Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 01:00:04
Piko 2025 door Mischa
08 July 2025, 23:24:40
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Quinzeedied
08 July 2025, 23:17:56
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
08 July 2025, 23:17:25
Omnummeren Piko 2901 (BR 186) door Traxx
08 July 2025, 23:15:21
Sfeer op je modelbaan door sneek
08 July 2025, 23:05:29
Interessante youtube filmpjes voor het BNLS Kanaal? door Longtall203
08 July 2025, 22:11:33
Yet Another Servo Decoder door bask185
08 July 2025, 22:05:33
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Mar-Cas
08 July 2025, 21:48:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
08 July 2025, 20:57:31
Een nieuw begin door bask185
08 July 2025, 20:38:46
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 July 2025, 20:06:47
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
08 July 2025, 18:58:24
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
08 July 2025, 18:46:10
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
08 July 2025, 18:45:25
Roco 290 digtaliseren door Herb73
08 July 2025, 18:20:20
betreft de YD7001 door Ben
08 July 2025, 18:17:43
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
08 July 2025, 17:53:54
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
08 July 2025, 17:43:37
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 July 2025, 17:22:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
08 July 2025, 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
08 July 2025, 17:16:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
08 July 2025, 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
08 July 2025, 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
08 July 2025, 16:20:42
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
08 July 2025, 15:01:14
20 jaar BNLS door MOVisser
08 July 2025, 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
08 July 2025, 14:34:32
Roco Plan T door NL-modelspoor
08 July 2025, 11:41:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
08 July 2025, 11:03:36
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6  (gelezen 16677 keer)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3525
  • Mcn NSR Groningen.
BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Gepost op: 08 May 2011, 13:23:33 »
Het zat er wel aan te komen dat het projectje geraden zou worden op
basis van een paar foto's die ik geplaatst had, dus bij deze maar zijn
eigen topic om het allemaal overzichtelijk te houden.

Hiermee begon het allemaal:



Een Japans model van een B-6 locomotief welke op Mp werd aangeboden.
En daar zag ik wel brood in omdat het mij direct aan een NS 8400 deed denken,
althand in grote lijnen want de verschillen zijn desondanks groot.



Hoewel er dingetjes zijn die niet geheel kloppen o.a. de afstand tussen de
middelste en achterse gekoppelde as, welke bijna tegen elkaar moesten zitten.
Wat dat ook zou inhouden dat de achterste loopas ook naar voren zou moeten
worden geplaatst.

Iets wat wel redelijk te doen is door het frame in te korten tussen de beide assen.
Maar zover ben ik er nog niet mee, ik wil eerst eens kijken wat de beste optie's zijn
wat betreft de nieuwe opbouw met alle klinknageltjes en de complete ketel + rookkast
welke eigenlijk niet geschikt is en zal nieuw gebouwd moeten worden.

En uiteindelijk moet het zoiets gaan worden:


(c) spoorwegarchief, van Flickr.com gevonden via Google afbeeldingen.

Ik heb tevens 4 hoge resolutie foto's van het Utrechts Archief voor de details  (y)

Gr.

Robbert Jan.
« Laatst bewerkt op: 08 May 2011, 13:27:39 door RobbertJan »
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3525
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #1 Gepost op: 08 May 2011, 15:13:42 »
En na wat meet -en rekenwerk op basis van de tekening uit "onze nederlandse locomtieven"
kom ik op de volgende opstelling, daarbij moet het frame bijna 6mm ingekort worden,
evenals de koppelstang.



Maar dan klopt de afstand van de voorste as ook nog niet, als ik deze op basis van
de extra 3mm van de achterste as zou opstellen komt deze op 25,2mm vanaf de
middelste as te staan en de achterste as op 15,8.

Dat is als ik het echt goed zou willen doen, wat inhoud dat ik ook net zo goed een
nieuw frame kan maken inclusief een passend setje koppelstangen.

Heb ik weer wat om over na te denken.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #2 Gepost op: 08 May 2011, 15:21:51 »
och, als straks het algemene beeld klopt kun je je best wat gerommel permitteren...

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3525
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #3 Gepost op: 08 May 2011, 15:37:06 »
In zekere zin zal het niet eens direct opvallen gezien de afstanden
tussen de assen wel zijn aangepast om dichter bij het origineel te komen.

Dat dan de afstand tussen de voorste en middelste as niet conform tekening
is dat laat ik wel schieten, zolang de achterste as maar korter op zijn
voorganger zit ben ik al tevreden.

De koppelstang zelf is makkelijk in te korten, en gelukkig na een klein proefje
ook nog een goed te solderen dus daar verwacht ik ook geen probleem, gewoon
5,85mm er tussenuit halen, gelijk aan het frame.

Ik ga het frame maar eens aftekenen en dan de zaag er in om alvorens de
rest met de freesbank na te bewerken tot de precieze maat.
Intern moet het frame daarna wel weer verstevigd worden maar dat kan al
snel met een stukje messing buis of een ander profieltje.

Ik kom er z.s.m. weer op terug we mogen eerst nog even aan de arbeid vandaag.
Als er nog dingen zijn die ik wel over het hoofd zie dan hoor ik die graag, heel graag!

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11639
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #4 Gepost op: 08 May 2011, 19:51:33 »
(c) spoorwegarchief, van Flickr.com gevonden via Google afbeeldingen.

 ;D Geniaal, zo zie ik graag dat mijn collectie gebruikt wordt. Ben heel benieuwd naar het eindresultaat!

Eelco

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #5 Gepost op: 08 May 2011, 20:50:14 »
Dat ie nou uitgerekend een model kiest waar een kit van beschikbaar is. :)

Ben benieuwd wat je erban gaat bakken!
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3525
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #6 Gepost op: 08 May 2011, 22:12:44 »
Ik had de foto's al eerder bekeken maar nu kwam deze mooi van pas.
Met de hoge resolutie platen van het UA moet ik wel een heel eind kunnen komen.

Ik wist overigens wel dat Werps deze kit heeft, op Rail heb ik nog even uitgebreid
staan kijken bij de vitrine.

Morgen gaat de zaag er in en zal het frame ingekort worden. Daarna komt het
loopwiel nog aan bod gezien deze binnen het frame gesitueerd is en net er buiten zoals nu.

Gr.

Robbert Jan.
« Laatst bewerkt op: 09 May 2011, 10:01:42 door RobbertJan »
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #7 Gepost op: 08 May 2011, 23:02:47 »
Hoi Robbert Jan
leuk plan
een vraagje wat moet je met die pollepel dan ???
en zelf pielen is veel leuker dan een kant en klaar kitje toch?
gr Jan

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3525
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #8 Gepost op: 08 May 2011, 23:27:37 »
Een foutje van de t-9 tekstaanvulling maar ik heb het hersteld.

Maar gelijk heb je door te stellen dat het leuker is om er zelf iets
van te maken i.p.v. een kit samen te bouwen.
Het zit hem dan natuurlijk in de uitdaging om hetgeen zo goed
mogelijk om te bouwen.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4212
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #9 Gepost op: 09 May 2011, 08:54:25 »
Inventief Robbert Jan, van een Jap een NS 8400 maken. Leuk!
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3525
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #10 Gepost op: 09 May 2011, 10:48:04 »
Bedankt Gert!

Ik ben zojuist begonnen met het doorzagen van het frame, daar zat nog een beetje ongewilde
spanning in waardoor de frameplaten aan de achterzijde naar buiten gingen staan.

Maar gelukkig is het frame compleet van messing, evenals het busje met schroefdraad wat
als versteviging diend, dus ik kan alles weer "zoals het zat" solderen.
Wat dan inhoud dat ook de afdekplaat onder het frame welke de lagerblokken opsluit weer
kan worden hergebruikt, maar wel in aangepaste vorm gezien de uitsparing voor het
tandwiel op de achterste as.

Foto's maar ik in de loop als ik er aan denk, ik post ze strakjes wel even, eerst eens lekker bakken.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3525
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #11 Gepost op: 09 May 2011, 13:41:53 »
Plaatjes, met een verhaaltje  ;D



Allereerst de frameplaten afgetekend, er moet 5,8mm uitgehaald worden om zo
het juiste optische effect te krijgen. Het grote ronde gat in het frame is de plaats
waar een messing busje zat gesoldeerd voor de versteviging van het frame en
de bevestiging van de bodemplaat.



Na het zagen de freesbank opgetuigd en de framedelen netjes gefreesd om ze
daarna strak te kunnen solderen.



En dan heb je 2 framedelen en een messing busje wat ik er weer tussen soldeer voor
de stevigheid en het ook nog goed kunnen bevestigen van de bodemplaat met 2 schroefjes.



Alles netjes ingeklemd, maar het is niet gesoldeerd in deze klem gezien de klem alle
warmte wegneemd van het werkstuk. Dus als vervanging een ander klein soldeerklemmetje
genomen, penbrander er bij, fosforzuur en 2 korte stukjes soldeer, even warm maken en klaar!





En een beste lading fosforzuur geeft een mooie strakke en stevige soldeerverbinding.
Alles is netjes volgelopen met soldeer.



En dan de koppelstang, die was te lang en moest ook 5,8mm korter worden gemaakt.
Dat komt dan wel precies omdat je anders problemen krijgt met de afstelling
van de wielen etc. Maar goed, 2 keer meten 1 keer zagen en een hoop vijlen / passen / vijlen later
leverde dat toch een setje koppelstangen op welke netjes de eerste keer deden wat
er van ze verwacht wordt!  (y)





Beide kanten gelijk gemaakt en het loopt lekker! De echte test komt nog met de nieuwe motor
op zijn plek, dan weet ik pas echt of het goed zit, zo ben ik ook met de 6000 de mist in gegaan.
Oh, het loopt mooi zo, helaas met de motor op zijn plek liep het beroerd, maar al doende leert
men dus ik ga er eigenlijk van uit dat dit bijna niet mis kan gaan.  ::)  (even afkloppen)



Het bodemplaatje, ook even aangepast zodat het tandwiel er weer doorheen past.
En een nieuw gaatje geboord voor de bevestiging, past allemaal goed.

Brand maar los  ;D

Gr.

Robbert Jan.





The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #12 Gepost op: 09 May 2011, 16:31:48 »
nou komt tie dan ;D
heel netjes gedaan, kan ook bijna niet mis met zo`n freesmachine
die wil ik ook nog wel eens aanschafen
wat heb jij voor een wielen ? lijken mij mooie voor de 3300 ;D
welke lok loopt nou zo beroerd deze of die 6000?
Gr jan

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3525
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #13 Gepost op: 09 May 2011, 16:42:37 »
Wat voor wielen het zijn, ik heb eigenlijk geen idee, waarschijnlijk iets
uit Japan, maar daarover kan ik verder ook niks vinden.

De 6000 liep overigens beroerd, maar dat is na wat tips en trucs ook verholpen.
Het kwam er op neer dat de as waarop de tandwielkast zit teveel speling had op
de lagerblokken.

Vanmiddag heb ik nog wat dingetjes gedaan, o.a. de cilinderblokken 1,5mm naar beneden
geplaatst zodat de zuigerstang op gelijke hoogte zit met de assen van de drijfwielen.
Daarnaast nog een styreen plaatje gemaakt als voorbeeld voor de voetplaat, zo kan ik
de maten etc straks makkelijk overzetten.

Het eerste wat nu aan bod komt is het loopwiel, welke dus anders gelagerd moet worden.
Maar daarvoor moet ik eerst onderdelen zien te krijgen, o.a. een setje aspotten. (glijlagers)
Ik heb in ieder geval een luchtpomp, lockrikken en nog wat ander spul bij Philotrain besteld
voor de verfraaiing.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #14 Gepost op: 09 May 2011, 18:25:04 »
Dat ie nou uitgerekend een model kiest waar een kit van beschikbaar is. :)
Nou ja.. ik heb het niet bijgehouden, maar ik wacht voor mijn gevoel al bijna 10 jaar op deze kit. Kort na de 5300 stond het 8400 prototype al in de vitrine bij Erwin. Uit pure armoede dan maar een OSM Backer, Sik en oersik bij hem gekocht.

Mooi werk aan het chassis voor jouw 8400 Robbert Jan  (y)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*