Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door prutser
Vandaag om 08:08:54
365 "Het is weekend foto's" door puntenglijder
Vandaag om 08:08:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
Vandaag om 07:53:47
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 07:50:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:47:50
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 01:00:04
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Quinzeedied
08 July 2025, 23:17:56
Omnummeren Piko 2901 (BR 186) door Traxx
08 July 2025, 23:15:21
Sfeer op je modelbaan door sneek
08 July 2025, 23:05:29
Interessante youtube filmpjes voor het BNLS Kanaal? door Longtall203
08 July 2025, 22:11:33
Yet Another Servo Decoder door bask185
08 July 2025, 22:05:33
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Mar-Cas
08 July 2025, 21:48:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
08 July 2025, 20:57:31
Een nieuw begin door bask185
08 July 2025, 20:38:46
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 July 2025, 20:06:47
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
08 July 2025, 18:58:24
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
08 July 2025, 18:46:10
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
08 July 2025, 18:45:25
Roco 290 digtaliseren door Herb73
08 July 2025, 18:20:20
betreft de YD7001 door Ben
08 July 2025, 18:17:43
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
08 July 2025, 17:53:54
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
08 July 2025, 17:43:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
08 July 2025, 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
08 July 2025, 17:16:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
08 July 2025, 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
08 July 2025, 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
08 July 2025, 16:20:42
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
08 July 2025, 15:01:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
08 July 2025, 14:34:32
Roco Plan T door NL-modelspoor
08 July 2025, 11:41:48
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6  (gelezen 16678 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10474
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #45 Gepost op: 16 May 2011, 22:57:27 »
Misschien heb je hier iets aan...



Bron: Waldorp.

Grtzz,

Karst

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3525
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #46 Gepost op: 17 May 2011, 10:21:36 »
@ Gert,

Het lijkt inderdaad raar, het machinistenhuis is er later opgezet nadat de loc omgebouwd
werd van een loc+tender naar tenderloc, dit heeft ook zijn invloed gehad op het
loopwiel wat er om die reden ook ondergeplaatst is.

@ Ronald,

Klopt precies  ;D

@ Karst,

Bedankt voor de opload, deze is een stuk groter dan het kopietje waarmee ik werk.
Dat is overigens precies het zelfde maar nu kan ik gemakkelijk zien dat de hoogte van
de ketel en water/kolenkast gelijk is. Top  (y)

Er komt dus even 2mm bij de water/kolenkast op en dan is de hoogte gelijk aan de
ketel. Voor de veiligheden heb ik de originelen van Sango nog en die doen het denk ik
ook wel goed, ik moet ze alleen nog even solderen en klaarmaken voor montage.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10474
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #47 Gepost op: 17 May 2011, 11:15:12 »
Hoi,

De staande gietdelen van de veiligheid heb ik ook nog origineel Philo voor je. Alleen de hendel en veer naar het machinistenhuis moet je zelf maken.

Grtzz,

Karst

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3525
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #48 Gepost op: 18 May 2011, 10:25:50 »
Ik heb gister nog wat plaatjes in de inbox gevonden van de
loc zoals deze voor haar verbouwing naar tenderloc door het leven ging.



Zo zie ik ook wat er achter de waterkasten schuilgaat, voor zover dit op de loc
komt te zitten, want zien doe je het toch niet.



Gister de waterkasten verhoogd met 2mm en ook direct maar de vulopeningen voor
het water er op gezet, daarvoor moet ik nog een messing handel maken om deze te
kunnen openen. Evenals dat de zijkant van de waterkast nog bijgewerkt moet worden
met de vijl want die is toch niet helemaal vlak zie ik nu.



De zijkant welke nu wel beter overeenkomt met het origineel, het frame lijkt gebogen maar dat is omdat de
achterzijde niet vast zit.



Het begint er steeds meer op te lijken  :)

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #49 Gepost op: 18 May 2011, 11:48:13 »
Leuk om de evolutie van een 8400 te zien. Ik dacht eerst dat de acterste drijfas met de verbouwing tot tenderloc naar voren was geplaatst, dus niet.

Het model smoelt nu veel beter met de verhoogde waterkasten, alleen is het nu wel erg duidelijk dat de dom te klein is.

mvg,
Rick

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11639
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #50 Gepost op: 18 May 2011, 11:56:06 »
Is de dom te klein, of is de schoorsteen te lang?

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #51 Gepost op: 18 May 2011, 12:17:06 »
Beide volgens mij. Op de tekening komt de vaasdom net boven de cabine uit, en de onderkant van de schoorsteenkrans is een stukje daar boven. De dom op het model is duidelijk lager dan het dak, en de schoorsteen is een stukje te hoog volgens mij. Robbert Jan toonde even terug ook al de loc met de dom van een 5500, en dat komt beter in de buurt. Alleen hij kan uitslag geven, want hij kan het model opmeten.

mvg,
Rick

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3525
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #52 Gepost op: 18 May 2011, 12:53:49 »


Oordeel zelf, 2mm van de schoorsteen af gehaald, let niet op de rare kronkel op
de foto, dat zit hem in het toestel niet in de schoorsteen.

Gr.

Robbert Jan.
« Laatst bewerkt op: 19 May 2011, 11:18:52 door RobbertJan. Reden: Juist, wel een foto toevoegen! »
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5