Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 1136 van AC naar DC door Bahn-AG
Vandaag om 21:23:21
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 21:19:32
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Michiel2
Vandaag om 20:40:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 20:40:00
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:47:23
CIWL type P door grossraumwagen
Vandaag om 19:43:16
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:31:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door René 4312
Vandaag om 18:56:50
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
  

Auteur Topic: Bruggen-IG: De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel  (gelezen 69260 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #15 Gepost op: 04 May 2011, 23:18:02 »
enneh... schetsplaatjes bekleden met een laagje papier, waar de plaats waar de klinknageltjes moet komen al op is geprint, en dan nageltjes indrukken enzo? Ja dit verhaal weer... http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,23365.msg355433.html#msg355433 meer handwerk, maar scheelt je per saldo misschien tijd ten opzichte van freeswerk.

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #16 Gepost op: 05 May 2011, 00:36:40 »
Goed idee :) :)
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #17 Gepost op: 05 May 2011, 19:51:04 »

Hoe het 1:1 er in een CAD-tekening uitziet:



Hoe het er nu 1:87 uitziet



Closer:



Het T-profiel is 1 bij 1 mm met een lijf- en flensdikte van 0,4 mm. Het klinknagelplaatje circa 2 bij 2 mm.

Wordt (na het weekend pas) vervolgd.
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #18 Gepost op: 05 May 2011, 21:24:05 »

Dat wordt een fraaie brug met zulke details! (y)
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #19 Gepost op: 05 May 2011, 23:40:31 »
Wanneer komt de kit uit? ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #20 Gepost op: 06 May 2011, 20:10:57 »
Laat jij dan een bouwverslag zien ;D?
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Ron H

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #21 Gepost op: 06 May 2011, 22:51:36 »
Leuk! Voor mij een lokaal plaatje, woon er redelijk dichtbij.

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #22 Gepost op: 12 May 2011, 09:54:12 »
Gisteren een dagje wezen frezen, met dit als resultaat:



Zo'n stukje kostte circa 2 uur, maar dat had ik al een een keer eerder gezegd.



Gisteren 3 van deze stukjes gedaan; nog 2 te gaan. Gelukkig zal een behulpzame ziel in Amsterdam dat voor mij door de machine laten maken, hoef ik daarvoor niet nog een keertje op en neer. Mocht er ooit een vervolg komen dan is het zeker: klinknagelplaatjes zullen dan worden geëtst!

Zo vandaag tijd om verder te bouwen. Kijken of we uit dit slappe materiaal (0,5 mm dik) stevige (stijve) hoofdliggers kunnen maken.



Hierbij is het overigens goed oppassen dat ik niet te snel onderdelen aan elkaar plak. Dit als gevolge van  de gekozen bouwconstructie - dwars op elkaar staande liggers in elkaar laten vallen dmv sleuven.

Wordt vervolgt. 
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Marnix van Lit

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #23 Gepost op: 12 May 2011, 11:00:33 »
Dat ziet er super gedetailleerd uit zeg. Super mooi. Wel een hoop werk.

De lange tijdsduur met een frees herken ik wel. Ik gebruik zelf een lage freessnelheid van 5 mm/s en dan duurt een A3 met buitenwanden van Station Meppel zo'n 7 à 8 uur...

Ik ga dit zeker blijven volgen, een erg interessante bouw.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #24 Gepost op: 12 May 2011, 11:03:25 »
5 is ook wel knap langzaam, ik zit standaard op 12 ofzo, met een 0,8mm-freesje. Kan me zo voorstellen dat je met een dunner freesje rustiger aan doet.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4208
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #25 Gepost op: 12 May 2011, 12:00:28 »
Mooi resultaat, is je bouwpakket al compleet? Schetsplaten met 't handje uitsnijden en klinknagels stuk voor stuk induwen gaat overigens nóg langzamer Ted, ik heb een beetje ervaring  ;) .
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #26 Gepost op: 12 May 2011, 20:16:53 »
Gert,

tijdens het bouwen blijkt dat ik hier en daar nog wat klinkplaten extra aan zou kunnen brengen. Misschien doe ik dat ook nog wel. Dus compleet? Over enige tijd weet ik het.

De hoofdbovenligger. In het verticale vlak gezien vormen de profielen aan de buitenkant twee vakwerkconstructie die in staat moet zijn om het eigen gewicht van de brug alsmede de belasting door het spoorverkeer te dragen. De bovenregel heet hoofdbovenligger, de onderregel de hoofdonderligger en de verbindingen tussen deze liggers de diagonalen - als ze schuin staan - of de verticalen als ze - jullie raden het al verticaal staan. In horizontale zin vormen zowel de bovenkant als de onderkant van de brug ook twee vakwerkconstructies en wel om de horizontale windkrachten op te vangen. Vandaar dat de kruizen in het bovenvlak het bovenwindverband en die in het ondervlak het onderwindverband worden genoemd. Het zal jullie niet verbazen dat de horizontale (wind)krachten een stuk kleiner zijn dan de verticale. Vandaar dat de profielen in de kruizen een stuk lichter - kleiner van afmeting - zijn dan de diagonalen en verticalen. Bovendien worden de profielen in de kruizen alleen op trek belast zodat ze sowieso al kleiner gedimensioneerd kunnen worden. Dit ter inleiding en om je te kunnen oriënteren.

Onderstaand afgebeeld de onderdelen waaruit een hoofdbovenligger wordt opgebouwd.

Bovenaan de bovenflens die als enigste onderdeel uit 1mm styreen is gefreesd. Dit enerzijds omdat de bovenflens aan beide zijden over de  zijflenzen (lijven) heensteekt en anderzijds om zo aan de onderkant ervan gleuven te kunnen maken om de verticalen en verstevigingsribben op hen juiste plek te krijgen. Zie het kleine rechthoekje (verstevigingsribbe) dat tussen de onderflens en een zijflens ligt. Zowel in de onderflens als in de bovenflens zit hiervoor een bevestigingssleufje. Verder zien jullie in de binnenflens (dat is de onderste) een aantal sleuven. De 3 laagliggende kleine zijn nodig om het einde van de onderflens aan deze zijflens (dit lijf) te kunnen bevestigen. Ter plaatse van de uiteinden van de hoofdbovenligger zitten namelijk dwarsverbindingen (en alleen hier) en hiervoor moest de zij-onderflens doorgesneden worden. Om het restant toch op hun goede plek te krijgen heb ik die 3 bevestigingssleufjes bedacht. De volgende drie foto's geven misschien meer inzicht in wat ik bedoel.






Zo nu eerst tenissen, straks verder.

Wordt vervolgd.

 
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5346
  • Modelspoor is emotie...
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #27 Gepost op: 12 May 2011, 20:48:54 »
Dat speel je geloof ik met een ricket en tenisbullen... ;D ;D
Tbinnebarretije…

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #28 Gepost op: 13 May 2011, 00:16:05 »
wijktrein, dat komt ervan als je je moet haaaaaasten ;)

Goed na het tenisen gaan we weer gewoon verder met knutselen (spreek uit als knoetselen, zoals die ijsbeer uit Duitsland).

Eerst nog een foto van zo'n sleufje ;D ;D Hier moet straks een verticaal in passen.



De gaatjes die je ziet zijn van de railing die bovenop de brug moet komen. In het kader van "wat kan er allemaal mis gaan" monteerde ik de bovenflens verkeerd om. Afgezien van de voorgeboorde gaatjes is de bovenflens symetrisch. Gelukkig liet de lijm nog los, anders had ik de keuze gehad om de ligger helemaal opnieuw te maken of de railing i.t.t. het origineel aan de buitenzijde te monteren.



Oh ja, ik moet het nog hebben over die andere sleuven in de binnenflens.



Deze zijn voor het correct plaatsen en bevestigen van de kruizen van het bovenwindverband (3x woordwaarde). Zie ook de vorige foto.

Last but not least een tweetal foto's van het eindresultaat van de liggerbouw van vandaag.





Het portaal is er even los ingestoken om te laten zien dat uit die slappe onderdelen toch een stijve (stevige) ligger is gemaakt.



Op deze foto zag ik dat ik nog vergeten ben de klinknagelplaten die aan de onderkant zitten, uit te frezen. Hierop doelde ik in mijn antwoord op de vraag van Gert Arkema.

Wordt vervolgd.
« Laatst bewerkt op: 13 May 2011, 12:34:40 door Bob Rodenburg. Reden: Foto grote aangepast »
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5346
  • Modelspoor is emotie...
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #29 Gepost op: 13 May 2011, 00:24:48 »
Je bent wel mooi bezig Ted. Klasse!!
Tbinnebarretije…