Doel:€250.00
Donaties:€107.00

Per saldo:€-143.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-06-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Projekt 083-338 door Lobomotion69
Vandaag om 04:17:54
Modulebaan, waar kun je schaduwstation maken, en andere vragen. door Lobomotion69
Vandaag om 04:08:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:48:05
Artitec / REE 1300, materieelbespreking. door Biesje
Vandaag om 02:07:18
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door klusser
Vandaag om 00:46:31
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
19 juni 2019, 23:50:53
19 Toen door GerardvV
19 juni 2019, 23:41:07
NS sproeitrein in h0 door Thowra
19 juni 2019, 23:23:11
Het Veluws landschap door Hendrik Jan
19 juni 2019, 23:17:53
Marklin 36501 ombouwen met een ESU 54610 decoder. door Jan-Peter
19 juni 2019, 23:09:09
MB-module "Dolce far N-te" door Hendrik Jan
19 juni 2019, 23:07:31
Austria Express D 217 door nighttrain1
19 juni 2019, 22:23:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Pinkelpa
19 juni 2019, 22:13:25
Backer & Rueb in LGB II..... door Scratchbuilt
19 juni 2019, 22:09:29
Guarda, of hoe Google Earth me ideeën geeft.. door Edsko Hekman
19 juni 2019, 22:07:14
Viessmann waterkraan door NL-modelspoor
19 juni 2019, 22:06:46
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door Benrail
19 juni 2019, 21:59:28
Raadplaatje door Rick
19 juni 2019, 21:53:05
Falkensteiner bockerl door Krokodil68
19 juni 2019, 21:37:09
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
19 juni 2019, 21:23:42
Intellibox IR 60 550, hoe te updaten? door Peter Spruit
19 juni 2019, 21:01:00
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
19 juni 2019, 20:45:48
Ombouwen DC --> AC door Fritsprt
19 juni 2019, 20:45:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
19 juni 2019, 20:19:18
NS 8100 in Spoor-1 door FritsT
19 juni 2019, 20:18:59
GATX zans knikketelwagon H0 door W. Thomas
19 juni 2019, 20:06:12
Roco Fccpps door NL-modelspoor
19 juni 2019, 19:55:21
NS modelbaan Hoekdam H0 door Wim Vink
19 juni 2019, 19:44:38
Modelbaan, nog zonder naam ..... door RobVille
19 juni 2019, 16:23:12
Helix in baanplan door Remunj
19 juni 2019, 16:06:47
  

Auteur Topic: Toen en Nu  (gelezen 48990 keer)

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: Toen en Nu
« Reactie #165 Gepost op: 20 januari 2017, 13:35:54 »
Hier een paar mooie plaatjes van de van Gent&Loos loods te Eindhoven.
Website http://www.eindhoveninbeeld.com


Vroeger.


Nu.

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: Toen en Nu
« Reactie #166 Gepost op: 20 januari 2017, 13:46:57 »
Hier nog een paar mooie plaatjes van de werkplaats te Eindhoven.
Bovenste foto afkomstig van http://www.eindhoveninbeeld.com/


Vroeger toen de Beel en de 2400 serie daar nog reden.


Foto van 05-01-17


Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: Toen en Nu
« Reactie #167 Gepost op: 20 januari 2017, 13:51:27 »
Hier nog een paar mooie plaatjes van de werkplaats te Eindhoven.
Bovenste foto afkomstig van http://www.eindhoveninbeeld.com/


Vroeger.


Foto gemaakt op 05-01-17




dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 1881
Re: Toen en Nu
« Reactie #168 Gepost op: 20 januari 2017, 13:59:51 »
Mooie vergelijking.
Je ziet de verschillen (ontstaan in de loop der jaren), maar ook de overeenkomsten.
 (y)
Niels

Peter Korsten

  • Team systeembeheer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8589
Re: Toen en Nu
« Reactie #169 Gepost op: 20 januari 2017, 15:17:24 »
Verschillen: geen Beelen meer. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 604
    • flickr fotopagina
Re: Toen en Nu
« Reactie #170 Gepost op: 26 mei 2017, 11:26:18 »
Onlangs nog eens in Boekarest (Roemenië) geweest om trams te fotograferen. Door de lage en onregelmatige frequentie van de trams en vooral door het
drukke autoverkeer valt dat niet mee. Vaak kom ik op dezelfde fotopunten uit, waar ik vroeger ook al eens gestaan heb.


De Calea Grivitei in de buurt van het Gara de Nord is zo'n straat, waar ik eerder was. Thans is dit een onderdeel van de eindpuntlus bij het Gara de Nord voor
onder andere lijn 45. Uit sommige huizen groeien inmiddels bomen, een enkel huis is opgeknapt. De foto is van 14 mei 2017.


Een dia van 23 juni 1991 van dezelfde straat. De gemoderniseerde Electroputere vierasser 6161 met aanhangrijtuig 6361 zal als lijn 45 rechtdoor gaan naar het
toenmalige eindpunt General Berthelot.
De hoekhuizen, links en rechts, hebben plaats moeten maken voor de verbreding van de weg. Het eindpunt General Berthelot is allang verdwenen.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 604
    • flickr fotopagina
Re: Toen en Nu
« Reactie #171 Gepost op: 10 juni 2018, 10:44:50 »
Kortgeleden nog eens in Hiroshima (Japan) geweest om de tram te fotograferen.
Probleem met Hiroshima is dat de tram vaak in erg drukke straten rijdt, waardoor er
haast altijd andere weggebruikers pontificaal voor de tram rijden.


Soms lukt het wel om de tram redelijk vrij te krijgen. Beter is om een verkeersluw straatje op te zoeken en daar je geluk te beproeven.
Ik herinnerde me nog dat er een redelijk stil straatje met lage bebouwing was vlak bij het eindpunt Hiroshima Port (eerder Ujina genaamd), waar ik in 1995 had gefotografeerd.


Het straatje in 1995.


Dezelfde straat in 2018.
Een teleurstelling was het wel.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
 
 

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Toen en Nu
« Reactie #172 Gepost op: 10 juni 2018, 13:49:05 »
Als je als eindredacteur voor het Spoorgroep Luxemburg Periodiek actief bent, dan probeer je de veranderingen in het land een beetje bij te houden. 3 voorbeelden van grote verschillen in toen en nu:

Schouweiler, 19 april 2004:


Schouweiler, 16 september 2011:


Bascharage-Sanem, 19 april 2004:


Bascharage-Sanem, 19 augustus 2010:


De spoorlijn Luxemburg - Schouweiler - Pétange is van enkelspoor naar dubbelspoor gegaan om het toegenomen verkeer beter te kunnen verwerken en om goederentreinen van de bochtige lijn Petange - Esch-sur-Alzette - Bettembourg af te halen. Op de lijn liggen voor én na elk station overloopwissels om ten alle tijden op alle sporen te kunnen rijden. ProRail kan daar nog wat van leren...

Om actueel te blijven, 3 plaatjes van het emplacement Bonnevoie, in de stad Luxemburg en vroeger behorend bij de oude werkplaatsen:
Er lagen nog sporen, overgebleven van het goederenvervoer. Hier werden treinen weggezet die even niet meer nodig waren, maar ze hadden geen bovenleiding (16-04-2006):


Da's lastig, dus bovenleiding aangelegd (03-06-2006):


Maar er is een nieuw depot aangelegd met nieuwe opstelsporen, dus deze zijn niet meer nodig (22-09-2012):


Maar ook deze situatie is alweer veranderd (inhoud 'gebouw' in het midden zit nu in het nieuwe depot) en gaat nog verder op de schop want het gebouw geheel links op de laatste foto gaat tegen de vlakte voor een nieuw opstelterrein voor de trams. Wordt dus nog vervolgd!

Groet, Raymond v/d Hoven

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 320
Re: Toen en Nu
« Reactie #173 Gepost op: 10 juni 2018, 15:11:35 »
Mooie plaatjes Raymond. Dank daarvoor.

Äddi, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een modelbaan in spoor 0.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 970
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Toen en Nu
« Reactie #174 Gepost op: 27 september 2018, 12:24:41 »
Was recentelijk in Veghel en heb thuis nog eens wat oude dia's doorgenomen die ik daar eeder heb gemaakt. Mooie aanleiding voor een toen en nu.


Zomer 1988 is er nog goederenverkeer naar CHV in Veghel. Een tweetal 2400-en passeert met graanwagens de handbediende overweg in de Populierlaan.


Dertig jaar later is er geen treinverkeer meer op de lijn naar Veghel en is de overweg aangewezen als rijksmonument. Op het agrarisch perceel links op de foto is inmiddels een appartementengebouw gebouwd.

Martijn

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 604
    • flickr fotopagina
Re: Toen en Nu
« Reactie #175 Gepost op: 07 november 2018, 15:55:20 »
Een dia van 23 september 1978: de S-Bahn van Warnemünde naar Rostock bij de halte Rostock Marienehe.


Op 28 september 2018 was ik met veel beter weer nog eens bij die halte.

Vanwege de zon en de schaduw kon ik niet hetzelfde standpunt kiezen als in 1978.
Er is toch wel veel veranderd: de reiziger kan droog staan bij regen; de spoorlijn is geëlektrificeerd.
Het materieel is er in mijn ogen uiterlijk niet op vooruit gegaan (al zullen de rijkwaliteiten
van de huidige Talent2 wel beter zijn).
De loods met opschrift Depot 12 herbergt de museumcollectie van de tram (en bus) van Rostock.


Voor de volledigheid nog een dia van de diesellok (118-182).

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent