Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:17:59
Spelregels 'Raadplaatje' door Gerrit H
Vandaag om 14:53:37
draaistel A.C.M.E. slaaprijtuig loshalen: hoe? door Peter J K
Vandaag om 14:53:07
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door R1954
Vandaag om 14:33:54
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 14:28:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:23:16
ratelende 1300 van Electrotren door Mug
Vandaag om 14:13:22
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:00:15
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:58:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:38:23
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 13:33:20
DR buffetrijtuig verhuist naar Houten door Eric B
Vandaag om 13:24:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hendrik Jan
Vandaag om 12:32:34
Extra functie in Zimo MS450P22 door Herb73
Vandaag om 12:05:59
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Reinout van Rees
Vandaag om 11:55:49
VERPLAATST: Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Reinout van Rees
Vandaag om 11:53:08
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Gerrit H
Vandaag om 11:31:37
13 december modelspoorbeurs Houten door maartenvdb
Vandaag om 11:27:56
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door bellejt
Vandaag om 11:17:33
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 11:07:49
Faller Watertoren van de beurs in Gangelt opknappen. door ruudns
Vandaag om 11:05:44
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door Ronald Halma
Vandaag om 10:40:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door aad52
Vandaag om 10:32:51
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:15:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:10:18
Frans loodsje et cetera door Jelmer
Vandaag om 09:59:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 09:28:58
Loc - tenderverbindin Roco S3/6 door Ben
Vandaag om 08:56:38
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door VAM65
Vandaag om 07:47:49
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
09 December 2025, 23:05:43
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6  (gelezen 17364 keer)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #30 Gepost op: 13 May 2011, 06:40:35 »
Daarnaast nog een paar locomotiefkrikken (HSM'ers als op de 6000) die zijn
dus gewoon leverbaar ondanks dat ik tegenstrijdige berichten hoorde.

Die verhalen gingen vlg mij over het SS type. Die is niet leverbaar. Dat is dat opengewerkte type.

Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #31 Gepost op: 13 May 2011, 08:25:07 »
Ik denk dat ze opnieuw in produktie zijn genomen, Karst was ook opeens (tot z'n eigen verrassing) voorzien van een stel opengewerkte krikken.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2627
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #32 Gepost op: 13 May 2011, 09:35:52 »
Ik heb ze vorige week op bestelling binnengekregen van Philotrain; zowel SS- als HSM-type. Gewoon leverbaar dus.

Grtz,
Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3547
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #33 Gepost op: 13 May 2011, 10:16:50 »
Ik heb ze dan omgewisseld met de HSM variant, maar ook ik heb dus SS krikken
voor de 8400 het opengewerkte type. Die zijn kwa uiterlijk ook wel sjiek  (y)

@ Roadster,

De dom op de foto is inderdaad voor de 7700, ik heb deze voor het vergelijken
nog even naast de gelijke dom voor de 5500 gehouden (DJH witmetaal) maar die is zelfs nog groter....

@ Floris,

Ik heb wel intresse, Pb'je is onderweg.

Gr.

Robbert Jan.

The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #34 Gepost op: 13 May 2011, 11:41:50 »
De bouw ziet er veelbelovend uit (y) Ga zo door.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3547
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #35 Gepost op: 13 May 2011, 14:28:06 »
Ik ga zeker door, met vandaag:



Een verbouwde (verlengde) schoorsteen en messing rookkast.



De schoorsteen is alleen nog iets te lang en nu pakweg 20mm hoog, een kleine misrekening
bij het opmeten, ik was de kroon even vergeten.
Hoewel.... dit is de vergelijking met een 5500 dom van DJH, welke in vergelijking met de foto's
dichter bij de grootte van het origineel komt. Een klein dilemma dus.





En onder de loc een setje slepers van fosforbrons, dubbel uitgevoerd voor alle zekerheid.

Gr.

Robbert Jan.
« Laatst bewerkt op: 13 May 2011, 14:46:10 door RobbertJan »
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3547
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #36 Gepost op: 16 May 2011, 10:36:06 »
Gister heb ik voor het gemak de ophanging van de loopas maar eens terug in
het frame gesoldeerd, dan blijft het makkelijker om deze eventueel los te halen.
Beter als een styreen buisje met een schroefje er in welke bij de eerste slag al
kapot gaat.

Dus lekker gesoldeerd, locje weer even testen, loopt niet echt lekker eigenlijk loopt het
gewoon niet zeg maar.

Wat blijkt nou, het tandwiel op de aangedeven as is 3 tandjes door de warmte van de
soldeerbout kwijtgeraakt, ik weet zeker dat ik er niet tegenaan heb gezeten maar een
warmtebron er te dicht bij is dus al voldoende. Dat moet weer hersteld worden dus.

Stap 1 was om de tandjes, wat er van over was nog iets de modelleren, en daarna met
styreen de tand weer op te bouwen. (voelde me net een tandarts die een afgebroken kies
hersteld) Alles gelijmd met Olba en een nacht over laten staan, vanochtend de tanden
weer gemodelleerd, voorlopig funtioneerd het weer, er moet nog wel wat ge-finetuned worden.

Pff, weer een ervaring (onnodig) rijker.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #37 Gepost op: 16 May 2011, 11:32:10 »
Citaat van: RobbertJan
En een voedingspomp, maar die kan ik eigenlijk niet gebruiken.
Ik was in de war met een luchtpomp maar dat wel het type
wat ik op de 1:1 loc aantref, ik heb er één op mijn 5500 zitten maar ik kan daarvan
het artikelnummer niet terugvinden.

Hoi,

ik heb nog een zootje verschillende Philo pompen liggen, ooit uit de surplus voorraad gekocht. 'K zal vanavond even voor je kijken ;)

Mooi gedraaide ketel overigens  8) (y)

Grtzz,

Karst

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #38 Gepost op: 16 May 2011, 19:44:12 »
Hoi,

dit is de pomp die ik voor je zou hebben liggen...





ik dacht dat ik meerdere types had, maar ze blijken allemaal het zelfde  :-\

Grtzz,

Karst

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3547
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #39 Gepost op: 16 May 2011, 20:35:16 »
Hoi Karst, dat is inderdaad wel een gelijkend type en zou dus heel mooi passen.
Nu heb ik ook al even met Floris overleg gehad en die zou er ook 1 meenemen naar
de OHMB dag.

Vandaag de rest van de dag nog wat gerommeld met de aandrijving, die loopt nu
op de decoder netjes, en met de toevoeging van 2 extra slepers heeft de loc nu
op alle 6 wielen stroomafname en dat werkt perfect.



Dus vanmiddag de liniaal en het mes op tafel, styreen lopen snijden voor de diverse
onderdelen en het machinistenhuis, het blijft lastig maar ik ben wel tevreden met het eerste
resultaat.



Ondertussen in de lijmpauze diverse onderdeeltjes op de ketel gesoldeerd, o.a. een afsluitertje
voor de toekomstige pomp en handrailhouders. (die waren over van de 6000  8)  )
De dom en de schoorsteen zitten met een schroefje vanuit de binnenzijde vast.



Van styreen een verenpakketje gemaakt, een aspotje en trapjes. Zo lijkt het direct al anders.
De voorste trapjes zitten behoorlijk ver naar buiten, om zo de leibanen ook vrij baan te geven, die
zitten ook ruim bemeten vanwege de zijdelingse speling op de assen.



In combinatie met een veewagentje, de bufferhoogte klopt!  (y)
Dat was wel even een opluchting, ook de achterkant van het locje klopt kwa hoogte.


Op haar toekomstige werkplek(ken) in de rangeerdienst, want met 45 km/h is de hoofdlijn niet voor
je weggelegd.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Mark Verheulen

  • Offline Offline
  • Berichten: 639
  • Staatsspoor "Kikker"
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #40 Gepost op: 16 May 2011, 20:52:29 »
Is de schoorsteen nog steeds te hoog?

Mvg, Mark

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3547
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #41 Gepost op: 16 May 2011, 21:05:29 »
Ja er zou een 1 á 2 mm afkunnen in vergelijking met de foto's van de loc.
Ik zal morgen eens kijken, lossolderen van de kroon is niet zo'n probleem.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RutgerSHM

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #42 Gepost op: 16 May 2011, 21:40:10 »
Ziet er mooi uit Robbert-Jan, alleen lijkt die dom niet een beetje te klein?

@ Karst, hoeveel van die pompjes heb je liggen? Ik zou er wel 1 voor mijn 7700 willen overnemen als het kan.

Groeten,
Rutger

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #43 Gepost op: 16 May 2011, 21:58:17 »
Umm, Robbert Jan, ik heb het idee dat er iets nog niet helemaal klopt. Als ik zo de foto's bekijk kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de bovenzijden van de waterbakken net zo hoog zitten als de bovenzijde ketel (of misschien hoger; ik kan niet zien welke veiligheid op de ketel staat). Ook de zijkanten van de waterbakken zijn verhoudingsgewijs qua maat groter, hoger dan de maat onderzijde waterbak-bovenzijde rail. 'T scheelt niet veel, maar toch.
Dat zou tegelijk betekenen dat het machinistenhuis er niet meer zo bovenuit steekt, maar meer (voorbeeldgetrouw) achter ketel en waterbakken schuil gaat. Je hebt bij deze loc nl steeds het idee alsof het machinistenhuis er later achteraangeplakt is
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1686
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #44 Gepost op: 16 May 2011, 22:24:25 »
Je hebt bij deze loc nl steeds het idee alsof het machinistenhuis er later achteraangeplakt is

Nou dat klopt anders aardig .
Voor de verbouwing zat op die plaats zo ongeveer de tender.   ;D