Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Wim Vink
Vandaag om 09:22:45
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Pauldg
Vandaag om 08:58:21
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
  

Auteur Topic: Granitwerk J. Köppl  (gelezen 28813 keer)

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:Granitwerk J. Köppl
« Reactie #15 Gepost op: 03 november 2011, 16:37:43 »
Zo, het heeft even geduurd, maar nu dan toch weer een update.



De techniek is inmiddels af. De draden naar het spoor zijn gebundeld en in een manteltje van oud telefoonsnoer weggewerkt en vastgeniet. Een doorgaande draad en meetsnoeren met stekker en bus voor de overgang naar de volgende module zijn eveneens vastgeniet.



Daarnaast is ook de wisselaandrijving aangebracht. De wissels worden met de hand bediend. De Schutzweiche (geen idee wat dat in het nederlands is) en het inrijwissel zijn met sloten vergrendeld om onbevoegde bediening te voorkomen ;)



Om de aansluiting in te kunnen rijden moet eerst de Zugführerschlüssel (treinsleutel?) in het vrije sleutelgat van de Schutzweiche worden geplaatst (da’s het vrije sleutelgat rechts). Als je de sleutel omdraait, kun je het wissel omzetten en de sleutel links van de wisselsteller draaien en uitnemen. Deze sleutel gaat dan in het vrije sleutelgat van het inrijwissel links. Na omdraaien is het wissel om te zetten. Daarmee is de rijweg van de doorgaande baan naar de bunker vrij. Het derde wissel waarbij je kiest tussen de twee laadsporen heeft geen veiligheidsfunctie en is dus zonder sleutel bedienbaar.





Als de trein de aansluiting weer verlaat moeten de wissels weer worden afgesloten. Eerst het inrijwissel, waarna met de sleutel die daarbij vrij komt, de Schutzweiche worden omgezet, waarna de treinbemanning de Zugführerschlüssel weer uit kan nemen en met een gerust hart naar de volgende klus kan.

De wisselvergrendeling is geproduceerd door en gekocht bij Outbus.de

Binnenkort meer!

« Laatst bewerkt op: 03 november 2011, 16:54:34 door Edgar »
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:Granitwerk J. Köppl
« Reactie #16 Gepost op: 03 november 2011, 16:50:58 »
Als toegift voor vandaag de bedieningsinstructie:



10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 574
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re:Granitwerk J. Köppl
« Reactie #17 Gepost op: 03 november 2011, 22:08:14 »
Leuk dat je dat detail ook in de modulebakken hebt ingebouwd! Heb het zelf nog nooit gezien. Nou alleen niet de sleutel vergeten als je met de baan op pad gaat. ;D

groet daan.

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:Granitwerk J. Köppl
« Reactie #18 Gepost op: 03 november 2011, 22:36:54 »
Het is mij met een andere module inderdaad een keer overkomen.  :-[ En daar kom je dan achter als je 500 km van huis de spullen staat op te bouwen... Gelukkig werd ik toen gered door een verenigingslid die daar in de buurt woonde en zelf een smalspoormodulegroep had met dezelfde hoofdsleutel  :P
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re:Granitwerk J. Köppl
« Reactie #19 Gepost op: 04 november 2011, 11:40:02 »
Edgar,

Als je nou een van je poten met een slot vergendelt, moet je de sleutel er insteken om de poot los ta maken. Vergeet je de slutel nooit meer bij een Treffen  ;)

dirkjan

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:Granitwerk J. Köppl
« Reactie #20 Gepost op: 18 november 2011, 21:34:56 »
Het Granitwerk is in modules gemaakt om ermee op stap te kunnen, dus dat zal ik dan maar doen ;)  Voor het transport heb ik kopschotten gemaakt die ervoor zorgen dat de bakken stapelbaar zijn. Waar de bakken niet rechthoekig zijn, is het kopschot voorzien van extra steunen om te zorgen dat het geheel met kopschotten wel rechthoekig is.



Als de modules* stapelbaar zijn, kunnen ze mee op reis:

Het granitwerk staat rechts, links ernaast een stapel met poten, twee dozen rollend materieel en een module van een ander project, ervoor een tweede module van een ander project. De persoonlijke verzorging  (kleding, slaapspullen etc.) gaan dan op de bijrijdersstoel. En dan kan het Granitwerk op reis ;)

* striktgenomen is het Granitwerk een module, bestaande uit twee segmenten. Zelf ben ik daar wat slordig in en noem een segment ook module of bak.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Gooierhaven

  • Offline Offline
  • Berichten: 321
Re:Granitwerk J. Köppl
« Reactie #21 Gepost op: 18 november 2011, 21:55:06 »
En waar ga je er dan mee naar toe?

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:Granitwerk J. Köppl
« Reactie #22 Gepost op: 18 november 2011, 22:32:34 »
Best ver weg, maar dat komt morgen ;)
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Maurice K

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
  • Ooit komt het af....en dan maak ik het weer anders
    • Kleverdam
Re:Granitwerk J. Köppl
« Reactie #23 Gepost op: 19 november 2011, 06:52:28 »
Belooft ook zeker wat te worden. De start ziet er erg goed uit.

Groet Maurice

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:Granitwerk J. Köppl
« Reactie #24 Gepost op: 19 november 2011, 17:38:20 »
Voorafgaand aan de bijeenkomst is het arrangement gepland:


Links slingert de spoorlijn door de gang van een school, in het midden langs de centrale trap en rechts door 4 klaslokalen waar de tussenwanden zijn weggehaald.

Granitwerk Köppl is gepland geheel rechts, gemarkeerd met een blauw ovaal.

Na het uitladen is de module opgebouwd en is het wachten tot het arrangement zover gegroeid is, dat de module op z’n definitieve plek kan worden vastgemaakt.



De naastgelegen module heeft het zelfde eindschot, dus dat sluit mooi aan (jammer alleen dat ik nog geen gras heb aangebracht…).



Daarnaast wordt het zaakje elektrisch gekoppeld via de booster Hier gaat het signaal vanuit de centrale is en wordt het aan de rails in mijn boosterbereik doorgegeven.
Ook worden de Loconetboxen aangebracht waar de Fredi rijregelaars ingeplugd kunnen worden. Meer hierover is te vinden op de Fremo website: http://www.fremo-net.eu/149.html
Daarna is het zaakje klaar om te gaan rijden. En daar is die dan: de eerste trein!


10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

nscargo2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • veiligheidsfunctionaris-LWB Heijmans B.V./Prorail
Re:Granitwerk J. Köppl
« Reactie #25 Gepost op: 19 november 2011, 19:13:55 »
echt gaaf al die verschillende modules zo aanelkaar gekoppelt  (y) zo is het bouwen van modules wel erg leuk , en kan ook eindeloos doorgaan met meerdere modules aan elkaar te koppelen , SUPER

groet stefan ;)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re:Granitwerk J. Köppl
« Reactie #26 Gepost op: 19 november 2011, 21:10:11 »
Kijk, Kes en Köppl aan elkaar en bij elkaar in de auto. Kon je nog wel adem halen op de voorstoel die 1000 kilometer?

dirkjan

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:Granitwerk J. Köppl
« Reactie #27 Gepost op: 20 november 2011, 15:13:18 »
Het viel me mee, maar dit zijn typisch van die momenten waarop je je een grotere auto wenst  ;)
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:Granitwerk J. Köppl
« Reactie #28 Gepost op: 20 november 2011, 15:31:16 »
Maar ik bouw natuurlijk niet alleen modules om ermee op reis te gaan; er moet ook mee gespeeld worden ;)

Voorafgaand is een dienstregeling gemaakt. Hieronder zie het tijd-weg-diagram van de lijn langs Granitwerk Köppl



In een tijd-wegdiagram worden horizontaal de stations aangegeven, en verticaal de tijd. De schuine lijnen zijn de treinen.
Köppl is de twee-na-laatste locatie van de lijn, de 3e verticale lijn van rechts (verkorting Kpl). In de ochtend wordt de aansluiting rond 10 uur bediend. Dit deel van het tijd-weg-diagram ziet er zo uit:



De bedienende trein heet 4981. Deze komt rond 9:55 bij Köppl aan, sluit zich in de aansluiting op.



Nadat aan de treindienstleider is gemeld dat de wissels vergrendeld zijn, komt de personentrein 3604 langs.



Daarna kan de 4981 met de wagens die niet in Köppl blijven, zijn weg vervolgen (nadat de treindienstleider toestemming heeft gegeven, natuurlijk).
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:Granitwerk J. Köppl
« Reactie #29 Gepost op: 25 november 2011, 20:04:17 »
Tijdens de inzet kwam er één technisch probleem bovendrijven. De wissels liggen op een omhoog gaande baan, waarbij de laatste wissel voor de lossporen bol ligt. Tegelijkertijd is de bevestiging van de veertongen aan de wisselsteller bij Tillig tamelijk zwak. Door de bolling wordt deze verbinding op trek belast en daar kon die niet tegen. Één wisseltong schoot los van de steller. Die krijg je niet meer terug op z’n plek. Eerst heb ik dit gerepareerd door een draadje door de steller te prutsen en deze aan de wisseltong te solderen. Helaas bleek de stelstang geheel niet bestand tegen de hitte van de soldeerbout, dus daar werd het niet beter van.

Dat was dus geen oplossing. Daarom maar een stukje pertinax genomen, gaatjes geboord, draadjes erdoorheen en als nieuwe stelstang gemonteerd.



Zo kan die weer bewegen en liggen de tongen weer goed aan. (op het plaatje nog niet, want toen was de wisselsteller nog niet gemonteerd, maar nu wel ;) )

Tot slot nog wat sfeerplaatjes van de bijeenkomst waar het Granitwerk kortgeleden zijn eerste duurtest onderging ;):



Om te beginnen een plaatje van het schaduwstation [A]. Hier worden de treinen samengesteld die het arrangement op gaan.




Van daaruit gaat het onder de draad naar St. Olmat (B) Daar wordt de elektrische lok gewisseld voor een stoom- of diesellok.


Na de splitsing komen we in Forsting [C].


Langs Köppl [D]


In Rodaun [E] kruist een elektrische lokaaltram de spoorbaan.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt