Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door ArjanB
Vandaag om 00:20:54
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door SFA
14 July 2025, 23:46:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
14 July 2025, 23:19:54
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
14 July 2025, 23:13:23
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door henk
14 July 2025, 22:48:40
Raadplaatje door Nohome
14 July 2025, 22:43:39
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
14 July 2025, 22:31:05
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Treinbestuurder
14 July 2025, 22:04:45
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 July 2025, 21:07:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
14 July 2025, 20:46:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
14 July 2025, 20:31:02
Een nieuw begin door 741230
14 July 2025, 19:51:26
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
14 July 2025, 19:49:49
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
14 July 2025, 19:23:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
14 July 2025, 19:22:52
Van NS 2439 naar SNCF 62439 door Tedo
14 July 2025, 19:12:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
14 July 2025, 17:37:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
14 July 2025, 17:30:08
Piko 2025 door Duikeend
14 July 2025, 16:59:12
VERPLAATST: Re: Piko 2025 door Duikeend
14 July 2025, 16:57:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
14 July 2025, 16:54:49
VERPLAATST: Klein baantje 1200x1200mm door Duikeend
14 July 2025, 16:40:26
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
14 July 2025, 16:32:42
Klein baantje 1200x1200mm door tijgernootje
14 July 2025, 16:32:07
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
14 July 2025, 15:49:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
14 July 2025, 14:23:39
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6  (gelezen 16691 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10474
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #45 Gepost op: 16 May 2011, 22:57:27 »
Misschien heb je hier iets aan...



Bron: Waldorp.

Grtzz,

Karst

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #46 Gepost op: 17 May 2011, 10:21:36 »
@ Gert,

Het lijkt inderdaad raar, het machinistenhuis is er later opgezet nadat de loc omgebouwd
werd van een loc+tender naar tenderloc, dit heeft ook zijn invloed gehad op het
loopwiel wat er om die reden ook ondergeplaatst is.

@ Ronald,

Klopt precies  ;D

@ Karst,

Bedankt voor de opload, deze is een stuk groter dan het kopietje waarmee ik werk.
Dat is overigens precies het zelfde maar nu kan ik gemakkelijk zien dat de hoogte van
de ketel en water/kolenkast gelijk is. Top  (y)

Er komt dus even 2mm bij de water/kolenkast op en dan is de hoogte gelijk aan de
ketel. Voor de veiligheden heb ik de originelen van Sango nog en die doen het denk ik
ook wel goed, ik moet ze alleen nog even solderen en klaarmaken voor montage.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10474
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #47 Gepost op: 17 May 2011, 11:15:12 »
Hoi,

De staande gietdelen van de veiligheid heb ik ook nog origineel Philo voor je. Alleen de hendel en veer naar het machinistenhuis moet je zelf maken.

Grtzz,

Karst

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #48 Gepost op: 18 May 2011, 10:25:50 »
Ik heb gister nog wat plaatjes in de inbox gevonden van de
loc zoals deze voor haar verbouwing naar tenderloc door het leven ging.



Zo zie ik ook wat er achter de waterkasten schuilgaat, voor zover dit op de loc
komt te zitten, want zien doe je het toch niet.



Gister de waterkasten verhoogd met 2mm en ook direct maar de vulopeningen voor
het water er op gezet, daarvoor moet ik nog een messing handel maken om deze te
kunnen openen. Evenals dat de zijkant van de waterkast nog bijgewerkt moet worden
met de vijl want die is toch niet helemaal vlak zie ik nu.



De zijkant welke nu wel beter overeenkomt met het origineel, het frame lijkt gebogen maar dat is omdat de
achterzijde niet vast zit.



Het begint er steeds meer op te lijken  :)

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #49 Gepost op: 18 May 2011, 11:48:13 »
Leuk om de evolutie van een 8400 te zien. Ik dacht eerst dat de acterste drijfas met de verbouwing tot tenderloc naar voren was geplaatst, dus niet.

Het model smoelt nu veel beter met de verhoogde waterkasten, alleen is het nu wel erg duidelijk dat de dom te klein is.

mvg,
Rick

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #50 Gepost op: 18 May 2011, 11:56:06 »
Is de dom te klein, of is de schoorsteen te lang?

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #51 Gepost op: 18 May 2011, 12:17:06 »
Beide volgens mij. Op de tekening komt de vaasdom net boven de cabine uit, en de onderkant van de schoorsteenkrans is een stukje daar boven. De dom op het model is duidelijk lager dan het dak, en de schoorsteen is een stukje te hoog volgens mij. Robbert Jan toonde even terug ook al de loc met de dom van een 5500, en dat komt beter in de buurt. Alleen hij kan uitslag geven, want hij kan het model opmeten.

mvg,
Rick

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #52 Gepost op: 18 May 2011, 12:53:49 »


Oordeel zelf, 2mm van de schoorsteen af gehaald, let niet op de rare kronkel op
de foto, dat zit hem in het toestel niet in de schoorsteen.

Gr.

Robbert Jan.
« Laatst bewerkt op: 19 May 2011, 11:18:52 door RobbertJan. Reden: Juist, wel een foto toevoegen! »
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5