Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 15:19:58
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 14:59:47
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 14:46:54
Kortsluiting bij wissels door Spoorloos
Vandaag om 14:09:39
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
  

Auteur Topic: Granitwerk J. Köppl  (gelezen 28878 keer)

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Granitwerk J. Köppl
« Gepost op: 22 mei 2011, 22:00:22 »
De kiel is gelegd en beloofd is beloofd, dus hierbij de eerste foto’s van Granitwerk Josef Köppl, Göttleinsberg.

Maar eerst een kleine introductie van het plan. Het doel is om op twee bakken een Schotterwerk aan een Duitse enkelsporige lijn te bouwen. Het is bedoeld om ingezet te worden bij Fremo-bijeenkomsten, waarbij de aansluiting vanuit een naburig station wordt bediend met enkele (3-6) wagens per keer. Er moet enige restcapaciteit zijn voor het geval er meer wagens komen, maar het is zeker niet de bedoeling dat er hele bloktreinen in verdwijnen.

Het Granitwerk is een variant op een aansluiting die ooit in de groene Hp1 heeft gestaan, die op zijn beurt een variant is op het schotterwerk van Heberndorf (zie >hier< en >hier<). In tegenstelling tot het voorbeeld, komt er bij mij geen schiebebühne; te complex, te gevoelig. Bovendien is het niet de bedoeling om de grote hoeveelheden wagens weg te zetten die het voorbeeld aankon. De sporen op mijn aansluiting zijn daarom gewone kopsporen.

De grootste lengtemaat is 2,4 meter (1,2 m per bak), de breedte uiteraard 50 cm, en de groep heeft B profielen aan de uiteinden. Het hoogteverschil tussen de aansluiting en de vrije baan is ongeveer 2 cm. De vrije baan ligt vlak dat is tenminste de bedoeling  ;)

Nu dan enkele foto’s:







De rails en de bunker zijn provisorisch neergelegd om een indruk te geven van het doel. Die komen later (als ze aan de beurt zijn) nog wel een keer uitgebreid langs.

Oh ja: de planning. Het duurt nog wel even. De volgende stap is schilderen van het hout, daarna kan het hardschuim erin om het landschap vorm te geven (dan worden de voor- en achterwanden ook op maat gezaagd). Pas daarna komt de rails in zicht. Dat schilderen lukt waarschijnlijk volgende week nog wel, maar verder zal het niet snel gaan, want de zomer staat voor de deur. We zullen zien. 
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
Re:Granitwerk J. Köppl
« Reactie #1 Gepost op: 23 mei 2011, 20:13:03 »
Kijk, leuk met wat gebouwen erop. Alleen kaal hout werd een beetje saai ;-)
Is dit het gebouw van je bunker of is dit nog een standin?

dirkjan

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:Granitwerk J. Köppl
« Reactie #2 Gepost op: 23 mei 2011, 21:39:18 »
De bunker is de uiteindelijke, maar nog lang niet af. Het is zelfbouw uit styreen met wat onderdelen uit de knutseldoos. Als ik een stukje verder ben, zal ik er wat meer van laten zien.

Edgar
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

nscargo2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • veiligheidsfunctionaris-LWB Heijmans B.V./Prorail
Re:Granitwerk J. Köppl
« Reactie #3 Gepost op: 23 mei 2011, 23:50:40 »
dit lijkt me ook een leuk draadje om te blijven volgen  (y) , dus bij deze blijf ik deze topic ook met plezier volgen

groet stefan ;)

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:Granitwerk J. Köppl
« Reactie #4 Gepost op: 29 mei 2011, 21:28:20 »
Het weekeinde was weer opgeslokt door andere dingen, maar toch heb ik nog een stapje kunnen maken: de modules staan op poten.



3 paar poten in totaal. In het midden rusten beide modules op 1 paar poten. De bovenkant van het spoor komt straks op 1,30 m



Deze keer heb ik ervoor gekozen de plaat die de poten bij elkaar houdt in de modules te laten vallen en de poten zelf eronder te houden. Bij eerdere modules heb ik dat vaak andersom gedaan, maar dat gaf vaak problemen met de uitwisselbaarheid van poten; die vuren latten zijn vaak zo krom als een hoepel, maar ze zijn wel allemaal anders krom. Hierbij maakt dat minder uit en bovendien kunnen zo beide modules in het midden op 1 paar staan.



Aan de onderkant uiteraard draaipoten om de hoogte bij te kunnen stellen als de vloer niet vlak is. De schoefpoten zitten in een Rampa inschroefmoer. In het verleden heb ik ook wel inslagmoeren gebruikt, maar die vallen er steeds uit. Dit is veel robuster.

Volgend weekeinde weer verder  8)

Groeten
Edgar

10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:Granitwerk J. Köppl
« Reactie #5 Gepost op: 05 augustus 2011, 20:06:57 »
Zo, dat was een lang weekeinde  ;D Nou ja, zomervakantie en meer van dat soort onderbrekingen liggen weer achter me, dus we kunnen weer verder.

Vandaag is 90% van het spoor gemonteerd. Hieronder een fotootje de module met de wissels:

Het railmateriaal is van Tillig. De eerste twee wissels zijn EW5, de derde EW6, beide met een boogstraal van ca. 2 meter. De rest is flexrails, waarbij steeds de dwarsliggers zonder railklemmen ertussen uit zijn gesneden (deze vind ik niet zo fraai). De rails en wissel zijn verbonden met gehalveerde raillasjes (gehalveerd omdat ze anders niet tussen de dwarsliggers met railklemmen passen).

Het spoor op de moduleovergangen is gefixeerd door ze aan messing schoefjes te solderen. Eerst wordt het spoor op proef gelegd en de plaats van de schroefjes tussen de dwarsliggers afgetekend. Dan worden de schroefjes erin gedraaid:


Vervolgens de kop afgezaagd, met een schuifmaat de hoogte gecontroleerd en zo nodig met een tangetje op hoogte gedraaid. Dan de ondergrond insmeren met lijm, spoor erover, en vastsolderen:


Daarna netjes op de bakovergang met een rocozaagje de spoorstaven loszagen en de overgang is klaar.

En dat kun je natuurlijk ook doen met een wissel. Of beter nog: laten doen ;D


Volgende week weer verder hoop ik ;)
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2011, 22:48:34 door Edgar. Reden: typo »
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7185
Re:Granitwerk J. Köppl
« Reactie #6 Gepost op: 05 augustus 2011, 20:29:45 »
Goed bezig!

Die spijkertjes neem ik even op m'n eigen bakken mee.


vrgr Steef
Mvh Steef

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15437
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Granitwerk J. Köppl
« Reactie #7 Gepost op: 05 augustus 2011, 22:21:25 »
Mooi Edgar, je hebt mijn volle aandacht! Die rampa moer is een goed idee, moet ik eens naar kijken waar ik die dingen kopen kan.

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:Granitwerk J. Köppl
« Reactie #8 Gepost op: 05 augustus 2011, 22:30:55 »
Die van mij komen van de Fabory. Daar waren ze wegens de strafheffing op kleine orders niet goedkoop, maar wel te krijgen. En dat laatste gaf dan toch de doorslag  ;)
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15437
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Granitwerk J. Köppl
« Reactie #9 Gepost op: 05 augustus 2011, 22:39:15 »
Oke, dank je! (y)

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1632
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Granitwerk J. Köppl
« Reactie #10 Gepost op: 06 augustus 2011, 15:06:18 »
Net even gekeken , er staat geen prijs bij , en ze gaan per 100 stuks.
Mooi item om gezamelijk in te kopen dus.

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:Granitwerk J. Köppl
« Reactie #11 Gepost op: 06 augustus 2011, 15:57:28 »
Ik heb ze een jaar 4 geleden gekocht. Op een vrijdagmiddag naar de balie gegaan (als de profis al weekend hebben) en er een handvol gekocht. Geen idee of ze nog steeds aan de balie doosjes splitsen. De 'kleine bestellingen toeslag' was een euro of 6, dus dat viel wel mee. 
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:Granitwerk J. Köppl
« Reactie #12 Gepost op: 04 september 2011, 17:27:35 »
Al weer een maand (dus 4 donderdagavondjes*) verder, dus hoogste tijd voor een update.

De laatste sporen zijn nu ook gemonteerd en het landschap is in ruwe vorm aangebracht. Eerst maar eens wat plaatjes.



Het landschap is uit hardschuim platen opgebouwd. De platen zijn op maat gesneden met een mes en met een hete-draadsnijder. De platen zijn vastgelijmd met montagekit. Met name de platen aan de voorzijde zijn iets onder spanning gezet om de boog in het landschap te volgen. Bij het drogen zijn de platen gefixeerd met spelden en spijkertjes. Na het drogen, houdt de kit dit prima op z'n plek.


Het achterste spoor wordt straatspoor, zodat ook vrachtwagens steenslag kunnen komen halen. Het spoor is opgebouwd uit tramprofielen die ik bij weichen walter heb gekocht. Van Zweedse makelij, als ik het goed heb. Eenvoudig te monteren op pertinax stripjes (waarvan ik niet moet vergeten die nog even te isoleren ;) )

De komende klusavonden zullen eerst de bedrading worden afgemonteerd en de wisselstellers geplaatst. Daarna is de aansluiting technisch gereed. Dat is nodig ook, want over 2 maanden moet het inzetbaar zijn.  8)

* klussen lukt bij mij alleen op donderdagavond.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

nscargo2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • veiligheidsfunctionaris-LWB Heijmans B.V./Prorail
Re:Granitwerk J. Köppl
« Reactie #13 Gepost op: 06 september 2011, 02:05:09 »
dit ziet er echt super uit , en slimme aanpak voor een straatspoor  (y), super

groet stefan ;)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15437
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Granitwerk J. Köppl
« Reactie #14 Gepost op: 06 september 2011, 22:13:31 »
Edgar, ik vind 't mooi wat je tot nu toe neergezet hebt. Ben benieuwd wat je er van gaat maken!