan.
Er mist wel meer . Dit was wat ze konden laten zien . Wacht maar tot het complete model af is .
gr Jos
-
Er mist wel meer . Dit was wat ze konden laten zien . Wacht maar tot het complete model af is .
gr Jos
Gokje; het dak? ;D.
Wat er nu staat vind ik er al heel overtuigend uitzien, vooral het hoofdgebouw met die pilaarachtige hoeken en de fraaie dakrand (y).
Stephan.
-
Ook de perronoverkapping mist nog . Heb al wel de onderdelen ervoor gezien .
gr Jos
-
Voor mij maakt het niet zo uit, aangezien ik het station in de oude toestand wil bouwen, dus moet er sowieso nog wat aan verbouwd worden, zoals de siermuurtjes rondom het dak, maar ook ramen met raamspijlen etc. Maar in de basis dus een hele leuke kit.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
Het is zekerweten een hele leuke kit!
Ik zal is gaan kijken of ik hem kan (na ::) ) bouwen en een mooie plek ervoor heb.
-
@Tomasso
De mijne wordt ook aangepast . Denk jaren 70tig .
gr Jos
-
Voor mij maakt het niet zo uit, aangezien ik het station in de oude toestand wil bouwen, dus moet er sowieso nog wat aan verbouwd worden, zoals de siermuurtjes rondom het dak, maar ook ramen met raamspijlen etc. Maar in de basis dus een hele leuke kit.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Die siermuren waren mij nog niet eens opgevallen.
Wel het zinken dak, de rare klokdakkapel en het uitbouwtje aan de straatzijde, wordt hij wel helemaal wit of worden de randen donker?
Ik ga nog kijken in hoeverre het nodig is hem aan te passen aan de jaren 50 uitvoering, met een pen ruitjes op het glas trekken is nog wel te doen.
Stephan.
-
Je kan intekenen op station Rotterdam Noord (relatief modern).
waar dan?? welke button moet je klikken??... zie het even niet 123 :-\
die wil ik wel dat station, zowat heel m,n jeugd daar rondom doorgebracht.......
eric
-
Kwaitnait, moet ergens op de site staan.
@ Stephan,
Die dakkapel moet er ook nog op idd en hij wordt dan niet helemaal wit, maar met veel meer kleureffecten. Maar goed, eerst het ding maar eens in huis hebben...
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
http://www.miniworldrotterdam.com/NL_webshop_station.html
Inschrijven voor Rotterdam Noord lijkt nu niet te kunnen.
-
Net een mail van Miniworld ontvangen.
Helaas wederom vertraging met de oplevering van station Delft.
Was ergens half December nieuwe datum niet bekend...........balen
-
Hallo
Deze week bericht gehad van Railz . Het station Harlingen is nu volop in produktie . Heb er foto's van gehad . Het ziet er goed uit . Als het station er is laat ik het weten .
Ik ben nu bezig om de kleine afbouwdeeltjes zoals een NS-telefoonkast , sleutelkastje enz te kopen .
Zie ook bericht 191
gr Jos
-
In de laatste 2 weekverslagen is weer het een en ander van de stations te zien, Harlingen ziet er al goed uit.
Stephan.
-
Wordt best aardig. Straks alleen weer terug verbouwen naar de oorspronkelijke staat ;D
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
Ja , het station Harlingen wordt mooi . Eens kijken wat ik met het station kan doen . Zo is het ( net als vele bouwpakketten van de nadere merken ) maar een omhulsel .
gr Jos
-
Wel duur omhulsel...
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
Hoera , vandaag bericht uit het Rotterdamse . Ik kan het bouwpakket van station Harlingen vanaf vandaag ophalen . Dat zal volgende week wel worden ivm mte mijn werk .
gr Jos
-
Hallo
Ik heb gisteren "mijn" station Harlingen opgehaald bij railzminiworld in Rotterdam . Daar heb ik nog even nagepraat met Hedi over het station . Helaas was Louis er niet .
Lees ook even post 191 . Op de foto's staat het eerste prototype . Hieronder staan de foto's van het verbeterde station Harlingen . Het team had namelijk besloten om aan de hand van de aangeleverde detailfoto's het station opnieuw te ontwerpen .
(http://up.picr.de/12879519mu.jpg) (http://up.picr.de/12879562fq.jpg)
links het 1e ontwerp en rechts het 2e ontwerp
Op de rechter foto staat , achter de groene lamp , het 1e ontwerp op de plank en boven de kartonnen doos het interieur voor het station .
morgen meer
gr Jos
-
Aah, nu gaat mij een lichtje branden; volgens mij heb ik toen ik Harlingen aan het uitteken was van jouw ook foto's gekregen.
Dus nu heb jij dus ook een model het station (y).
Stephan.
-
Hallo
Gisteren lukte het schrijven niet en was het kabeltje van het fototoestel zoek . Deze is gevonden en ik heb de paar foto's die in het geheugen van het fototoestel staan nu opgeslagen op de PC .
(http://up.picr.de/12882852mi.jpg)
Hier is het interieur van het station . De stationshal is goed nagemaakt . Let even op de klok en bak met NS-vignet boven de toegangshalletje . Dit halletje is ook in de stationshal te zien . Vandaar de uitsnede in de bodemplaat van het interieur . De toegangen naar de zijvleugels zijn in de zijwanden gefreesd . Het interieur is na te bestellen bij railzminiworld tegen betaling . Begin dus niet te bouwen met het hoofdgebouw als je dit nog wilt bestellen .
(http://up.picr.de/12883019eh.jpg)
Hier het station van de andere kant gezien . Ook hier zijn enkele details veranderd . Kijk en vergelijk de foto's . Nu de tafeltennistafel nog aanschaffen voor in de linker ruimte . Verder fietsjes voor tegen het gebouw en in de rijwielstalling (grote bagagedepot links van het kantoortje ) . Thomos en Puch bromfietsjes heb ik nog niet kunnen vinden in miniatuur . ( off topic : zou dat wat zijn voor medeforumlid FD om die na te maken bij een bekend nederlands modelspoorfabrikant ? ) .
Wel tot zo ver de stand van zaken van het station Harlingen .
Ik zal als ik er mee begin te bouwen een apart draadje voor openen . Misschien dat een andere koper/bouwer er ook één wil beginnen . Kunnen we het verschil in bouwen lezen en hopelijk zien . Er zit bij de bouwbeschrijving een duidelijke tekening van de functie van de diverse ruimtes door de jaren heen . WIE van de kopers voelt zich geroepen voor het openen van een bouwdraadje ?
gr Jos
-
@ Stephan
Dat is correct
gr Jos
-
Hallo
Toen in juli 2011 de poll begon om te kijken of er belangstelling was voor een Nederlands station in model kon men kiezen tussen Harlingen (193 stemmers) , Rotterdam Noord (173 stemmmers) , Houten en Tegelen . Bijna tegelijkertijd werd er op een andere wijze begonnen om te kijken of station Delft ook gebouwd zou kunnen worden . Dat is gelukt . Er zijn uiteindelijk van het station Harlingen 15 verkocht voor €210,00 en 50 van Delft voor €350,00 per stuk . Duur , ja datwel . Als je echter achter de schermen kijkt dan is het nog te goedkoop geweest . Dus het valt wel mee met de prijs . Van Trix is het station Hamburg Dammtor ook niet goedkoop zeker als het verlengset erbij wordt gekocht . €329,95 resp €129,95 . Van dit station is echter een veel grotere oplage in spuitgietwerk gemaakt en kunnen de productiekosten van een bouwset veel lager zijn .
Er is mij verteld dat één station harlingen in ruwbouw door een professioneel makette bouwer een bedrag van 5 cijfers voor de komma zijn . Dus de prijs voor een Delft of Harlingen valt dan wel mee .
(http://up.picr.de/12883717ov.jpg)
Dit zou het resultaat kunnen zijn van uw station Delft . Dat hangt natuurlijk af van uw ervaring en kunde in de modelbouw .
(http://up.picr.de/12884349hb.jpg)
Hier het torentje voor het station . Er zitten dacht ik meerdere op . Het witte torentje is gemaakt uit styreenplaat en bevat 15 onderdelen . Door te gieten is het proces sneller maar vooral gemakkelijker voor de bouwer . In de dakkapel zitten tussen 50 en 70 onderdelen . De gevel tussen 30-40 onderdelen .
(http://up.picr.de/12884815gu.jpg)
Het deeltje in het zwart omlijnde vierkantje bestaat al uit 2 delen . Het werk wordt er een stuk overzichtlijker door .
(http://up.picr.de/12884960kc.jpg)
De gevel . Wat niet te zien is dat van dit gietdeel de achterzijde niet vlak is . De buitenste delen zijn dikker om de montage te vergemakkelijken . Er zitten al ongeveer 80 bouwuren in dit deel alleen .
De oplevering van september is niet gehaald . Dat zal en moet u niet verbazen . Het zal een fraai gebouw worden op de modelbaan waarin door de ontwerpers Hedi en Louis veel moeite gedaan wordt om het voor de koper zo eenvoudig mogelijk te maken .
Het zijn , en blijven , waarschijnlijk 2 unieke projekten van railzminiworld voor de buitenwereld . Wees er trots op dat er zo'n "duur" model bij u op de modelbaan staat .
Nog een tip van de makers : Lees eerst de hele bouwinstruktie goed door en begin dan met het bouwen .
( als je alles al hebt geprobeert lees dan eerst de gebruiksaanwijzing )
Ik hoop een stukje achter de schermen van de beide stations te hebben gegeven .
gr Jos
-
Ik moet Harlingen nog afhalen. Wil er wel 1 van de eerste versies van maken, dus moet nog wel wat aanpassen/toevoegen. Anyway, ben benieuwd.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
Ik wilde nu al gaan bouwen maar wil eerst wat meer weten over dat interieur.
-
Precies!
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
Weet er iemand iets over dat interieur? Met name of het later in een al gebouwd station gezet kan worden wil ik graag weten.
Edit; Heb inmiddels bericht gehad van Miniworld, dus alles is mij duidelijk.
groet, Stephan.