Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:24:22
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:22:45
Zoekfunctie ?
door
henk
Vandaag
om 09:18:44
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Pauldg
Vandaag
om 08:58:21
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Pauldg
Vandaag
om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald.
door
Matthijs van Heijningen
Vandaag
om 07:51:56
NS 8400 van Werps
door
MathynK
Vandaag
om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden
door
Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour
door
Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje
door
Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
door
Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
door
Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen
door
willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften
door
Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan
door
cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief?
door
Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken
door
Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange
door
ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715
door
vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0
door
Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Granitwerk J. Köppl
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
6
Omlaag
Auteur
Topic: Granitwerk J. Köppl (gelezen 28813 keer)
Edgar
Offline
Berichten: 4023
Re:Granitwerk J. Köppl
«
Reactie #15 Gepost op:
03 november 2011, 16:37:43 »
Zo, het heeft even geduurd, maar nu dan toch weer een update.
De techniek is inmiddels af. De draden naar het spoor zijn gebundeld en in een manteltje van oud telefoonsnoer weggewerkt en vastgeniet. Een doorgaande draad en meetsnoeren met stekker en bus voor de overgang naar de volgende module zijn eveneens vastgeniet.
Daarnaast is ook de wisselaandrijving aangebracht. De wissels worden met de hand bediend. De Schutzweiche (geen idee wat dat in het nederlands is) en het inrijwissel zijn met sloten vergrendeld om onbevoegde bediening te voorkomen
Om de aansluiting in te kunnen rijden moet eerst de Zugführerschlüssel (treinsleutel?) in het vrije sleutelgat van de Schutzweiche worden geplaatst (da’s het vrije sleutelgat rechts). Als je de sleutel omdraait, kun je het wissel omzetten en de sleutel links van de wisselsteller draaien en uitnemen. Deze sleutel gaat dan in het vrije sleutelgat van het inrijwissel links. Na omdraaien is het wissel om te zetten. Daarmee is de rijweg van de doorgaande baan naar de bunker vrij. Het derde wissel waarbij je kiest tussen de twee laadsporen heeft geen veiligheidsfunctie en is dus zonder sleutel bedienbaar.
Als de trein de aansluiting weer verlaat moeten de wissels weer worden afgesloten. Eerst het inrijwissel, waarna met de sleutel die daarbij vrij komt, de Schutzweiche worden omgezet, waarna de treinbemanning de Zugführerschlüssel weer uit kan nemen en met een gerust hart naar de volgende klus kan.
De wisselvergrendeling is geproduceerd door en gekocht bij Outbus.de
Binnenkort meer!
«
Laatst bewerkt op: 03 november 2011, 16:54:34 door Edgar
»
Gelogd
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan
Granitwerk J. Köppl
.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg
gepimpt
Edgar
Offline
Berichten: 4023
Re:Granitwerk J. Köppl
«
Reactie #16 Gepost op:
03 november 2011, 16:50:58 »
Als toegift voor vandaag de bedieningsinstructie:
Gelogd
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan
Granitwerk J. Köppl
.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg
gepimpt
daan2353
Offline
Berichten: 574
009, da's pas fijn.
Re:Granitwerk J. Köppl
«
Reactie #17 Gepost op:
03 november 2011, 22:08:14 »
Leuk dat je dat detail ook in de modulebakken hebt ingebouwd! Heb het zelf nog nooit gezien. Nou alleen niet de sleutel vergeten als je met de baan op pad gaat.
groet daan.
Gelogd
Edgar
Offline
Berichten: 4023
Re:Granitwerk J. Köppl
«
Reactie #18 Gepost op:
03 november 2011, 22:36:54 »
Het is mij met een andere module inderdaad een keer overkomen.
En daar kom je dan achter als je 500 km van huis de spullen staat op te bouwen... Gelukkig werd ik toen gered door een verenigingslid die daar in de buurt woonde en zelf een smalspoormodulegroep had met dezelfde hoofdsleutel
Gelogd
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan
Granitwerk J. Köppl
.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg
gepimpt
Falkenberg
Offline
Berichten: 3801
Re:Granitwerk J. Köppl
«
Reactie #19 Gepost op:
04 november 2011, 11:40:02 »
Edgar,
Als je nou een van je poten met een slot vergendelt, moet je de sleutel er insteken om de poot los ta maken. Vergeet je de slutel nooit meer bij een Treffen
dirkjan
Gelogd
Edgar
Offline
Berichten: 4023
Re:Granitwerk J. Köppl
«
Reactie #20 Gepost op:
18 november 2011, 21:34:56 »
Het Granitwerk is in modules gemaakt om ermee op stap te kunnen, dus dat zal ik dan maar doen
Voor het transport heb ik kopschotten gemaakt die ervoor zorgen dat de bakken stapelbaar zijn. Waar de bakken niet rechthoekig zijn, is het kopschot voorzien van extra steunen om te zorgen dat het geheel met kopschotten wel rechthoekig is.
Als de modules* stapelbaar zijn, kunnen ze mee op reis:
Het granitwerk staat rechts, links ernaast een stapel met poten, twee dozen rollend materieel en een module van een ander project, ervoor een tweede module van een ander project. De persoonlijke verzorging (kleding, slaapspullen etc.) gaan dan op de bijrijdersstoel. En dan kan het Granitwerk op reis
* striktgenomen is het Granitwerk een module, bestaande uit twee segmenten. Zelf ben ik daar wat slordig in en noem een segment ook module of bak.
Gelogd
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan
Granitwerk J. Köppl
.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg
gepimpt
Gooierhaven
Offline
Berichten: 321
Re:Granitwerk J. Köppl
«
Reactie #21 Gepost op:
18 november 2011, 21:55:06 »
En waar ga je er dan mee naar toe?
Gelogd
Edgar
Offline
Berichten: 4023
Re:Granitwerk J. Köppl
«
Reactie #22 Gepost op:
18 november 2011, 22:32:34 »
Best ver weg, maar dat komt morgen
Gelogd
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan
Granitwerk J. Köppl
.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg
gepimpt
Maurice K
Offline
Berichten: 535
Ooit komt het af....en dan maak ik het weer anders
Re:Granitwerk J. Köppl
«
Reactie #23 Gepost op:
19 november 2011, 06:52:28 »
Belooft ook zeker wat te worden. De start ziet er erg goed uit.
Groet Maurice
Gelogd
Edgar
Offline
Berichten: 4023
Re:Granitwerk J. Köppl
«
Reactie #24 Gepost op:
19 november 2011, 17:38:20 »
Voorafgaand aan de bijeenkomst is het arrangement gepland:
Links slingert de spoorlijn door de gang van een school, in het midden langs de centrale trap en rechts door 4 klaslokalen waar de tussenwanden zijn weggehaald.
Granitwerk Köppl is gepland geheel rechts, gemarkeerd met een blauw ovaal.
Na het uitladen is de module opgebouwd en is het wachten tot het arrangement zover gegroeid is, dat de module op z’n definitieve plek kan worden vastgemaakt.
De naastgelegen module heeft het zelfde eindschot, dus dat sluit mooi aan (jammer alleen dat ik nog geen gras heb aangebracht…).
Daarnaast wordt het zaakje elektrisch gekoppeld via de booster Hier gaat het signaal vanuit de centrale is en wordt het aan de rails in mijn boosterbereik doorgegeven.
Ook worden de Loconetboxen aangebracht waar de Fredi rijregelaars ingeplugd kunnen worden. Meer hierover is te vinden op de Fremo website:
http://www.fremo-net.eu/149.html
Daarna is het zaakje klaar om te gaan rijden. En daar is die dan: de eerste trein!
Gelogd
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan
Granitwerk J. Köppl
.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg
gepimpt
nscargo2008
Offline
Berichten: 954
veiligheidsfunctionaris-LWB Heijmans B.V./Prorail
Re:Granitwerk J. Köppl
«
Reactie #25 Gepost op:
19 november 2011, 19:13:55 »
echt gaaf al die verschillende modules zo aanelkaar gekoppelt
zo is het bouwen van modules wel erg leuk , en kan ook eindeloos doorgaan met meerdere modules aan elkaar te koppelen , SUPER
groet stefan
Gelogd
Falkenberg
Offline
Berichten: 3801
Re:Granitwerk J. Köppl
«
Reactie #26 Gepost op:
19 november 2011, 21:10:11 »
Kijk, Kes en Köppl aan elkaar en bij elkaar in de auto. Kon je nog wel adem halen op de voorstoel die 1000 kilometer?
dirkjan
Gelogd
Edgar
Offline
Berichten: 4023
Re:Granitwerk J. Köppl
«
Reactie #27 Gepost op:
20 november 2011, 15:13:18 »
Het viel me mee, maar dit zijn typisch van die momenten waarop je je een grotere auto wenst
Gelogd
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan
Granitwerk J. Köppl
.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg
gepimpt
Edgar
Offline
Berichten: 4023
Re:Granitwerk J. Köppl
«
Reactie #28 Gepost op:
20 november 2011, 15:31:16 »
Maar ik bouw natuurlijk niet alleen modules om ermee op reis te gaan; er moet ook mee gespeeld worden
Voorafgaand is een dienstregeling gemaakt. Hieronder zie het tijd-weg-diagram van de lijn langs Granitwerk Köppl
In een tijd-wegdiagram worden horizontaal de stations aangegeven, en verticaal de tijd. De schuine lijnen zijn de treinen.
Köppl is de twee-na-laatste locatie van de lijn, de 3e verticale lijn van rechts (verkorting Kpl). In de ochtend wordt de aansluiting rond 10 uur bediend. Dit deel van het tijd-weg-diagram ziet er zo uit:
De bedienende trein heet 4981. Deze komt rond 9:55 bij Köppl aan, sluit zich in de aansluiting op.
Nadat aan de treindienstleider is gemeld dat de wissels vergrendeld zijn, komt de personentrein 3604 langs.
Daarna kan de 4981 met de wagens die niet in Köppl blijven, zijn weg vervolgen (nadat de treindienstleider toestemming heeft gegeven, natuurlijk).
Gelogd
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan
Granitwerk J. Köppl
.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg
gepimpt
Edgar
Offline
Berichten: 4023
Re:Granitwerk J. Köppl
«
Reactie #29 Gepost op:
25 november 2011, 20:04:17 »
Tijdens de inzet kwam er één technisch probleem bovendrijven. De wissels liggen op een omhoog gaande baan, waarbij de laatste wissel voor de lossporen bol ligt. Tegelijkertijd is de bevestiging van de veertongen aan de wisselsteller bij Tillig tamelijk zwak. Door de bolling wordt deze verbinding op trek belast en daar kon die niet tegen. Één wisseltong schoot los van de steller. Die krijg je niet meer terug op z’n plek. Eerst heb ik dit gerepareerd door een draadje door de steller te prutsen en deze aan de wisseltong te solderen. Helaas bleek de stelstang geheel niet bestand tegen de hitte van de soldeerbout, dus daar werd het niet beter van.
Dat was dus geen oplossing. Daarom maar een stukje pertinax genomen, gaatjes geboord, draadjes erdoorheen en als nieuwe stelstang gemonteerd.
Zo kan die weer bewegen en liggen de tongen weer goed aan. (op het plaatje nog niet, want toen was de wisselsteller nog niet gemonteerd, maar nu wel
)
Tot slot nog wat sfeerplaatjes van de bijeenkomst waar het Granitwerk kortgeleden zijn eerste duurtest onderging
:
Om te beginnen een plaatje van het schaduwstation [A]. Hier worden de treinen samengesteld die het arrangement op gaan.
Van daaruit gaat het onder de draad naar St. Olmat (B) Daar wordt de elektrische lok gewisseld voor een stoom- of diesellok.
Na de splitsing komen we in Forsting [C].
Langs Köppl [D]
In Rodaun [E] kruist een elektrische lokaaltram de spoorbaan.
Gelogd
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan
Granitwerk J. Köppl
.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg
gepimpt
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
6
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Granitwerk J. Köppl