Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door Keska
Vandaag om 18:39:45
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Ronnor
Vandaag om 18:26:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 18:16:38
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 17:50:26
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bellejt
Vandaag om 17:48:47
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 16:32:57
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 16:27:11
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
  

Auteur Topic: Toen en Nu  (gelezen 74110 keer)

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1443
Re: Toen en Nu
« Reactie #165 Gepost op: 20 januari 2017, 13:35:54 »
Hier een paar mooie plaatjes van de van Gent&Loos loods te Eindhoven.
Website http://www.eindhoveninbeeld.com


Vroeger.


Nu.

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1443
Re: Toen en Nu
« Reactie #166 Gepost op: 20 januari 2017, 13:46:57 »
Hier nog een paar mooie plaatjes van de werkplaats te Eindhoven.
Bovenste foto afkomstig van http://www.eindhoveninbeeld.com/


Vroeger toen de Beel en de 2400 serie daar nog reden.


Foto van 05-01-17


Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1443
Re: Toen en Nu
« Reactie #167 Gepost op: 20 januari 2017, 13:51:27 »
Hier nog een paar mooie plaatjes van de werkplaats te Eindhoven.
Bovenste foto afkomstig van http://www.eindhoveninbeeld.com/


Vroeger.


Foto gemaakt op 05-01-17




dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2452
Re: Toen en Nu
« Reactie #168 Gepost op: 20 januari 2017, 13:59:51 »
Mooie vergelijking.
Je ziet de verschillen (ontstaan in de loop der jaren), maar ook de overeenkomsten.
 (y)
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Toen en Nu
« Reactie #169 Gepost op: 20 januari 2017, 15:17:24 »
Verschillen: geen Beelen meer. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1103
    • flickr fotopagina
Re: Toen en Nu
« Reactie #170 Gepost op: 26 mei 2017, 11:26:18 »
Onlangs nog eens in Boekarest (Roemenië) geweest om trams te fotograferen. Door de lage en onregelmatige frequentie van de trams en vooral door het
drukke autoverkeer valt dat niet mee. Vaak kom ik op dezelfde fotopunten uit, waar ik vroeger ook al eens gestaan heb.


De Calea Grivitei in de buurt van het Gara de Nord is zo'n straat, waar ik eerder was. Thans is dit een onderdeel van de eindpuntlus bij het Gara de Nord voor
onder andere lijn 45. Uit sommige huizen groeien inmiddels bomen, een enkel huis is opgeknapt. De foto is van 14 mei 2017.


Een dia van 23 juni 1991 van dezelfde straat. De gemoderniseerde Electroputere vierasser 6161 met aanhangrijtuig 6361 zal als lijn 45 rechtdoor gaan naar het
toenmalige eindpunt General Berthelot.
De hoekhuizen, links en rechts, hebben plaats moeten maken voor de verbreding van de weg. Het eindpunt General Berthelot is allang verdwenen.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1103
    • flickr fotopagina
Re: Toen en Nu
« Reactie #171 Gepost op: 10 juni 2018, 10:44:50 »
Kortgeleden nog eens in Hiroshima (Japan) geweest om de tram te fotograferen.
Probleem met Hiroshima is dat de tram vaak in erg drukke straten rijdt, waardoor er
haast altijd andere weggebruikers pontificaal voor de tram rijden.


Soms lukt het wel om de tram redelijk vrij te krijgen. Beter is om een verkeersluw straatje op te zoeken en daar je geluk te beproeven.
Ik herinnerde me nog dat er een redelijk stil straatje met lage bebouwing was vlak bij het eindpunt Hiroshima Port (eerder Ujina genaamd), waar ik in 1995 had gefotografeerd.


Het straatje in 1995.


Dezelfde straat in 2018.
Een teleurstelling was het wel.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
 
 

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Toen en Nu
« Reactie #172 Gepost op: 10 juni 2018, 13:49:05 »
Als je als eindredacteur voor het Spoorgroep Luxemburg Periodiek actief bent, dan probeer je de veranderingen in het land een beetje bij te houden. 3 voorbeelden van grote verschillen in toen en nu:

Schouweiler, 19 april 2004:


Schouweiler, 16 september 2011:


Bascharage-Sanem, 19 april 2004:


Bascharage-Sanem, 19 augustus 2010:


De spoorlijn Luxemburg - Schouweiler - Pétange is van enkelspoor naar dubbelspoor gegaan om het toegenomen verkeer beter te kunnen verwerken en om goederentreinen van de bochtige lijn Petange - Esch-sur-Alzette - Bettembourg af te halen. Op de lijn liggen voor én na elk station overloopwissels om ten alle tijden op alle sporen te kunnen rijden. ProRail kan daar nog wat van leren...

Om actueel te blijven, 3 plaatjes van het emplacement Bonnevoie, in de stad Luxemburg en vroeger behorend bij de oude werkplaatsen:
Er lagen nog sporen, overgebleven van het goederenvervoer. Hier werden treinen weggezet die even niet meer nodig waren, maar ze hadden geen bovenleiding (16-04-2006):


Da's lastig, dus bovenleiding aangelegd (03-06-2006):


Maar er is een nieuw depot aangelegd met nieuwe opstelsporen, dus deze zijn niet meer nodig (22-09-2012):


Maar ook deze situatie is alweer veranderd (inhoud 'gebouw' in het midden zit nu in het nieuwe depot) en gaat nog verder op de schop want het gebouw geheel links op de laatste foto gaat tegen de vlakte voor een nieuw opstelterrein voor de trams. Wordt dus nog vervolgd!

Groet, Raymond v/d Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1188
Re: Toen en Nu
« Reactie #173 Gepost op: 10 juni 2018, 15:11:35 »
Mooie plaatjes Raymond. Dank daarvoor.

Äddi, Karel.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1682
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Toen en Nu
« Reactie #174 Gepost op: 27 september 2018, 12:24:41 »
Was recentelijk in Veghel en heb thuis nog eens wat oude dia's doorgenomen die ik daar eeder heb gemaakt. Mooie aanleiding voor een toen en nu.


Zomer 1988 is er nog goederenverkeer naar CHV in Veghel. Een tweetal 2400-en passeert met graanwagens de handbediende overweg in de Populierlaan.


Dertig jaar later is er geen treinverkeer meer op de lijn naar Veghel en is de overweg aangewezen als rijksmonument. Op het agrarisch perceel links op de foto is inmiddels een appartementengebouw gebouwd.

Martijn

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1103
    • flickr fotopagina
Re: Toen en Nu
« Reactie #175 Gepost op: 07 november 2018, 15:55:20 »
Een dia van 23 september 1978: de S-Bahn van Warnemünde naar Rostock bij de halte Rostock Marienehe.


Op 28 september 2018 was ik met veel beter weer nog eens bij die halte.

Vanwege de zon en de schaduw kon ik niet hetzelfde standpunt kiezen als in 1978.
Er is toch wel veel veranderd: de reiziger kan droog staan bij regen; de spoorlijn is geëlektrificeerd.
Het materieel is er in mijn ogen uiterlijk niet op vooruit gegaan (al zullen de rijkwaliteiten
van de huidige Talent2 wel beter zijn).
De loods met opschrift Depot 12 herbergt de museumcollectie van de tram (en bus) van Rostock.


Voor de volledigheid nog een dia van de diesellok (118-182).

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

 

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1103
    • flickr fotopagina
Re: Toen en Nu
« Reactie #176 Gepost op: 26 juni 2020, 00:20:54 »
Dit draadje nog maar eens wakker geschud.


Op 23 mei 1983 fotografeerde ik een 2-delige Sprinter bij Vlaardingen West op de spoorlijn naar Hoek van Holland. 


Gisteren geprobeerd om een foto met hetzelfde standpunt te maken. Dat gaat niet; je staat te laag en wordt platgereden door het autoverkeer.
Het vijvertje is verplaatst en er is een onderdoorgang in plaats van een overweg voor het wegverkeer. De flat in de verte is niet verdwenen.
En oh ja, er rijden metrostellen van de RET.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re: Toen en Nu
« Reactie #177 Gepost op: 26 juni 2020, 08:47:36 »
En die flat is lager geworden.  8)
Mooie plaatjes weer Wim! Die spoortuintjes doen zo langzamerhand wel gedateerd aan, terwijl je ze in die tijd toch overal wel tegen kwam.
No dress rehearsel, this is our life.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Toen en Nu
« Reactie #178 Gepost op: 26 juni 2020, 10:57:40 »
Flat lager? Doordat Wim lager staat is de horizon anders.
Volgens mij zijn eerder de bomen daar hoger geworden.

Mooie vergelijken trouwens, dank voor het ophalen.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12332
    • sleutelspoor
Re: Toen en Nu
« Reactie #179 Gepost op: 20 november 2021, 13:01:47 »
Zo'n mooi draadje verdiend weer eens onder de aandacht gebracht te worden. ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.