Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 08:10:39
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
Vandaag om 08:07:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:04:51
Site Uhlenbrock door Ronaldk
Vandaag om 07:48:11
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 07:45:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 00:19:05
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
08 August 2025, 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
08 August 2025, 16:23:24
  

Auteur Topic: ESU Lopi V3.0 21polig F3 en F4 activeren?  (gelezen 5626 keer)

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re:ESU Lopi V3.0 21polig F3 en F4 activeren?
« Reactie #15 Gepost op: 16 June 2011, 17:07:35 »
Gefeliciteerd! Blijkt maar weer wat die dingen kunnen doorstaan. Scheelt weer een paar duiten. Ik wacht op de foto's :)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re:ESU Lopi V3.0 21polig F3 en F4 activeren?
« Reactie #16 Gepost op: 16 June 2011, 19:09:50 »
Ik heb de foto's gemaakt, maar daarna gaf de accu de moed op en moet ik deze
eerst even opladen. (wat is dan ook het nut van 2 accu's als de backup ook leeg is  ;D )

Enfin, ik ben nog even aan het funtiemappen geweest om zo de gewenste seinbeelden
naar voren te krijgen, als volgt:

F0 = Omgekeerd L sein wisseld met de rijrichting,
        dit is een combinatie van F0 en F1 (rangeerlicht huif) of F4 (rangeerlicht cabine)
F1 = Rangeerlicht huif.
F2 = Sluitseinen huif.
F3 = Sluitseinen cabine.
F4 = Rangeerlicht cabine.
F5 = Rangeerlicht beide kanten. (funtie F1 en F4 gecombineerd  (y) )

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re:ESU Lopi V3.0 21polig F3 en F4 activeren?
« Reactie #17 Gepost op: 16 June 2011, 20:31:01 »
En de plaatjes:




Omgekeerde L.




Rangeerlicht.




Sluitseinen.

Hierbij heb ik nog niks veranderd aan de instellingen kwa verlichtingssterkte.
Duidelijk is het wel dat de enkele led van het rangeerlicht feller brand, dus daar valt nog wat
in te regelen.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6334
  • ***
Re:ESU Lopi V3.0 21polig F3 en F4 activeren?
« Reactie #18 Gepost op: 17 June 2011, 14:22:34 »
 (y) Ziet er goed uit Robbertjan. Kun je ook een schemaatje van de verlichting plaatsen? En tevens een tabelletje met door jouw aangepaste cv's plaatsen? Ik moet er straks ook nog 2 stuks ombouwen voor de rangeerdienst.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re:ESU Lopi V3.0 21polig F3 en F4 activeren?
« Reactie #19 Gepost op: 17 June 2011, 14:59:21 »
Absoluut, ik zal een (schematisch) schema in elkaar draaien zodat iedereen
daar mee uit te voeten zou moeten kunnen komen.
(Inclusief de schakeling voor Aux 3 en 4, de logische uitgangen)

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re:ESU Lopi V3.0 21polig F3 en F4 activeren?
« Reactie #20 Gepost op: 17 June 2011, 16:20:34 »
En het schema zoals ik deze heb toegepast:



Daarnaast heb ik funtie's gewijzigd om zo seinbeelden te maken van individuele ledgroep(en)

Als volgt, geldende alleen voor de Lokpilot V3.0 welke ik heb gebruikt.

F0 verlichting omgekeerde L wisselend met de rijrichting, dit is een gecombineerde funtie.
Als volgt heb ik deze geprogrammeerd:

Cv 141 wordt 5 (headlight =1 + aux 1 = 4)
Cv 142 = 0
Cv 144 wordt 36 (rearlight = 2 + aux 4 = 32)
Cv 145 = 0

F1 rangeerlicht aan de huifzijde:

Cv 147 wordt 4
Cv 150 wordt 4

F2 Sluitseinen aan de huifzijde:

Cv 153 wordt 8 (vooruit)
Cv 156 wordt 8 (achteruit)

Dit is overigens even afhankelijk van de rijrichting, wil je bijvoorbeeld dat de sluitverlichting
alleen aan de achterzijde brand, gezien de rijrichting, dan is het even proberen welke Cv er moet
worden voorzien van een 8, dan gaat deze uit wanneer de rijrichting wordt omgedraaid.

F3 Sluitseinen aan de cabinezijde:

Cv 159 wordt 16 (vooruit)
Cv 162 wordt 16 (achteruit)

Ook hierbij is bovenstaand verhaal van toepassing.

F4 Rangeerlicht cabinezijde:

Cv 165 wordt 32
Cv 168 wordt 32

En dan heb ik als laatste nog F5 geprogrammeerd om zowel voor als achter tegelijk rangeerlicht
te kunnen tonen zonder dat F1 en F4 bediend hoeven te worden.

F5 Rangeerlicht huif en cabine:

Cv 171 wordt 36
Cv 174 wordt 36

Dat was het dan wel zo ongeveer, als er vragen of opmerkingen zijn hoor ik dat ook graag.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re:ESU Lopi V3.0 21polig F3 en F4 activeren?
« Reactie #21 Gepost op: 20 June 2011, 13:02:24 »
@ RobbertJan, waarom heb je de sluitverlichting niet ook richtingsafhankelijk gemaakt? Zelf pas ik in loc's toe dat:
F0 = wisselend met rijrichting front en sluitseinen zijde 1
F1 = wisselend met rijrichting front en sluitseinen zijde 2
Vervolgens kun je dan het rangeerlicht nog naar eigen inzien doen. Zo wisselt het seinbeeld meet automatisch.

En nog een kleine opmerking op het schema (ik weet het, ik zeur  ::) ;p). Ik zou zelf twee dingen anders doen namelijk de LEDjes in serie zetten en een weerstand per "ledgroep" toepassen ipv per zijde. Waarom meerdere weerstanden? Nu stuur je 3 keer zo veel stroom door het rangeerlicht dan dat je doet door de afzondelijke LEDjes van het L sein. Vandaar dat het rangeerlicht ook een stuk feller is. Nu zal het niet stuk gaan omdat de weerstand hoog genoeg is zodat zelfs door één enkele LED niet te veel stroom loopt maar toch. En nog een punt is als je perongeluk sleitseinen met rangeerlicht of L-sein combineert. (weer toegegeven, door de hoge weerstand zal het niet stuk gaan) maar de spanningsverval over de rode LEDjes is anders dan over de witte, de witte LEDjes zullen dus mss wat raar gaan gloeien.

En ben geen voorstander van parallel plaatsen van LEDjes. Door kleine verschillen tussen de LEDjes onstaan makkelijk verschillen in de stromen en dus de lichtopbrengst. Door ze in serie te plaatsen loopt er door alle LEDjes dezelfde stroom. Bijkomend voordeel, je verstookt een stuk minder warmte in je weerstand.

Een aangepaste versie hoe ik het gedaan zou hebben (zegt niet dat je het fout gedaan hebt, laten we dat voorop stellen).

Eventueel is de weerstand van de twee frontseinen te combineren met de weerstand van de sluitseinen (maakt 2 weerstanden per zijde) omdat deze nooit tegelijk branden.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re:ESU Lopi V3.0 21polig F3 en F4 activeren?
« Reactie #22 Gepost op: 20 June 2011, 13:23:56 »
Bedankt voor deze extra toelichting, dit is alleen maar van meerwaarde.
Extra weerstanden is natuurlijk niet gek, en het zal zeker schelen in warmte die
onder de kap wordt geproduceerd.

Ik ben zelf ook nog weer aan het herprogrammeren geweest, en heb de funties opnieuw
ingedeeld.

F0 = Front - Sluitseinen wisselend met de rijrichting.
F1 = Frontseinen wisselend met de rijrichting.
F2 = Sluitseinen wisselend met de rijrichting.
F3 = Rangeerlicht beide kanten.
F4 = Rangeerlicht voor.
F5 = Rangeerlicht achter.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6334
  • ***
Re:ESU Lopi V3.0 21polig F3 en F4 activeren?
« Reactie #23 Gepost op: 20 June 2011, 13:51:59 »
@ Robertjan: is je funtie onde F3 en F4 (halve snelheid en geen optrekken/afremmen) ook behouden? Wat zijn dan nu de door jouw aangepaste cv's geworden?
Zou je ze misschien weer in een tabeletje willen plaatsen? Al vast weer bedank. Ziet er goed uit.  (y)
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Jasperkc

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: ESU Lopi V3.0 21polig F3 en F4 activeren?
« Reactie #24 Gepost op: 04 August 2014, 10:26:55 »
Hallo Iedereen,

Nu zou ik na dit alles nog eens even een antwoord willen krijgen op de topic starter. Hoe kan ik met een Lopi V3.0 F3 en F4 activeren. Ik heb een lokprogrammer en mij lukt het niet om in de decoder F3 dan wel F4 aan te zetten. Wat moet ik doen om F3 dan wel F4 te activeren?

Groet, Jasper

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1052
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: ESU Lopi V3.0 21polig F3 en F4 activeren?
« Reactie #25 Gepost op: 04 August 2014, 10:58:38 »
Gewoon functie mappen? Aux 3 en 4 aanzetten onder een bepaalde F-toets.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: ESU Lopi V3.0 21polig F3 en F4 activeren?
« Reactie #26 Gepost op: 04 August 2014, 11:01:21 »
F3 en F4 activeer je op je centrale  ;D Wat er dan gebeurd is aan de decoder. Ik denk dus dat je wat anders bedoeld. Wil je aux3 en aux4 van de LoPi 3 gebruiken? Zo ja, heb je de extra schakeling aangesloten? Met welke functie je deze uitgangen vervolgens aan zet is aan jou. Wat sluit je er op aan? Kan mee voorstellen dat je een cabineverlichting anders aan wilt hebben dan een sluitsein (functie toets,wisselen metvrijrichting enz). Maw, wat probeer je precies te bereiken en wat heb je gedaan?


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Jasperkc

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: ESU Lopi V3.0 21polig F3 en F4 activeren?
« Reactie #27 Gepost op: 04 August 2014, 12:20:55 »
Hallo Iedereen,

Het is inderdaad gelukt. Ik had in de functie toewijzing het vinkje van F3 uit staan. Tja dan doet ie het ook niet. Ik heb dus nu op de lok 3 functies in gebruik. F1 voor de motorruimte verlichting. F2 voor de cabineruimte verlichting aan cabinezijde 1 en F3 voor de cabineruimte verlichting aan cabinezijde 2. Erg leuk dat het het nu doet zonder storing. Ik had nl. in het begin lekspanning. Ik heb de decoderplatine doorgekeken en goed aangesloten en nu is het dus zonder storing.

Groet, Jasper

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6334
  • ***
Re: ESU Lopi V3.0 21polig F3 en F4 activeren?
« Reactie #28 Gepost op: 04 August 2014, 12:34:11 »
Je kunt ook nog de uitgang die je nu op F3 hebt, slim mappen naar F2. En wel richting afhankelijk. Dan brand de cabine  verlichting richting afhankelijk met slechts één functieknop (F2). Wel zo makkelijk ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1052
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: ESU Lopi V3.0 21polig F3 en F4 activeren?
« Reactie #29 Gepost op: 04 August 2014, 14:20:29 »
Hoi Jasper,

Mooi dat het gelukt is. Pas wel een beetje op met hoe je een functieuitgang aan duid. Esu noemt een functie uitgang Aux. Andere fabrikanten vaak FO (Function output). Aangezien F(getal) de functieknop weergeeft. Voordat je het weet heb je het over een functieuitgang, terwijl je een functieknop bedoeld. Of andersom :)