Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:06:56
Efteling spoorweg gaat elektrisch door CAW
23 april 2024, 23:51:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
23 april 2024, 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
23 april 2024, 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
19 Toen door defender
23 april 2024, 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
23 april 2024, 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
23 april 2024, 15:53:47
  

Auteur Topic: Toen en Nu  (gelezen 74067 keer)

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1443
Re: Toen en Nu
« Reactie #165 Gepost op: 20 januari 2017, 13:35:54 »
Hier een paar mooie plaatjes van de van Gent&Loos loods te Eindhoven.
Website http://www.eindhoveninbeeld.com


Vroeger.


Nu.

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1443
Re: Toen en Nu
« Reactie #166 Gepost op: 20 januari 2017, 13:46:57 »
Hier nog een paar mooie plaatjes van de werkplaats te Eindhoven.
Bovenste foto afkomstig van http://www.eindhoveninbeeld.com/


Vroeger toen de Beel en de 2400 serie daar nog reden.


Foto van 05-01-17


Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1443
Re: Toen en Nu
« Reactie #167 Gepost op: 20 januari 2017, 13:51:27 »
Hier nog een paar mooie plaatjes van de werkplaats te Eindhoven.
Bovenste foto afkomstig van http://www.eindhoveninbeeld.com/


Vroeger.


Foto gemaakt op 05-01-17




dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2452
Re: Toen en Nu
« Reactie #168 Gepost op: 20 januari 2017, 13:59:51 »
Mooie vergelijking.
Je ziet de verschillen (ontstaan in de loop der jaren), maar ook de overeenkomsten.
 (y)
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Toen en Nu
« Reactie #169 Gepost op: 20 januari 2017, 15:17:24 »
Verschillen: geen Beelen meer. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1102
    • flickr fotopagina
Re: Toen en Nu
« Reactie #170 Gepost op: 26 mei 2017, 11:26:18 »
Onlangs nog eens in Boekarest (Roemenië) geweest om trams te fotograferen. Door de lage en onregelmatige frequentie van de trams en vooral door het
drukke autoverkeer valt dat niet mee. Vaak kom ik op dezelfde fotopunten uit, waar ik vroeger ook al eens gestaan heb.


De Calea Grivitei in de buurt van het Gara de Nord is zo'n straat, waar ik eerder was. Thans is dit een onderdeel van de eindpuntlus bij het Gara de Nord voor
onder andere lijn 45. Uit sommige huizen groeien inmiddels bomen, een enkel huis is opgeknapt. De foto is van 14 mei 2017.


Een dia van 23 juni 1991 van dezelfde straat. De gemoderniseerde Electroputere vierasser 6161 met aanhangrijtuig 6361 zal als lijn 45 rechtdoor gaan naar het
toenmalige eindpunt General Berthelot.
De hoekhuizen, links en rechts, hebben plaats moeten maken voor de verbreding van de weg. Het eindpunt General Berthelot is allang verdwenen.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1102
    • flickr fotopagina
Re: Toen en Nu
« Reactie #171 Gepost op: 10 juni 2018, 10:44:50 »
Kortgeleden nog eens in Hiroshima (Japan) geweest om de tram te fotograferen.
Probleem met Hiroshima is dat de tram vaak in erg drukke straten rijdt, waardoor er
haast altijd andere weggebruikers pontificaal voor de tram rijden.


Soms lukt het wel om de tram redelijk vrij te krijgen. Beter is om een verkeersluw straatje op te zoeken en daar je geluk te beproeven.
Ik herinnerde me nog dat er een redelijk stil straatje met lage bebouwing was vlak bij het eindpunt Hiroshima Port (eerder Ujina genaamd), waar ik in 1995 had gefotografeerd.


Het straatje in 1995.


Dezelfde straat in 2018.
Een teleurstelling was het wel.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
 
 

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Toen en Nu
« Reactie #172 Gepost op: 10 juni 2018, 13:49:05 »
Als je als eindredacteur voor het Spoorgroep Luxemburg Periodiek actief bent, dan probeer je de veranderingen in het land een beetje bij te houden. 3 voorbeelden van grote verschillen in toen en nu:

Schouweiler, 19 april 2004:


Schouweiler, 16 september 2011:


Bascharage-Sanem, 19 april 2004:


Bascharage-Sanem, 19 augustus 2010:


De spoorlijn Luxemburg - Schouweiler - Pétange is van enkelspoor naar dubbelspoor gegaan om het toegenomen verkeer beter te kunnen verwerken en om goederentreinen van de bochtige lijn Petange - Esch-sur-Alzette - Bettembourg af te halen. Op de lijn liggen voor én na elk station overloopwissels om ten alle tijden op alle sporen te kunnen rijden. ProRail kan daar nog wat van leren...

Om actueel te blijven, 3 plaatjes van het emplacement Bonnevoie, in de stad Luxemburg en vroeger behorend bij de oude werkplaatsen:
Er lagen nog sporen, overgebleven van het goederenvervoer. Hier werden treinen weggezet die even niet meer nodig waren, maar ze hadden geen bovenleiding (16-04-2006):


Da's lastig, dus bovenleiding aangelegd (03-06-2006):


Maar er is een nieuw depot aangelegd met nieuwe opstelsporen, dus deze zijn niet meer nodig (22-09-2012):


Maar ook deze situatie is alweer veranderd (inhoud 'gebouw' in het midden zit nu in het nieuwe depot) en gaat nog verder op de schop want het gebouw geheel links op de laatste foto gaat tegen de vlakte voor een nieuw opstelterrein voor de trams. Wordt dus nog vervolgd!

Groet, Raymond v/d Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1187
Re: Toen en Nu
« Reactie #173 Gepost op: 10 juni 2018, 15:11:35 »
Mooie plaatjes Raymond. Dank daarvoor.

Äddi, Karel.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1682
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Toen en Nu
« Reactie #174 Gepost op: 27 september 2018, 12:24:41 »
Was recentelijk in Veghel en heb thuis nog eens wat oude dia's doorgenomen die ik daar eeder heb gemaakt. Mooie aanleiding voor een toen en nu.


Zomer 1988 is er nog goederenverkeer naar CHV in Veghel. Een tweetal 2400-en passeert met graanwagens de handbediende overweg in de Populierlaan.


Dertig jaar later is er geen treinverkeer meer op de lijn naar Veghel en is de overweg aangewezen als rijksmonument. Op het agrarisch perceel links op de foto is inmiddels een appartementengebouw gebouwd.

Martijn

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1102
    • flickr fotopagina
Re: Toen en Nu
« Reactie #175 Gepost op: 07 november 2018, 15:55:20 »
Een dia van 23 september 1978: de S-Bahn van Warnemünde naar Rostock bij de halte Rostock Marienehe.


Op 28 september 2018 was ik met veel beter weer nog eens bij die halte.

Vanwege de zon en de schaduw kon ik niet hetzelfde standpunt kiezen als in 1978.
Er is toch wel veel veranderd: de reiziger kan droog staan bij regen; de spoorlijn is geëlektrificeerd.
Het materieel is er in mijn ogen uiterlijk niet op vooruit gegaan (al zullen de rijkwaliteiten
van de huidige Talent2 wel beter zijn).
De loods met opschrift Depot 12 herbergt de museumcollectie van de tram (en bus) van Rostock.


Voor de volledigheid nog een dia van de diesellok (118-182).

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

 

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1102
    • flickr fotopagina
Re: Toen en Nu
« Reactie #176 Gepost op: 26 juni 2020, 00:20:54 »
Dit draadje nog maar eens wakker geschud.


Op 23 mei 1983 fotografeerde ik een 2-delige Sprinter bij Vlaardingen West op de spoorlijn naar Hoek van Holland. 


Gisteren geprobeerd om een foto met hetzelfde standpunt te maken. Dat gaat niet; je staat te laag en wordt platgereden door het autoverkeer.
Het vijvertje is verplaatst en er is een onderdoorgang in plaats van een overweg voor het wegverkeer. De flat in de verte is niet verdwenen.
En oh ja, er rijden metrostellen van de RET.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10570
Re: Toen en Nu
« Reactie #177 Gepost op: 26 juni 2020, 08:47:36 »
En die flat is lager geworden.  8)
Mooie plaatjes weer Wim! Die spoortuintjes doen zo langzamerhand wel gedateerd aan, terwijl je ze in die tijd toch overal wel tegen kwam.
No dress rehearsel, this is our life.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3860
Re: Toen en Nu
« Reactie #178 Gepost op: 26 juni 2020, 10:57:40 »
Flat lager? Doordat Wim lager staat is de horizon anders.
Volgens mij zijn eerder de bomen daar hoger geworden.

Mooie vergelijken trouwens, dank voor het ophalen.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12328
    • sleutelspoor
Re: Toen en Nu
« Reactie #179 Gepost op: 20 november 2021, 13:01:47 »
Zo'n mooi draadje verdiend weer eens onder de aandacht gebracht te worden. ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.