Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:30:56
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
26 July 2025, 23:45:17
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
26 July 2025, 21:42:38
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
26 July 2025, 20:52:05
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
26 July 2025, 19:18:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
26 July 2025, 12:02:09

Auteur Topic: Baanplan Teun  (gelezen 45520 keer)

Teun van Lierop

• Offline Offline
Baanplan Teun
« Gepost op: 28 February 2007, 21:08:22 »
Hallo,

Zoals sommigen wel weten ben ik op dit moment met een baan bezig. Een klein geinig baantje van 2.20 bij 1.20. Foto hiervan:
Oude baanplan
Je ziet, een klein baantje, met niet erg veel rijplezier. Ik krijg maar het gevoel van rondjes rijden.

Dit is niet de voornaamste reden dat ik een nieuwe baan wil. De voornaamste reden is de prijs.
Als ik een beetje ga uitrekenen wat ik voor de baan kwijt ben schrik ik me rot. Ik ben al 120 euro voor de oude baan kwijt, alleen voor de seinen. En dan zijn dit nog zelfbouw seinen.
Dan de gebouwen, deze kun je wel op de beurs kopen, maar dan ben je ook al vlot 50 euro kwijt voor een beetje fatsoenlijke gebouwen.
Zo zijn er nog veel meer voorbeelden te verzinnen, en ik vindt dit allemaal weggegooid geld. Voor een baan waar ik toch geen rijplezier aan heb, en toch al weet dat als ik hem af heb, ik hem ga verkopen omdat de baan niet leuk is. Dan vindt ik al die dingen nogmaals weggegooid geld.

Dus vandaar een nieuwe, iets grotere 8) baan.
Foto:

Groter plaatje

Zoals je kunt zien, helemaal onderaan een kopstation.
Het blauwe vak in het midden is een kanaal.
En helemaal links bovenaan zie je 2 sporen doodlopen. Deze gaan naar het spiraal.

Let niet op de teken wijze, de wissels zijn uit de hand getekent en een aantal bochten ook.

Dus hierbij de vraag, is dit een goed baanplan?

Gr,

Teun.

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
Re: Baanplan Teun
« Reactie #1 Gepost op: 28 February 2007, 22:56:37 »
Hoi Teun,

Als ik je oude ontwerp vergelijk met je nieuwe ontwerp denk ik dat je veel meer plezier zult beleven aan je oude ontwerp. In je nieuwe ontwerp kun je alleen maar rangeren, en verder niets. In je oude ontwerp kun je een trein ook zien rijden.

Bij het bouwen van een baan zijn de seinen voor mij het laatste waar ik me zorgen over zou maken. De kosten van wissels en rails zijn hoger en heb je eerder nodig. In je oude ontwerp heb je 8 wissels, in je nieuwe ontwerp 19! Voor 11 wissels ben je meer dan 120 euro kwijt.

Als ik jou was zou ik kijken of je het ontwerp van je station van je oude baan iets aan kunt passen zodat je met een doel (fabriek, depot, kop maken) kunt rangeren en de seinen laten zitten totdat je baan zover gebouwd is dat ie helemaal naar je zin is.

Je kunt ook als test een baantje van www.carendt.com bouwen (zonder landschap enzo) en kijken hoe het bevalt om alleen maar te rangeren.

In ieder geval succes!

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

WillemNS

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 28 February 2007, 23:06:29 »
Teun, als je het bovenste spoor dubbelsporig maakt dan kan je mooi rijden, dan kun je van je station helemaal op de voorgrond van de rechte tafel vanaf achter je scherm gezien :P een kopstation maken, je weet nu wel wat dat is he :P
Je ziet maar

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #3 Gepost op: 28 February 2007, 23:47:44 »
Beste Teun,

Laat ik beginnen met een groot compliment want voor iemand die een week geleden nog nooit gehoord had van een kopstation heb je dit heel netjes gemaakt! Top!

Echter kan ik me ook wel enigszins vinden in de opmerking van Tjalling dat je bij dit plan je trein geen rondje kan laten rijden.
Natuurlijk moet je je dan eerst afvragen of je dat wenst en zo ja dan zijn er nog tal van oplossingen te bedenken waarbij je en een kopstation hebt en een soort van parade baanvak hebt waar je je treinen eindeloos kan laten scheuren.

Wel moet ik er bij zeggen dat het maken van een kopstation met uitermate veel rijplezier wel snel uitloopt op een digitaal systeem wat niet bepaald goedkoop is. Maar analoog pakweg 5 treinen bijhouden en zorgen dat ze niet botsen in de wisselstraat en niet inrijden op de buffers in het station is voor een hersenpan als die van de mens haast niet te doen.

Aan de andere kant als je echt geloofd in je baanplan (hoe het er ook uit ziet) en je investeert er dan flink in, ben je niet de eerste die dat doet!  ;) Let wel op dat je dan echt geloofd in je baanplan, en dat je het ook echt mooi en functioneel vind, en dat je je zelf er al uren lang mee ziet “spelen” als het af begint te komen, of misschien al eerder. ;)

Even ingaande op je plan zelf.
Ik mis eigenlijk nog een hoop info waar je het hebt over welke treinen je wilt rijden in welk tijdperk en dat soort dingen. Denk daar ook eens rustig over na want dat is niet alleen belangrijk om vooral voor je zelf te weten maar het is ook leuk om met die gedachten te spelen!
Aan de hand van die ideeën kunnen we een perfect geschikte wisselstraat en rangeer mogelijkheden bedenken.

Algemene tips zijn houd meer rekening met de schaal verdeling.
Je station heb je namelijk wel erg breed getekend want 9 sporen + perrons ga je makkelijk redden met een meter breedte! En in jouw tekening maar net. En ook moet je als het even kan heel erg letten op glooiende lijnen. Denk in flexrail en mooie lijnen! En vooral niet in rechte stukken en bochten!

Mocht je nu wat gedesillusioneerd zijn door mijn opmerkingen, lees dan nog eens de eerste opmerking van mijn bericht.  ;)

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Teun van Lierop

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 01 March 2007, 18:48:15 »
Hallo allemaal,
Bedankt voor de reacties, ik geef graag iedereen een reactie dus bij deze:
@Tjalling:
Ik snap je punt wat betreft het rangeren. Op de nieuwe baan kan dit haast alleen maar, dus ben ik met een nieuw baanplan bezig.
Over de prijzen maak ik me niet zo'n zorgen, want ik weet zeker dat het naar een goede baan gaat die wel een tijdje blijft bestaan.
Ik heb zeer zeker al gekeken naar uitbreid mogelijkheden voor mijn oude baan, alleen zonder succes.

@Willem:
Ik weet nu inderdaad wat een kopstation is ja. De perrons zijn in dit nieuwe baanplan 1.50 lang, ik kan ze evt. nog 2.00 meter lang maken maar dan houdt het ook op voor mij. Dan kan ik namelijk 7 wagons stallen, icr wagons die ik nu heb, en dit is voor mij genoeg.

@Mark:
Dank je voor het compliment, het is eigenlijk maar een simpel paint tekeningtje maar dat geeft niks.
Ik kan op dit moment inderdaad geen rondjes rijden, maar hier komt verandering isn. Ben op dit moment namelijk met een nieuw baanplan bezig, met iets grotere maten, had het namelijk niet zo goed opgemeten allemaal.
Een parade baanvak lijkt me inderdaad wel wat.

Wat bedoel je precies met het digitaal systeem? Ik heb namelijk een multimaus besteld, maar ik neem aan dat je met de wat 'duurdere' systemen een Intellibox bedoeld. Analoog wil ik niet, dan evt. nog met Rocomotion.

Ik snap wat je bedoelt, dat het allemaal wel een beetje 'mooier' mag, de lijnen en de bochten maar dit is maar een paint tekening en de rest maak ik gewoon in een Rail designer programma.
Over de schaalverdeling, ik zal dadelijk even kijken hoeveel echte sporen er op een meter kunnen en dan beter rekening houden met de schaal.

Ben op dit moment bezig met een nieuw baanplan, wel een beetje hetzelfde maar hier en daar de nodig aanpassingen.
Zodra deze klaar is post ik hem.

Groeten,

Teun.

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
    • Markenburg
« Reactie #5 Gepost op: 01 March 2007, 19:16:46 »
Nu ben ik niet zo thuis met de Locmuis van Roco maar waar het om gaat is dat je treinen hun ding kan laten doen zonder dat jij er iets aan hoeft te doen.
Dit omdat wij mensen niet instaat zijn 5 treinen tegelijk foutloos te laten rijden als een locmuis van jou die taak kan overnemen, zodat jij lekker kan rangeren bijvoorbeeld is het "probleem" opgelost.

Ik weet dat een digitaal systeem als een Intellibox of twin centre of zo nog wel meer dingen die bijvoorbeeld met Koploper overweg kunnen heel geschikt zijn maar als een locmuis dat ook kan ben je al klaar.

m.v.g.

Mark

Matthijs van Heijningen

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 01 March 2007, 19:29:48 »
Misschien een idee om 2 niveaus te gebruiken om zo wat rijlengte te creeeren en dat je op het niveaus er onder een schaduwstation kan maken zodat daar de treinen kunnen wachten voordat ze weer naar bovenkomen.

mvg,

Matthijs

Teun van Lierop

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 01 March 2007, 19:39:03 »
@Mark:

Okee, dat is dus duidelijk. Voor de mulitmaus is er ook een soort 'koploper'.
Rocomotion genaamd, en deze kan volgens mij dezelfde functies als Koploper.

Ik heb nog een vraagje, ik ben nou aan het meten voor de sporen. Voor het kopstation heb ik 1.20 meter ruimte. Heb namelijk opnieuw gemeten en uit 1.00 meter is 1.20 meter uitgekomen. Dus dit is de breedte. 30 cm valt weg want hier zet ik huizen neer en een weg, etc. Houd je 90 cm over. Ik heb een perron van 5 cm en dit lijkt me een leuke maat. Als ik 52 cm voor het station beschikbaar stel, heb ik een 9 sporig station. Nou was mijn vraag of dit genoeg is? Ik heb 4 perrons in totaal.

Als ik de perrons neerzet kunnen er 7 sporen bereikt worden. Lijkt mij opzich genoeg. Maar in ieder geval de vraag, of dit wel genoeg is?

Trouwens... ik kan ook een 9.5 cm breed perron nemen, mischien is dit iets.
Plaatje:
Perron 9.5 cm
Dit vindt ik zelf een zeer mooi perron, maar ik weet niet of het realistisch is hier in Nederland.

Ik hoop dat het duidelijk genoeg is.

Gr,

Teun.
« Laatst bewerkt op: 01 March 2007, 19:43:25 door Teun »

Teun van Lierop

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 01 March 2007, 19:41:09 »
@ Mathijs:

Daar zat ik ook aan te denken, aan een schaduwstation. Maar als je zo ziet dat ik een 9 tot 11 sporig station wil. En een 4 sporig rangeergebied.
Dan lijkt me een schaduwstation niet nodig.

Het kan natuurlijk van wel zijn, dat het nodig is, maar ik vindt eigenlijk van niet.

Gr,

Teun.

Matthijs van Heijningen

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 01 March 2007, 19:51:39 »
Ik zou juist een schaduwstation wel doen, is een mooie manier van je treinen even parkeren zonder dat ze in beeld zijn. Anders staat je zichtbare niveau vol met treinen.

Ik zou een niet al te groot kopstation maken bv 4 lange sporen die grenzen aan een perron en 2 korte sporen (voor bv stoptreinen) die ook aan een perron grenzen.

mvg,

Matthijs

Teun van Lierop

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 01 March 2007, 19:59:51 »
Dan ga ik er nog even over nadenken, over het schaduwstation.

Over het station, ik heb zo'n ongeveer 90 cm om vol te bouwen met sporen. Stel dat ik hier dus 50 a 60 cm van neem en deze volbouw. Dan kom ik uit op 9 sporen. Dit zelf vindt ik erg mooi. Een mooi groot station, daar houd ik wel van.

Dus het ligt niet perse aan de ruimte (die ik dus teveel heb maar altijd nog kan in korten) maar ook aan mijn smaak.
Dus ik denk gewoon dat ik een 9 sporig kopstation neem.

Maar ik ziel wel wat ik doe, ik ben bezig met een nieuw baanplan, dus jullie zien het nog wel. ;D

Gr,

Teun.

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
    • Markenburg
« Reactie #11 Gepost op: 01 March 2007, 20:27:32 »
12 meter : 160 leert me dat een normaal breed perron op Nederlands grongebied zo'n 7.5 cm moet zijn in schaal N. Sporen zijn met marge er bij zijn zo'n 2.65 cm (Peco 55 rails dan in ieder geval)

9 X 2.65 = 23.85 cm
4 X 7.5 =   30 cm

Samen 53.85 cm

Ik heb nog wel een paar leuke ideeën die je kan doen met de extra ruimte in de breedte die je station qua efficientie verbeteren!

Perron
--------------------------------------------------------|
                                                        /
                                                        \
              Perron

Hier kunnen loc's afgekoppeld worden en via het middenspoor om de trein heen lopen om vervolgens weer aan het andere eind van de trein aangekoppeld te worden zodat de trein weer weg kan.

Perron
                        /
                        \
              Perron

Hier kunnen 2 korte treinstellen per perronspoor staan zonder dat de voorste op de achterste moet wachten om het station te verlaten.
Stel je hebt 2 treinstellen van 2 of 3 bakken (wadloper, plan V, Sprinter, Koploper om wat echte voorbeelden te noemen) kan je dit al gebruiken op jouw perron lengte!

Misschien ook leuk om een spoor en perron aan 1 van de zijkanten te hebben voor posttreinen?

Kortom ideeen genoeg!

Een schaduw station raad ik ook aan! Liefst met een grote keerlus mogelijkheid, maar daar hebben we het nog wel over  ;)

m.v.g.

Mark

PS ik hou ook wel van grote kopstations dus dat komt wel goed!  ;D

Teun van Lierop

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 01 March 2007, 21:18:13 »
Mark,

12 meter : 160 leert me dat een normaal breed perron op Nederlands grongebied zo'n 7.5 cm moet zijn in schaal N. Sporen zijn met marge er bij zijn zo'n 2.65 cm (Peco 55 rails dan in ieder geval)

9 X 2.65 = 23.85 cm
4 X 7.5 =   30 cm

Samen 53.85 cm
Weet ik ook weer meteen hoe breed een h0 perron is. ;D (eigenlijk dus 4)

Over die wissels, die wil ik inderdaad een paar toe voegen, alleen wist ik niet waar.
Inderdaad, de Loks moeten bij een kopstation los worden gekoppeld en hier moeten de nodige wissels dus voor zijn.
Ook de tweede optie vindt ik een goed idee. Ik had dit al een beetje uitgewerkt, 3 sporen langs elkaar. En zo te zien hoort het ook.

Over het schaduwstation hebben we het inderdaad later nog, eerst het baanplan weer opnieuw maken.

Gr,

Teun.

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
    • Markenburg
« Reactie #13 Gepost op: 01 March 2007, 21:39:34 »
Loks die omlopen worden niet allemaal meteen aan het andere eind gezet.
Sommige gaan eerst naar de tankplaat. (De diesels dan  ;)) of komen op een rangeerspoor te staan zodat ze klaar staan voor de volgende trein.
Het is maar net wat voor dienstregelingen je wilt rijden ;)
Wat je ook vaak tegenkomt zijn schoonmaak mogelijkheden voor treinen. Dus smalle perrons langs rangeersporen waar de schoonmakers met stofzuigers de trein te lijf kunnen gaan waarna je trein weer schoon de volgende dienst in kan gaan.

Locloodsen zie je bij de aller grootste kopstations vaak. Omdat veel reizigers verbindingen beginnen en eindigen op kopstations zijn het dus strategische plekken om allerhanden voorzieningen te plaatsen. Tot kantoorpanden aan toe waar b.v. spoorweg personeel werkt aan de dienstregeling en de berichten verzord die klinken op het perron maar ook de loon administratie gedaan word. (die laatste voorbeelden zijn bij onze oosterburen vaak te zien)

Zo zie je maar, je kan zoveel doen met de omgeving van een kopstation dat o.a. de rijmogelijkheden gigantisch worden. Het is naar ieders smaak in te delen en uit te breiden zo uitgebreid en druk als je het maar wilt. hebben. ;)

m.v.g.

Mark

Teun van Lierop

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 01 March 2007, 23:08:33 »
@ Mark:
Ik wil wel wat diesels hebben. (Br232 bijv.) en die moeten eerst langs de tankplaat. ;D

Lokloodsen doe ik niet in mijn kopstation, mischien in het rangeergebied.
Ik wil het inderdaad wel aankleden met wat gebouwen. Maar ook seinhuizen mogen niet ontbreken. Voor dit allen heb ik een deel van ongeveer 2.00 bij 0.3 meter gereserveerd langs het kopstation.

Gr,

Teun.
« Laatst bewerkt op: 03 March 2007, 14:59:04 door Teun »