Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:48:20
BR-18.6 Schaal-0. door Dave.......
Vandaag om 11:45:59
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:16:01
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:10:30
Lokpilot 4 defect door Menno
Vandaag om 11:06:27
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:52:54
Raadplaatje door Prutsert
Vandaag om 10:48:19
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 10:48:10
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 10:20:35
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door RobVille
Vandaag om 09:19:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
27 July 2025, 20:49:54
US diorama in H0 door jan47
27 July 2025, 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
27 July 2025, 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
27 July 2025, 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
27 July 2025, 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
27 July 2025, 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
27 July 2025, 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
27 July 2025, 13:42:30

Auteur Topic: Dubbel armsein  (gelezen 6456 keer)

Bruijns

• Offline Offline
Dubbel armsein
« Gepost op: 26 May 2011, 21:33:11 »
Ik ben me aan het oriënteren op Duitse armseinen, en om die toe te passen op een nog te bouwen baan, hieronder Mijn vraag.
Wat is het verschil tussen een gekoppeld en ongekoppeld armsein, en kan een gekoppeld armsein alle functies uitvoeren die voor een dubbel armsein gelden.

MvG Leo Bruijns

hubertus

• Offline Offline
Re:Dubbel armsein
« Reactie #1 Gepost op: 26 May 2011, 21:54:11 »
Uitgaande van hoofdseinen, een ongekoppeld armsein kan Hp0, Hp1 en Hp2 tonen.
Een gekoppeld armsein alleen Hp0 en Hp2.

Gekoppelde seinen kom je bijvoorbeeld tegen als uitrijsein bij inhaalporen, waar het vertrek altijd over afbuigende wissels met een snelheidsbeperking gaat.

Huub

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #2 Gepost op: 26 May 2011, 22:03:13 »
Kijk eens op deze site
In het bovenste plaatje kan je door op de knoppen te klikken de seinarmen laten bewegen.
Bij het twee-armige sein is de stand Fahrt niet mogelijk als de armen gekoppeld zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Matheus 18

• Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • poging tot Steentje bijdragen.
« Reactie #3 Gepost op: 26 May 2011, 22:22:10 »
Als het vertrek niet anders kan als over een afbuigende wissel word er een gekoppeld sein gebruikt. HP0/HP2
Kan er echter ook rechtdoor gereden worden is het een ongekoppeld sein.HP0/HP1/HP2

Hier een gekoppeld sein dat HP2 vertoond, rechtdoor is een opstelspoor, hier moet normaal voor het sein een rangeersein staan.
De lok moet hier de wissel berijden tegen de tongen in.
Moest hij met de tongen meerijden was een gewoon sein voldoende. HP0/HP1

Johan.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 26 May 2011, 22:26:58 »
Dat laatste klopt niet wat je zegt, Johan.
Het maakt niet uit of met de tongen mee of tegen de tongen in wordt gereden.
Zodra over een afbuigend wissel een snelheidsbeperking van 60 km/u of minder van toepassing is, wordt Hp2, dus twee armen omhoog, getoond. Er zijn wel uitzonderingen op die regel, maar dat komt echt heel weinig voor.

Huub

Matheus 18

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 26 May 2011, 22:41:04 »
Hoi Huib.

Best mogelijk dat ik verkeerde info heb.
Maar heb altijd geleerd dat een wissel met de tongen mee bereden geen reden is voor traag rijden.
In een station heerst zo wie zo een snelheids beperking op zijspoortjes.
Vind nu niet direct een foto, maar op een stopplaats van twee sporen vind je enkel een armseinen.
Het inrij sein voor het station draagd wel twee armen, hier kan je immers bij afbuigen enkel de wissel tegen de tongen inrijden.

Johan.

Nederduitsemeester

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 28 May 2011, 17:51:45 »
Hoi Huib.

Best mogelijk dat ik verkeerde info heb.
Maar heb altijd geleerd dat een wissel met de tongen mee bereden geen reden is voor traag rijden.

Met de tongen meerijden of er tegen in is geen reden voor wel of geen snelheidsbeperking. De boog van het wissel echter wel, bijvoorbeeld een hogesnelheidswissel kan je zowel in de mee als tegen de tongen in met hogesnelheid berijden.

, maar op een stopplaats van twee sporen vind je enkel een armseinen.
Deze zin begrijp ik even niet ???

Het inrij sein voor het station draagd wel twee armen, hier kan je immers bij afbuigen enkel de wissel tegen de tongen inrijden.

Johan.

Zie de eerste quote
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Bruijns

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 28 May 2011, 18:33:54 »
Bedankt zover. ik ben er zo wel uit, weet iemand waar ik losse ondervloeraanstuuring voor Viessmann seinen kan kopen, op de Viessmannsite kan ik niets vinden, wil ze namelijk zelf bouwen (Conrad), en de ondervloeraandrijving van Viessmann gebruiken, of heeft iemand ervaring met de ondervloeraandrijving van Conrad?.

Groeten Leo

Matheus 18

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 28 May 2011, 18:35:29 »
Zal het even properkes proberen te verklaren.

Een tweesporige stopplaats.( eventueel station.)
Het inrij sein is hier voorzien met twee armen, dit moet HP0, HP1, HP2 kunnen vertonen.
Een snelheids beperking is zo al opgelegt bij nadering station.( maschinist moet trajekt kennis hebben.)
Een trein die 80 rijd en HP1 krijgt zal niet tegen deze snelheid het station inlopen en dan uit volle kracht gaan remmen.
Voor een goederentrein zijn andere regels, deze zal rustig tegen 80 door het station denderen bij HP1.
Dus we spreken hier over spoor 1-2, Bij HP2 weet de machinist dat hij het afbuigende spoor gaat oprijden, 2 dus.
Als spoor 2 geen aftakking heeft naar een ander spoor word uit kostenbesparing hier een eenarmig sein geplaatst.
Immers er bestaat hier een snelheidsbeperking, zo zal de machinist die HP1 krijgt op spoor 2 de snelheidsbeperking bij vertrek respecteren tot hij uit het station is vertrokken.
De machinist weet exact hoe lang zijn trein is en zal gewoon op de afstandpaaltjes letten langst de baan.
Eens aan het juiste paaltje gaat hij aan de toegestane snelheid rijden.
Een trein die vertrekt vanaf spoor 1 hoeft bij HP1 hiermede geen rekening te houden en kan gewoon aanzetten tot deze de toegelaten snelheid heeft berijkt.

Een ganse uitleg, maar de voorschriften en regelementen zijn nu eenmaal niet simpel.

Zo zijn in de spoorplanboeken die fabrikanten uitgeven meestal de signalisatie niet juist, waar een eenarmsein mag staan plaatsen zij een tweearmsein, iedereen moet leven nietwaar!.

Nog een kleine toevoeging: een wissel word pas gevaarlijk beschouwd als deze tegen de tongen IN word bereden, met de tongen MEE is deze veilig beschouwt.
Uitzonderingen zijn de hogesnelheids wissels.

Johan.

« Laatst bewerkt op: 28 May 2011, 18:41:18 door Matheus 18 »

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 28 May 2011, 19:59:57 »
Johan,

Ga jij wel van het Duitse stelsel uit?
Zoals jij het uitlegt, zou een gekoppeld sein nooit worden geplaatst.
In Duitsland zal in jouw voorbeeld bij spoor 2 als regel een gekoppeld tweearmig sein worden geplaatst (tenzij het wissel afbuigend sneller dan 60 km/u mag worden bereden.
Ik weet dat er uitzonderingen bestaan, waar een eenarmig sein wordt geplaatst, maar dat is niet de regel.

Hieronder voorbeeldjes van een dubbelsporige hoofdlijn met een of meer inhaalsporen (aanklikbaar).

Lingen noordzijde: linkersein (hoofdspoor noord-zuid) mag je met 60 km/u door de wissels, in het midden (hoofdspoor zuid-noord) zonder beperking en rechts (inhaalspoor) met 40 km/u

Leschede noordzijde: linkersein (inhaalspoor) mag je met 40 km/u door de wissels, rechts (hoofdspoor zuid-noord) zonder beperking, vertrek vanaf het hoofdspoor noord-zuid is hier richting het noorden normaal niet mogelijk/toegestaan

Huub

« Laatst bewerkt op: 28 May 2011, 20:02:54 door hubertus. Reden: tikfoutje »

Nederduitsemeester

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 28 May 2011, 20:10:52 »
Ik heb even getwijfeld hierop te reageren, maar ik doe het toch. Ik zag dat hubertus ook al gereageerd had.

Een tweesporige stopplaats.( eventueel station.)
Het inrij sein is hier voorzien met twee armen, dit moet HP0, HP1, HP2 kunnen vertonen.

Een enkelsporig baanvak met een station met twee sporen, duidelijk. Doorgaande spoor is spoor 1, de andere is dan spoor 2 te bereiken met 40 km-wissels aan beide zijden.

Een snelheids beperking is zo al opgelegt bij nadering station.( maschinist moet trajekt kennis hebben.)
Een trein die 80 rijd en HP1 krijgt zal niet tegen deze snelheid het station inlopen en dan uit volle kracht gaan remmen.
Voor een goederentrein zijn andere regels, deze zal rustig tegen 80 door het station denderen bij HP1.
Ook een reizigerstrein die hier niet hoeft te stoppen zal dan met 80km/h door blazen, indien het sein Hp1, in dit voorbeeld dus over spoor 1, getoond wordt in het inrijsein. Moet deze naar spoor 2 zal deze Hp2 voor zijn kiezen krijgen en dus hiermee de snelheidsbeperking opgelegd krijgen. Dit geldt ook voor goederentreinen die bijvoorbeeld over spoor 2 geleid wordt. Hierbij mag deze met ten hoogste 40km/h doorijden.

Dus we spreken hier over spoor 1-2, Bij HP2 weet de machinist dat hij het afbuigende spoor gaat oprijden, 2 dus.
Als spoor 2 geen aftakking heeft naar een ander spoor word uit kostenbesparing hier een eenarmig sein geplaatst. Immers er bestaat hier een snelheidsbeperking, zo zal de machinist die HP1 krijgt op spoor 2 de snelheidsbeperking bij vertrek respecteren tot hij uit het station is vertrokken.
Ook hier zal het uitrijsein altijd Hp2 (twee armen schuin omhoog) tonen, ik zal uitleggen waarom: In Duitsland wordt ook gereden met een Buchfahrplan, hier in staan naast rijrijden, ook waar er hoofdseinen staan, en welke snelheden er gereden mag worden bij het sein Hp1. En het sein Hp1 staat toe dat er met Buchfahrplan-snelheid dit sein voorbij gereden mag worden, altijd.
In het voorbeeld wat jij stelt zou het dus betekenen dat je met 80km/h over een wissel heen zal rijden, die maar voor 40km/h geschikt is. Bij 80km/h zal de trein wel nog net in het spoor blijven maar wel reizigers die omdonderen met alle gevolgen van dien, of een aantal dure modeltreinen door het omvallen beschadigen :-X ;D, maar je je kan je wel voorstellen wat er zal gebeuren met bijvoorbeeld 160km/h.
Verder zijn er nog zaken zoals het aansluitende wisselbereik (letterlijk vertaald uit het Duits, anschliesende Weichenbereich), en vooral waar deze eindigt. Bij een inrijsein eindigt deze bij het volgende hoofdsein, dus dat uitrijsein waar bij jou dus Hp1 in zal staan.

De machinist weet exact hoe lang zijn trein is en zal gewoon op de afstandpaaltjes letten langst de baan.
Eens aan het juiste paaltje gaat hij aan de toegestane snelheid rijden.
Een trein die vertrekt vanaf spoor 1 hoeft bij HP1 hiermede geen rekening te houden en kan gewoon aanzetten tot deze de toegelaten snelheid heeft berijkt.
Dit klopt.

Een ganse uitleg, maar de voorschriften en regelementen zijn nu eenmaal niet simpel.
Klopt ook, maar ik ben benieuwd waar jij deze info vandaan hebt.

Zo zijn in de spoorplanboeken die fabrikanten uitgeven meestal de signalisatie niet juist, waar een eenarmsein mag staan plaatsen zij een tweearmsein, iedereen moet leven nietwaar!.
Mijn inziens is dat dus wel juist 8)

Nog een kleine toevoeging: een wissel word pas gevaarlijk beschouwd als deze tegen de tongen IN word bereden, met de tongen MEE is deze veilig beschouwt.
Dit geldt meer voor handbediende wissels, bij bediende wissels worden de tongen vergrendelt (zeker ook bij hogesnelheidswissels), en is er dus geen gevaar.

Dit is niet bedoeld om je af te branden, maar er zaten zaken tussen die niet geheel strookte met de werkelijkheid. ;) . Het is ook bedoelt voor meer informatie voor andere forumleden die hier graag meer over willen weten.
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Matheus 18

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 28 May 2011, 21:33:46 »
Citaat
Ook hier zal het uitrijsein altijd Hp2 (twee armen schuin omhoog) tonen, ik zal uitleggen waarom: In Duitsland wordt ook gereden met een Buchfahrplan, hier in staan naast rijrijden, ook waar er hoofdseinen staan, en welke snelheden er gereden mag worden bij het sein Hp1. En het sein Hp1 staat toe dat er met Buchfahrplan-snelheid dit sein voorbij gereden mag worden, altijd.
In het voorbeeld wat jij stelt zou het dus betekenen dat je met 80km/h over een wissel heen zal rijden, die maar voor 40km/h geschikt is. Bij 80km/h zal de trein wel nog net in het spoor blijven maar wel reizigers die omdonderen met alle gevolgen van dien, of een aantal dure modeltreinen door het omvallen beschadigen  , maar je je kan je wel voorstellen wat er zal gebeuren met bijvoorbeeld 160km/h.
Verder zijn er nog zaken zoals het aansluitende wisselbereik (letterlijk vertaald uit het Duits, anschliesende Weichenbereich), en vooral waar deze eindigt. Bij een inrijsein eindigt deze bij het volgende hoofdsein, dus dat uitrijsein waar bij jou dus Hp1 in zal staan.

Denk dat hier het misverstandje zit, de trein die spoor twee oprijd doet dit uitermate tegen 40 kmh.
Heefd die opdracht van het inrijsein gekregen, wissel op afbuigen = 40 kmh.
Deze snelheid blijft behouden tot het verlaten van het station, zoals ik meld met de afstandspaaltjes.
Uit kostenbesparing is men op vele plaatsen overgegaan tot eenvoudige seingeving.
Wat betreft het vergrendelen van de wissel is korect, toch geld er naargelang de wisselhoek een snelheidsbeperking.
En soms mag je op koudere dagen naar buiten om een extra wisselklem aan te brengen op het wissel omdat deze meld op het okb dat hij niet vergrendeld is na omlegging.
De machinist word hiervan voor vertrek op de hoogte gesteld met een briefje, weet niet meer de nr. van dit briefje = snelheid op de betreffende wissel 20 kmh, het is dan ook al 36 jaar geleden dat ik seingever was bij de NMBS.

Als je graag leest hoe de vork in de steel steekt.
http://eur-lex.europa.eu/Notice.do?mode=dbl&lang=nl&ihmlang=nl&lng1=nl,de&lng2=bg,cs,da,de,el,en,es,et,fi,fr,hu,it,lt,lv,nl,pl,pt,ro,sk,sl,sv,&val=434517:cs&page=

Johan.
« Laatst bewerkt op: 28 May 2011, 22:02:22 door Matheus 18 »

B.Doorduin

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 28 May 2011, 22:21:33 »
Beste Leo,

Je zou bijna vergeten wat de vraagsteller wilde weten...........

Ik heb al diverse (duitse) armseinen geplaatst met onderaandrijving. Dit is een heel precies werkje, maar het resultaat is mooi. Ik heb al mijn armseinen bij Conrad gekocht, zo ook de aandrijving. Ik zo even niet het artikelnummer maar via de zoekoptie en Viessmann kom je er wel. Ik heb wel enkele keren pech gehad met deze aandrijvingen..... het risico op doorbranden is aanwezig als de aandrijving blijft hangen. Dit is mij nu al 3x overkomen. Gelukkig deed Conrad niet moeilijk en ik kreeg direct een nieuwe, tot 3x toe. Ik ben nu maar heel alert.

Dus, kijk eens bij Conrad

Gr
Bas
Vriendelijke groet
Bas Doorduin

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 28 May 2011, 22:46:53 »
Oeps, inderdaad de vervolgvraag over het hoofd gezien.  :-[

Ik heb eens een bouwpakket in elkaar gezet, maar het is me niet gelukt die te combineren met de Viessmann aandrijving.
Op een of andere manier paste dat niet. Zal vast wel iets op te vinden zijn, maar niet verder naar gekeken.
Heb ook een kant-en-klare uitvoering (sein met aandrijving) en dat heeft altijd prima gewerkt bij mij.

@Johan, o.a. hier heb je het Duitse seinboek. Dan zul je zien dat wat je schrijft niet geheel correct is. Gaat verder denk ik een beetje buiten het bestek van dit draadje.

Huub

Matheus 18

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 28 May 2011, 23:12:58 »
Inderdaad.
Niettegenstaand dat een discutie wel eens intresant kan zijn.
Mijn oprechte excuses aan Leo.

Johan.