Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke CV wijzigen Piko DSB 1147 soundloc door Jean
19 November 2025, 23:51:29
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door hmmglaser
19 November 2025, 23:34:34
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door KNed
19 November 2025, 23:29:29
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door hmmglaser
19 November 2025, 23:27:13
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
19 November 2025, 23:14:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
19 November 2025, 23:00:34
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 November 2025, 22:56:09
Raadplaatje door Cc72000
19 November 2025, 22:55:47
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Vislijn
19 November 2025, 22:44:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
19 November 2025, 22:33:59
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
19 November 2025, 22:20:54
Bf Kibronn door Benelux795
19 November 2025, 22:19:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
19 November 2025, 22:18:52
Aachenau West door puntenglijder
19 November 2025, 22:16:25
Modelbaan Beltheim. door Frank 123
19 November 2025, 22:13:45
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door reinderlf
19 November 2025, 22:12:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
19 November 2025, 21:49:33
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door MOVisser
19 November 2025, 21:37:54
US diorama in H0 door wob
19 November 2025, 21:30:30
Train-o-Matic Shine binnenverlichting. door ArjanB
19 November 2025, 21:22:50
NS Mat 35 Maple Leaf door Railpassie
19 November 2025, 19:41:48
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 November 2025, 18:57:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
19 November 2025, 18:51:42
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Met een sik
19 November 2025, 17:36:57
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door MichielB
19 November 2025, 17:02:02
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
19 November 2025, 16:44:10
Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd door henkoia
19 November 2025, 15:55:00
FS en de Frecciarossa Europea door Huup
19 November 2025, 15:30:14
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
19 November 2025, 15:13:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Dave.......
19 November 2025, 14:31:06
  

Auteur Topic: Electrische koppelingen.  (gelezen 25069 keer)

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Electrische koppelingen.
« Reactie #45 Gepost op: 11 June 2011, 23:15:54 »
Houdt er bij T4T wel rekening mee, dat het een compleet systeem is, dwz uitsluitend met T4T decoders aan te sturen. Dat zijn DCC decoders met een systeem om een complete doorgaande "treinbus" te maken, zodat elke wagon op een willekeurige plek in de trein losgekoppeld kan worden.
Dat gaat wel even verder dan een lok, die van een trein loskoppelt.
Bovendien een doorgaande elektrische verbinding, oftewel een spanning-ontvangende laatste wagon (stuurstand) kan ook de lok van stroom (en aansturing) voorzien. (extreem voorbeeld).
Koppelingen zijn prima, zeer licht koppelbaar, goed contact, geen loslatende wagens.  Bovendien echte kortkoppelingen.  Nadeel: koppelen met geen enkele andere koppeling.
Vooralsnog is het systeem in ontwikkeling en daardoor voorlopig alleen geschikt voor de fijnproevers onder ons.

Maarten (die de vertalingen van de folder en de handleiding voor de koppelingen vertaald heeft)

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6613
Re:Electrische koppelingen.
« Reactie #46 Gepost op: 11 June 2011, 23:59:33 »
@Maarten,

Ik neem aan dat je deze handleiding bedoelt:
http://t4t.e-vendo.de/img/download/TC_H0_Einbau_und_Betriebsanleitung_HW1_02_NL.pdf

Als de leverancier toestemming geeft, zullen we deze integraal opnemen in de ency.
Mooie en duidelijke handleiding overigens.

Als je wilt (en tijd hebt...) mag je ons ook helpen met vertalen  ;)

Grzz,

Hans

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re:Electrische koppelingen.
« Reactie #47 Gepost op: 12 June 2011, 00:26:00 »
Mooi filmpje van Delftinhetklein.

De Kadee koppeling.

@Hans, Het is zeker grappig wat er in deze draad gebeurt.
 Iedereen wil er toch wel wat van weten. Ook een hoop mensen met ideeen en suggesties!

@ Dirk. Ben benieuwd naar het filmpje

Mvg Ruben

Jan Huchshorn

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Re:Electrische koppelingen.
« Reactie #48 Gepost op: 12 June 2011, 13:13:37 »
Alleen op basis van de roco kortkoppeling is er nog geen filmpje. Daar zoek ik al tijden naar.

Of hij staat er wel maar zie ik het verschil niet tussen de marklin kortkoppeling en van roco.

Mvg
Mark

Hallo,

Het verschil tussen de Marklin en de Roco NEM-telex:

Links de Marklin, rechts de Roco NEM-telex. Vanuit deze hoek allebei even lomp.




Vanuit de meeste hoeken gezien ziet de Marklin er wat beter uit dan de Roco.





* De Marklin koppelt ruim 1mm korter dan de Roco.
* De Marklin is gevoeliger voor bramen op de tegenkoppeling dan de Roco, wagens blijven dan alsnog hangen tijdens het ontkoppelen.
* De Roco is wat magnetischer dan de Marklin waardoor een tegenkoppeling met een metalenbeugel blijft plakken. Dit is alleen een probleem bij korte treinen, langere blijven evengoed wel staan.
* Bij de Roco had ik bij meerdere exemplaren het probleem dat ze iets te breed waren waardoor de tegenkoppelingen bleven klemmen. Dit is echter eenvoudig te verhelpen.
* De Roco wordt aangestuurd met een Lokpilot 3 met de speciaal hiervoor bedoelde functie voor digitaal koppelingen. De Roco is geheel van metaal en kan zijn warmte dan ook goed kwijt. Na een halve minuut is hij niet meer dan lauw.
* Bij de Marklin werkt deze functie niet goed. Na veel experimenteren staat hij nu op Pulse CV 115/116 op 18. Ook dan wordt hij niet te warm. Ook wordt hij dan niet te magnetisch, waardoor het stifje ook nog een keer terug wil vallen.
* De Roco is een simpel, maar goed doordacht ding. In het vaste deel zit geen ijzer, het bewegende deel is zwaar, hierdoor valt de beugel altijd goed terug. Je kunt er dus ook gewoon mee spelen.
* De Marklin is veel gecompliceerder, het feit dat ik een foto van het binnenwerk heb zegt eigenlijk al genoeg. Als het spoeltje bekrachtigd wordt, gaat het stifje omhoog, de twee grijze deeltjes hangen dan naar beneden, als een harlekijntje, waardoor de koppelingshaak om zijn asje kan draaien, hierdoor kan de tegenkoppeling over de haak schieten. Bij de exemplaren die ik heb zaten er bramen op die grijze deeltjes, hierdoor bleef het draaipunt van die twee beentjes te hoog zitten, waardoor er aanvankelijk bijna geen trein achter wilde blijven hangen. Het naar beneden vallen van de bewegende deeltjes is het zwakke punt van deze koppeling. Ontkoppelen en meteen weer aankoppelen wil bijna nooit, bij computergestuurd rijden zit hier veel meer tijd tussen en zijn ze wel bruikbaar.



Mijn voorkeur gaat uit naar de Roco.

Jan.

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Electrische koppelingen.
« Reactie #49 Gepost op: 12 June 2011, 13:39:33 »
Ik bedoede de slanke roco kortkoppeling.

Ik denk dat ik ze zelf maar eens moet kopen en proberen

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re:Electrische koppelingen.
« Reactie #50 Gepost op: 12 June 2011, 13:55:51 »
Hallo,

@ Jan, een mooi verslag van 2 types digitale koppelingen. Nog een paar keer aandachtig door lezen.
Ook mooi van de afbeeldingen dat kan je een beetje kijken hoe het zit.

@MC Ja dat is ook nog mijn vraag of het werkt met de slanke kortkoppeling van Roco. Denk ook dat ik het binnekort na mijn verhuizing is even ga checken.

Groeten Ruben

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1967
Re:Electrische koppelingen.
« Reactie #51 Gepost op: 12 June 2011, 22:45:59 »
Hi All,

Hierbij de link naar het filmpje met de Kroiskoppeling.

http://www.youtube.com/watch?v=6P0iiY5fpE4

Veel kijkplezier
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6613
Re:Electrische koppelingen.
« Reactie #52 Gepost op: 12 June 2011, 23:20:22 »
@Dirk,

Bij de volgende update van de ency, staat jouw filmpje in deze rubriek:
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E15_-_Films

Het gaat hier nog wel om de 'gewone' Krois koppeling. Niet die waar Ruben Korteland het over had.
Het zou leuk zijn als we daar ook een filmpje van te zien krijgen.
Of bijvoorbeeld een mooi filmpje over de Kadee uit eigen gelederen.

Grzz,

Hans
« Laatst bewerkt op: 13 June 2011, 07:18:02 door Hans van de Burgt »

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1967
Re:Electrische koppelingen.
« Reactie #53 Gepost op: 13 June 2011, 16:38:21 »
Hallo Hans,

Bedankt voor het plaatsen van het filmpje. Het is inderdaad de gewone Kroiskoppeling, die toevallig met het Fleischmann-rijtuig redelijk kort koppelt. De echte kortkoppeling heb ik niet. Mocht die er nog eens komen, dan zal ik dat ook vast leggen.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Electrische koppelingen.
« Reactie #54 Gepost op: 13 June 2011, 18:23:21 »
@Maarten,

Ik neem aan dat je deze handleiding bedoelt:
http://t4t.e-vendo.de/img/download/TC_H0_Einbau_und_Betriebsanleitung_HW1_02_NL.pdf

Als de leverancier toestemming geeft, zullen we deze integraal opnemen in de ency.
Mooie en duidelijke handleiding overigens.

Dank voor het compliment.  De Nederlandse handleiding is overigens ietsje uitgebreider dan de Duitse. Ik heb een extra opmerking gemaakt over het loszitten van de koppeling in de houder, te verhelpen door een paar minireepjes papier/plakband.
En voor verdere vertalingen verwijs ik naar de importeur, want dat ben ik niet meer.

Maarten.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6613
Re:Electrische koppelingen.
« Reactie #55 Gepost op: 13 June 2011, 19:16:05 »
@Maarten,

De handleiding zit al in ons uopdate-bestand. Zodra die versie is vrijgegegevn, staat jouw handleiding erbij.
Wel willen we graag van de leverancier wat mooie plaatjes, en eventueel een Youtube filmpje ontvangen.
We nemen deze week wel even contact met ze op.

Grzz,

Hans

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6613
Re:Electrische koppelingen.
« Reactie #56 Gepost op: 18 June 2011, 23:12:31 »
Alle hierboven genoemde koppelingen zijn thans opgenomen in de encyclopedie.
Met uitzondering van de T4T. Hiervoor hebben we aanvullend (foto) materiaal nodig.

Inmiddels is er nog een koppeling gemeld: De Sergent klauwkoppeling op schaal, naar Amerikaans voorbeeld. Deze metalen koppelingen lijken op die van Kadee.
Helaas is er geen uitvoering die geschikt is voor de in Europa standaard toegepaste NEN normschacht. Zie: http://sergentengineering.com/
Bij de volgende update zal deze prachtige koppeling worden toegevoegd.

Overigens de handleiding van Maarten over de T4T koppelingen is al wel toegevoegd in de encyclopedie: E14 - Cursussen en handleidingen en omdat we toch bezig waren hebben we daar ook de handleiding opgenomen over de Krois koppelingen (Standaard type).

Grzz,

Hans

wvdm

  • Gast
Re:Electrische koppelingen.
« Reactie #57 Gepost op: 19 June 2011, 10:33:01 »
Heeft er al iemand een M* locomotief met TELEX systeem gedigitaliseerd?

Analoog werkt dat zo:
Een keer schakelwals bekrachtigen en de locomotief rijdt de andere kant op met de TELEX in werking en de wagons dus los gekoppeld zijn.
Nog een keer overspanning en de locomotief rijdt gewoon zonder dat de TELEX in werking is.
Dus als je een sleep wagons achter de locomotief met TELEX de andere kant op wil laten rijden moet je twee keer schakelen.
Het werkte in de jaren 60 prima. (y)

Moet toch digitaal te maken zijn, denk ik? Appeltje , eitje. ;D

Groetjes
Wil

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2356
  • Bnlx treinendokter.
Re:Electrische koppelingen.
« Reactie #58 Gepost op: 19 June 2011, 17:05:41 »
Hallo Wil,

Ja hoor dat is geen probleem. Aan te sluiten op de Aux1\Aux2 port van de decoder. Alleen even opletten dat de gekozen decoder een in tijd gelimiteerde uitgang heeft (is een extra eigenschap van de functie). Anders kun je het een (decoder) of ander (koppeling) opblazen.

Mocht de gewenste decoder dit niet hebben zijn er genoeg schematjes te vinden waarmee de functie uitgang wordt ontkoppeld voor de te schakellen ontkoppeling. Of zelfs specifieke printjes voor telex.

Groeten,
Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Electrische koppelingen.
« Reactie #59 Gepost op: 21 July 2011, 19:29:34 »
Kan er met een lokpilot3 ook een krois koppeling op inpuls aangestuurd worden? Zo ja welke waarde moet cv 115 dan hebben? (aux1)
Of moet ik dan kijken naar een lokpilot 4? Heeft die een programma van ontkoppelen afduween en wegrijden....

Hopelijk kan iemand mij hierop reactie geven.

Mvg
Mark