Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 00:58:06
verlichting inbouwen voor beginners door meino
Vandaag om 00:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hatsune Miku
23 October 2025, 23:15:04
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
23 October 2025, 22:57:52
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Hasenwald
23 October 2025, 22:17:34
Artitec 6300 door ModelWessel
23 October 2025, 22:11:28
roco kraan 40108 adres wijzigen door jerrytrein
23 October 2025, 21:53:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door henk
23 October 2025, 21:46:50
Raadplaatje door Hatsune Miku
23 October 2025, 21:28:22
De Projecten van RetroJack door DJV
23 October 2025, 21:17:10
Configureren van YD8116 via web browser door reinderlf
23 October 2025, 21:16:42
Fleischmania Nostalgia door RetroJack
23 October 2025, 20:41:52
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door richardvandijk
23 October 2025, 20:03:33
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
23 October 2025, 19:33:38
marklin 3756 verlichting door bellejt
23 October 2025, 19:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
23 October 2025, 19:19:57
Digitaliseren Trix V 120 door Overet
23 October 2025, 18:57:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Peter Kleton
23 October 2025, 18:55:19
Omgeving Frankfurt am Main door reMARKable
23 October 2025, 18:37:50
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
23 October 2025, 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
23 October 2025, 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
23 October 2025, 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
23 October 2025, 14:49:15
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
23 October 2025, 14:41:44
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
23 October 2025, 13:19:04
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
23 October 2025, 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
23 October 2025, 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
23 October 2025, 13:02:28
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
23 October 2025, 12:43:16
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
23 October 2025, 11:25:49
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6  (gelezen 17167 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #45 Gepost op: 16 May 2011, 22:57:27 »
Misschien heb je hier iets aan...



Bron: Waldorp.

Grtzz,

Karst

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3533
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #46 Gepost op: 17 May 2011, 10:21:36 »
@ Gert,

Het lijkt inderdaad raar, het machinistenhuis is er later opgezet nadat de loc omgebouwd
werd van een loc+tender naar tenderloc, dit heeft ook zijn invloed gehad op het
loopwiel wat er om die reden ook ondergeplaatst is.

@ Ronald,

Klopt precies  ;D

@ Karst,

Bedankt voor de opload, deze is een stuk groter dan het kopietje waarmee ik werk.
Dat is overigens precies het zelfde maar nu kan ik gemakkelijk zien dat de hoogte van
de ketel en water/kolenkast gelijk is. Top  (y)

Er komt dus even 2mm bij de water/kolenkast op en dan is de hoogte gelijk aan de
ketel. Voor de veiligheden heb ik de originelen van Sango nog en die doen het denk ik
ook wel goed, ik moet ze alleen nog even solderen en klaarmaken voor montage.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #47 Gepost op: 17 May 2011, 11:15:12 »
Hoi,

De staande gietdelen van de veiligheid heb ik ook nog origineel Philo voor je. Alleen de hendel en veer naar het machinistenhuis moet je zelf maken.

Grtzz,

Karst

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3533
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #48 Gepost op: 18 May 2011, 10:25:50 »
Ik heb gister nog wat plaatjes in de inbox gevonden van de
loc zoals deze voor haar verbouwing naar tenderloc door het leven ging.



Zo zie ik ook wat er achter de waterkasten schuilgaat, voor zover dit op de loc
komt te zitten, want zien doe je het toch niet.



Gister de waterkasten verhoogd met 2mm en ook direct maar de vulopeningen voor
het water er op gezet, daarvoor moet ik nog een messing handel maken om deze te
kunnen openen. Evenals dat de zijkant van de waterkast nog bijgewerkt moet worden
met de vijl want die is toch niet helemaal vlak zie ik nu.



De zijkant welke nu wel beter overeenkomt met het origineel, het frame lijkt gebogen maar dat is omdat de
achterzijde niet vast zit.



Het begint er steeds meer op te lijken  :)

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #49 Gepost op: 18 May 2011, 11:48:13 »
Leuk om de evolutie van een 8400 te zien. Ik dacht eerst dat de acterste drijfas met de verbouwing tot tenderloc naar voren was geplaatst, dus niet.

Het model smoelt nu veel beter met de verhoogde waterkasten, alleen is het nu wel erg duidelijk dat de dom te klein is.

mvg,
Rick

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11724
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #50 Gepost op: 18 May 2011, 11:56:06 »
Is de dom te klein, of is de schoorsteen te lang?

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #51 Gepost op: 18 May 2011, 12:17:06 »
Beide volgens mij. Op de tekening komt de vaasdom net boven de cabine uit, en de onderkant van de schoorsteenkrans is een stukje daar boven. De dom op het model is duidelijk lager dan het dak, en de schoorsteen is een stukje te hoog volgens mij. Robbert Jan toonde even terug ook al de loc met de dom van een 5500, en dat komt beter in de buurt. Alleen hij kan uitslag geven, want hij kan het model opmeten.

mvg,
Rick

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3533
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #52 Gepost op: 18 May 2011, 12:53:49 »


Oordeel zelf, 2mm van de schoorsteen af gehaald, let niet op de rare kronkel op
de foto, dat zit hem in het toestel niet in de schoorsteen.

Gr.

Robbert Jan.
« Laatst bewerkt op: 19 May 2011, 11:18:52 door RobbertJan. Reden: Juist, wel een foto toevoegen! »
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5