Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Koppelingsmechanisme klemt? door grossraumwagen
Vandaag om 21:07:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:59:13
Mijn-bouw Indonesie door Mar-Cas
Vandaag om 20:50:01
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
Vandaag om 19:55:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
Vandaag om 19:15:46
Modelspoorbaan van Einte door william_2
Vandaag om 19:08:07
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:14:16
Au bord de la Cèze door Chris80
Vandaag om 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:25:36
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
  

Auteur Topic: Wierum: een meerjarenproject in N  (gelezen 29959 keer)

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #75 Gepost op: 17 October 2011, 10:38:46 »
Beste Michel,
Het kleurverschil komt door de nog natte lijm, verschillende lichtbronnen en een goedkope camera. Ik heb net even een foto'tje gemaakt bij daglicht, waarop de echte kleur beter benaderd wordt:



Links zie je een zakje met ballast in de originele kleur. Ik heb deze gekleurd door een aantal eetlepels ervan in een glaasje te doen, hierbij een oplossing van ongeveer 1/4 verf en 3/4 terpentine te gieten, net zoveel tot alle steentjes een beetje nat zijn. Vervolgens goed roeren en op een oud bord deponeren voor het drogen. Dit duurt ongeveer een dagje. Het is me opgevallen dat de verf niet aan alle steentjes even goed hecht, zodat je toch nog goed kleurverschil in de ballast houdt.

De draaischijf is 35 cm lang, precies de breedte van het baantje en de lengte van de langste lok die er op gaat rijden (BR 216), met een drietal interfrigo wagens. Langere treinen kunnen niet naar Wierum rijden in verband met de lengte van het omloopspoor. Een 6400 met een gemengd treintje van een gesloten wagen, zelflosser en open bak is al een stuk minder lang.

Voor de electrische aansluiting moet ik nog wat experimenteren. Mijn idee is om naast de drie sporen op de draaischijf messing busjes te solderen, waar een messing schuifje op de baan zelf in past. Deze zorgt zowel voor het juist aansluiten van de rails als de electrische verbinding. Maar zoals gezegd moet ik dit nog uitwerken. Eerst wil ik de ballast hebben liggen.

Het Bachmann trammetje is overigens mijn testlokje.
« Laatst bewerkt op: 24 February 2014, 23:19:19 door guest7823 »
met vriendelijke groet, Jesse

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #76 Gepost op: 23 October 2011, 16:08:00 »
Wederom een niet al te spannende update uit Wierum, maar de werkzaamheden waren dan ook weer niet zo spannend de afgelopen week: rails verven, ballasten, rails verven, ballasten... Maar het zichtbare gedeelte van het baantje is nu gelukkig wel voltooid. Als toetje mocht ik van mezelf vandaag de vrijbalkjes aanbrengen om dit heugelijke feit te vieren :)





Hopelijk kunnen de Fleischmann stootjukken binnenkort vervangen worden door mooie Nederlandse exemplaren!
« Laatst bewerkt op: 24 February 2014, 23:19:36 door guest7823 »
met vriendelijke groet, Jesse

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3720
  • N Spoor Freak
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #77 Gepost op: 23 October 2011, 20:11:56 »
Zo dat ziet er gelikt uit zeg :o
Wat werk jij netjes man (y)

Heb je dit al ingedruppelt/gelijmt?

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

Maurice K

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
  • Ooit komt het af....en dan maak ik het weer anders
    • Kleverdam
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #78 Gepost op: 23 October 2011, 20:24:42 »
Ziet er als H0 uit  ;) mijn complimenten.

Groet Maurice

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #79 Gepost op: 23 October 2011, 20:46:41 »
Zoo, hier wordt in een stug tempo doorgebouwd, en toch
zeer zorgvuldig (y)

Krijg er zelf ook bouwkriebels van ;D

Mvg,

Tis
********

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #80 Gepost op: 23 October 2011, 21:20:59 »
Merci! :)

Heb je dit al ingedruppelt/gelijmt?

Ja, alle ballast zit al vast. Gewoon met verdunde houtlijm en een beetje afwasmiddel, de bekende methode.
met vriendelijke groet, Jesse

Papierbouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • sec geplot
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #81 Gepost op: 24 October 2011, 09:20:15 »
Dat ziet er erg goed uit. (y)

Papierbouwer

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #82 Gepost op: 24 October 2011, 21:41:53 »
Inmiddels begonnen met de fiddle-yard. Ik hoop maar dat het rollend materieel het s-boogje een beetje kan waarderen... Morgen mogen de prikkers los, dus we zullen zien  :).




« Laatst bewerkt op: 24 February 2014, 23:19:50 door guest7823 »
met vriendelijke groet, Jesse

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #83 Gepost op: 24 October 2011, 21:47:00 »
Als je de kruisverbindingen uit de stootjukken haalt zien ze er gelijk al wat hollandser uit.

Je ballast ziet er netjes uit (y)

Gerrit

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #84 Gepost op: 26 October 2011, 19:37:20 »
@Papierbouwer
Thanks! :)

@Gerrit
Je hebt helemaal gelijk, daar zouden ze al heel wat van opknappen. Ik heb ze nu echter alleen maar tijdelijk staan om aanstormende treinen tegen te houden. Gisteren arriveerde een pakketje met Arnold stootjukken die ik van plan was om te gaan vernederlandsen. Maar nu Fred bezig is goed gelijkende nederlanse exemplaren te ontwikkelen, wacht ik daar nog maar even mee :)

Gelukkig blijken de s-bogen geen enkele problemen op te leveren. Ik heb de laatste 3 centimeter aan beide zijden recht gehouden en dat blijkt goed te werken. Wel heb ik enorm zitten klooien met het hoogteverschil tussen baan en draaiplateau. Doordat de rails op de baan op papier ligt, wat op is gaan zwellen bij het ballasten, ligt dit een fractie hoger dan het draaiplateau. Met lelijke tikjes en gewiebel als gevolg als er een trein over de overgang rijdt.

Ik heb dit proberen op te vangen door voor het ballasten een paar cocktailprikkers onder de rails op het draaiplateau te prikken, waardoor ze iets omhoog komen. Na drogen van de ballast bleek vanochtend de rails echter toch weer gezakt.

Vandaag een tweede poging ondernomen. Onder de beide railstaven een klein gaatje geboord en hier van onderaf cocktailprikkers in gehamerd, totdat de rails iets omhoog werden gedrukt. Dit vervolgens vastgezet met sneldrogende houtlijm. Ik ben benieuwd of dit gaat houden. Fingers crossed...



Het resultaat ziet er in ieder geval wel netjes uit :)
« Laatst bewerkt op: 24 February 2014, 23:20:02 door guest7823 »
met vriendelijke groet, Jesse

THSfan

  • Lid Houtense koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 1244
  • Steinwegsik
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #85 Gepost op: 30 October 2011, 12:16:20 »
En, zijn je railstaven vast blijven zitten?



Enne erg mooi stukkie spoor zo!!! (y)
Ben benieuwd als je stootjukkies erop staan en de gebouwen een plek krijgen.
Tijd voor een update. ;)

Groeten,
Oscar
« Laatst bewerkt op: 24 February 2014, 23:20:11 door guest7823 »
Als je heel erg je best doet om ergens in te falen en je slaagt daarin, wat heb je dan gedaan?

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #86 Gepost op: 30 October 2011, 16:22:28 »
@Oscar
Klusjes waar je weken tegenaan hikt blijken soms kinderlijk eenvoudig terwijl andere 'dat doe ik even in een middagje'-klusjes een flinke kluif blijken. Zo ook het draaiplateau. Ik heb nu anderhalf spoor goed liggen, een kant van het middelste spoor is maar niet goed te krijgen, geen idee waar het aan ligt. Ik heb het spoortje vanmiddag in de ballast gezet en hoop dat het daarmee gefixeerd is. En daarna moet het derde spoor nog gebogen en gelegd. Morgen maar weer zien...

Als ik straks ook de schuifjes voor het draaiplateau klaar heb en de boel werkt, gaat het baantje eventjes verticaal naast de kast. Helaas heb ik geen ruimte het baantje permanent op te stellen en ik wil eerst alle gebouwen klaar hebben voordat deze hun plekje krijgen. Ik zal uiteraard zo nu en dan wel even wat posten over de voortgang.

Ook liggen er nog een paar locomotieven om (om)gebouwd te worden. Voor de afwisseling ook wel weer eens leuk. Ik denk dat ik straks eerst maar eens met de NS 600/2000 begin.
met vriendelijke groet, Jesse

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #87 Gepost op: 31 October 2011, 16:35:50 »
En alweer een tegenslag. Een van de schaduwsporen is tijdens het drogen van de ballast scheef getrokken, met een nogal lelijke knik in het spoor tot gevolg. Enige remedie nu is het overnieuw te leggen.
Ik begin eigenlijk steeds minder gelukkig te worden met draaiplateau-idee. Misschien moet ik het toch simpel gaan houden en met cassettes o.i.d. werken. In afwachting van een goede oplossing heb ik het baantje even aan de kant gezet en ga ik even tussendoor een locje bouwen:



En straks weer met frisse moed er tegenaan. :)
« Laatst bewerkt op: 24 February 2014, 23:20:21 door guest7823 »
met vriendelijke groet, Jesse

Ivo R.

  • Offline Offline
  • Berichten: 788
  • niks
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #88 Gepost op: 31 October 2011, 17:49:23 »
te zien aan de rest van de baan, gaat dat ook een mooi loc'je worden! Zeker voor schaal N vind ik wat je tot nu gebouwd hebt heel mooi, dus ik blijf je volgen! Is een in plaats van dat draaiplateau een la systeem niet makkelijker? of heb je daar de ruimte niet voor?

Ivo
Mooie worden van een Hc: "Bij de NS mag je meedenken, maar niet hardop."

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #89 Gepost op: 31 October 2011, 17:52:38 »
Dank je, Ivo :) Wat bedoel je precies met een la-systeem?
met vriendelijke groet, Jesse