Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 22:03:38
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 21:55:44
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 21:45:58
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
Vandaag om 21:44:27
Led schakeling ed. door Albert de Heer
Vandaag om 21:43:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 21:05:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 20:55:24
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
Vandaag om 20:42:19
Au bord de la Cèze door Paul1969
Vandaag om 19:23:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:35:58
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 18:27:22
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
Vandaag om 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
Vandaag om 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 16:41:42
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 14:31:05
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 14:28:53
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
Vandaag om 14:03:58
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:59:26
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
  

Auteur Topic: Electrische koppelingen.  (gelezen 24743 keer)

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Electrische koppelingen.
« Reactie #45 Gepost op: 11 June 2011, 23:15:54 »
Houdt er bij T4T wel rekening mee, dat het een compleet systeem is, dwz uitsluitend met T4T decoders aan te sturen. Dat zijn DCC decoders met een systeem om een complete doorgaande "treinbus" te maken, zodat elke wagon op een willekeurige plek in de trein losgekoppeld kan worden.
Dat gaat wel even verder dan een lok, die van een trein loskoppelt.
Bovendien een doorgaande elektrische verbinding, oftewel een spanning-ontvangende laatste wagon (stuurstand) kan ook de lok van stroom (en aansturing) voorzien. (extreem voorbeeld).
Koppelingen zijn prima, zeer licht koppelbaar, goed contact, geen loslatende wagens.  Bovendien echte kortkoppelingen.  Nadeel: koppelen met geen enkele andere koppeling.
Vooralsnog is het systeem in ontwikkeling en daardoor voorlopig alleen geschikt voor de fijnproevers onder ons.

Maarten (die de vertalingen van de folder en de handleiding voor de koppelingen vertaald heeft)

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6554
Re:Electrische koppelingen.
« Reactie #46 Gepost op: 11 June 2011, 23:59:33 »
@Maarten,

Ik neem aan dat je deze handleiding bedoelt:
http://t4t.e-vendo.de/img/download/TC_H0_Einbau_und_Betriebsanleitung_HW1_02_NL.pdf

Als de leverancier toestemming geeft, zullen we deze integraal opnemen in de ency.
Mooie en duidelijke handleiding overigens.

Als je wilt (en tijd hebt...) mag je ons ook helpen met vertalen  ;)

Grzz,

Hans

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
Re:Electrische koppelingen.
« Reactie #47 Gepost op: 12 June 2011, 00:26:00 »
Mooi filmpje van Delftinhetklein.

De Kadee koppeling.

@Hans, Het is zeker grappig wat er in deze draad gebeurt.
 Iedereen wil er toch wel wat van weten. Ook een hoop mensen met ideeen en suggesties!

@ Dirk. Ben benieuwd naar het filmpje

Mvg Ruben

Jan Huchshorn

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Re:Electrische koppelingen.
« Reactie #48 Gepost op: 12 June 2011, 13:13:37 »
Alleen op basis van de roco kortkoppeling is er nog geen filmpje. Daar zoek ik al tijden naar.

Of hij staat er wel maar zie ik het verschil niet tussen de marklin kortkoppeling en van roco.

Mvg
Mark

Hallo,

Het verschil tussen de Marklin en de Roco NEM-telex:

Links de Marklin, rechts de Roco NEM-telex. Vanuit deze hoek allebei even lomp.




Vanuit de meeste hoeken gezien ziet de Marklin er wat beter uit dan de Roco.





* De Marklin koppelt ruim 1mm korter dan de Roco.
* De Marklin is gevoeliger voor bramen op de tegenkoppeling dan de Roco, wagens blijven dan alsnog hangen tijdens het ontkoppelen.
* De Roco is wat magnetischer dan de Marklin waardoor een tegenkoppeling met een metalenbeugel blijft plakken. Dit is alleen een probleem bij korte treinen, langere blijven evengoed wel staan.
* Bij de Roco had ik bij meerdere exemplaren het probleem dat ze iets te breed waren waardoor de tegenkoppelingen bleven klemmen. Dit is echter eenvoudig te verhelpen.
* De Roco wordt aangestuurd met een Lokpilot 3 met de speciaal hiervoor bedoelde functie voor digitaal koppelingen. De Roco is geheel van metaal en kan zijn warmte dan ook goed kwijt. Na een halve minuut is hij niet meer dan lauw.
* Bij de Marklin werkt deze functie niet goed. Na veel experimenteren staat hij nu op Pulse CV 115/116 op 18. Ook dan wordt hij niet te warm. Ook wordt hij dan niet te magnetisch, waardoor het stifje ook nog een keer terug wil vallen.
* De Roco is een simpel, maar goed doordacht ding. In het vaste deel zit geen ijzer, het bewegende deel is zwaar, hierdoor valt de beugel altijd goed terug. Je kunt er dus ook gewoon mee spelen.
* De Marklin is veel gecompliceerder, het feit dat ik een foto van het binnenwerk heb zegt eigenlijk al genoeg. Als het spoeltje bekrachtigd wordt, gaat het stifje omhoog, de twee grijze deeltjes hangen dan naar beneden, als een harlekijntje, waardoor de koppelingshaak om zijn asje kan draaien, hierdoor kan de tegenkoppeling over de haak schieten. Bij de exemplaren die ik heb zaten er bramen op die grijze deeltjes, hierdoor bleef het draaipunt van die twee beentjes te hoog zitten, waardoor er aanvankelijk bijna geen trein achter wilde blijven hangen. Het naar beneden vallen van de bewegende deeltjes is het zwakke punt van deze koppeling. Ontkoppelen en meteen weer aankoppelen wil bijna nooit, bij computergestuurd rijden zit hier veel meer tijd tussen en zijn ze wel bruikbaar.



Mijn voorkeur gaat uit naar de Roco.

Jan.

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Electrische koppelingen.
« Reactie #49 Gepost op: 12 June 2011, 13:39:33 »
Ik bedoede de slanke roco kortkoppeling.

Ik denk dat ik ze zelf maar eens moet kopen en proberen

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
Re:Electrische koppelingen.
« Reactie #50 Gepost op: 12 June 2011, 13:55:51 »
Hallo,

@ Jan, een mooi verslag van 2 types digitale koppelingen. Nog een paar keer aandachtig door lezen.
Ook mooi van de afbeeldingen dat kan je een beetje kijken hoe het zit.

@MC Ja dat is ook nog mijn vraag of het werkt met de slanke kortkoppeling van Roco. Denk ook dat ik het binnekort na mijn verhuizing is even ga checken.

Groeten Ruben

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1962
Re:Electrische koppelingen.
« Reactie #51 Gepost op: 12 June 2011, 22:45:59 »
Hi All,

Hierbij de link naar het filmpje met de Kroiskoppeling.

http://www.youtube.com/watch?v=6P0iiY5fpE4

Veel kijkplezier
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6554
Re:Electrische koppelingen.
« Reactie #52 Gepost op: 12 June 2011, 23:20:22 »
@Dirk,

Bij de volgende update van de ency, staat jouw filmpje in deze rubriek:
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E15_-_Films

Het gaat hier nog wel om de 'gewone' Krois koppeling. Niet die waar Ruben Korteland het over had.
Het zou leuk zijn als we daar ook een filmpje van te zien krijgen.
Of bijvoorbeeld een mooi filmpje over de Kadee uit eigen gelederen.

Grzz,

Hans
« Laatst bewerkt op: 13 June 2011, 07:18:02 door Hans van de Burgt »

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1962
Re:Electrische koppelingen.
« Reactie #53 Gepost op: 13 June 2011, 16:38:21 »
Hallo Hans,

Bedankt voor het plaatsen van het filmpje. Het is inderdaad de gewone Kroiskoppeling, die toevallig met het Fleischmann-rijtuig redelijk kort koppelt. De echte kortkoppeling heb ik niet. Mocht die er nog eens komen, dan zal ik dat ook vast leggen.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Electrische koppelingen.
« Reactie #54 Gepost op: 13 June 2011, 18:23:21 »
@Maarten,

Ik neem aan dat je deze handleiding bedoelt:
http://t4t.e-vendo.de/img/download/TC_H0_Einbau_und_Betriebsanleitung_HW1_02_NL.pdf

Als de leverancier toestemming geeft, zullen we deze integraal opnemen in de ency.
Mooie en duidelijke handleiding overigens.

Dank voor het compliment.  De Nederlandse handleiding is overigens ietsje uitgebreider dan de Duitse. Ik heb een extra opmerking gemaakt over het loszitten van de koppeling in de houder, te verhelpen door een paar minireepjes papier/plakband.
En voor verdere vertalingen verwijs ik naar de importeur, want dat ben ik niet meer.

Maarten.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6554
Re:Electrische koppelingen.
« Reactie #55 Gepost op: 13 June 2011, 19:16:05 »
@Maarten,

De handleiding zit al in ons uopdate-bestand. Zodra die versie is vrijgegegevn, staat jouw handleiding erbij.
Wel willen we graag van de leverancier wat mooie plaatjes, en eventueel een Youtube filmpje ontvangen.
We nemen deze week wel even contact met ze op.

Grzz,

Hans

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6554
Re:Electrische koppelingen.
« Reactie #56 Gepost op: 18 June 2011, 23:12:31 »
Alle hierboven genoemde koppelingen zijn thans opgenomen in de encyclopedie.
Met uitzondering van de T4T. Hiervoor hebben we aanvullend (foto) materiaal nodig.

Inmiddels is er nog een koppeling gemeld: De Sergent klauwkoppeling op schaal, naar Amerikaans voorbeeld. Deze metalen koppelingen lijken op die van Kadee.
Helaas is er geen uitvoering die geschikt is voor de in Europa standaard toegepaste NEN normschacht. Zie: http://sergentengineering.com/
Bij de volgende update zal deze prachtige koppeling worden toegevoegd.

Overigens de handleiding van Maarten over de T4T koppelingen is al wel toegevoegd in de encyclopedie: E14 - Cursussen en handleidingen en omdat we toch bezig waren hebben we daar ook de handleiding opgenomen over de Krois koppelingen (Standaard type).

Grzz,

Hans

wvdm

  • Gast
Re:Electrische koppelingen.
« Reactie #57 Gepost op: 19 June 2011, 10:33:01 »
Heeft er al iemand een M* locomotief met TELEX systeem gedigitaliseerd?

Analoog werkt dat zo:
Een keer schakelwals bekrachtigen en de locomotief rijdt de andere kant op met de TELEX in werking en de wagons dus los gekoppeld zijn.
Nog een keer overspanning en de locomotief rijdt gewoon zonder dat de TELEX in werking is.
Dus als je een sleep wagons achter de locomotief met TELEX de andere kant op wil laten rijden moet je twee keer schakelen.
Het werkte in de jaren 60 prima. (y)

Moet toch digitaal te maken zijn, denk ik? Appeltje , eitje. ;D

Groetjes
Wil

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2352
  • Bnlx treinendokter.
Re:Electrische koppelingen.
« Reactie #58 Gepost op: 19 June 2011, 17:05:41 »
Hallo Wil,

Ja hoor dat is geen probleem. Aan te sluiten op de Aux1\Aux2 port van de decoder. Alleen even opletten dat de gekozen decoder een in tijd gelimiteerde uitgang heeft (is een extra eigenschap van de functie). Anders kun je het een (decoder) of ander (koppeling) opblazen.

Mocht de gewenste decoder dit niet hebben zijn er genoeg schematjes te vinden waarmee de functie uitgang wordt ontkoppeld voor de te schakellen ontkoppeling. Of zelfs specifieke printjes voor telex.

Groeten,
Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Electrische koppelingen.
« Reactie #59 Gepost op: 21 July 2011, 19:29:34 »
Kan er met een lokpilot3 ook een krois koppeling op inpuls aangestuurd worden? Zo ja welke waarde moet cv 115 dan hebben? (aux1)
Of moet ik dan kijken naar een lokpilot 4? Heeft die een programma van ontkoppelen afduween en wegrijden....

Hopelijk kan iemand mij hierop reactie geven.

Mvg
Mark