Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
Vandaag om 05:11:01
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 05:07:24
Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
18 april 2024, 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
  

Auteur Topic: Stationspoll railzminiworld  (gelezen 37655 keer)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6519
  • Spaar ze allemaal.
Re:Stationspoll railzminiworld
« Reactie #30 Gepost op: 16 juli 2011, 13:35:21 »
210 € valt voor zo'n station wel mee, blijft dat het een boel geld is. Voor mij is het een kwestie van keuzes maken; 2 locomotieven op een leeg emplacement of 1 locomotief voor een station en misschien schaf ik dan ook maar geen stalen D aan of zo.
Ik betwijfel of bij meer exemplaren de prijs lager kan, het zou alleen het tekenwerk goedkoper maken want dat is eenmalig, maar de freesmachine gaat er niet sneller van lopen.
Ik vermoed zelfs dat het voor deze prijs alleen uit kan als ze met dit gebouw de loze tijd van de machine volmaken en voordat ze het licht daar uitdoen nog snel even op start drukken.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2011, 13:38:04 door prutser »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re:Stationspoll railzminiworld
« Reactie #31 Gepost op: 16 juli 2011, 13:50:11 »
Wederom een gemiste kans :( Rotterdam Noord is leuk qua architectuur, maar door de situering totaal ongeschikt voor 99% van de modelbanen.

juist vanwege de situering is rotterdam noord wél gekozen, want hoeveel modellen van stations aan een spoordijk zijn er verkrijgbaar? en spoordijken zie je toch vrij veel  ;)
Bovendien, de halte Ravenstein die je noemt is ook een standaard-douma, dus hetzelfde gebouw als Tegelen  ;D

Verder zal de nadruk bij de modellen liggen op de buitenkant. Wellicht komen er vloeren en wanden in, maar geen heel gedetailleerd interieur. De prijs van de kits komt voort uit de kleine aantallen (ontwerp-uren uitsmeren over maar een paar modellen, en das niet alleen ontwerp van het model zelf, maar ook de handleiding etc) en redelijk tijdrovende productiemethode, die wel erg prettig te bouwen modellen oplevert in vergelijking met bijvoorbeeld giethars. Styreen lijmt veel prettiger dan giethars (gewoon met plasticlijm in plaats van secondelijm) en gefreesde delen zijn erg maatvast, strak en bovendien vrij dun uit te voeren. Omdat elke kit per stuk wordt gefreesd wordt het ook nooit echt goedkoop, er gaat gewoon per stuk een hoop tijd in zitten, maar omdat je geen mal hoeft te maken oid is het voor hele kleine oplages wel handig.

En marc, die problemen kom je toch ook tegen bij andere kits lijkt me? kaal faller-plastic is ook niet echt mooi... (vind ik dan he) maar er is vast wel iemand die zo'n ding voor je in elkaar wil zetten en spuiten. Trouwens, zo'n gefreesd model is niet echt moeilijker te bouwen dan een faller-kit hoor. Doordat ie hoe dan ook nog in de verf gezet moet worden kun je naar hartelust viespeuken met lijm etc.

EDIT: jij hep um aardig door, prutsert.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5192
Re:Stationspoll railzminiworld
« Reactie #32 Gepost op: 16 juli 2011, 13:59:40 »
Niets dan lof voor het initiatief van de mannen van Railz. Alleen wat echt nog totaal ontbreekt (kleinserie zowel als alle fabrikanten, dus ook niets te 'vernederlandsen') is een eilandperron met gebouw(en) er op (Vlaaardingen Centrum, Nunspeet, Ede-Wageningen, Weert etc.). Dat zou echt een gat in de markt dichten.
Groet, Frank

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re:Stationspoll railzminiworld
« Reactie #33 Gepost op: 16 juli 2011, 14:10:40 »
ja, dat is nog zoiets dat je weinig tegenkomt... nouja, als dit een succes wordt, wie weet  ;D

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1790
  • Frl
    • Frieslandrail
Re:Stationspoll railzminiworld
« Reactie #34 Gepost op: 16 juli 2011, 14:28:17 »
Harlingeeee!!
Greetz:Menno
Er gaat niets boven een Eminent 310 🎹🎶

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Stationspoll railzminiworld
« Reactie #35 Gepost op: 16 juli 2011, 17:29:54 »
Bovendien, de halte Ravenstein die je noemt is ook een standaard-douma, dus hetzelfde gebouw als Tegelen  ;D

Ik bedoel de oude Ravenstein natuurlijk, daarom ook bij "vooroorlogs" ; dit ding dus :
http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=ravenstein&num=20

Hmmm frezen, styreen... ik ga je vanavond even PB'en :)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:Stationspoll railzminiworld
« Reactie #36 Gepost op: 18 juli 2011, 22:18:33 »
@Guus,


Ik heb geen enkele twijfel over de goede bedoelingen van Railz en de mensen die daar werken. Maar het moet toch iedereen opvallen dat zodra het predikaat "Nederlands" aan een product gekoppeld is, of het nu gaat om een bus, een gebouw of wat dan ook, de prijzen hoog zijn. Een andere methode is LIMA materieel uitbrengen onder een andere naam met slechts kleine wijzigingen en de prijs flink opschroeven. Die lui in Nederland modelspoorland naaien mekaar toch flink op en dus wordt het spul wel verkocht. Kijk eens goed naar dat prul van een IRM of de Mat 46 treinstellen. Voor de gevraagde prijzen verwacht ik meer. Dat het anders kan blijkt uit de modellen van Artitec, de prijs kwaliteit verhouding is hier een stuk beter. Dat is trouwens ook voor LS het geval, maar die leveren dan weer wat minder goed.

Het zou mooi zijn als Railz voor een paar geplotte styreenplaatjes een prijs zou vragen die wat meer met de werkelijkheid overeen komt en wat mij betreft mag er best wel tussen de 10% en 15% marge opzitten.

Richard

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3373
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:Stationspoll railzminiworld
« Reactie #37 Gepost op: 18 juli 2011, 22:39:08 »
en wat mij betreft mag er best wel tussen de 10% en 15% marge opzitten.

MWOAHAHAHAHAHAh.
al vele opmerkingen getypt en weer gewist, ik kan er geen een bedenken die de ading van deze opmerking dekt, dus ....................................   :)
Mvg Marty,

HetRaafje

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
Re:Stationspoll railzminiworld
« Reactie #38 Gepost op: 19 juli 2011, 02:14:59 »
... Maar het moet toch iedereen opvallen dat zodra het predikaat "Nederlands" aan een product gekoppeld is, of het nu gaat om een bus, een gebouw of wat dan ook, de prijzen hoog zijn.

Vraag 1 : waarom zijn die Nederlandse producten door de grote fabrikanten nog niet op de markt gebracht als er zoveel vraag hiernaar is?
a. De markt is er niet groot genoeg voor?
b. Ontwerp & prototyping is relatief te duur en risico van te lage verkoop te groot?
c. Nederlandse modelspoorder zijn bereid slechts winstmarges toe te staan van 10% tot 15%?
d. Buitenlandse fabrikanten hebben een hekel aan Nederlanders in het algemeen en modelspoorder in het bijzonder?
e. Combinatie van a t/m d?

Wat moet een NL kleinserie fabrikant dan doen? Tja.... kleinere oplages = hogere prijzen per stuk = kleiner risico. Da's toch geen ingewikkeld iets?

Het zou mooi zijn als Railz voor een paar geplotte styreenplaatjes een prijs zou vragen die wat meer met de werkelijkheid overeen komt en wat mij betreft mag er best wel tussen de 10% en 15% marge opzitten.

<klomp breekt hard>
Sorry, maar erg kortzichtig dit  ??? Nu even een stukje "echte werkelijkheid" met vleugje bedrijfskunde.
</klomp breekt hard>

In jouw werkelijkheid bestaan "mensuren" misschien niet. Maar in de echte wereld wel. Er worden mensuren gemaakt voor het ontwerpen (enige weken, dan niet maanden) van zo'n station. Het frezen van 1 plaat is minstens een half uur werk schat ik? En dat een station (als ik de Railz kwaliteit een beetje heb leren kennen de laatste jaren) minstens uit 2 lagen polystyreen bestaat? Dat zelfs het meest eenvoudige station (dat Tegelen ding dacht ik) dan al moet bestaan uit 25 gefreesde onderdelen?

Oke, dan even rekenen. Mensuur €15 per uur (uurloon + sociale lasten & vakantietoeslag, excl. verzekeringen, enz).

Best case Tegelen : ontwerp + prototype 2 weken = 2*5 dagen*8 uur = 80 uur = €1.200
Worst case Harlingen : ontwerp + prototype 8 weken = 8*5*8 = 320 uur = €4.480

Schrijven bouwinstructie Tegelen = 5 uur = € 75,-. Harlingen vast 4x zoveel werk dus 20 uur = €300

Geen idee hoe lang dat frezen duurt en hoe duur zo'n styreenplaat is, maar even gokjes :
Freeswerk Tegelen per stuk 4 uur = €60 + €20 styreen (???)
Freeswerk Harlingen 2 dagen = 16 uur = € 240 + €60 styreen (???)

Wat krijg je dan?

Tegelen
eenmalig : €1.200 + €75 = €1.275
per stuk : €60 + €20 = € 80

Met oplage van 10 stuks heb je dus 10 * €80 = €800 + €1.275 = € 2.075 terug te verdienen. Prijs per stuk wordt dan €207,50 per stuk. Doen ze het voor die € 77,50 voor die paar styreenplaatjes nog best netjes.

Harlingen
eenmalig : €4.480 + €300 = €4.780
per stuk : €240 + €60 = € 300

Oplage 10 stuks = 10 * € 300 + €4.780 = € 5.080 terug verdienen. Prijs per stuk zou dan moeten zijn €508,-. En Harlingen zou € 210,75 gaan kosten?

Ik zit er met meer dan een factor 2 naast voor 10 stuks oplage. Blijkbaar doen ze het vele malen sneller/beter/goedkoper dan ik hierboven heb doorgerekend. Ik weet eerlijk gezegd niet eens hoe ze het doen, want die uren lijken me niet zo vreemd en een uurloon van €15,- is nou ook weer niet superhoog ofzo.

Zijn er kenners in de zaal die er meer van weten als ik, die mijn berekening kritisch kunnen bekijken?

In theorie zouden ze Tegelen voor €775,- moeten ontwerpen en 10x frezen. En 10x harlingen voor €2107,50.  ??? ??? :-X

Dan nog ff over dat ze van jou best 10% tot 15% marge mogen maken?! Goh, mag dat van je? Dacht je niet dat 30% tot 35% het minimale zou moeten zijn om alle overige vaste en variabele kosten te dekken en er onder aan de streep nog een beetje wijzer van te worden?

Guus

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:Stationspoll railzminiworld
« Reactie #39 Gepost op: 19 juli 2011, 08:53:06 »
*kuch* AHOB iemand ;)

In dat licht bekeken vind ik het niet eens zo duur :)

Gr. Remco.
Eens maar die is 100 % met de hand gemaakt, beweegbaar, licht, geluid etc etc.

Ik vind t initiatief overigens erg goed!
Voor kostprijsberekeningen kun je beter uitgaan van 50 stuks. Je ontwerp kosten worden dan veel beter verdeeld.

De gebruikte methode van frezen van verschillende lagen heeft natuurlijk voor en nadelen, voordeel is dat je een mooie verdiepte raampartij kunt maken, nadeel is voor Railz twee ledig denk ik, 1 veel tijd kwijt met productie (je moet er even bijblijven) en tegelijkertijd kun je freeswerk voorr Railz zelf niet meer uitvoeren.

Laten we de discussie over prijs maar even parkeren en wachten wat de uitslag wordt en daarna over de kwaliteit/prijs kunnen oordelen. ( denk aan de naad in de hondekop polemiek!)
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2011, 09:04:59 door han zijlstra »
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

platte bever

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
  • Platte Bever bouwt...
Re:Stationspoll railzminiworld
« Reactie #40 Gepost op: 19 juli 2011, 09:31:31 »
Zojuist nog eens de tussenstand bekeken op de site van Railz.
Hoe realistisch is het kiezen op een poll eigenlijk?
In mijn keuze geval (Tegelen) ben ik er redelijk zeker van dat ik het model ook wil kopen.

Maar is er echt zoveel plek op de NL spoorbanen voor een station van 90 cm?

In dit stationtopic vind ik de geopperde keuzes steeds onrealistischer worden en daarmee ook het nut van zo'n poll. Of sta ik hier alleen in?

Groeten Willem,

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re:Stationspoll railzminiworld
« Reactie #41 Gepost op: 19 juli 2011, 10:19:33 »
Ik denk dat er best wel mensen zijn die een stationsgebouw van 90 cm naast een perronspoor van een meter zetten. Niet dat ik dat zou doen, maar even over de hele linie genomen denk ik dat er op die manier op menig baantje wel een station van 90cm gepropt wordt. Waar ik me meer zorgen over maak is die prijs van 210,- Ik laat even buiten de discussie of het bedrag in lijn staat met het product. Maar ik denk dat de mensen die de bovenstaande bouwstijl er op nahouden (hun goed recht hoor! Iedereen beleeft de hobby op z’n eigen manier.) doorgaans geen 210,- uitgeven aan een stationsgebouw. Waarom stemt men dan? Omdat stemmen leuk is! Daarom wordt er bij de 782867326ste editie van X factor programma’s ook nog steeds massaal gestemd. Nee ik heb in beide gevallen niet gestemd, maar uitzonderingen bevestigen de regel.

Daarnaast wil een mens altijd groot groter grootst, dat zit in onze natuur. Dat maakt de uitslag van de Railz poll inderdaad vooraf al voorspelbaar.
En inderdaad zien we dat groot groter grootst principe ook terug in de inmiddels 24 pagina’s tellende poll hier op het forum.

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2011, 10:21:37 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

Gert1

  • Gast
Re:Stationspoll railzminiworld
« Reactie #42 Gepost op: 19 juli 2011, 10:35:23 »
Nu wil ik die prijs (210 euro) geenszins bagatelliseren, maar wat me toch even van het hart moet is dat het toch wel gek is dat veel modelspoorders rustig enkele honderden euro's neertellen voor een loc of een treinstel dat af en toe door hun station rijdt of er even stilstaat, maar kennelijk veel minder geld over hebben voor een stationsgebouw dat permanent een centrale rol speelt op hun modelbaan.

Een mooi stationsgebouw kan een blikvanger van je welste zijn! Waarom wordt scenery, als het om het budget gaat, zo stiefmoederlijk behandeld?
Ik heb overigens niet op het grootste gebouw gestemd.

mvg,
Gert

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re:Stationspoll railzminiworld
« Reactie #43 Gepost op: 19 juli 2011, 10:49:38 »
Dat is ook verklaarbaar.
Het is een treinenhobby. De trein staat centraal en heeft vaak ook de meeste mogelijkheden die het speelplezier vergroten. (Denk aan uigebreide functies van beweging, geluid en licht.) Dus daar wordt doorgaans het meeste geld aan uitgegeven. Daarna komen de dingen die van belang zijn om de trein optimaal te kunnen benutten zoals de rails en aanvullende elektronica. Dan pas in 3e instantie komt de omgeving. Niet iedereen voelt zich voldoende getalenteerd om de stap naar landschapsbouw te zetten en sommigen vinden het zelfs overbodig omdat ze het zwaartepunt van de interesse hebben liggen bij de techniek. Nog een stap verder komt het waarheidsgetrouw bouwen van een (stedelijk)landschap. De eisen liggen lager en als het er op lijkt is het in veel gevallen al wel voldoende. Dus daarom is het bestedingpatroon in de landschapsbouw wat lastig te voorspellen, maar wel altijd lager als het bestedingpatroon voor rijdend materieel.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5010
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Stationspoll railzminiworld
« Reactie #44 Gepost op: 19 juli 2011, 11:03:05 »
Grappig om te zien hoe men reageert op een prijs van 3 cijfers voor een station. Wel eens voor de grap uitgerekend wat het maken van een fatsoenlijk emplacement kost? En dan ál je materiaal meerekenen, dus alle lijm, verf, klemmetjes, nieuw tangetje (want deze brak bij het knippen), setje kwasten of een filtertje voor je airbrush, zakjes grind besteld online (+ de porto dus), zakje groenvoorziening op de beurs meegenomen (was nog geen 50 euro kwijt deze beurs...), paar eenvoudige seinpaaltjes á 37 euro, etc etc. Juist, een fatsoenlijk stukje scenery blijkt honderden euro's te kosten. Alleen niet in 1 keer.
Dus wees nou een keer realistisch en hou op met zeuren over de prijs voor dingen die niet in onverkoopbare stapels dozen in de winkel liggen, maar een lovenswaardig initiatief zijn om een produkt te brengen wat voor de meesten gewoon niet zelf te maken is.
Dus laat Houten maar komen, niet dat ik tijd heb om hem te bouwen maar gewoon voor de heb. Ja het is ze inderdaad gelukt de hebzucht van deze modelbouwert aan te wakkeren en dat is gewoon een compliment waard... ;)
RETROBAHN A.G.