Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 10:58:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 10:53:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
ceuleer
Vandaag
om 10:38:28
Fleischmann Anna ombouw.
door
Erwin 054
Vandaag
om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
Vandaag
om 09:48:05
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
Ronald Halma
Vandaag
om 09:46:19
DDAR op basis van een Artitec DDM
door
Corné81
Vandaag
om 09:37:12
Tams app
door
rvredebregt
Vandaag
om 09:28:18
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
schipcas
Vandaag
om 09:26:03
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
Rob Bennis
Vandaag
om 09:09:15
Raadplaatje
door
R1954
Vandaag
om 08:45:09
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
grossraumwagen
Vandaag
om 08:35:09
Site Uhlenbrock
door
Ben
Vandaag
om 08:34:07
Wat was jullie allereerste loc?
door
ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv
door
Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag
door
Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim.
door
Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan
door
Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe?
door
Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ?
door
Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
Rijnstraat
door
Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland.
door
ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling
door
Trein033
08 August 2025, 20:01:19
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
ESU Lopi V3.0 21polig F3 en F4 activeren?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
Omlaag
Auteur
Topic: ESU Lopi V3.0 21polig F3 en F4 activeren? (gelezen 5637 keer)
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re:ESU Lopi V3.0 21polig F3 en F4 activeren?
«
Reactie #15 Gepost op:
16 June 2011, 17:07:35 »
Gefeliciteerd! Blijkt maar weer wat die dingen kunnen doorstaan. Scheelt weer een paar duiten. Ik wacht op de foto's
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
RobbertJan
Offline
Berichten: 3531
Mcn NSR Groningen.
Re:ESU Lopi V3.0 21polig F3 en F4 activeren?
«
Reactie #16 Gepost op:
16 June 2011, 19:09:50 »
Ik heb de foto's gemaakt, maar daarna gaf de accu de moed op en moet ik deze
eerst even opladen. (wat is dan ook het nut van 2 accu's als de backup ook leeg is
)
Enfin, ik ben nog even aan het funtiemappen geweest om zo de gewenste seinbeelden
naar voren te krijgen, als volgt:
F0 = Omgekeerd L sein wisseld met de rijrichting,
dit is een combinatie van F0 en F1 (rangeerlicht huif) of F4 (rangeerlicht cabine)
F1 = Rangeerlicht huif.
F2 = Sluitseinen huif.
F3 = Sluitseinen cabine.
F4 = Rangeerlicht cabine.
F5 = Rangeerlicht beide kanten. (funtie F1 en F4 gecombineerd
)
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
RobbertJan
Offline
Berichten: 3531
Mcn NSR Groningen.
Re:ESU Lopi V3.0 21polig F3 en F4 activeren?
«
Reactie #17 Gepost op:
16 June 2011, 20:31:01 »
En de plaatjes:
Omgekeerde L.
Rangeerlicht.
Sluitseinen.
Hierbij heb ik nog niks veranderd aan de instellingen kwa verlichtingssterkte.
Duidelijk is het wel dat de enkele led van het rangeerlicht feller brand, dus daar valt nog wat
in te regelen.
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
ruudns
Offline
Berichten: 6334
***
Re:ESU Lopi V3.0 21polig F3 en F4 activeren?
«
Reactie #18 Gepost op:
17 June 2011, 14:22:34 »
Ziet er goed uit Robbertjan. Kun je ook een schemaatje van de verlichting plaatsen? En tevens een tabelletje met door jouw aangepaste cv's plaatsen? Ik moet er straks ook nog 2 stuks ombouwen voor de rangeerdienst.
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
RobbertJan
Offline
Berichten: 3531
Mcn NSR Groningen.
Re:ESU Lopi V3.0 21polig F3 en F4 activeren?
«
Reactie #19 Gepost op:
17 June 2011, 14:59:21 »
Absoluut, ik zal een (schematisch) schema in elkaar draaien zodat iedereen
daar mee uit te voeten zou moeten kunnen komen.
(Inclusief de schakeling voor Aux 3 en 4, de logische uitgangen)
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
RobbertJan
Offline
Berichten: 3531
Mcn NSR Groningen.
Re:ESU Lopi V3.0 21polig F3 en F4 activeren?
«
Reactie #20 Gepost op:
17 June 2011, 16:20:34 »
En het schema zoals ik deze heb toegepast:
Daarnaast heb ik funtie's gewijzigd om zo seinbeelden te maken van individuele ledgroep(en)
Als volgt, geldende alleen voor de Lokpilot V3.0 welke ik heb gebruikt.
F0 verlichting omgekeerde L wisselend met de rijrichting, dit is een gecombineerde funtie.
Als volgt heb ik deze geprogrammeerd:
Cv 141 wordt 5 (headlight =1 + aux 1 = 4)
Cv 142 = 0
Cv 144 wordt 36 (rearlight = 2 + aux 4 = 32)
Cv 145 = 0
F1 rangeerlicht aan de huifzijde:
Cv 147 wordt 4
Cv 150 wordt 4
F2 Sluitseinen aan de huifzijde:
Cv 153 wordt 8 (vooruit)
Cv 156 wordt 8 (achteruit)
Dit is overigens even afhankelijk van de rijrichting, wil je bijvoorbeeld dat de sluitverlichting
alleen aan de achterzijde brand, gezien de rijrichting, dan is het even proberen welke Cv er moet
worden voorzien van een 8, dan gaat deze uit wanneer de rijrichting wordt omgedraaid.
F3 Sluitseinen aan de cabinezijde:
Cv 159 wordt 16 (vooruit)
Cv 162 wordt 16 (achteruit)
Ook hierbij is bovenstaand verhaal van toepassing.
F4 Rangeerlicht cabinezijde:
Cv 165 wordt 32
Cv 168 wordt 32
En dan heb ik als laatste nog F5 geprogrammeerd om zowel voor als achter tegelijk rangeerlicht
te kunnen tonen zonder dat F1 en F4 bediend hoeven te worden.
F5 Rangeerlicht huif en cabine:
Cv 171 wordt 36
Cv 174 wordt 36
Dat was het dan wel zo ongeveer, als er vragen of opmerkingen zijn hoor ik dat ook graag.
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re:ESU Lopi V3.0 21polig F3 en F4 activeren?
«
Reactie #21 Gepost op:
20 June 2011, 13:02:24 »
@ RobbertJan, waarom heb je de sluitverlichting niet ook richtingsafhankelijk gemaakt? Zelf pas ik in loc's toe dat:
F0 = wisselend met rijrichting front en sluitseinen zijde 1
F1 = wisselend met rijrichting front en sluitseinen zijde 2
Vervolgens kun je dan het rangeerlicht nog naar eigen inzien doen. Zo wisselt het seinbeeld meet automatisch.
En nog een kleine opmerking op het schema (ik weet het, ik zeur
;p). Ik zou zelf twee dingen anders doen namelijk de LEDjes in serie zetten en een weerstand per "ledgroep" toepassen ipv per zijde. Waarom meerdere weerstanden? Nu stuur je 3 keer zo veel stroom door het rangeerlicht dan dat je doet door de afzondelijke LEDjes van het L sein. Vandaar dat het rangeerlicht ook een stuk feller is. Nu zal het niet stuk gaan omdat de weerstand hoog genoeg is zodat zelfs door één enkele LED niet te veel stroom loopt maar toch. En nog een punt is als je perongeluk sleitseinen met rangeerlicht of L-sein combineert. (weer toegegeven, door de hoge weerstand zal het niet stuk gaan) maar de spanningsverval over de rode LEDjes is anders dan over de witte, de witte LEDjes zullen dus mss wat raar gaan gloeien.
En ben geen voorstander van parallel plaatsen van LEDjes. Door kleine verschillen tussen de LEDjes onstaan makkelijk verschillen in de stromen en dus de lichtopbrengst. Door ze in serie te plaatsen loopt er door alle LEDjes dezelfde stroom. Bijkomend voordeel, je verstookt een stuk minder warmte in je weerstand.
Een aangepaste versie hoe ik het gedaan zou hebben (zegt niet dat je het fout gedaan hebt, laten we dat voorop stellen).
Eventueel is de weerstand van de twee frontseinen te combineren met de weerstand van de sluitseinen (maakt 2 weerstanden per zijde) omdat deze nooit tegelijk branden.
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
RobbertJan
Offline
Berichten: 3531
Mcn NSR Groningen.
Re:ESU Lopi V3.0 21polig F3 en F4 activeren?
«
Reactie #22 Gepost op:
20 June 2011, 13:23:56 »
Bedankt voor deze extra toelichting, dit is alleen maar van meerwaarde.
Extra weerstanden is natuurlijk niet gek, en het zal zeker schelen in warmte die
onder de kap wordt geproduceerd.
Ik ben zelf ook nog weer aan het herprogrammeren geweest, en heb de funties opnieuw
ingedeeld.
F0 = Front - Sluitseinen wisselend met de rijrichting.
F1 = Frontseinen wisselend met de rijrichting.
F2 = Sluitseinen wisselend met de rijrichting.
F3 = Rangeerlicht beide kanten.
F4 = Rangeerlicht voor.
F5 = Rangeerlicht achter.
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
ruudns
Offline
Berichten: 6334
***
Re:ESU Lopi V3.0 21polig F3 en F4 activeren?
«
Reactie #23 Gepost op:
20 June 2011, 13:51:59 »
@ Robertjan: is je funtie onde F3 en F4 (halve snelheid en geen optrekken/afremmen) ook behouden? Wat zijn dan nu de door jouw aangepaste cv's geworden?
Zou je ze misschien weer in een tabeletje willen plaatsen? Al vast weer bedank. Ziet er goed uit.
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Jasperkc
Offline
Berichten: 203
Re: ESU Lopi V3.0 21polig F3 en F4 activeren?
«
Reactie #24 Gepost op:
04 August 2014, 10:26:55 »
Hallo Iedereen,
Nu zou ik na dit alles nog eens even een antwoord willen krijgen op de topic starter. Hoe kan ik met een Lopi V3.0 F3 en F4 activeren. Ik heb een lokprogrammer en mij lukt het niet om in de decoder F3 dan wel F4 aan te zetten. Wat moet ik doen om F3 dan wel F4 te activeren?
Groet, Jasper
Gelogd
Wijbe
LightMyTrain
Offline
Berichten: 1052
LightMyTrain
Re: ESU Lopi V3.0 21polig F3 en F4 activeren?
«
Reactie #25 Gepost op:
04 August 2014, 10:58:38 »
Gewoon functie mappen? Aux 3 en 4 aanzetten onder een bepaalde F-toets.
Gelogd
Mvg, Wijbe
https://lightmytrain.nl/
LightMyTrain
Goedkope interieurverlichting in rijtuigen
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re: ESU Lopi V3.0 21polig F3 en F4 activeren?
«
Reactie #26 Gepost op:
04 August 2014, 11:01:21 »
F3 en F4 activeer je op je centrale
Wat er dan gebeurd is aan de decoder. Ik denk dus dat je wat anders bedoeld. Wil je aux3 en aux4 van de LoPi 3 gebruiken? Zo ja, heb je de extra schakeling aangesloten? Met welke functie je deze uitgangen vervolgens aan zet is aan jou. Wat sluit je er op aan? Kan mee voorstellen dat je een cabineverlichting anders aan wilt hebben dan een sluitsein (functie toets,wisselen metvrijrichting enz). Maw, wat probeer je precies te bereiken en wat heb je gedaan?
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
Jasperkc
Offline
Berichten: 203
Re: ESU Lopi V3.0 21polig F3 en F4 activeren?
«
Reactie #27 Gepost op:
04 August 2014, 12:20:55 »
Hallo Iedereen,
Het is inderdaad gelukt. Ik had in de functie toewijzing het vinkje van F3 uit staan. Tja dan doet ie het ook niet. Ik heb dus nu op de lok 3 functies in gebruik. F1 voor de motorruimte verlichting. F2 voor de cabineruimte verlichting aan cabinezijde 1 en F3 voor de cabineruimte verlichting aan cabinezijde 2. Erg leuk dat het het nu doet zonder storing. Ik had nl. in het begin lekspanning. Ik heb de decoderplatine doorgekeken en goed aangesloten en nu is het dus zonder storing.
Groet, Jasper
Gelogd
ruudns
Offline
Berichten: 6334
***
Re: ESU Lopi V3.0 21polig F3 en F4 activeren?
«
Reactie #28 Gepost op:
04 August 2014, 12:34:11 »
Je kunt ook nog de uitgang die je nu op F3 hebt, slim mappen naar F2. En wel richting afhankelijk. Dan brand de cabine verlichting richting afhankelijk met slechts één functieknop (F2). Wel zo makkelijk
.
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Wijbe
LightMyTrain
Offline
Berichten: 1052
LightMyTrain
Re: ESU Lopi V3.0 21polig F3 en F4 activeren?
«
Reactie #29 Gepost op:
04 August 2014, 14:20:29 »
Hoi Jasper,
Mooi dat het gelukt is. Pas wel een beetje op met hoe je een functieuitgang aan duid. Esu noemt een functie uitgang Aux. Andere fabrikanten vaak FO (Function output). Aangezien F(getal) de functieknop weergeeft. Voordat je het weet heb je het over een functieuitgang, terwijl je een functieknop bedoeld. Of andersom
Gelogd
Mvg, Wijbe
https://lightmytrain.nl/
LightMyTrain
Goedkope interieurverlichting in rijtuigen
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
ESU Lopi V3.0 21polig F3 en F4 activeren?