Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Piko 1136 van AC naar DC
door
Bahn-AG
Vandaag
om 21:23:21
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
ES44C4
Vandaag
om 21:19:32
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
Michiel2
Vandaag
om 20:40:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
bigboynl
Vandaag
om 20:40:00
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft?
door
Ronaldk
Vandaag
om 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 19:47:23
CIWL type P
door
grossraumwagen
Vandaag
om 19:43:16
Een nieuw begin
door
dreezy
Vandaag
om 19:31:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
René 4312
Vandaag
om 18:56:50
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 18:24:53
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:17:01
Rails roestig verven
door
jandcargo
Vandaag
om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
door
1200blauw
Vandaag
om 15:56:45
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ?
door
Tedo
Vandaag
om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
defender
Vandaag
om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0.
door
Frits C
Vandaag
om 15:36:20
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV.
door
jandcargo
Vandaag
om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder.
door
olaf99
Vandaag
om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven.
door
Hans Reints
Vandaag
om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips?
door
Jasperr
Vandaag
om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen.
door
Eenerspoor
Vandaag
om 12:11:59
20 jaar BNLS
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:42:29
EifelBurgenBahn
door
meino
Vandaag
om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en?
door
MOVisser
Vandaag
om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's
door
Hans Reints
Vandaag
om 10:12:38
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Interessegroepen (IG's)
|
Bruggen-IG: De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
17
Omlaag
Auteur
Topic: Bruggen-IG: De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel (gelezen 69260 keer)
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9884
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
«
Reactie #15 Gepost op:
04 May 2011, 23:18:02 »
enneh... schetsplaatjes bekleden met een laagje papier, waar de plaats waar de klinknageltjes moet komen al op is geprint, en dan nageltjes indrukken enzo? Ja dit verhaal weer...
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,23365.msg355433.html#msg355433
meer handwerk, maar scheelt je per saldo misschien tijd ten opzichte van freeswerk.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
ATB
Offline
Berichten: 1588
Modelrailroading is fun
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
«
Reactie #16 Gepost op:
05 May 2011, 00:36:40 »
Goed idee
Gelogd
Ted is op 25 augustus 2023 overleden
ATB
Offline
Berichten: 1588
Modelrailroading is fun
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
«
Reactie #17 Gepost op:
05 May 2011, 19:51:04 »
Hoe het 1:1 er in een CAD-tekening uitziet:
Hoe het er nu 1:87 uitziet
Closer:
Het T-profiel is 1 bij 1 mm met een lijf- en flensdikte van 0,4 mm. Het klinknagelplaatje circa 2 bij 2 mm.
Wordt (na het weekend pas) vervolgd.
Gelogd
Ted is op 25 augustus 2023 overleden
sander1985
Offline
Berichten: 1867
Team Mitropa *
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
«
Reactie #18 Gepost op:
05 May 2011, 21:24:05 »
Dat wordt een fraaie brug met zulke details!
Gelogd
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda
stig
Offline
Berichten: 10080
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
«
Reactie #19 Gepost op:
05 May 2011, 23:40:31 »
Wanneer komt de kit uit?
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Nederduitsemeester
Offline
Berichten: 3465
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
«
Reactie #20 Gepost op:
06 May 2011, 20:10:57 »
Laat jij dan een bouwverslag zien
?
Gelogd
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
Groeten, Erwin
Ron H
Offline
Berichten: 53
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
«
Reactie #21 Gepost op:
06 May 2011, 22:51:36 »
Leuk! Voor mij een lokaal plaatje, woon er redelijk dichtbij.
Gelogd
ATB
Offline
Berichten: 1588
Modelrailroading is fun
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
«
Reactie #22 Gepost op:
12 May 2011, 09:54:12 »
Gisteren een dagje wezen frezen, met dit als resultaat:
Zo'n stukje kostte circa 2 uur, maar dat had ik al een een keer eerder gezegd.
Gisteren 3 van deze stukjes gedaan; nog 2 te gaan. Gelukkig zal een behulpzame ziel in Amsterdam dat voor mij door de machine laten maken, hoef ik daarvoor niet nog een keertje op en neer. Mocht er ooit een vervolg komen dan is het zeker: klinknagelplaatjes zullen dan worden geëtst!
Zo vandaag tijd om verder te bouwen. Kijken of we uit dit slappe materiaal (0,5 mm dik) stevige (stijve) hoofdliggers kunnen maken.
Hierbij is het overigens goed oppassen dat ik niet te snel onderdelen aan elkaar plak. Dit als gevolge van de gekozen bouwconstructie - dwars op elkaar staande liggers in elkaar laten vallen dmv sleuven.
Wordt vervolgt.
Gelogd
Ted is op 25 augustus 2023 overleden
Marnix van Lit
Offline
Berichten: 252
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
«
Reactie #23 Gepost op:
12 May 2011, 11:00:33 »
Dat ziet er super gedetailleerd uit zeg. Super mooi. Wel een hoop werk.
De lange tijdsduur met een frees herken ik wel. Ik gebruik zelf een lage freessnelheid van 5 mm/s en dan duurt een A3 met buitenwanden van Station Meppel zo'n 7 à 8 uur...
Ik ga dit zeker blijven volgen, een erg interessante bouw.
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9884
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
«
Reactie #24 Gepost op:
12 May 2011, 11:03:25 »
5 is ook wel knap langzaam, ik zit standaard op 12 ofzo, met een 0,8mm-freesje. Kan me zo voorstellen dat je met een dunner freesje rustiger aan doet.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4208
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
«
Reactie #25 Gepost op:
12 May 2011, 12:00:28 »
Mooi resultaat, is je bouwpakket al compleet? Schetsplaten met 't handje uitsnijden en klinknagels stuk voor stuk induwen gaat overigens nóg langzamer Ted, ik heb een beetje ervaring
.
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
ATB
Offline
Berichten: 1588
Modelrailroading is fun
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
«
Reactie #26 Gepost op:
12 May 2011, 20:16:53 »
Gert,
tijdens het bouwen blijkt dat ik hier en daar nog wat klinkplaten extra aan zou kunnen brengen. Misschien doe ik dat ook nog wel. Dus compleet? Over enige tijd weet ik het.
De hoofdbovenligger. In het verticale vlak gezien vormen de profielen aan de buitenkant twee vakwerkconstructie die in staat moet zijn om het eigen gewicht van de brug alsmede de belasting door het spoorverkeer te dragen. De bovenregel heet hoofdbovenligger, de onderregel de hoofdonderligger en de verbindingen tussen deze liggers de diagonalen - als ze schuin staan - of de verticalen als ze - jullie raden het al verticaal staan. In horizontale zin vormen zowel de bovenkant als de onderkant van de brug ook twee vakwerkconstructies en wel om de horizontale windkrachten op te vangen. Vandaar dat de kruizen in het bovenvlak het bovenwindverband en die in het ondervlak het onderwindverband worden genoemd. Het zal jullie niet verbazen dat de horizontale (wind)krachten een stuk kleiner zijn dan de verticale. Vandaar dat de profielen in de kruizen een stuk lichter - kleiner van afmeting - zijn dan de diagonalen en verticalen. Bovendien worden de profielen in de kruizen alleen op trek belast zodat ze sowieso al kleiner gedimensioneerd kunnen worden. Dit ter inleiding en om je te kunnen oriënteren.
Onderstaand afgebeeld de onderdelen waaruit een hoofdbovenligger wordt opgebouwd.
Bovenaan de bovenflens die als enigste onderdeel uit 1mm styreen is gefreesd. Dit enerzijds omdat de bovenflens aan beide zijden over de zijflenzen (lijven) heensteekt en anderzijds om zo aan de onderkant ervan gleuven te kunnen maken om de verticalen en verstevigingsribben op hen juiste plek te krijgen. Zie het kleine rechthoekje (verstevigingsribbe) dat tussen de onderflens en een zijflens ligt. Zowel in de onderflens als in de bovenflens zit hiervoor een bevestigingssleufje. Verder zien jullie in de binnenflens (dat is de onderste) een aantal sleuven. De 3 laagliggende kleine zijn nodig om het einde van de onderflens aan deze zijflens (dit lijf) te kunnen bevestigen. Ter plaatse van de uiteinden van de hoofdbovenligger zitten namelijk dwarsverbindingen (en alleen hier) en hiervoor moest de zij-onderflens doorgesneden worden. Om het restant toch op hun goede plek te krijgen heb ik die 3 bevestigingssleufjes bedacht. De volgende drie foto's geven misschien meer inzicht in wat ik bedoel.
Zo nu eerst tenissen, straks verder.
Wordt vervolgd.
Gelogd
Ted is op 25 augustus 2023 overleden
Rob Ellerman
Offline
Berichten: 5346
Modelspoor is emotie...
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
«
Reactie #27 Gepost op:
12 May 2011, 20:48:54 »
Dat speel je geloof ik met een ricket en tenisbullen...
Gelogd
Tbinnebarretije…
ATB
Offline
Berichten: 1588
Modelrailroading is fun
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
«
Reactie #28 Gepost op:
13 May 2011, 00:16:05 »
wijktrein, dat komt ervan als je je moet haaaaaasten
Goed na het tenisen gaan we weer gewoon verder met knutselen (spreek uit als knoetselen, zoals die ijsbeer uit Duitsland).
Eerst nog een foto van zo'n sleufje
Hier moet straks een verticaal in passen.
De gaatjes die je ziet zijn van de railing die bovenop de brug moet komen. In het kader van "wat kan er allemaal mis gaan" monteerde ik de bovenflens verkeerd om. Afgezien van de voorgeboorde gaatjes is de bovenflens symetrisch. Gelukkig liet de lijm nog los, anders had ik de keuze gehad om de ligger helemaal opnieuw te maken of de railing i.t.t. het origineel aan de buitenzijde te monteren.
Oh ja, ik moet het nog hebben over die andere sleuven in de binnenflens.
Deze zijn voor het correct plaatsen en bevestigen van de kruizen van het bovenwindverband (3x woordwaarde). Zie ook de vorige foto.
Last but not least een tweetal foto's van het eindresultaat van de liggerbouw van vandaag.
Het portaal is er even los ingestoken om te laten zien dat uit die slappe onderdelen toch een stijve (stevige) ligger is gemaakt.
Op deze foto zag ik dat ik nog vergeten ben de klinknagelplaten die aan de onderkant zitten, uit te frezen. Hierop doelde ik in mijn antwoord op de vraag van Gert Arkema.
Wordt vervolgd.
«
Laatst bewerkt op: 13 May 2011, 12:34:40 door Bob Rodenburg. Reden: Foto grote aangepast
»
Gelogd
Ted is op 25 augustus 2023 overleden
Rob Ellerman
Offline
Berichten: 5346
Modelspoor is emotie...
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
«
Reactie #29 Gepost op:
13 May 2011, 00:24:48 »
Je bent wel mooi bezig Ted. Klasse!!
Gelogd
Tbinnebarretije…
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
17
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Interessegroepen (IG's)
|
Bruggen-IG: De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel